Samsung android frågor
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Samsung android frågor
Hej!
Min pappa har en Samsung smartphone.
När han ringer till nån, går det inte att lägga på. Det finns ingen röd lur eller liknande. Det går inte att hitta nån inställning så man kan lägga på via exempelvis volymkontrollen. Den i andra änden måste lägga på.
Min pappa har kontantkort. Han kainte surfa ute, med mobildata. Han trordet berir påatt han har kontantkirt. Jag hittar ingenstans där jag kan aktivera mobildata.
Lilla Gumman
Min pappa har en Samsung smartphone.
När han ringer till nån, går det inte att lägga på. Det finns ingen röd lur eller liknande. Det går inte att hitta nån inställning så man kan lägga på via exempelvis volymkontrollen. Den i andra änden måste lägga på.
Min pappa har kontantkort. Han kainte surfa ute, med mobildata. Han trordet berir påatt han har kontantkirt. Jag hittar ingenstans där jag kan aktivera mobildata.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Samsung android frågor
Vilken modell har han?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Samsung android frågor
Modellnumret är GT-S660.
Android-version är 2.3.3.
Android-version är 2.3.3.
- Lilla Gumman
Samsung android frågor
I flera Androider går det via Inställningsmenyn (från startskärmen) att ställa in så att strömknappen (på sidan av de flesta Samsung-mobiler) går att använda för att avsluta samtal.
I min Samsung (Galaxy Tab) finns inställningen under tillgänglighet.
I min Samsung (Galaxy Tab) finns inställningen under tillgänglighet.
Samsung android frågor
Enligt en sida måste han trycka Tillbaka knappen för att komma till en sida där den röda knappen finns. EN stor nackdel med detta är dock att det tar tid att trycka på Tillbaka och då undrar den andra personen vad man gör.
Vissa moderna androids har "öronkänsla" dvs den släcker skärmen när man för mobilen till örat och tänder den när man flyttar den från örat.
Man ska absolut inte trycka på Home knappen under ett samtal för då går telefonappen (som är en app liksom alla andra appar) i bakgrundsläge och då måste man böka med att kalla upp appen till fokus igen för att kunna avsluta samtalet.
Det lär finnas en inställning under Inställningar - Tillgänglighet som heter Powerknappen avslutar samtal. Kolla om det finns. Ser att Miche redan skrivit det
http://androidcommunity.com/forums/f8/h ... ter-40436/
http://ca.answers.yahoo.com/question/in ... 927AAzranw
Vissa moderna androids har "öronkänsla" dvs den släcker skärmen när man för mobilen till örat och tänder den när man flyttar den från örat.
Man ska absolut inte trycka på Home knappen under ett samtal för då går telefonappen (som är en app liksom alla andra appar) i bakgrundsläge och då måste man böka med att kalla upp appen till fokus igen för att kunna avsluta samtalet.
Det lär finnas en inställning under Inställningar - Tillgänglighet som heter Powerknappen avslutar samtal. Kolla om det finns. Ser att Miche redan skrivit det
http://androidcommunity.com/forums/f8/h ... ter-40436/
http://ca.answers.yahoo.com/question/in ... 927AAzranw
- barracuber
Samsung android frågor
Tack, nu kan pappa lägga på med powerknappen.
Hur aktiveras mobildata då? Går det fast man har kontantkort? Det är Telia Refill.
Hur aktiveras mobildata då? Går det fast man har kontantkort? Det är Telia Refill.
- Lilla Gumman
Samsung android frågor
Lilla Gumman skrev:Tack, nu kan pappa lägga på med powerknappen.
Det ska nog gå men är inte ekonomiskt försvarsbart. Kontantkortet försvinner direkt.
Samsung android frågor
Lilla Gumman skrev:Tack, nu kan pappa lägga på med powerknappen.
Det var så lite så.
Kolla med Telia, det har speciella tillägg för mobilt data till kontantkortet, vill man bara köra lite mobildata kan man aktivera men då bör man även ha en app som håller reda på hur mycket datatrafik som används.
Samsung android frågor
Android Power-knappen... Håll in den i dryga sekunden så kommer det upp en meny i stil med denna:
(Ja, jag är lat och tog första jag hittade som såg bra ut.)
Data Network mode är typ internet via 3g på/av
Flightmode är typ stäng av/sätt på telefon-biten och använd telefon utan/med ring-funktion.
Förlåt mig, jag är dålig på att förklara via text.
(Ja, jag är lat och tog första jag hittade som såg bra ut.)
Data Network mode är typ internet via 3g på/av
Flightmode är typ stäng av/sätt på telefon-biten och använd telefon utan/med ring-funktion.
Förlåt mig, jag är dålig på att förklara via text.
- c7bad1f8bf3db
- Ny medlem
- Anslöt: 2013-02-21
Samsung android frågor
På många modeller kan man lägga på genom att det i aviseringslisten/rullgardinen finns en knapp för det under pågående samtal.
Samsung android frågor
.Zirre skrev:På många modeller kan man lägga på genom att det i aviseringslisten/rullgardinen finns en knapp för det under pågående samtal.
Vilket inte fanns, eller i vart fall inget som vi hittat.
Jag och pappa har konstateratat att det inte går att surfa på telefonen utanför hemmanätverket. Pappa kommer inte att göra det så mycket,atthan vill köpa till nån kontantsurf. Det hade varit roligt att använda Runkeeper på morgonpromenaderna med hunden, för att se hur långt han gått, hur länge och vart. Men det fybkar inte utan mobildata, har jag fattat det som.
I mammas och pappas smartphoner har jag installerat stegräknarappen Noom Walk. Det är bättre än ingenting.
Mamma vill bara hålla koll på sina egna framsteg, se dem i telefonen. Inte ha mejl från Runkeeper och inte se vänners aktiviteter. Hon hade gärna haft Runkeeper annars. Hon har Comviq kontantkort och hon hade mobildata aktiverat som jag atängde av, hon hade kunnat ha Runkeeper men vill inte på grund av det jag skrev ovan.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Samsung android frågor
Lilla Gumman skrev:Det hade varit roligt att använda Runkeeper på morgonpromenaderna med hunden, för att se hur långt han gått, hur länge och vart. Men det fybkar inte utan mobildata, har jag fattat det som.
En jag känner har stängt av mobildata/internet i sin smartphome men använder runkeepr iaf. Hen går bara in på aktiviteter i appen när hen kommit hem och trycker på den senaste aktiviteten sen menyknappen och väljer "Resend to runkeeper" och så skickas det till runkeeper via henoms wifi/trådlösa nätverk.
Om dina föräldrar har wifi och kopplar mobilen till det så borde det funka.
Samsung android frågor
Det stämmer som Zirre skrev. Gratisversionen av RK kräver inte internetaccess.
Will Runkeeper's GPS work without internet access?
Det är betalversionen Runkeeper Elite ($4.99/mo. or $19.99/yr.) med live broadcast och avancerade rapporter som gör det.
https://runkeeper.com/elite
Will Runkeeper's GPS work without internet access?
RunKeeper will be able to track your run using iPhone or Android GPS even without Internet access. The next time you have net access when you launch RunKeeper, it will sync your run(s) into the RunKeeper platform. This sync will make them available to any RunKeeper partner apps you have connected to your account via http://RunKeeper.com/apps as well.
Det är betalversionen Runkeeper Elite ($4.99/mo. or $19.99/yr.) med live broadcast och avancerade rapporter som gör det.
https://runkeeper.com/elite
- barracuber
Samsung android frågor
Zirre skrev:Lilla Gumman skrev:Det hade varit roligt att använda Runkeeper på morgonpromenaderna med hunden, för att se hur långt han gått, hur länge och vart. Men det fybkar inte utan mobildata, har jag fattat det som.
En jag känner har stängt av mobildata/internet i sin smartphome men använder runkeepr iaf. Hen går bara in på aktiviteter i appen när hen kommit hem och trycker på den senaste aktiviteten sen menyknappen och väljer "Resend to runkeeper" och så skickas det till runkeeper via henoms wifi/trådlösa nätverk.
De har mobilerna kopplade i hemnätverket, ja. En laptop, en iPad och två smartphones använder wifi-nätverket.
Min pappa har ca. 0,4 mbit ner och 0,14 upp fast han betalar för 8 mbit. Glocalnet hävdar att det är Telias fel. Pappa säger att det beror på sladden, routern etc., hans utrustning hemma. Det hackar att se SVTPlay (tro sjutton det) på datorn, men det funkar bra på iPaden.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Samsung android frågor
Bredbandskollen går bra att köra från Android, de kan testa från iPad med så de får reda på hastigheten från den.
Samsung android frågor
då kan han ju använda runkeeperLilla Gumman skrev:Zirre skrev:Lilla Gumman skrev:Det hade varit roligt att använda Runkeeper på morgonpromenaderna med hunden, för att se hur långt han gått, hur länge och vart. Men det fybkar inte utan mobildata, har jag fattat det som.
De har mobilerna kopplade i hemmanätverket, ja.
Lilla Gumman
Samsung android frågor
Bredbandskollen har pappa kört. Det är därifrån uppgofterna kommer. Men nog är det dåligt med 0,4 ner och 0,14 upp? Vi har 10 åt vart håll. Fast vi har ju fiberkabel in i lägenheten. ADSL är ju tydligen dåligt, gårninte alltid att få mer än det pappa har.
- Lilla Gumman
Samsung android frågor
Lilla Gumman skrev:Bredbandskollen har pappa kört. Det är därifrån uppgofterna kommer. Men nog är det dåligt med 0,4 ner och 0,14 upp? Vi har 10 åt vart håll. Fast vi har ju fiberkabel in i lägenheten. ADSL är ju tydligen dåligt, gårninte alltid att få mer än det pappa har.
Testar han trådat eller trådlöst? Om trådat så borde han verkligen klaga, både på ner- och upphastigheten.
Innan han ringer och klagar borde han koppla ur eventuella egna apparater som inte har levererats av bredbandsleverantören, samt testa hastigheten på nytt med samma utrustning som leverantören stödjer. Annars kan leverantören lätt skylla på utrustning utanför deras kontroll.
Bor han med många grannar runt omkring sig exv lägenhet? Det kan hända att någon granne använder samma kanal som din pappa; då blir det lätt krock. Kör appen Wifi Analyzer så ser man alla bredband i grannskapet och kan se om någob ligger på samma kanal. Är det så kan han pröva att byta kanal till någon mera ledig.
- barracuber
Samsung android frågor
finns kontantkort där mobildata ingår, alltså det blir ingen extra kostnad. T.ex. Halebop Rubbet kontantkort (ägs av telia)Lilla Gumman skrev:Tack, nu kan pappa lägga på med powerknappen.
https://shop.halebop.se/kontantkort#
Samsung android frågor
Fast pappa ringer inte så mycket med mobilen. 249 kr räcker väl typ ett år. Måste man ladda varje månad eller kan man använda det till det tar slut?
Mobildata gick inte att aktivera, inte på något vis. Jag installerade Runkeeper åt pappa, det registrerade inget annat än tiden, så jag fick avinstallera det igen.
Lilla Gumman
Mobildata gick inte att aktivera, inte på något vis. Jag installerade Runkeeper åt pappa, det registrerade inget annat än tiden, så jag fick avinstallera det igen.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Samsung android frågor
Det är villa. Grannarna har skyddade nätverk, liksom pappa. Ingen kan tugga på hans bandbredd. Men jag ska tipsa honom om wifi analyzer.
Lilla Gumman
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Samsung android frågor
Lilla Gumman skrev:Fast pappa ringer inte så mycket med mobilen. 249 kr räcker väl typ ett år. Måste man ladda varje månad eller kan man använda det till det tar slut?
Sist jag kollade - ett par år sedan - var reglerna att man måste ladda kontantkortet varje månad med minst 75 kronor (i fallet Tele2). Om man inte laddar varje månad stiger minuttaxan kraftigt. Detta faktum fick mig att välja abonnemang istället; jag valde Tele2 Kompis som kostar 49 per månad.
- barracuber
Samsung android frågor
du får väl se till att platstjänser ör aktiverade i inställningarna annars är inte gps på. Typ så iaf.Lilla Gumman skrev:Jag installerade Runkeeper åt pappa, det registrerade inget annat än tiden, så jag fick avinstallera det igen.
Lilla Gumman