Ritalin och C-vitamin
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Ritalin och C-vitamin
Blev varnad av vården om att c vitamin kan förstöra effekten av ritalin.
så min fråga är vilken läsk dryck ska jag akta mig för isf
Coca-Cola? powerking? fanta? förmodligen lite c vitamin
eller handlar det mer om apelsinjuice, c vitamin tabletter dvs normal å stor mängd c vitamin. ?
så min fråga är vilken läsk dryck ska jag akta mig för isf
Coca-Cola? powerking? fanta? förmodligen lite c vitamin
eller handlar det mer om apelsinjuice, c vitamin tabletter dvs normal å stor mängd c vitamin. ?
- lesserness
- Anslöt: 2011-06-25
ritalin och c vitamin
Jag tror inte att det förstärker effekten utan att de får den aktiva substansen att frisättas fortare ifrån concerta och Ritalin SR?
Förstöra står det iofs...
Förstöra står det iofs...
ritalin och c vitamin
skrev förstör/förstör, att effekten inte blir av pga c vitamin
- lesserness
- Anslöt: 2011-06-25
ritalin och c vitamin
Oj. Jag har under senaste veckan svalt ner min Concerta med ett glas C-vitaminbrus och haft ovanligt mycket ångest som lett till panikångest. Idag svalde jag ner den med vanligt vatten och har i princip inte haft ångest alls. 

ritalin och c vitamin
Sägs att man kan dricka urinet från en person som tagit amfetamin och bli hög så sambandet med att c-vitamin gör att man blir pissendödig kanske ligger något i.
ritalin och c vitamin
Parvlon skrev:Sägs att man kan dricka urinet från en person som tagit amfetamin och bli hög så sambandet med att c-vitamin gör att man blir pissendödig kanske ligger något i.
Jag har läst att kroppen gör sig av med "överskotts C-vitamin" genom att man kissar ut det.
ritalin och c vitamin
Aha alltså varför jag kan bli nödig av ritalin. För mycket c-vitamin? Men... jag vet inte, är mer en känsla än att det kommer ut mycket vätska.
Orkar inte tänka.
Orkar inte tänka.
ritalin och c vitamin
Det står ingenting i vare sig FASS eller på janusinfo.se gällande interaktioner mellan metylfenidat/askorbinsyra (ritalin/c-vitamin).
Däremot amfetamin och askorbinsyra:
"Medicinsk konsekvens:
Exponeringen för amfetaminer kan minska (på grund av ökad urinutsöndring och minskad halveringstid)." (janusinfo.se)
"Askorbinsyra och andra medel och tillstånd (kost som är rik på frukt och grönsaker, urinvägsinfektion och kräkningar) som surgör urinen, ökar urinutsöndringen och minskar halveringstiden för amfetamin.
Natriumbikarbonat och andra medel och tillstånd (tiaziddiuretika, kost som är rik på animaliskt protein, diabetes och respiratorisk acidos) som alkaliserar urinen, minskar urinutsöndringen och förlänger halveringstiden för amfetamin." (FASS)
Däremot amfetamin och askorbinsyra:
"Medicinsk konsekvens:
Exponeringen för amfetaminer kan minska (på grund av ökad urinutsöndring och minskad halveringstid)." (janusinfo.se)
"Askorbinsyra och andra medel och tillstånd (kost som är rik på frukt och grönsaker, urinvägsinfektion och kräkningar) som surgör urinen, ökar urinutsöndringen och minskar halveringstiden för amfetamin.
Natriumbikarbonat och andra medel och tillstånd (tiaziddiuretika, kost som är rik på animaliskt protein, diabetes och respiratorisk acidos) som alkaliserar urinen, minskar urinutsöndringen och förlänger halveringstiden för amfetamin." (FASS)
Återgå till Övriga Aspergerfrågor