Säga sanningen - bara positiva saker? [Avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Säga sanningen - bara positiva saker? [Avdelad tråd]

Inläggav Kattmamma » 2013-04-13 11:34:41

sugrövmanövern skrev:
Alien skrev:
Men även om man inte säger "hela sanningen" så behöver man inte ljuga. Man kan hålla tyst också.

Det brukar ju talas om "vita lögner", dvs "artighets/snällhetslögner". Hur ställer ni er till dem? Typ "vad tycker du om min nya frisyr/nya jacka". Hur ställer ni er till dem?
Ja då säger man ju tex: Du verkar bekväm med din nya frisyr! Men säger inte : Hoppas du fick betalt av frisören för att denne gjorde dig till en hockeyspelare/ Ukrainsk kulstöterska från 80-talet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Tala är silver... såatte :-)Happy .

Du är bäst Sugis! Du har så härliga kommentarer.
Jag har alltid gillat dig! :-)Hug kattmamma
Du har en sådan härlig humor :lol:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Säga sanningen - bara positiva saker? [Avdelad tråd]

Inläggav Issa Jesus » 2013-04-13 15:39:22

sugrövmanövern skrev:
Alien skrev:
Men även om man inte säger "hela sanningen" så behöver man inte ljuga. Man kan hålla tyst också.

Det brukar ju talas om "vita lögner", dvs "artighets/snällhetslögner". Hur ställer ni er till dem? Typ "vad tycker du om min nya frisyr/nya jacka". Hur ställer ni er till dem?
Ja då säger man ju tex: Du verkar bekväm med din nya frisyr! Men säger inte : Hoppas du fick betalt av frisören för att denne gjorde dig till en hockeyspelare/ Ukrainsk kulstöterska från 80-talet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Tala är silver... såatte :-)Happy .


tss du e rolig^^

ja vet att min frisyr e lite... ovanlig? men får fixa till den vid senare tillfälle.

Issa Jesus, Krishna,
Jesuiten magnus.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Säga sanningen - bara positiva saker? [Avdelad tråd]

Inläggav Issa Jesus » 2013-04-13 15:46:36

Alien skrev:De har ju en religiös betydelse, men just citatet "Sanningen ska göra er fria" har väl också tolkats allmänt. Sanningen i motsatt till lögnen alltså. Det är ju så mycket lättare att tala sanning, fritt ur hjärtat, än att behöva hålla reda på alla sina lögner.

Men även om man inte säger "hela sanningen" så behöver man inte ljuga. Man kan hålla tyst också.

Det brukar ju talas om "vita lögner", dvs "artighets/snällhetslögner". Hur ställer ni er till dem? Typ "vad tycker du om min nya frisyr/nya jacka". Hur ställer ni er till dem?


tack alien för utlägget :) bra frågeställningar!

alla lögner är inte bra att handskas med i vår vardag? små lögner kan bli stora lögner. osv.
då, som du skriver, är det bättre att behålla vissa vissa sanningar tills, eventuellt, en senare tidpunkt. för det är ju sant? Sanningen skall göra oss fria!

blåafärger gillar jag! hallelujah!

Issa Jesus, Krishna,
Jesuiten magnus.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Säga sanningen - bara positiva saker? [Avdelad tråd]

Inläggav Azo85 » 2013-04-15 3:47:17

Antingen så är man ärlig rakt av eller så är man tyst. Accepterar inte att människor enbart vill höra positiva sanningar. För mig blir det en censur. Vill människor inte höra något alls från mig så respekterar jag det. Men äta kakan och ha den kvar tolererar jag inte.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Säga sanningen - bara positiva saker? [Avdelad tråd]

Inläggav Kattmamma » 2013-05-18 12:15:58

Jag vill bara säga att jag tycker om er här på forumet så otroligt mycket!
Fast jag inte är så känd så är det alltid någon på chatten som är gullig och säger hej och pratar några ord.
Det uppskattar jag otroligt mycket !
Ni betyder mycket för mig! Tack för att ni finns ni okända vänner !
Kram :-)Hug kattmamma
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in