Samhalls reklamvideo

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Samhalls reklamvideo

Inläggav Kristofer » 2008-09-17 18:41:11

Fyra minuter arbetsglädje kallas den.

http://www.samhall.se/film/presentation.wmv

Samhall har ju varit uppe för diskussion på detta forum. När jag såg videon fick jag inte intrycket av att detta var en verksamhet som passar aspergare. "Samhall satsar på serviceyrken" låter inte som aspergeryrken. Själv avskyr jag att behöva använda telefonen på jobbet, men jag gör det när jag måste.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav nano » 2008-09-19 7:49:21

Jag har en förmiddags erfarenhet av samhall.
Någon arbetsförmedlare i slutet på 80 talet lyckades få mig dit och efter mycket om och men så gick jag dit.
Blev placerad i samma rum som skruvsorteringen men skulle få göra något annat jag inte minns.
Däremot minns jag att jag tog två aluminiumprofiler och nitade ihop på botten av en spräckt sortimentlåda och ställde ovanpå en vibrationsmatare.
Nu var det bara att hälla skruvarna i sortimentlådan och så sorterades skruvarna efter skallstorlek automatiskt, jag blev utslängd för att arbetsledaren tyckte att jag förstört verksamheten för de som satt o sorterade för hand.

Arbetsförmedlaren verkade lite road av händelsen även om jag inte tror att han sade det rakt ut.
Han satte mig istället i en jobbsökarkurs där jag senare fick för mig att det bara fanns ett sätt att söka jobb och att man var tvungen att andvända arbetsförmedlingens ansökningsblankett eftersom någon sade att jag skulle andvända en sådan.
Fick inte ens ett endaste svar förrän jag skrev på vanligt papper.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Titti » 2008-09-20 10:07:09

Moderator:

Delade tråden så att Att söka jobb hamnade i en egen tråd.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-25 9:45:44

Tack för tipset. Får se på den senare idag.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp

Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-25 23:34:00

nano skrev:Jag har en förmiddags erfarenhet av samhall.
Någon arbetsförmedlare i slutet på 80 talet lyckades få mig dit och efter mycket om och men så gick jag dit.
Blev placerad i samma rum som skruvsorteringen men skulle få göra något annat jag inte minns.
Däremot minns jag att jag tog två aluminiumprofiler och nitade ihop på botten av en spräckt sortimentlåda och ställde ovanpå en vibrationsmatare.
Nu var det bara att hälla skruvarna i sortimentlådan och så sorterades skruvarna efter skallstorlek automatiskt, jag blev utslängd för att arbetsledaren tyckte att jag förstört verksamheten för de som satt o sorterade för hand.

Arbetsförmedlaren verkade lite road av händelsen även om jag inte tror att han sade det rakt ut.
Han satte mig istället i en jobbsökarkurs där jag senare fick för mig att det bara fanns ett sätt att söka jobb och att man var tvungen att andvända arbetsförmedlingens ansökningsblankett eftersom någon sade att jag skulle andvända en sådan.
Fick inte ens ett endaste svar förrän jag skrev på vanligt papper.
LOL! Läste just igenom ditt inlägg ordentligt. Om Samhall gjorde byggjobb så skulle de gräva diken med tesked. Att bli utslängd för en sådan sak är bara hedrande.

Såg filmen nyss. Upptäckte att i stillbildsserien i slutet så var det lustiga kvalitetsförsämringar, typ jpeg. Sådant kan man inte gömma för mig, hurr durr.

Rent allmänt så gav speakkerrösten intrycket att filmen var nedbantad. Att efter varje "vi skall nu besöka" så hörde det till en 5-10 minuter som gick på djupet.

Ett fint litet ångestskapande mästerverk.
Proffe Slimp

Inläggav Charley? » 2008-09-26 8:06:28

Samhall kanske inte är det bästa alternativet för högfungerande aspergare, men det är bra att verksamheten finns.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-26 8:31:33

samhall-t6579-42.html

Läs gärna igenom denna tråds slut där jag har en dialog med en nu anställd.

Jag är absolut för att Samhall ska finnas men är det till för i dagsläget dom som verkligen behöver det och som var meningen ifrån början eller har det sakta smygit sig in en ambition att vara så vinstgivande och få arbeten som är för avancerade så att den grupp som verkligen skulle behöva komma dit inte längre är kvalificerade nog :!:

Att man på ett sånt sätt gör det än mer legalt för andra arbetsgivare utanför att välja personer som inte har några krav som kan finnas i denna grupp.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav nano » 2008-09-26 9:31:54

Det har du alldeles tätt i.
nano

Inläggav nano » 2008-09-26 9:40:47

Proffe Slimp skrev:LOL! Läste just igenom ditt inlägg ordentligt. Om Samhall gjorde byggjobb så skulle de gräva diken med tesked. Att bli utslängd för en sådan sak är bara hedrande.

Tack, jag har inte direkt tänkt på det som hedrande men det känns bra o höra det :)
Jag såg det mera som att arbetsledaren underskattade deras intelligens.
Att de knappt kunde prata och göra sig förstådda var ju uppenbart.
Visserligen visste jag inget om deras intelligens men eftersom de allihop nästan genast började andvända min sorterare så lär de ju ha insett något om det jobb de gjorde.
Ingen av dem verkade entusiastiska över arbetsuppgifterna så ingen skada skedd anser jag.

Proffe Slimp skrev:Ett fint litet ångestskapande mästerverk.

Måste nog säga emot dig där, jag såg inget ångestskapande men å andra sidan vet jag nog inte vad ångest är, jag förknippar det med tråkighet och depression.
nano

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-26 10:09:05

nano skrev:Tack, jag har inte direkt tänkt på det som hedrande men det känns bra o höra det :)
Jag såg det mera som att arbetsledaren underskattade deras intelligens.
Att de knappt kunde prata och göra sig förstådda var ju uppenbart.
Visserligen visste jag inget om deras intelligens men eftersom de allihop nästan genast började andvända min sorterare så lär de ju ha insett något om det jobb de gjorde.
Ingen av dem verkade entusiastiska över arbetsuppgifterna så ingen skada skedd anser jag.
Som hämtat ur Gökboet, typ.
nano skrev:Måste nog säga emot dig där, jag såg inget ångestskapande men å andra sidan vet jag nog inte vad ångest är, jag förknippar det med tråkighet och depression.
Lyssna på speakerrösten. Den är engagerande.
Proffe Slimp

Re: Samhalls reklamvideo

Inläggav manne » 2008-09-26 12:21:39

Kristofer skrev:Fyra minuter arbetsglädje kallas den.

http://www.samhall.se/film/presentation.wmv

Samhall har ju varit uppe för diskussion på detta forum. När jag såg videon fick jag inte intrycket av att detta var en verksamhet som passar aspergare. "Samhall satsar på serviceyrken" låter inte som aspergeryrken. Själv avskyr jag att behöva använda telefonen på jobbet, men jag gör det när jag måste.

USSSH fy faaann verkligen inget för mig att hålla på och trängas med flera hundra andra personer nej tack aldrig i livet..blev äcklad videon.

Speciellt med det dära städningen som de visade hela tiden om och om igen man gick ju inte gymnasiet för att sluta som städare direkt aldrig i livet..

nhä föredrar kommunal hederlig dagliverksamhet med små grupper
snickeri eller träd-gårdsmästeri detta är mycket bättre för livs-glädjen
i stället för sådan dära stor industri skit grejer..

Betyg noll för denna video..de alla dära såg ut som slavar.. :twisted:

Ni som har LSS behöver inte ta något sådan dära jobb då ni kan tex
få praktik på konsum eller iCA eller kommunal dagliverksamhet i stället

så hära ska en dagliverksamhet se ut små grupper och små arbets-styrkor

och VEm vill vara städare efter 3 år på gymnasiet och 2 år FHSK aldrig

snickeri mm är detta bästa och trädgård är det bästa för OSS...

http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?id=1237

SMEDJAN
Senast redigerad av manne 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-09-26 12:34:28

detta är det ända rätta för oss... :!: :!:

http://www.handikappupplysningen.se/gn/ ... amhet.html

Daglig verksamhet - meningsfull sysselsättning
För personer som har en utvecklingsstörning, autism eller som fått en hjärnskada som vuxen finns "Daglig verksamhet".

Daglig verksamhet kan ge personen något intressant och meningsfullt att göra på dagarna.

Personer som ingår i personkretsen enligt punkterna 1 och 2 i LSS, kan ha rätt till daglig verksamhet . "LSS" står för Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. I personkretsen ingår personer med utvecklingsstörning, personer med autism och personer som fått en hjärnskada i vuxen ålder.

Den som inte har rätt till daglig verksamhet enligt LSS, kan prova att söka sysselsättning enligt Socialtjänstlagen.

Vill man ansöka om daglig verksamhet eller annan sysselsättning ska man vända sig till sin kommun. De som tar hand om ansökan kallas ofta LSS-handläggare eller biståndsbedömare

> Läs mer om LSS och Socialtjänstlagen under "Lagar"

Länsstyrelsen ska se till att lagar och regler följs
Det finns lagar och regler som måste följas av den eller de som vill driva en daglig verksamhet. Företag eller privatpersoner som ordnar en daglig verksamhet enligt LSS, måste ha tillstånd från länsstyrelsen.

Tex nu kolla denna

http://www.tomelilla.se/vard-omsorg/lss ... erksamhet/

sånt hära är bra det.. :wink:

Dagverksamhet
Vi har våra lokaler i källarplanet på Välagården, Fabriksgatan 22 i Tomelilla.
Verksamheten är indelad i tre olika inriktningar, man kan välja att ingå i en eller flera grupper helt efter intresse.

Aktivitetsgruppen
I aktivitetsgruppen sysslar vi med lite av varje t.ex. vävning, sömnad, hobbymålning, smyckestillverkning, musikstunder, promenader, utflykter, studiebesök, grönsaksodling, texttryck på servetter m.m.

Cafégruppen
Vi sköter bla köket på Dagcenter vid lunch samt för och eftermiddagsfikan. Vi går även postärenden mellan olika LSS enheter, och vi maler och pressar papper till återvinning.

Servicegruppen
Servicegruppens huvudsakliga uppgifter är park och trädgårsskötsel, städuppdrag, snickeri, städning och tvätt av verksamhetens fordon m.m. Två dagar i veckan är vi i skogen och jobbar med bl.a. slyröjning och vedsågning.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav nano » 2008-09-26 13:21:31

Tyckte inte att det var något bra alls.
Men då utgår jag iofs från egna intressen, jag skulle glatt bygga en industri :)
nano

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-26 14:59:33

Manne jag är glad att du har hittat det du känner är rätt för dig. Jag skulle aldrig trivas men vi är alla lite olika!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:56:38, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Milyc » 2008-09-30 12:23:09

Aspkvinna skrev:Manne jag är glad att du har hittat det du känner är rätt för dig. Jag skulle aldrig trivas men vi är alla lite olika!

Instämmer helt och hållet. Både daglig verksamhet enligt LSS eller Samhall är absolut inte någonting för mig men jag tycker det är bra att det finns för andra som det passar för.
Milyc
Inaktiv

Anslöt: 2007-02-22

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in