Rigida NTs
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Rigida NTs
Smör som tagits ut ur kylen får inte ställas in igen. Karotter med mat får inte ställas på bordet. När man rengör något måste man skriva upp det på ett papper.
http://www.skanskan.se/article/20110411 ... hemkanslan
B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
(1) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
(2) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
Vem är det som är mupp egentligen?
http://www.skanskan.se/article/20110411 ... hemkanslan
B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
(1) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
(2) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
Vem är det som är mupp egentligen?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Re: Rigida NTs
Idioter som tolkar regler som fan tolkar bibeln...
Det finns inget sådant krav som de påstår (vilket tydligt framgår av artikeln)!
Som sagt, vem är det som är stereotyp,. oflexibel och muppig?
Miche skrev:Idioter som tolkar regler som fan tolkar bibeln...
Det är dom andra! Dom där NT.
(på gränsen till spam för mig nu men)
Sedan talar man ofta och gärna om att "vi" inte är bra på att vara.... sociala.
Men ursäkta mig... hur sociala är NT:s, i varje fall här i kalla Norden? Det handlar om att vara "social" på rätt sätt bland de du redan känner, men så fort du är bland obekanta så innebär social kompetens att det är hemskt konstigt och feltänkt att över huvud taget öppna munnen och försöka vara trevlig mot någon du inte känner.
Jag tänker på det varenda gång man ska på provsmakning hos Synovate, och det samlas 10, 15... kanske ända uppemot 30 personer varav ofta ingen känner någon annan. Som sitter och väntar på att provsmakningen ska börja.
Jag kan ju lätt säga att tystnaden är betydligt mer monumental än ens när 28 aspergare har tagit plats i sal C206 på Matteus skola, även de gånger då 15 av dem är debutanter i sammanhanget...
Men ursäkta mig... hur sociala är NT:s, i varje fall här i kalla Norden? Det handlar om att vara "social" på rätt sätt bland de du redan känner, men så fort du är bland obekanta så innebär social kompetens att det är hemskt konstigt och feltänkt att över huvud taget öppna munnen och försöka vara trevlig mot någon du inte känner.
Jag tänker på det varenda gång man ska på provsmakning hos Synovate, och det samlas 10, 15... kanske ända uppemot 30 personer varav ofta ingen känner någon annan. Som sitter och väntar på att provsmakningen ska börja.
Jag kan ju lätt säga att tystnaden är betydligt mer monumental än ens när 28 aspergare har tagit plats i sal C206 på Matteus skola, även de gånger då 15 av dem är debutanter i sammanhanget...
Som jag hörde någon beskriva det vid något tillfälle, "Vi har ingen social kultur i Sverige"...
Mest rigida verkar de dessutom vara på landstinget (åtminstone är de starka kandidater), där jag har viss insyn genom mitt jobb. Har en kollega som har delar av sin tjänst där och som ville kunna koppla telefonen vidare. Turerna kring detta var så många och långa och så krångliga att jag av uttrymmesskäl inte vill redogöra för dem här. Det är bara ett av väldigt, väldigt många exempel. Ganska ironiskt med tanke på vilka som oftast uttalar sig om hur rigida vi är.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Återgå till Att leva som Aspergare