Risk för autism och tid på året för befruktning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Risk för autism och tid på året för befruktning

Inläggav Wine » 2011-06-15 21:59:46

Om modern befruktas under vintermånaderna är det högre risk för att barnet föds med autism spektrum diagnos:

http://journals.lww.com/epidem/Abstract ... ism.7.aspx

Conclusions: Higher risks for autism among those conceived in winter months suggest the presence of environmental causes of autism that vary by season.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Risk för autism och tid på året för befruktning

Inläggav kvasten » 2011-06-15 22:58:53

Stämmer på mitt barn iaf. Tillkommen i januari.
kvasten

Anslöt: 2011-04-02

Inläggav rdos » 2011-06-15 23:03:21

Nix, det stämmer inte. Årstidsvariationen har inget med "miljöfaktorer" att göra, utan hör ihop med sässongsbunden fortplantning. Fast kul iaf att man bekräftat det jag redan visste. :mrgreen:
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-15 23:53:57

Min autistiske bror är född i maj så september? Knappast vintermånad. Själv är jag född i december så mars som ändå väl är mer vårmånad?
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav rdos » 2011-06-15 23:59:59

Skillnaden är väldigt liten (iaf i mina undersökningar som omfattade några hundratusen personer). Denna studien var oxå stor, men byggde på andra förutsättningar. Trots det är resultaten likartade.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav vadloink » 2011-06-16 1:38:40

Låter lite småskumt, men svårt att säga något utan att få läsa hela artikeln. Vad jag kan förstå är det extremt små siffror det handlar om. Om drygt en procent i en befolkning har olika former av autism så handlar det, utifrån sammanfattningen, om att tidpunkten för konceptionen förklarar 6% av 1,5% av risken för autismspektrumstörning. 0,9 promille om jag räknar, och tänker, rätt. Intressant, visserligen, men ett rätt svagt samband.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Firkraag » 2011-06-16 4:03:20

Nyhet: Att äta ett äpple inom en timme innan befruktning ökar chansen för Autism. Källa
Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Inläggav atoms » 2011-06-16 5:12:00

Min brorsa borde vara betydligt mer autistisk än jag då han blev konserverad i början av vintern; inte för att han inte är underlig - men någon diagnos har han inte.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-16 6:25:18

Om en förälder är intresserad av modelljärnvägar, så ökar risken för asperger hos personens barn.

Beror nog på marknära ozon som uppstår när personen pressar sina el-lok, men man kan inte utesluta andra ämnen.

:-)026
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav segdeg » 2011-06-16 7:50:24

Bror Duktig skrev:Om en förälder är intresserad av modelljärnvägar, så ökar risken för asperger hos personens barn.

Beror nog på marknära ozon som uppstår när personen pressar sina el-lok, men man kan inte utesluta andra ämnen.

:-)026
:lol:

Törs inte ta tanken fullt ut, men hu...vad händer om båda föräldrarna är intresserade av modelljärnvägar :-)002...dunk,dunk...dunk,dunk...

Eller som i en film från 1970 av Akira Kurosawa_*1910_+1998_ Dodes'ka-den (Do-des-ka-den)

Mvh seglok
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Wine » 2011-06-16 8:30:08

rdos skrev:Skillnaden är väldigt liten (iaf i mina undersökningar som omfattade några hundratusen personer). Denna studien var oxå stor, men byggde på andra förutsättningar. Trots det är resultaten likartade.

Hur gjorde du i dina undersökningar? Har du lagt ut något på internet så man kan se? Vill gärna läsa i så fall.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-16 10:35:04

Jag blev tillverkad i Juni men född i januari. Iof har nog min för tidiga födsel och mammas cystor mer med det hela att göra än vilken månad jag blev till i.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav kullan » 2011-06-16 11:44:58

Jag är född i Februari. Visserligen knappt en månad för tidigt men...

Om jag räknar rätt så borde jag blivit frösatt i juni.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-16 11:56:13

Jag är tillverkad i mitten av september. Född på utsatt tid.

Inte en käft här som är tillverkad på vintern? :D

Hur är det med föräldrar som inandats marknära ozon från sin Märklintågbana då? :D
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Wine » 2011-06-16 12:00:39

Jag är tillverkad under vintern, närmare bestämt någon gång i december/januari.

"Winter Conception Tied to Raised Risk for Autism

Study suggests environmental factors, such as seasonal viruses, may play a role

By Robert Preidt
Monday, May 9, 2011"

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news ... 11845.html

http://www.laboratoryequipment.com/news ... 51111.aspx
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2011-06-16 12:39:16

Kan det ha att göra med brist utav D-vitamin? De har gjort en studie utav Somaliska kvinnor som bor i Sverige. Som visar att de lider brist utav D-vitamin för att de inte får tillräckligt med solljus. Deras mörkare hud har svårare att ta tillvara på solljuset och omvandla det till D-vitamin och så har de på sej slöjor och andra heltäckande kläder.

Kan det även vara så för andra kvinnor? Att de inte får tillräckligt med D-vitamin att de kanske inte orkar vara ute under vintern? Sen alla barn som ligger under alla täcken på vintern i sina barnvagnar kanske inte heller får tillräckligt med solljus?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav treeman » 2011-06-16 13:01:50

Okay så om jag vill ha en autistisk unge så måste jag vänta med att idka parning tills i vinter.
Där ser man.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Wine » 2011-06-16 13:02:04

slackern skrev:Kan det ha att göra med brist utav D-vitamin? De har gjort en studie utav Somaliska kvinnor som bor i Sverige. Som visar att de lider brist utav D-vitamin för att de inte får tillräckligt med solljus. Deras mörkare hud har svårare att ta tillvara på solljuset och omvandla det till D-vitamin och så har de på sej slöjor och andra heltäckande kläder.

Kan det även vara så för andra kvinnor? Att de inte får tillräckligt med D-vitamin att de kanske inte orkar vara ute under vintern? Sen alla barn som ligger under alla täcken på vintern i sina barnvagnar kanske inte heller får tillräckligt med solljus?

Det har jag också läst, mycket intressant om detta med D-vitamin. Det finns också studier som visat på samband med brist på vitamin D och ökad risk för multiple sclerosis. Skulle gärna själv bo i ett varmare land med mer soldagar per år än vad Sverige har.

"M.S., the Sun, and Vitamin D

Posting Date: 01/28/2004

Deadly Disease Linked to Lack of Sunlight-Generated Vitamin D"

http://www.healthcentral.com/drdean/408/60762.html

"SUNLIGHT, VITAMIN D & HEALTH

Laurance Johnston, Ph.D."

http://www.healingtherapies.info/sunlight&vitamind.htm

"Vitamin D and living in the nordic latitudes"

http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... Nw&cad=rja
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-16 14:00:03

slackern skrev:Kan det ha att göra med brist utav D-vitamin? De har gjort en studie utav Somaliska kvinnor som bor i Sverige. Som visar att de lider brist utav D-vitamin för att de inte får tillräckligt med solljus. Deras mörkare hud har svårare att ta tillvara på solljuset och omvandla det till D-vitamin och så har de på sej slöjor och andra heltäckande kläder.

Kanske i vissa fall och till viss del, men det kan ju inte vara nått som gäller i alla fall av autism. Tex har min familj alltid varit en utefamilj i alla väder. Dock har jag fel på pigmenttillverkningen så jag tål inte solljus så bra men hittills har de inte nämnt nått om mina d-vitaminnivåer (där emot har andra vitaminer nämnts som jag har brist på).
KaosPrinsessa

Inläggav slackern » 2011-06-16 14:13:28

KaosPrinsessa skrev:

Kanske i vissa fall och till viss del, men det kan ju inte vara nått som gäller i alla fall av autism. Tex har min familj alltid varit en utefamilj i alla väder. Dock har jag fel på pigmenttillverkningen så jag tål inte solljus så bra men hittills har de inte nämnt nått om mina d-vitaminnivåer (där emot har andra vitaminer nämnts som jag har brist på).

De Somalier som bor i Sverige kallar tydligen autism för Svensksjukan. För att det är tydligen vanligt att Somalier får autism just pga D-vitaminbrist. Eller det kan vara en förklaring. Det har tydligen gjorts några studier som pekade mot det. Men att det inte var helt vetenskapligt klarlagt.

Så de vill uppmana Somaliska kvinnor att få i sej mer D-vitamin. Finns tydligen mycket i fetfisk och det tillsätts i Svenska mejeriproduketer vet inte om det finns tillsatt D-vitmin i mer än mjölkprodukter. Annars finns det syntetsik D-vitamin som är flytande som man ger gratis till alla barn under 3 år tror jag det är. När min grabb var liten var det både A och D-vitamin men numera är det bara D-vitamin.

Vill du att jag ska leta fram artikeln om sambandet mellan D-vitaminbrist och autism?
slackern

Inläggav Wine » 2011-06-16 14:18:10

Här kommer länkar om D-vitaminbrist och autism:

"Undvikandet av solljus har blivit en hälsorisk"

Publicerad 2008-07-15 00:50

Läkare varnar för autismepidemi: För lite solljus kan vara en avgörande faktor bakom den dramatiska ökningen av autism i Sverige. Halva befolkningen i Sverige lider av brist på D-vitamin. Genom att använda solskydd och undvika solljus, som ger oss ett nödvändigt tillskott av D-vitamin, utsätter man sig för en ökad risk för ohälsa trots att målet är det motsatta. Mörkhyade människor är mer drabbade, eftersom det krävs mer solljus för att D-vitaminet ska bildas i huden.

http://www.dn.se/debatt/undvikandet-av- ... -halsorisk

"Somaliska barn kartläggs"

Publicerad 2011-03-27 07:40

http://www.dn.se/nyheter/sverige/somali ... -kartlaggs
Senast redigerad av Wine 2011-06-16 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-16 14:19:20

slackern skrev:Vill du att jag ska leta fram artikeln om sambandet mellan D-vitaminbrist och autism?

Gör gärna det så ska jag försöka ta mig igenom den.
KaosPrinsessa

Inläggav slackern » 2011-06-16 14:27:51

KaosPrinsessa skrev:
slackern skrev:Vill du att jag ska leta fram artikeln om sambandet mellan D-vitaminbrist och autism?

Gör gärna det så ska jag försöka ta mig igenom den.

Winie var snäll och han före är i inlägget under ditt senaste :)
slackern

Inläggav Inger » 2011-06-16 14:34:43

Behöver väl inte påpeka igen att autism inte är = AS (inte än i alla fall)?

Så fort det kommer några nya rön eller teorier om autism så är alla där och bara "nämen det stämmer inte på mig". Hur många här har autismdiagnos? Hur många i quizet har autismdiagnos?
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården

Logga in