Sårbart samhälle, en brand slår ut internet trygghetslarm m

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Trollmor » 2013-10-11 10:51:26

@ rapchic: Varning för DECT-telefoni om du inte vill bli elöverkänslig! Just DECT varnas det mycket för.

@ plåtmonster: Hela det fasta telefonnätet håller på att monteras ner. Ingen hänsyn tas till säkerhet för boende på landet eller till dem som reagerar på strålning och därför bosätter sig långt ute i skogen. Det finns en protestlista att skriva på. Jag tror den senaste siffran var 30 000 underskrifter.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav rapchic » 2013-10-11 10:54:42

Trollmor skrev:@ rapchic: Varning för DECT-telefoni om du inte vill bli elöverkänslig! Just DECT varnas det mycket för.

@ plåtmonster: Hela det fasta telefonnätet håller på att monteras ner. Ingen hänsyn tas till säkerhet för boende på landet eller till dem som reagerar på strålning och därför bosätter sig långt ute i skogen. Det finns en protestlista att skriva på. Jag tror den senaste siffran var 30 000 underskrifter.

hmmm jag tror jag kan vara lite kännslig (värken blir värre då jag går under elledningen på gården)

Var kan man skriva under?, jag tvivlar på att vi kommer få fast telefoni tillbaka hit men man kan kanske rädda några liv genom att skriva under.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav plåtmonster » 2013-10-11 11:11:47

Finns det grannar att samarbeta med?
(dela kostnad med)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rapchic » 2013-10-11 11:23:48

plåtmonster skrev:Finns det grannar att samarbeta med?
(dela kostnad med)

nej vi bor på en ensamgård, det finns ett hus längre bort men han som äger det bor inte där just nu och även om han skulle bo där tror jag han bara skulle betala från vår gård till hans (och då vill han gräva vatten från vår brunn sammtidigt).
rapchic

Inläggav Miche » 2013-10-11 18:42:51

Elleverantörerna hade på G för ett antal år sedan att det skulle gå att köra bredband via elnätet och det finns sådan utrustning utvecklad men jag vet inte om det är någon leverantör som kan erbjuda det idag. Ring och fråga din elleverantör, märker de att det finns en efterfrågan så kanske de ordnar bredband.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2013-10-11 21:08:28

Högfrekventa signaler via oskärmade elkablar med ojämn impedans lär fungera dåligt. Men stålvajer och fastsatt fiber på dito skulle kunna fungera. Dock är det väl kostnaden som är stötestenen.

Obs, när jag säger grannar i kontexten av landsbyggd så inser jag förstås att de inte bor 100 meter bort utan att man kanske får gräva en bit till dessa. Men det kanske innebär att man iaf kan slippa hela kostnaden.
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2013-10-11 21:42:41

plåtmonster skrev:Högfrekventa signaler via oskärmade elkablar med ojämn impedans lär fungera dåligt. Men stålvajer och fastsatt fiber på dito skulle kunna fungera. Dock är det väl kostnaden som är stötestenen.

Obs, när jag säger grannar i kontexten av landsbyggd så inser jag förstås att de inte bor 100 meter bort utan att man kanske får gräva en bit till dessa. Men det kanske innebär att man iaf kan slippa hela kostnaden.

Närmaste grannen, förutom huset 1 km bort som ingen bor i just nu, är 3 km bort (och dom är så gamla att jag tror inte dom vill skaffa bredband)
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-10-11 21:44:02

Då blir det i stort sett bara en fråga om tekniska och ekonomiska förutsättningar. Är det någon av ideérna som skulle fungera?
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2013-10-11 21:47:45

plåtmonster skrev:Då blir det i stort sett bara en fråga om tekniska och ekonomiska förutsättningar. Är det någon av ideérna som skulle fungera?

tror inte det, det närmaste till att funka är ju möjligen en rauter som min man funderat på tidigare.

+ vi ska gå första hjälpen kurs så snart det är en möjlighet.
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-10-11 22:30:59

Solcell + batteri + Net1 mottagare + WiFi + Yagi antenner borde vara överkomligt i pris?
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2013-10-12 7:14:45

plåtmonster skrev:Solcell + batteri + Net1 mottagare + WiFi + Yagi antenner borde vara överkomligt i pris?

Vad hjälper det då det inte finns täckning (det finns som sagt ingen kulle mellan oss och antennen.)
rapchic

Inläggav Trollmor » 2013-10-12 10:33:37

rapchic skrev:Var kan man skriva under?

Här någonstans: http://www.feb.nu/ Tyvärr hinner jag inte leta igenom sidan, men det finns en del annat intressant där också, så: Trevlig läsning! :)

PS: Sugis hittade rätt länk: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3999 Tack, Sugrövmanövern!! :D
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav rapchic » 2013-10-12 10:42:12

Trollmor skrev:
rapchic skrev:Var kan man skriva under?

Här någonstans: http://www.feb.nu/ Tyvärr hinner jag inte leta igenom sidan, men det finns en del annat intressant där också, så: Trevlig läsning! :)

PS: Sugis hittade rätt länk: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3999 Tack, Sugrövmanövern!! :D

Underskrivit av både jag och min man, även om jag vet att inget kommer att hända så är det ju bra att visa att man tycker att det är fel.
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2013-10-12 11:03:32

rapchic skrev:Vad hjälper det då det inte finns täckning (det finns som sagt ingen kulle mellan oss och antennen.)

Det förstärker signalen. Ett experiment kan ju vara att närma sig masten och se när du får bra täckning?
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2013-10-12 11:17:35

plåtmonster skrev:
rapchic skrev:Vad hjälper det då det inte finns täckning (det finns som sagt ingen kulle mellan oss och antennen.)

Det förstärker signalen. Ett experiment kan ju vara att närma sig masten och se när du får bra täckning?

Vi har som sagt redan en extra (riktad) antenn, en till antenn i en dalgång mellan oss och den stora sändaren känns onödigt
rapchic

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-12 11:25:34

rapcic: Har ni extra antennen på taket?
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav rapchic » 2013-10-12 11:26:05

sugrövmanövern skrev:rapcic: Har ni extra antennen på taket?

Ja, den starkaste riktantennen dom hade.
Edit: alltså till internet, till mobilen måste man ju ha tillstånd m.m så det har vi inte)
rapchic

Inläggav Miche » 2013-10-12 12:03:30

Om du kan använda den anslutningen för att få WiFi på mobilerna så kan du använda Skype för att ringa, till Skype kan man koppla ett "fast" telefonnummer så att det går att ringa till er med vanliga telefoner och med pengar på Skypekontot kan ni ringa ut (det finns även speciella Skype-telefoner som ansluts direkt i nätverket utan att vara beroende av dator).
Miche

Inläggav rapchic » 2013-10-12 12:40:32

Miche skrev:Om du kan använda den anslutningen för att få WiFi på mobilerna så kan du använda Skype för att ringa, till Skype kan man koppla ett "fast" telefonnummer så att det går att ringa till er med vanliga telefoner och med pengar på Skypekontot kan ni ringa ut (det finns även speciella Skype-telefoner som ansluts direkt i nätverket utan att vara beroende av dator).

Vi har haft telefon via internet och det funkade inte alls.
rapchic

Inläggav Miche » 2013-10-12 12:48:38

Skype har en annorlunda lösning, jag har använt mig av det en period när det inte gick att ordna fast telefon.

Du kan alltid prova att installera och prova att ringa någon på Skype (ex.vis mig) bara för att testa att det fungerar (man kan även ringa ett testsamtal till en svarare på Skype så att man kan se att det fungerar som det ska) innan du gör några investeringar.
Miche

Inläggav rapchic » 2013-10-12 13:30:31

Miche skrev:Skype har en annorlunda lösning, jag har använt mig av det en period när det inte gick att ordna fast telefon.

Du kan alltid prova att installera och prova att ringa någon på Skype (ex.vis mig) bara för att testa att det fungerar (man kan även ringa ett testsamtal till en svarare på Skype så att man kan se att det fungerar som det ska) innan du gör några investeringar.

problemet med skype är ju att mottagaren måste ha skype så det blir svårt att ringa och boka läkartid tex (vi ringer sällan folk bara för att prata)
rapchic

Inläggav Miche » 2013-10-12 13:37:01

rapchic skrev:problemet med skype är ju att mottagaren måste ha skype så det blir svårt att ringa och boka läkartid tex (vi ringer sällan folk bara för att prata)

Nej, se vad jag skrev ovan:
Miche skrev:till Skype kan man koppla ett "fast" telefonnummer så att det går att ringa till er med vanliga telefoner och med pengar på Skypekontot kan ni ringa ut
Miche

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in