Sannolikhet för att FK ej beviljar sjukskrivning vid AS?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Sannolikhet för att FK ej beviljar sjukskrivning vid AS?
Kan FK neka sjukskrivning vid AS-diagnos och om läkare/psykolog rekommenderar sjukskrivnig?
Kort sagt: ja. Det är FK som bedömer om man har arbetsförmåga. Det gäller att övertyga dem, med hjälp av läkaren. Det är viktigt att läkare skriver att "arbetsförmågan är nedsatt" inte "bedömer att arbetsförmågan är nedsatt" (verkligt exempel) o.s.v.
Alltså, läkaren måste skriva bestämt om den anser att man saknar arbetsförmåga, inget "kanske med stor anpassning" o.s.v.
Alltså, läkaren måste skriva bestämt om den anser att man saknar arbetsförmåga, inget "kanske med stor anpassning" o.s.v.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bra att jag också får veta detta, ska ansöka om varaktig sjukersättning till hösten, har tidsbegränsad nu, innan diagnos.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
hej i mitt fall blev jag nekad pension.
meningslöst tyckte doktorn att skicka in läkarintyget.
du kommer inte att få det sade fk i god tid
af vill nog titta på de flesta med tidsbegränsad sjukersättning.
de har egna experter. naturligtvis är det ett moment 22 man hamnar i (som vanligt).
för att alla mörkar i många fall (och det är kanske förståligt). vem bestämmer egentligen?
visar man livstecken får man en spark därbak.
vad gör man då?
meningslöst tyckte doktorn att skicka in läkarintyget.
du kommer inte att få det sade fk i god tid
af vill nog titta på de flesta med tidsbegränsad sjukersättning.
de har egna experter. naturligtvis är det ett moment 22 man hamnar i (som vanligt).
för att alla mörkar i många fall (och det är kanske förståligt). vem bestämmer egentligen?
visar man livstecken får man en spark därbak.
vad gör man då?
- ferocactus
- a k a claria
- Anslöt: 2008-06-20
Jag har fått sjukersättning "för gott" så det ska ju inte vara omöjligt.
I mitt fall så har jag haft ett helvete med arbete och med återkommande sjukdomar vid varje jobbförsök (depression, anorexi).
Enligt reglerna så ska jag vara bedömd enligt de nya reglerna, men jag är nog bedömd enligt de gamla, för min läkare skrev just "kan kanske arbeta med ett mycket anpassat arbete" vilket är "no-no" att skriva numer om man vill att patienten ska bli sjukpensionär.
Jag skickade in ansökan före nya reglerna började gälla, men sökte från ett datum efter de nya reglerna. Beslutet togs dagarna efter de nya reglerna började gälla.
Få läkaren att förstå vikten av intyget. Det sägs att många problem och avslag hade sluppits om läkaren skrivit bättre.
Om läkaren verkligen anser att man ska ha permanent sjukersättning (den kan ju förresten brytas om man vill senare) och man själv tycker att det är ok, så ska det skrivas som att man aldrig blir frisk och rakt på sak och framställas som fakta, inga "förmodligen", "kanske", "troligen", "min bedömning är" o.s.v. eftersom.
De advokater (eller biträden eller vad det heter) som företräder dem som överklagar, säger att läkarintygen kan formuleras mycket bättre.
I mitt fall så har jag haft ett helvete med arbete och med återkommande sjukdomar vid varje jobbförsök (depression, anorexi).
Enligt reglerna så ska jag vara bedömd enligt de nya reglerna, men jag är nog bedömd enligt de gamla, för min läkare skrev just "kan kanske arbeta med ett mycket anpassat arbete" vilket är "no-no" att skriva numer om man vill att patienten ska bli sjukpensionär.
Jag skickade in ansökan före nya reglerna började gälla, men sökte från ett datum efter de nya reglerna. Beslutet togs dagarna efter de nya reglerna började gälla.
Få läkaren att förstå vikten av intyget. Det sägs att många problem och avslag hade sluppits om läkaren skrivit bättre.
Om läkaren verkligen anser att man ska ha permanent sjukersättning (den kan ju förresten brytas om man vill senare) och man själv tycker att det är ok, så ska det skrivas som att man aldrig blir frisk och rakt på sak och framställas som fakta, inga "förmodligen", "kanske", "troligen", "min bedömning är" o.s.v. eftersom.
De advokater (eller biträden eller vad det heter) som företräder dem som överklagar, säger att läkarintygen kan formuleras mycket bättre.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Det har aldrig verkat spela nån roll med AS-en när jag skulle eller inte skulle beviljas sjukpenning, såväl i samband med utförsäkring som innan. Det är arbetsförmågan det kommer an på. Och tur är väl det, att man inte klassas som (arbets-)oduglig för att man är aspig, tycker iaf jag!
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Det har aldrig verkat spela nån roll med AS-en när jag skulle eller inte skulle beviljas sjukpenning, såväl i samband med utförsäkring som innan. Det är arbetsförmågan det kommer an på. Och tur är väl det, att man inte klassas som (arbets-)oduglig för att man är aspig, tycker iaf jag!
Ok, du har iofs en poäng där.
Jag har fått det intrycket att det finns väldigt olika arbetsförmåga när det gäller asperger diagnosen. Det finns de som har ingen arbetsförmåga och inte ens klarar av att diska sin egen disk och så finns det de som jobbar professionellt helt utan något som helst bidrag eller hjälp och som ser på sin asperger diagnos som någon ond stämpel som sattes på dem av en rashygienisk organisation för länge sedan.
matterik skrev:Jag har fått det intrycket att det finns väldigt olika arbetsförmåga när det gäller asperger diagnosen. Det finns de som har ingen arbetsförmåga och inte ens klarar av att diska sin egen disk och så finns det de som jobbar professionellt helt utan något som helst bidrag eller hjälp och som ser på sin asperger diagnos som någon ond stämpel som sattes på dem av en rashygienisk organisation för länge sedan.
Och så alla där emellan, som t ex mängden folk bland oss, som pluggat eller jobbat tidigare, men så småningom kraschat pga för mycket slit med att förstå saker (som inte handlar om att brista i IQ) på jobbet/i privatlivet, för mycket ljud, för mycket andra intryck, för mycket stress plus att vi ofta inte vetat om att förklaringen hette AS eller npf överhuvudtaget.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag fick aktivitetsersättning nu från hösten 2009 och det gäller till hösten då jag fyller 30, tydligen blir det andra regler och att man när man är över 30 man kan få "sjukpension" på riktigt, även om det i princip är samma sak det jag har i dag.
Har skickat in ansökan även tidigare och då fått avslag men nu med nya läkare och intyg (och efter misslyckad arbetsträning mm) va det inga problem.
hur det går att förnya det sedan vet man ju inte men är ingen ide att oroa sig för det nu, det får bli som det blir med det där, kan inte påpeka det nu i alla fall.
Men om en sjukpension är sista utvägen när ingenting annat fungerar så va så tydliga som möjligt och ta upp och förstora varje liten detalj som vart svår och ställt till det med studier och arbete tidigare och övrigt i livet , tyvärr måste man ta i så man nästan storknar innan dom lyssnar och kanske förstår.
Har skickat in ansökan även tidigare och då fått avslag men nu med nya läkare och intyg (och efter misslyckad arbetsträning mm) va det inga problem.
hur det går att förnya det sedan vet man ju inte men är ingen ide att oroa sig för det nu, det får bli som det blir med det där, kan inte påpeka det nu i alla fall.
Men om en sjukpension är sista utvägen när ingenting annat fungerar så va så tydliga som möjligt och ta upp och förstora varje liten detalj som vart svår och ställt till det med studier och arbete tidigare och övrigt i livet , tyvärr måste man ta i så man nästan storknar innan dom lyssnar och kanske förstår.
- myskillen81
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-06-30
Återgå till Aspergare och vården