Saknar kramar och närhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2008-09-01 18:56:28

Lime skrev:
Moggy skrev:
nallen skrev:[quote="Inger"]Om du fick lite axelmassage av en kvinnlig vän eller klasskompis t ex, skulle du misstolka det då? Skulle vänskapen bli förstörd?

Jag skulle bli sur om det inte gick hela vägen sen. Gillar i.o.f.s. inte massage heller, vad som är orsak och vad som är verkan vete katten.



Du måste fan ha ett tråkigt liv. Finns det nåt du gillar förutom sex?


Kanske är sex nallens specialintresse? :idea:
Denna inställning är nu inte specifik just för nallen utan det är många män som kopplar ihop all form av fysisk beröring med en kvinna med sex, de kan inte skilja den sensuella njutningen man får av taktil fysisk beröring från sina sexuella känslor.[/quote]

Exakt! Av samma anledning kan många killar inte vara vänner med en tjej. Vissa killar som inte klarar vara vänner är "snälla" o. är ute efter seriöst förhållande. Men, tyvärr är det killar som vill bara vara vänner när det kommer till kritan. :(
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:37:19, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Pemer » 2008-09-01 19:12:50

Och det i sin tur slår tillbaka åt andra hållet, så att många tjejer inte kan tillåta sig se en killes kvaliteter som "mer" än en vän om de väl har sett att han är en sådan kille som kan vara vän. Då måste "chansen tas tillvara" och får inte förspillas, och vår sort blir mer eller mindre dömda att alla vill ha oss just som vänner. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2008-09-01 20:43:33

sommar skrev:
Inger skrev:
sommar skrev:Troligen inte om personen är av samma kön eller det är en vän som jag 110% litar på. (men tveksam iaf. mest för att jag inte ens litar på mina egna känslovibbar i det läget o. det kan bli pinsamt. Fö. övrigt gällde detta i mitt förra svar oxå men kom inte med tyvärr). När jag går på massage väljer jag alltid en kvinnlig pga. ovan nämnda orsak o. men vet inte vad man hamnar för hos en snubbe. Visst risken finns hos en kvinnlig med o. det vore ännu äckligare för mina del, men risken är mindre.

Du menar att du får starkare känslor än vad som är passande av att bli masserad? Eller att den som masserar dig kan få det?


Ja, precis. Det kan komma från båda håll. Dock kan det förmodligen hjälpa om man känner varandra väl o. vet exakt var man har varandra generellt sett men för mig hade det varit svårt iaf.

En sak som dock gick bra var när en försäljare på Malmöfestivalen helt apropå började massera mitt huvud när jag var på väg förbi. Det var en sådan där massagegubbe/grej med trådar. Det var skönt på ett normalt sett.

OK, då funkar du antagligen lite som nallen rent fysiskt (dvs easily aroused) fast du inte tänker som nallen och tar beröringen som ett löfte om nåt mer.

För mig vore det ett icke-problem, särskilt om man går till en professionell massör. Skulle beröringen mot förmodan väcka andra känslor än neutralt fysiskt välbehag så vad gör det? Hände mig en gång med min förra frisör, men det är ju inget man måste visa eller göra något åt.

Att professionella massörer, sjukgymnaster och naprapater å andra sidan, som ser nakna kroppar hela dagarna, skulle gå och bli upphetsade av ännu en i raden tror jag knappast. Och skulle de till äventyrs bli det (i något extremt undantagsfall) så lär de knappast visa det om de är just professionella.

Jag skulle nog föredra manlig massör, främst för att de brukar vara bättre på att ta i lite. Fast nu har jag ju min massagefåtöljsdyna och slipper alla ev komplikationer.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: kramar och närhet

Inläggav Alien » 2008-09-02 1:22:27

johnnyfg skrev:Jag saknar det så jag kan "dö" ...
Vill ha "kickar" i livet. Att krama och kela den man älskar ... är den största av alla kickar tycker jag.

Ett tag tänkte jag om man skulle bli nakenmodell bara för att komma ut och "träffa" andra. Vet inte om jag vågar.


Jag kanske tolkar dig för bokstavligt, men inte får man väl kramar och närhet som nakenmodell? Krokieleverna tecknar av modellen, nåt mer är det inte.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47140
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-09-02 2:15:10

Anastasia skrev:
Flinta skrev:Har man frikort för sjukvård och vill ha "gratis" massage kan man ringa till t ex vårdcentralen o höra med deras sjukgymnaster och/eller arbetsterapeuter om de ger massage som ofta ingår om man t ex går på rörelseterapi.

Brukar det inte finnas sjukgymnaster på habiliteringen också ? Jag undviker helst dem, men jag har för mig att man kan få tillgång till gratis sjukgymnast via LSS. Eller gäller det bara dem med somatiska funktionshinder ?


Ja, det var en intressant fråga. Så här står det om LSS:
Rådgivning och annat personligt stöd
En rätt till kvalificerat expertstöd av personer som förutom sin yrkeskunskap har särskild kunskap om hur det är att leva med stora funktionshinder. Stödet kan till exempel ges av kurator, psykolog, sjukgymnast, förskolekonsulent, logoped, arbetsterapeut och dietist.

Men man kan ju även ha fysiska skäl, t ex ont i kroppen, spända muskler etc och ange det som orsak till att man vill bli masserad?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47140
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2008-09-02 2:20:56

Är det inte så att man kan få taktil massage eller vad det heter om man är överkänslig för beröring?

(Lustigt egentligen att man bara får massage om man inte vill bli vidrörd...)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav docfrasse » 2008-09-02 7:33:37

Lime skrev:Jag och några av mina väninnor brukar massera varandra för att få den där sköna livgivande kroppskontakten som sätter fart på kroppens endorfiner och som stärker självförtroendet.

Tyvärr är killar livrädda för kroppskontakt med andra män av homofoba skäl (Om det inte gäller idrott eller slagsmål)
Det är nog bara homo eller bisexuella män som skulle kunna ge varann kroppsmassage.

Om jag fick bestämma skulle jag se till att genomföra en friskvårdsreform i LSS regi som gav alla aspergare som så önskade möjligheten till att få regelbunden massage hos en valfri proffesionell massör, lika gärna som man nu kan få samtalskontakt med kuratorer, psykologer eller psykiatiker.
Är helt övertygad om att just AS folk skulle vara en mycket tacksam målgrupp för massagebehandlingar pga av att många är så isolerade och därför törstar efter fysisk beröring och att bristen på denna kontakt gör att symtombilden av somatiska och psykiatriska besvär är mycket värre än den annars skulle vara :idea:

Låter som en jättebra idé!
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav nallen » 2008-09-02 16:54:32

Inger skrev:Märkligt. Om en tjejkompis skulle göra kristallklart för dig på förhand att "detta är bara en muskelmassage inget annat", skulle du ändå se det som att hon "lovat" något om det inte blir något mer?

Eller om du gick och fick massage hos en sjukgymnast. Skulle du tycka det var "bedrägeri" också om du inte fick sätta på sjukgymnasten sen?

Nej, självklart inte, men nu pratade vi väl om "spontanmasserande", eller hur?
I ditt första exempel skulle hon inte få röra mig. Bl.a. av tidigare nämnd anledning.
Det andra exemplet är bara absurt, där är det ju frågan om nåt helt annat.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 2 gånger.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2008-09-02 16:56:43

Moggy skrev:Du måste fan ha ett tråkigt liv. Finns det nåt du gillar förutom sex?

Inte mycket som har med andra människor att göra i.a.f. Dom är ibland ett nödvändigt medel för en del annat som är roligt, t.ex. olika specialintressen, fast jag brukar för det mesta klara mig bra med ett välsorterat bibliotek.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2008-09-02 16:59:17

Lime skrev:[...] det är många män som kopplar ihop all form av fysisk beröring med en kvinna med sex, de kan inte skilja den sensuella njutningen man får av taktil fysisk beröring från sina sexuella känslor.

Ja? Du får det att låta som nåt negativt???
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2008-09-02 16:59:50

Nallen, tack för förtydligandet. Låter ju mer rimligt som du förklarade det nu.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-09-02 17:11:52

nallen skrev:
Moggy skrev:Du måste fan ha ett tråkigt liv. Finns det nåt du gillar förutom sex?

Inte mycket som har med andra människor att göra i.a.f. Dom är ibland ett nödvändigt medel för en del annat som är roligt, t.ex. olika specialintressen, fast jag brukar för det mesta klara mig bra med ett välsorterat bibliotek.

Människor brukar inte gilla att bara användas som medel. Hälsosamma relationer brukar gå ut på ett ömsesidigt, och för båda parter givande, utbyte.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2008-09-02 17:19:35

Inger skrev:Människor brukar inte gilla att bara användas som medel. Hälsosamma relationer brukar gå ut på ett ömsesidigt, och för båda parter givande, utbyte.

Måhända, men är det verkligen motsatser? Jag tycker det låter som tjänster och gentjänster, vilket är helt OK med mig
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2008-09-02 17:32:54

Tja, så kan man ju också se det. Beror väl lite på om man gör saker för att man vill göra något för den andre eller bara för att något, eller för man tycker att man borde (nog vanligare bland NT).

Jag är mer intuitiv och gör aldrig något jag inte känner för, så jag föredrar att låta det bli lite som det faller sig. Är relationen hyfsat jämlik och baserad på ömsesidig omtanke och respekt så brukar det ge sig av sig självt och jämna ut sig på ett ungefär i längden.

Är den inte det brukar man väl så småningom känna att man bara blir krasst utnyttjad, och då är det ju upp till var och en som blir det att säga ifrån. Så det är egentligen inte så mycket handlingen i sig som med vilken avsikt och känsla den görs.

Om en kille t ex är trevlig mot en tjej, inte för att man bryr sig om henne egentligen, utan bara för att få komma innanför trosorna, så brukar de flesta inte bli så glada när de inser det. Likaså om en tjej är trevlig mot en kille, inte för att hon bryr sig om honom, utan för att hon gillar hans bil, pengar eller whatever, så kan han känna sig lika utnyttjad.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-09-02 18:25:32

nallen skrev:
Lime skrev:[...] det är många män som kopplar ihop all form av fysisk beröring med en kvinna med sex, de kan inte skilja den sensuella njutningen man får av taktil fysisk beröring från sina sexuella känslor.

Ja? Du får det att låta som nåt negativt???

I bästa fall är det väl neutralt, men det måste ju vara mer negativt än positivt, om någon av de två.

Vi män som inte har den här aktuella synen, vi kan ha kvinnliga vänner och vara kramiga med dem, kramas när vi ses och när vi skils åt, ge och få en klapp på kinden, lägga armen om varandra på ett vänskapligt sätt och röra vid varandra massor, utan att se själva beröringen och kroppskontakten som i sig genast liktydigt med något sexuellt.

Jag tycker det känns klart mer positivt att kunna klara av ett utöva och trivas med vänskap och de nivåerna på kroppskontakt. Jag har haft svårare för och varit sämre på det, men jag är jätteglad att jag har utvecklats i den riktningen så att jag kan ta vara på sådant

För mig känns det i alla fall rent spontant som att man måste missa mycket här i livet i det andra läget.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:23, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-02 18:31:28

Pemer, det var fint beskrivet hur det kan vara!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:37:23, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2008-09-02 19:46:17

Instämmer. Så önskar jag också att det ska vara mellan vänner; att man ska kunna vidröra eller krama varandra om man spontant känner för det utan att det missuppfattas.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-09-02 21:54:41

Instämmer också.

Men för många är det ju rätt okänd mark (under privata omständigheter) med
- kroppskontakt mellan män (utöver handslag och ryggdunk);
- kroppskontakt mellan könen utan (antydningar om) sex;
- kroppskontakt som en egen umgängeskvalitet för sig, skild från sex;
- att även på sensuellt och sexuellt område förhandsgranska sina reaktioner med hänsyn till både relation, läge och sig själv, och välja därefter vad man släpper ut.

För min del har jag mest "bara" blivit osäker socialt av det här. Och beter mig försiktigare än jag mår väl av, "hellre" än att må ännu sämre av att anses för framfusig. Fast riktigt så enkelt är det ju inte heller, sa spindeln.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:37:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-09-02 22:13:21

"Förhandsgranska" :) Vilket underbart ordval i sammanhanget!

Jag tycker också det hela är ett kinkigt och förvirrande kapitel, då vi som sagt inte lever i en kultur där sånt faller sig naturligt. Så då får man improvisera och se vad som känns bra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Moggy » 2008-09-02 22:29:20

Lime skrev:
Kanske vore nåt? i de anglosaxiska länderna finns det sk "cuddlepartyn"
Där folk samlas iklädda sina pyjamaser och kramar varann och har det mysigt, det bygger dock på strikta regler.

http://www.cuddleparty.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Cuddle_party

Men sånt kanske är mer för NT folk än AS folk, vad vet jag..




Låter ju iofs riktigt trevligt, fast jag kan tänka mig att det skulle känas väldigt ansträngt i början innan man kommit över en tröskel och släpper på de personliga spärrarna.

Fast jag skulle ha väldigt svårt för att ligga och kramas med nån skäggig gubbe alltså. Skulle kännas skevt....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:37:23, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Inger » 2008-09-02 23:27:16

Lime skrev:Kanske vore nåt? i de anglosaxiska länderna finns det sk "cuddlepartyn"
Där folk samlas iklädda sina pyjamaser och kramar varann och har det mysigt, det bygger dock på strikta regler.

http://www.cuddleparty.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Cuddle_party

Men sånt kanske är mer för NT folk än AS folk, vad vet jag..

Mina reaktioner på informationen:

:shock: Huh?

:-)054 Isch!

:? Hmmm..

:P Nice!

:-)063 Maybe...

Bild Nah...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:24, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-09-03 0:09:14

Aspkvinna skrev:Pemer, det var fint beskrivet hur det kan vara!

Inger skrev:Instämmer. Så önskar jag också att det ska vara mellan vänner; att man ska kunna vidröra eller krama varandra om man spontant känner för det utan att det missuppfattas.

Å andra sidan är det förstås också en uppenbar risk att många kvinnor i gengäld må tendera att övertolka en man som mig åt andra hållet och utgå ifrån att vi vill en massa mycket mer, bara för att vi kan ge en spontan kram på ett sätt de tycker är helt naturligt väninnor emellan men har fått lära sig att män inte kan utan baktankar om mycket, mycket mer...

Jag har berättat ibland i relationstrådarna här förr om framför allt en väninna som brukat nämna och upprepa så ofta att hon tycker om mig "- ja, som kompis, alltså!!!" på ett sätt så att jag nästan kunde undra om det var mig eller sig själv hon hade mest behov av att påminna om den saken. Hon måste väl ha gått och aldrig känt sig riktigt hundra på att inte jag gick och hoppades något mer, vad jag än sade. Kanske var just för att jag var kramigare än stereotypen.

Jag är verkligen jätteglad att jag efter såpass lång startsträcka kom så långt som till att börja lära känna stadigt fler och fler tjejer som vänner och få regelbundna tillfällen till en och annan go kram och kunna ha kul en kväll tillsammans med någon, känna lite närhet och värme och åtminstone ha den arten och graden av mys och beröring.

Det är en helt annan nivå än den sexuella närheten och jag vågar påstå att man behöver den också, och man behöver lära sig skillnaden mellan den och den mer sexuella närheten. Men hos män är det ofta tabu att ens tala om sådant, så att man skulle kunna lära sig detta. Snedvridningen att såpass många män inte fixar detta ligger av allt att döma bakom enorma mängder mänskliga tragedier. :(
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2008-09-03 0:32:14

Pemer skrev:Det är en helt annan nivå än den sexuella närheten och jag vågar påstå att man behöver den också, och man behöver lära sig skillnaden mellan den och den mer sexuella närheten. Men hos män är det ofta tabu att ens tala om sådant, så att man skulle kunna lära sig detta. Snedvridningen att såpass många män inte fixar detta ligger av allt att döma bakom enorma mängder mänskliga tragedier. :(


Tack för att du skrev det här!!

Kan inte du bli föreläsare istället för de där jävla kotlettfjantarna med sin raggningskurs?

Alltså, föreläsa om hur man som man kan komma i kontakt med kvinnor på ett icke sexuellt sätt. För dem som är som du: intresserade av mänsklig kontakt, men inte nödvändigtvis bara sexet (även om det skulle kunna bli en bonus ;-D )!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:37:24, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Pemer » 2008-09-03 1:03:58

Det verkar ju onekligen som att många både män och kvinnor tar gamla stereotyper för givna, och många av männen aldrig lär sig upptäcka så viktiga sidor och många kvinnor inte fattar att det finns män som har upptäckt de här värdena...

...så, ja, ett behov av informationen ser verkligen ut att finnas.

Däremot är den förstås på båda håll en information man knappast inser att man saknar och skulle behöva höra, om man saknar den.

Men det måste väl finnas strategier för att komma ut och skapa tillfällen att komma till tals med budskap ingen visste att de hade behov av? Så mycket knäppgökar som kommer till tals med konstiga teorier, rentav hemgjorda religioner som Ron L Hubbard, och når ut med sina budskap och får efterföljare...

Nog borde det vara fullt möjligt att marknadsföra även något sådant här på ett sådant sätt att man fick folk att komma. Och lyssna. Och kanske t o m lära sig något?

Kanske faktiskt informationsbehovet först skulle finnas på den kvinnliga sidan? Vi män som har hajat måste ha kvinnorna med oss om vi sedan ska nå ut till våra övriga bröder. Ah well. Info-behovet är stort på bägge sidor, helt klart...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in