Samtal från Windows?
69 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Samtal från Windows?
Aklaim skrev:http://www.lavasoft.com/ bra sida om du inte har antivirus. bara för att du avbröt så behöver det inte betyda att du inte fått lite skit instalerat, maskar o annat otrevligt skräp brukar det finnas gott om på sådana där sidor.
Vad är det här för sida, gratis antivirusprogram?
Till saken hör att jag inte varit inne på ngn skum sida utan fått ett telefonsamtal som kändes skumt på ngt sätt.
Men nu vet jag att jag inte ska lita på damen med indisk accent utan be henne gå och tillbe Shiva eller nåt.
Jag är glad att jag är naturligt misstänksam, det underlättar i såna här lägen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
lavasoft är en av dom större när det gäller gratis antivirus o adaware. har även betal veritioner av programmen med mer inställningsmöjligheter.
uppfatta det hela som att du hade varit in på nån sida o påbörjat instalation men avbröt den men så var altså inte fallet
uppfatta det hela som att du hade varit in på nån sida o påbörjat instalation men avbröt den men så var altså inte fallet
Visst används RDP för att fjärrstyra? kanske man kan skapa en fejkserver som har hur roligt som helst med den som ansluter sig? fejka långsam förbindelse, slumpade bankkoder osv..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Idag fick jag samtal från min brödrost, den sade att den vart mer intelligent än mikromjuk och är en del av konspirationen att ta över världen
- plåtmonster
Det är då det är dags att ringa efter de där männen i vita rockar...
EDIT: påminner om: http://www.atimetolaugh.org/funny-answe ... hines.html
EDIT: påminner om: http://www.atimetolaugh.org/funny-answe ... hines.html
KrigarSjäl skrev:Aklaim skrev:http://www.lavasoft.com/ bra sida om du inte har antivirus. bara för att du avbröt så behöver det inte betyda att du inte fått lite skit instalerat, maskar o annat otrevligt skräp brukar det finnas gott om på sådana där sidor.
Vad är det här för sida, gratis antivirusprogram?
Till saken hör att jag inte varit inne på ngn skum sida utan fått ett telefonsamtal som kändes skumt på ngt sätt.
Men nu vet jag att jag inte ska lita på damen med indisk accent utan be henne gå och tillbe Shiva eller nåt.
Jag är glad att jag är naturligt misstänksam, det underlättar i såna här lägen.
de är ett helt OK företag. det finns även AVG och sedan har microsoft ett eget fullt fungerande antivirus nu för tiden (också gratis)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14815712.ab
Häromdagen blev hon uppringd på hemtelefonen av en man som talade engelska. Han sade att han var från Microsofts säkerhetsbolag och att de sett att hennes dator var full av virus. Vilket Maria höll med om, hon berättar att den varit slö den senaste tiden.
– De var extremt artiga och trevliga, de menade på att det var så mycket problem i min dator att det kommit till deras kännedom, de sa så för att man skulle känna sig utvald.
Samtalet kopplades efter en stund över till en tekniker som med Marias hjälp sedan fjärrstyrde hennes dator.
– Jag pratade med honom under tiden och han visade mig och sa att "där ser du att du har massa kritiska handlingar" och sen satte han i gång med att börja rensa.
Men vad Maria inte visste då var att han i stället installerade trojaner i hennes dator.
Folk som går på sånt borde bannas från att ha med tekniska prylar att göra.
Här kan man tydligen rapportera. https://isc.sans.edu/reportfakecall.html
AvatarParvlon, Då skulle många stora elektronikkedjor få stänga..
- plåtmonster
Inte mig emot. Vad min avatar tycker kan jag inte svara på dock.plåtmonster skrev:AvatarParvlon, Då skulle många stora elektronikkedjor få stänga..
Parvlon skrev:Folk som går på sånt borde bannas från att ha med tekniska prylar att göra.
Åja. alla kan inte allt, och alla går vi på blåsningar i livet.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
En del har av någon andledning oftare otur än andra..
- plåtmonster
Parvlon skrev:Folk som går på sånt borde bannas från att ha med tekniska prylar att göra.
Jag gick nästan på det. Jag kan inte särskilt mycket om datorer för att vara ärlig. Det var min misstänksamma natur, min radar, som sade att det var nåt skumt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Man kan också släppa in de till en virtuell maskin med spärr för utgående anslutningar. Som kör Windoze med RDP server. Låter de sedan installera alla trojaner och nollställer den virtuella maskinen halvvägs vilket ger samma installation som man startade med och hittar på något i stil med "oops power button!". Upprepa sedan tills de kokar av frustration. Krydda med lite artificiellt långsam förbindelse.
"connection very good"
"reboot helps windows"
"this cable is labeled power, does it need to stay plugged in sir?"
"what hair color do you have? - I NEED TO KNOW!!"
"connection very good"
"reboot helps windows"
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Krydda med lite artificiellt långsam förbindelse.
"connection very good"
"reboot helps windows"
plåtmonster skrev:Man kan också släppa in de till en virtuell maskin med spärr för utgående anslutningar. Som kör Windoze med RDP server. Låter de sedan installera alla trojaner och nollställer den virtuella maskinen halvvägs vilket ger samma installation som man startade med och hittar på något i stil med "oops power button!". Upprepa sedan tills de kokar av frustration. Krydda med lite artificiellt långsam förbindelse.
"connection very good"
"reboot helps windows"
Posta länken när du lagt upp detta på Youtube.
Jag funderar på om det skulle gå att sätta upp en Linuxmaskin så att det går att följa alla steg fram tills de kopplat upp sig för att fjärrstyra, och se deras förvirring när de inser att det inte är Windows. Att göra en knapp som det står start på i nedre vänstra hörnet, lägga till gmrun i menyn, och att det står "Run". Men sen blir det nog svårare... Ibland har de velat installera Teamviewer, det kan man ju göra i förväg. Men det roliga skulle ju vara om det gick att klicka exakt där de säger hela tiden...
Vmware, QEMU, Bocshs, alla fixar i stort sett det du söker.
Man installerar emulatorn på en maskin, därefter installerar man MS-Windows innuti emulatorn. Efter det så gör man en shutdown i den emulerade "windows". Nästa steg är att spara en kopia av den virtuella installationen (snapshot). Sedan ställer man in brandväggen så att förbindelser endast kan skapas in till maskonen, ej utåt. Därefter startar man emulatorn igen.
Innuti den virtuella maskinen finns då RDP hjälpklient som ingår vilket "hjälparen" då kan ansluta sig till. Man har i många emulatorer en möjlighet att "återställa" installation, alternativt kan man sköta det via värdoperativsystemet. Vilket lätt låter sig göras under pågående användning.
Sedan kan man leka med brandväggen och ändra hastighet, boota om emulatorn eller frysa, BYTA emulator för att skapa förvillande, flytta på muspekaren, ändra tangentbordsmappning, lägga in "hemliga" dokument som man inte bör följa osv.
(hårdvaruassisterad virtualisering såsom Intel VT-x or AMD-V är att föredra!, max 10% prestandaförlust)
Man installerar emulatorn på en maskin, därefter installerar man MS-Windows innuti emulatorn. Efter det så gör man en shutdown i den emulerade "windows". Nästa steg är att spara en kopia av den virtuella installationen (snapshot). Sedan ställer man in brandväggen så att förbindelser endast kan skapas in till maskonen, ej utåt. Därefter startar man emulatorn igen.
Innuti den virtuella maskinen finns då RDP hjälpklient som ingår vilket "hjälparen" då kan ansluta sig till. Man har i många emulatorer en möjlighet att "återställa" installation, alternativt kan man sköta det via värdoperativsystemet. Vilket lätt låter sig göras under pågående användning.
Sedan kan man leka med brandväggen och ändra hastighet, boota om emulatorn eller frysa, BYTA emulator för att skapa förvillande, flytta på muspekaren, ändra tangentbordsmappning, lägga in "hemliga" dokument som man inte bör följa osv.
(hårdvaruassisterad virtualisering såsom Intel VT-x or AMD-V är att föredra!, max 10% prestandaförlust)
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Vmware, QEMU, Bocshs, alla fixar i stort sett det du söker.
Jag menade att låta dem styra Linux (i virtualbox), men ändra så att det går att klicka på det de säger, och att motsvarande det som ska hända i Windows då händer.
T ex Xubuntu, det är lätt gjort att flytta ner panelen, och ändra texten på menyknappen till "Start", och även att lägga till "Kör" (xfrun4) längst ner i menyn, dvs där det är placerat i Windows. Men de följande stegen, tills de kopplat upp sig på fjärrstyrning så de kan se skrivbordet...
Om de vill att man ska ladda ner en installationsfil till nåt program, och det programmet finns till Linux, så kommer man ju automatiskt till nedladdningssidan för Linux. Eller ladda ner en windowsfil, och se till att den öppnas med Wine om man dubbelklickar på den.
Det skulle vara kul att se om nån fixar det här... (Mig är det ingen risk att de ringer till, för jag har hemligt nr.)
Med Tcl/Tk kan man snabbt slänga ihop grafiska program.
- plåtmonster
Behöver jag vara orolig?
Det ringde nyss en lirare med indisk accent från London, iaf sade han det, och ville veta om jag var jag.
Jag bad honom upprepa var han ringde ifrån och i vilket syfte men det enda han frågade om var alltså om jag var jag, upprepade gånger.
I bakgrunden var det flera telefonsamtal igång, så som det kan låta när försäljare ringer.
Behöver man vara orolig?
Vad betyder detta?
Vad kan de veta om mig?
Hur har de hittat till mig?
Hur förhindrar man detta framledes?
(Jag gillar inte alls att bli uppringd av okänt folk på morgonkvisten.)
Moderator Titti
Slog ihop flera trådar om samma sak och ändrade trådrubriken.
Jag bad honom upprepa var han ringde ifrån och i vilket syfte men det enda han frågade om var alltså om jag var jag, upprepade gånger.
I bakgrunden var det flera telefonsamtal igång, så som det kan låta när försäljare ringer.
Behöver man vara orolig?
Vad betyder detta?
Vad kan de veta om mig?
Hur har de hittat till mig?
Hur förhindrar man detta framledes?
(Jag gillar inte alls att bli uppringd av okänt folk på morgonkvisten.)
Moderator Titti
Slog ihop flera trådar om samma sak och ändrade trådrubriken.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Behöver jag vara orolig?
Det kanske kan vara någon scamare som ringer och säger att dom ringer ifrån Microsoft och frågar om du har deras operativsystem? Det hände en kompis till mej och dom ville lura på honom ett virusskydd eller att hans dator var infekterad med jätte mycket virus och att dom skulle fixa det via fjärstyrning om han betalade pengar till dom.
Men han anade ugglor i mossen och tackade nej.
Behöver jag vara orolig?
IDG - Så låter ett falskt samtal från "Microsoft"
2012-08-28 17:01 - TechWorld Av Daniel Åhlin
Bedragare som uppger att de ringer från Microsoft har blivit allt vanligare. När de ringde upp it-säkerhetsföretaget Inuit AB:s vd Thorir Eggertsson bestämde han sig för att spela in samtalet.
Tror att det med största sannolikhet handlar om ett bluffsamtal, har själv upplevt detta flera ggr men jag använder inte ens windows som operativsystem så jag satt bara och lyssnade på beskrivningen av problemet som de menade att de skulle "fixa". Var intresserad av att höra hur de uttrycker sig i sådana bluffsamtal eftersom jag tidigare läst om fenomenet. De var väldigt påstridiga och försökte skrämma upp mig och undrade om jag inte var rädd att det skulle hända något, att datorn skull gå sönder m.m. Jag förklarade flera ggr att jag inte var orolig samt att jag vet precis hur jag ska gå till väga för att "rensa" datorn samt att jag alltid har en backup av operativsystemet att återställa systemet med men de fortsatte ändå att med sina argument försöka övertyga mig om att jag behövde deras hjälp.
Behöver jag vara orolig?
slackern skrev:Det kanske kan vara någon scamare som ringer och säger att dom ringer ifrån Microsoft och frågar om du har deras operativsystem? Det hände en kompis till mej och dom ville lura på honom ett virusskydd eller att hans dator var infekterad med jätte mycket virus och att dom skulle fixa det via fjärstyrning om han betalade pengar till dom.
Jo det var nåt sånt för kanske ett halvår sen. Verkar vara samma nu.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad