Routerfråga: Router som delar ut USB-grejer
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Jag funderar att köpa ny router, och har hört att många nyare routrar kan man stoppa in t.ex. en USB-hårddisk eller USB-skrivare i, och så delas den ut i nätet. FÖr en gammal router måste man köpa en speciell grej (typ LaCie LaPlug eller så).
Men vad heter funktionen? Vad ska jag titta efter? Denna har både bra betyg och ligger etta i vad folk köper, och det står att den har två USB-ingångar, mebn hur vet jag om den delar ut det som stoppas in där?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218
Hade tänkt kunna köpa två billiga hårddiskar, och i alla fall inte behöva läggas ut lika mycket när de brinner upp. Och så vore det skönt att slippa ökända DIR 655 som suger batteri från Androider.
Men vad heter funktionen? Vad ska jag titta efter? Denna har både bra betyg och ligger etta i vad folk köper, och det står att den har två USB-ingångar, mebn hur vet jag om den delar ut det som stoppas in där?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218
Hade tänkt kunna köpa två billiga hårddiskar, och i alla fall inte behöva läggas ut lika mycket när de brinner upp. Och så vore det skönt att slippa ökända DIR 655 som suger batteri från Androider.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Hittat lite info: den delar ut 3G och printer, men hårddisk står det inget om. Och Asus tar bara emot "after sale-frågor". Bah!
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Hittat lite info: den delar ut 3G och printer, men hårddisk står det inget om. Och Asus tar bara emot "after sale-frågor". Bah!
Det står filserver via USB.
Jag har en ASUS-router. RT-56U. Den delar ut usb-hårddiskar och enkelt var det. Inga inställningar utan det funkar direkt.
Är filserver en hårddisk?
Tror ni det fungerar att koppla till fler saker via en hub?
- Bror Duktig
En jämförelse mellan två jag tittade på, och Moggys. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=50 ... 218,765738 Hoppas det går att se. Den som kostar dubbelt så mycket, verkar bättre, men inte dubbelt så bra. Hur upplever du din?
Vi har fyra datorer, en skrivare, kommer att ha två hårddiskar (USB), har 4 smartphones och en ipad uppkopplade. Den du har har 1/4 så mycket flashminne om det spelar någon roll, och halva RAM-minnet m.m.
Vi har fyra datorer, en skrivare, kommer att ha två hårddiskar (USB), har 4 smartphones och en ipad uppkopplade. Den du har har 1/4 så mycket flashminne om det spelar någon roll, och halva RAM-minnet m.m.
- Bror Duktig
En stor skillnad mellan 56 och 66 är att 66:an stödjer IPv6.
56:an är fortfarande en bra router som klarar att routa nästan 1Gbit (kring 900Mbit)
56:an klarar mer än väl av några datorer och smartphones så är pengarna en faktor och inte IPv6 känns jätteviktigt så är 56:an mycket router för pengarna.
56:an är fortfarande en bra router som klarar att routa nästan 1Gbit (kring 900Mbit)
56:an klarar mer än väl av några datorer och smartphones så är pengarna en faktor och inte IPv6 känns jätteviktigt så är 56:an mycket router för pengarna.
Snarare ett program men utan någon media att dela ut (t.ex hårddisk) så vore det tämligen meningslöst. Troligen delar routern ut det som finns på USB-stickan som du kopplar in men jag har inte kollat närmare på dessa.Bror Duktig skrev:Är filserver en hårddisk?
Särskilt mycket RAM till routern tror jag inte du behöver.
Bror Duktig skrev:Är filserver en hårddisk?
Filserver är den tjänst som delar ut filer på nätverket. Filserver via USB tolkar jag att det finns en filserver i routern som kan dela ut saker som finns på ex en USB-hårddisk eller ett USB-minne.
Vad gäller USB-hub vågar jag inte uttala mig då det beror på programvaran i routern.
Bror Duktig skrev:Asus tar bara emot "after sale-frågor". Bah!
När kunden sitter i fällan ?
Säg att du köpt en och inte hittar inköpskvittot..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Vad är IPv6? Något jag har nytta av som amatör som inte tänker börja sätta sig in i det här på samma sätt som före hon fick barn igen? Jag kommer att vara en vanlig svenssonanvändare. Kan tänka mig byta mjukvara och lite sådant bara.
- Bror Duktig
Jag har inte glömt er om jag inte svara, feberhelvetet är tillbaka. Hade 38 ett tag, nu 39.
- Bror Duktig
IPv6 är en standard med fler addresser som kommer så snart det blir IP-kris hos de Svenska internetleverantörerna..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jag bor i timmerhus, och vill gärna ha räckvidd till grannarna som vi har nu, så hoppas den Moggy har är stark? Den jag länkade till har fått superbetyg på räckvidd. Men man betalar ju hellre mindre.
Ny bättre router + hårddisk för mindre än en ny NAS känns ju lockande. Har ju funderat hit och dit.
Ny bättre router + hårddisk för mindre än en ny NAS känns ju lockande. Har ju funderat hit och dit.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag bor i timmerhus, och vill gärna ha räckvidd till grannarna som vi har nu, så hoppas den Moggy har är stark? Den jag länkade till har fått superbetyg på räckvidd. Men man betalar ju hellre mindre.
Fick en router där simkortet sitter i från telenor med förfärlig räckvidd. Köpte en sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885680
sprider nätverket i hela huset OCH behöver inte vara samma märke som den router nätverket ska spridas från. Hur bra som helst!
Kom på en sak som jag hört och nu behöver veta om det stämmer:
En NAS är gjord för att stå på dygnet runt, och klarar det.
En USB-hårddisk är INTE gjord för att stå på dygnet runt, och kommer att dö i förtid om man gör så.
Stämmer det? I så fall kan jag ju sluta att hela tiden när jag letar NAS, "upptäcka att USB är ju billigare, även om man köper ny router till som kan dela ut den" och fastna i dett cirkeltänk som gjort att jag aldrig köper något.
En USB-hårddisk är INTE gjord för att stå på dygnet runt, och kommer att dö i förtid om man gör så.
Stämmer det? I så fall kan jag ju sluta att hela tiden när jag letar NAS, "upptäcka att USB är ju billigare, även om man köper ny router till som kan dela ut den" och fastna i dett cirkeltänk som gjort att jag aldrig köper något.
- Bror Duktig
Jag har samma problem som BD, känner igen cirkeltänket. Jag försöker lösa flera problem samtidigt och söker billiga lösningar som löser allt. Förutom att lösa familjens backuper, diskdelning och printerdelning vill jag dessutom gärna lösa två andra saker:
1) medieutdelning - så att mitt itunes bibliotek (cirka 1800 skivor mm) kan nås från alla enheter och gärna även ute på stan
2) förstärkning av bredbandssignalen inom huset för att slippa döda fläckar (vilka de är kan man ta reda på mha en mobil Wifi app.). Kallas även repeater och extended range.
Tror att jag helst vill bygga själv. OpenNAS känns lockande. Har en gammal PC över med en XP licens som kanske skulle duga.
Problem 2 kräver dock en annan router än bredbandsmodemet. Fick det förklarat av supporten på Comhem, på ren god vilja (de stödjer egentligen inte den typen av miljöer).
1) medieutdelning - så att mitt itunes bibliotek (cirka 1800 skivor mm) kan nås från alla enheter och gärna även ute på stan
2) förstärkning av bredbandssignalen inom huset för att slippa döda fläckar (vilka de är kan man ta reda på mha en mobil Wifi app.). Kallas även repeater och extended range.
Tror att jag helst vill bygga själv. OpenNAS känns lockande. Har en gammal PC över med en XP licens som kanske skulle duga.
Problem 2 kräver dock en annan router än bredbandsmodemet. Fick det förklarat av supporten på Comhem, på ren god vilja (de stödjer egentligen inte den typen av miljöer).
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Bror Duktig skrev:Kom på en sak som jag hört och nu behöver veta om det stämmer:
Det ska väll vara om NASer ställer diskarna i standby/viloläge när dom inte används som skulle kunna göra skillnad. Och om den har fläkt för kylning. Vilket en del usb diskar har.
Annars så är det ju samma hårdiskar i dem.
barracuber skrev:..
..
OpenNAS finns tydligen bara för Linux. Vill man ha för Windows ska man välja FreeNAS.
Finns även flera andra lösningar jag aldrig hade hört talas om:
Free or Open NAS Servers
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Tack Matgar. Vad är bäst då, viloläge eller fläkt?
- Bror Duktig
Jag kommer inte att bygga eller kosta på något särskilt. Det kommer för mycket nytt, och planerad livslängd gör att det inte är något kul. Det ska ju gå att uppgradera mer än 6 månader, och chassits moderkort ska inte lägga av efter ett år...
- Bror Duktig
Viloläge och fläkt är ju båda bra.
Fläkt för kylning och viloläge för att spara ström och slitage (användnings timmar) dock ska en disk som inte utsätts för särskilt slitage klara att vara igång i flera år.
Oftast så pajjar en disk nästan direkt eller så håller den i många år.
Edit: kylning hjälper ju också till att förlänga livstiden på disken.
Fläkt för kylning och viloläge för att spara ström och slitage (användnings timmar) dock ska en disk som inte utsätts för särskilt slitage klara att vara igång i flera år.
Oftast så pajjar en disk nästan direkt eller så håller den i många år.
Edit: kylning hjälper ju också till att förlänga livstiden på disken.
Mina har hållit typ 2 veckor mer än garantin gäller.
- Bror Duktig