"Saknade" ord i språket
geocache skrev:Hej regnif!
Hmm... e på slutet av vad?regnif skrev:Hehe, kul ord. Jag som fått skämmas för jag inte ens vet vad det betyder med e på slutet...kort stubin? brukat jag tänka.
Det som Zombie kommit på, som fanns i min citering.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 11:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Hej igen... hmm jag blev inte klokare av det... exakt vilket ord var det?
regnif skrev:geocache skrev:Hej regnif!
Hmm... e på slutet av vad?regnif skrev:Hehe, kul ord. Jag som fått skämmas för jag inte ens vet vad det betyder med e på slutet...kort stubin? brukat jag tänka.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 11:47:48, redigerad totalt 1 gång.
geocache skrev:Hej igen... hmm jag blev inte klokare av det... exakt vilket ord var det?
Tillkortakommando.
[/quote]geocache skrev:regnif skrev:geocache skrev:Hej regnif!
Hmm... e på slutet av vad?
[quote="regnif"]Hehe, kul ord. Jag som fått skämmas för jag inte ens vet vad det betyder med e på slutet...kort stubin? brukat jag tänka.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 11:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Regnif
Tillkortakommande betyder ungefär 'misslyckande (för att man inte har räckt till, inte nått ända fram, inte varit riktigt skicklig nog)'. Vad som blir när man har kommit till korta med att göra vad-det-nu-är (som man också kan säga).
Tillkortakommande betyder ungefär 'misslyckande (för att man inte har räckt till, inte nått ända fram, inte varit riktigt skicklig nog)'. Vad som blir när man har kommit till korta med att göra vad-det-nu-är (som man också kan säga).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Nu fattar jag, tror jag i min "fullmånfas"-relaterade psykiska trötthet som jag börjat känna av nu ikväll, parallellt med min vanliga "andra" trötthet... det var nog "tillkortakommande" du regnif menade...?
Tack också till dig, Zombie!
Tack också till dig, Zombie!
Zombie skrev:Regnif
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 11:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Från en annan tråd:
Jag vet inte om det var skrivfel eller avsiktligt, men "underbra" är väl ett bra ord, det sammanfattar begreppen underbar och bra i ett och samma ord.
jonsch skrev:Vilken underbra tråd!
Jag vet inte om det var skrivfel eller avsiktligt, men "underbra" är väl ett bra ord, det sammanfattar begreppen underbar och bra i ett och samma ord.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Legimitation
ett kort som försöker likna den person som skall verifieras.
ett kort som försöker likna den person som skall verifieras.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:47:50, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Kvasir skrev:Om man har blivit insnöad och sedan skottat sig ut igen, är man utsnöad då?
Nja, det måste väl vara att man varit ute medan det snöat såpass att man inte kan ta sig in igen?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:47:50, redigerad totalt 1 gång.
nallen skrev:Kvasir skrev:Om man har blivit insnöad och sedan skottat sig ut igen, är man utsnöad då?
Nja, det måste väl vara att man varit ute medan det snöat såpass att man inte kan ta sig in igen?
Hm, det låter mera logiskt, måste jag erkänna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:50, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:Kahlokatt skrev:Vad betyder VÅ?
vå - värre - värst
få - färre - färst
Har lite svårt att se nån situation där man skulle kunna använda ordet vå.
Kan nog inte riktigt komma på vad betydelsen av vå skulle vara. Antingen är ju nåt värre eller så är inte värre, värre går ju att använda även om nåt är bara lite värre.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:47:50, redigerad totalt 1 gång.
När min kompis M och jag var små använde vi ordet "felväntningar" om besvikelser. En förväntning som gick fel. Betoning på fel och vänt, som i "felsägelser". Jag tycker att det är ett ganska bra ord!
"Ödesträd" använde min kompis T och jag om ett träd som stod ensamt och såg sorgset ut.
"Ödesträd" använde min kompis T och jag om ett träd som stod ensamt och såg sorgset ut.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 11:47:50, redigerad totalt 1 gång.
Det finns en tråd här på forumet med namnet Spottfloskler!
spottfloskler-t14075.html
Ett intressant nyord, tycker jag. Möjligen skapat här, av Liljencroowna? En träff vid sökning på Google! Kanske något att sprida.
Vad jag förstår avses spottloskor (spottloska i ental).
För övrigt vad är det för loskor som figurerar ihop med spott? Någon som vet? Jag har inte haft ork att rota i detta.
spottfloskler-t14075.html
Liljencroowna skrev:Här kan vi skriva alla spottfloskler vi fått i ansiktet!
Ett intressant nyord, tycker jag. Möjligen skapat här, av Liljencroowna? En träff vid sökning på Google! Kanske något att sprida.
Vad jag förstår avses spottloskor (spottloska i ental).
För övrigt vad är det för loskor som figurerar ihop med spott? Någon som vet? Jag har inte haft ork att rota i detta.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 11:47:50, redigerad totalt 1 gång.