[delad] Rutiner kring varningar och avstängningar
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
I det vanliga rättsväsendet kan man överklaga till högre instans. Det går inte här. Godtycke och prestige har fritt spelrum. Ingen mening med att tigga och be eller ens komma med bra argument då domstolen offentligt ska bedöma sitt eget beslut.
Flyttat från denna tråd: http://www.aspergerforum.se/omrostning-om-arekrankning-samt-sveda-och-vark-t18903.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
------------
Det handlar inte om prestige, det handlar om det omöjliga i att medla mellan en brokig skara människor.Dagobert skrev:I det vanliga rättsväsendet kan man överklaga till högre instans. Det går inte här. Godtycke och prestige har fritt spelrum.
Det finns inget enkelt rätt och allt blir fel någonstans, oavsett hur man bär sig åt.
På det här så kan man anta att alla moddar har ett liv utanför nätet också.
Hoppar man in på spelplan och deltar i matchen, får man också finna sig i att en domare kan blåsa i pipan. Annars har man inte på planen att göra.
Argument har alltid bitit på våra moderatorer här så det är visst en ide.Dagobert skrev:Ingen mening med att tigga och be eller ens komma med bra argument då domstolen offentligt ska bedöma sitt eget beslut.
Men argumenten (men h*n sa, h*n gjorde, kolla på h*n) är ickeargument.
Tack det var snällt.Dagobert skrev:Ufo, du får förstås gärna svara
Vad vill du ha sagt här?Dagobert skrev:men eftersom du inte ingår i forumledningen lär du inte veta mer än oss andra i den här frågan.
Att ingen annan än moderatorerna skall yttra sig i frågorna? Isåfall kanske du skall fundera på vem som jag råkade citera. Var det en moderator eller ett inlägg ställt till en moderator?
De båda satserna är motsägelsefulla för mig så jag tolkar säkert fel.
Hur många varningar kan man egentligen få utan en avstängning? För vissa kan det tydligen bli jäkligt många medan andra knappt hinner vända sig om innan varningarna övergått till omedelbart postningsförbud.
mnordgren:
Avknoppad diskussion från den här tråden:
hur-ska-man-skriva-pa-natforum-t19025.html
------------
Avknoppad diskussion från den här tråden:
hur-ska-man-skriva-pa-natforum-t19025.html
------------
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Angelic Fruitcake skrev:Hur många varningar kan man egentligen få utan en avstängning? För vissa kan det tydligen bli jäkligt många medan andra knappt hinner vända sig om innan varningarna övergått till omedelbart postningsförbud.
Så vitt jag förstått så betyder den tredje varningen postningsförbud. Varningarna ska även ligga kvar en viss tid innan de tas bort, men om man nu råkar få varning två några dagar innan varning ett skulle tagits bort, förnyas då tiden för varning ett eller kommer den tas bort när tiden för den första varningen löpt ut (så vitt jag förstår har vi en medlem på forumet med en andra varning som kommit rätt långt efter den första, så frågan är aktuell)?
Det som animal råkade ut för att varningarna utdelades i snabb takt trots att det gått flera dagar sedan han skrivit första inlägget som orsakade första varningen har fortfarande inte givits något svar. Bör man titta över reglerna så att det ges en chans att bättra sig istället för att få ett postningsförbud?
Det var väl Tittis frånvaro av personliga skäl som gjorde att hon inte kunde ge honom varningarna förrän hon kom tillbaka, och därför båda på en gång. Om jag minns rätt.
I så fall är det forumledningens bristfälliga rutiner som är orsak till animals postningsförbud.
Kan man inte ge forumledningen varningar?
I så fall är det forumledningens bristfälliga rutiner som är orsak till animals postningsförbud.
Dagobert skrev:Det var väl Tittis frånvaro av personliga skäl som gjorde att hon inte kunde ge honom varningarna förrän hon kom tillbaka, och därför båda på en gång. Om jag minns rätt.
Så var det visst, vilket drabbade animal (han hade kanske inte kunnat skärpa till sig, men ändå).
Dagobert skrev:I så fall är det forumledningens bristfälliga rutiner som är orsak till animals postningsförbud.
Alla moderatorer håller på med det på fritiden av ren välvilja, det är svårt att kräva något av dem och minst lika svårt att ha rutiner kring det... De försöker så gott de kan, men man kan ju fundera kring regelverket och hur hårt de ska tolkas som i animals fall.
Visserligen har han haft postningsförbud förut och bevisligen haft svårt att följa reglerna, men samtidigt borde han kanske getts en chans att skärpa sig och att han kanske bara borde fått två varningar eftersom de kom så sent.
Dagobert skrev:Det var väl Tittis frånvaro av personliga skäl som gjorde att hon inte kunde ge honom varningarna förrän hon kom tillbaka, och därför båda på en gång. Om jag minns rätt.
Anmäl ditt intresse att bli moderator och hjälpa till?
Miche skrev:Dagobert skrev:Det var väl Tittis frånvaro av personliga skäl som gjorde att hon inte kunde ge honom varningarna förrän hon kom tillbaka, och därför båda på en gång. Om jag minns rätt.
Så var det visst, vilket drabbade animal (han hade kanske inte kunnat skärpa till sig, men ändå).Dagobert skrev:I så fall är det forumledningens bristfälliga rutiner som är orsak till animals postningsförbud.
Alla moderatorer håller på med det på fritiden av ren välvilja, det är svårt att kräva något av dem och minst lika svårt att ha rutiner kring det...
Rutinerna skulle förstås få ta hänsyn till det. Det är det som är poängen
Jag vet inte hur det funkar idag, men vad jag kan minnas skriver Titti i jag-form när hon meddelar beslut om varningar, låsningar o.d. Det skulle i så fall kunna tyda på att hon fattar såna beslut mer eller mindre ensam.
Animals dubbelvarning tyder på att hon inte har nån ställföreträdare med befogenhet att fatta såna beslut. Det tycker jag att hon borde ha. T.ex. nån av de nuvarande moderatorerna eller forumägaren Liebert, ensamma eller i samråd.
Det behöver inte vara så märkvärdigt, men forumet är så stort att såna rutiner är det minsta man kan begära. Om de trots allt finns så kan väl nån länka.
Forumet har fortfarande inte uppgraderats trots att det varit på gång i tre år eller så. Liebert har tydligen inte haft tid. Det verkar vara många oförenliga bitar som måste falla på plats innan uppgraderingen kan genomföras.
Följden är att Titti och moddarna inte har tillgång till de bättre administrationsverktyg som man får med uppgraderingen.
T.ex. hade manne då kunnat få automatiskt förbud att starta nya trådar medan han varit fri att svara, och så hade det problemet varit löst. Nu får man istället låsa hans nya trådar, och blir de för många stängs han av.
Admin
Vanligtvis delar vi inte ut mer än en varning per dag, även om inläggen är skrivna olika dagar eftersom syftet är just att varna den det gäller att denne riskerar en avstängning och ge tillfälle att rätta sig bättre efter reglerna.
I det här fallet visste animal mycket väl att han hade varningar att vänta och jag hade kunnat hitta fler inlägg att varna honom för men jag tyckte inte det var meningsfullt. Hans uppträdande på forumet tillsammans med det faktum att han under den relativt korta tid som gått sedan han registrerat sitt forumnick fått både en tidigare varning och en avstängning gjorde att jag den här gången stängde av honom trots att de två senaste varningarna delades ut i tät följd.
Jag skriver vanligtvis "jag" för att markera att jag tar ansvar för och står för de beslut jag fattar. Att skriva "vi" vore för mig ett sätt att försöka undkomma mitt personliga ansvar för beslut jag fattar. Vi för en kontinuerlig diskussion internt i olika modereringsfrågor men såväl jag som de olika moderatorerna fattar beslut självständigt. En moderator fattar inte beslut som går emot min uppfattning i viktiga frågor utan har vi olika uppfattningar fattar jag beslutet och står för det, vilket är självklart. På samma sätt väger Lieberts ord tyngre än mitt.
Beslut om avstängning fattas alltid av mig eller Liebert även om enskilda moderatorer kan fatta tillfälliga beslut om detta i avvaktan på ett beslut av någon av oss.
Däremot modererar jag själv Aot och det var där animal skrev de inlägg som gav honom varningarna. Andra moderatorer kan emellertid på mitt uppdrag hantera enstaka anmälningar även där.
Vanligtvis delar vi inte ut mer än en varning per dag, även om inläggen är skrivna olika dagar eftersom syftet är just att varna den det gäller att denne riskerar en avstängning och ge tillfälle att rätta sig bättre efter reglerna.
I det här fallet visste animal mycket väl att han hade varningar att vänta och jag hade kunnat hitta fler inlägg att varna honom för men jag tyckte inte det var meningsfullt. Hans uppträdande på forumet tillsammans med det faktum att han under den relativt korta tid som gått sedan han registrerat sitt forumnick fått både en tidigare varning och en avstängning gjorde att jag den här gången stängde av honom trots att de två senaste varningarna delades ut i tät följd.
Dagobert skrev:Jag vet inte hur det funkar idag, men vad jag kan minnas skriver Titti i jag-form när hon meddelar beslut om varningar, låsningar o.d. Det skulle i så fall kunna tyda på att hon fattar såna beslut mer eller mindre ensam.
Jag skriver vanligtvis "jag" för att markera att jag tar ansvar för och står för de beslut jag fattar. Att skriva "vi" vore för mig ett sätt att försöka undkomma mitt personliga ansvar för beslut jag fattar. Vi för en kontinuerlig diskussion internt i olika modereringsfrågor men såväl jag som de olika moderatorerna fattar beslut självständigt. En moderator fattar inte beslut som går emot min uppfattning i viktiga frågor utan har vi olika uppfattningar fattar jag beslutet och står för det, vilket är självklart. På samma sätt väger Lieberts ord tyngre än mitt.
Beslut om avstängning fattas alltid av mig eller Liebert även om enskilda moderatorer kan fatta tillfälliga beslut om detta i avvaktan på ett beslut av någon av oss.
Däremot modererar jag själv Aot och det var där animal skrev de inlägg som gav honom varningarna. Andra moderatorer kan emellertid på mitt uppdrag hantera enstaka anmälningar även där.
Trampe skrev:ja, men med tanke på att 3 varningar ska innebära avstängning och du inte är avstängd nu så är det ett synnerligen korrekt antagande för tillfället.
Och inte är det första gången. Men det verkar vara att tala för döva öron och nu orkar jag inte hålla på och tjafsa längre. Det är otroligt energitömmande att framföra logiska hållbara argument för existensen av en orättvisa och inte ens få argumenten bemötta av de som är ansvariga.
Tydligen är det meningen att forumet ska fungera så här, som ett litet mikrokosmos av samhället och dess allmänna oförståelse för aspergares problem med social kommunikation och fäbless för irrationell favorisering.
- Angelic Fruitcake
Trampe skrev:ja, men med tanke på att 3 varningar ska innebära avstängning och du inte är avstängd nu så är det ett synnerligen korrekt antagande för tillfället.
Admin
Det beror på att det inte var jag som delade ut den tredje varningen och att moderatorerna inte själva stänger av forumister annat än i akuta lägen.
Jag visste om att han skulle ha, och sedan också fick, en varning men det skedde ganska sent i förrgår kväll och jag ville inte genomföra avstängningen innan mnordgren, som delade ut varningen, skrivit i trådarna på de ställen det gällde. Igår när jag skulle stänga av honom såg jag att detta inte var klart och valde då att avvakta tills det var gjort och därför blev det först nu. Det spelar ingen roll - avstängningen löper ett dygn längre i tiden bara.
Jag har nyss satt mig här och just stängt av honom. Nu ska jag skriva det i en annan tråd och i PM till KrigarSjäl själv. Tänk på att han inte kan besvara inlägg i den här diskussionen under en tid framöver.
Det var ju faktiskt både rätt och bra, om än lite sent påkommet. Jag får ta tillbaka lite av bitterheten i mitt tidigare inlägg då (men inte all).
- Angelic Fruitcake
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter