Remember the milk?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Remember the milk?

Inläggav pH » 2009-01-07 14:07:50

Är det någon här som prövat Remember the Milk?
Eller som har erfarenheter från någon annan aplikation för struktur och planering till dator eller mobiltelefon?

Jag har prövat handi en del, men har nu fastnat för windows mobile som jag har god nytta av. Men jag är alltid nyfiken på nya lösningar, erfarenheter av dessa och spännande kreativa lösningar.

http://www.rememberthemilk.com
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:29:49, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav barracuber » 2009-01-07 14:23:23

Jag är helt inne på detta med produktivitetsverktyg typ Getting Things Done (GTD), mindmaps och radiant thinking bland annat.

Har testat massvis med GTD-verktyg med både plus och minus. Det finns flera som är jättebra. Ändå lyckas jag sällan få in det som rutin att börja använda något av dem dagligen. Det kan iofs hänga samman med mina impulsiva drag och att jag lider av informationsstress och har lätt för att splittra upp mig (har bränt ut mig ett par gånger på 90-talet).

RTM är en av de webbapps som jag gillar bäst. Ett av mina grundkrav var att den skulle finnas med mobilt gränssnitt vilket RTM har (http://m.rmilk.com) och har man det kravet blir antalet alternativ lite färre. Annars finns det hur många som helst, både webb och desktop.

jag kör också Windows Mobile för tillfället (Sony Ericsson X1) men kan inte påstå att jag hoppar högt.

En annan väldigt bra är http://toodledo.com. Men RTM har ett litet mindre "strikt" interface. RTM är rolig helt enkelt vilket inte är helt oviktigt.

pH, Din tråd tangerar lite grand de produktivitetstrådar som Bjäbbmonstret startade upp för ett tag sedan.

Tror att produktivitetsverktyg kan vara högintressanta för NPF.are lka väl som för NTV:are (normala tills vidare :wink: eller kort och gott NT). Det handlar bara om att man får upp ögonen för att dessa verktyg finns där ute. Eftersom våra (NPF:ares) problem ofta är av exekutiv natur (komma igång, genomföra och avsluta) samt att vi är stresskänsliga och har svårt att snabbt växla mellan detaljer och övergripande nivå tror jag vi är perfekta målgrupper för GTD.

Hela GTD-konceptet är ganska nytt, David Allen som kom på GTD skrev sin "bibel" 2002 och den kom först nyligen ut i svensk pocket.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:29:49, redigerad totalt 5 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-07 14:28:14

Läser en jättebra bok som heter ADD-friendly ways to organize your life, på tal om sånt. Den rekommenderar jag!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:29:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav pH » 2009-01-08 21:24:12

barracuber skrev:Hela GTD-konceptet är ganska nytt, David Allen som kom på GTD skrev sin "bibel" 2002 och den kom först nyligen ut i svensk pocket.

ycket du skriver finner jag synnerligen intressant. Skulle verkligen vilja sitta ned i lungn och kaffe och dryfta sådant här med medlemmar på forumet någn ång, det blir så långt i skrift. Jag läser med inresse de flesta trådar som handlar om hjälpmedel och strateier, men tycker så förbaskat mycket att jag inte kommer mig för att skriva i trådarna. Får inte medvad jag vill säga på vettigt utrymme...

I citatet oan anar jag nåon slags boktips. Skulle du möjligen kunna tänka dig att förtydliga det? Voer väldigt snällt!

Även boken AB-M talar om har intresserat mig länge, men jag har bara bläddrat i den, inte läst den. Tiden vill sig aldrig riktigt...

En sak som, jag funderar kring applikationen RTM är: Går det att tagga saker mot GPS, så att jag får ett larm när jag är nära en punkt där jag vill göra något? Verkar lite så, men jag fattar inte helt. Det är annars en funktion jag funderat mycket kring och som jag tror skulle vara synnerligen användbar.

Tänk att få ett larm i mobilen som säger:
"Nu är du nära posten, du skulle köpa frimärken"
eller
"Nu är du hemma, glöm inte att stoppa ner biblioteksboken i ryggsäcken"

Jag tror vi är många som skulle kunna finna god nytta i en sådan funktion.
pH

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-01-08 22:20:39

barracuber skrev: Eftersom våra (NPF:ares) problem ofta är av exekutiv natur (komma igång, genomföra och avsluta) samt att vi är stresskänsliga och har svårt att snabbt växla mellan detaljer och övergripande nivå tror jag vi är perfekta målgrupper för GTD.

Problemet jag har med GTD är att jag tycker lätt att man ytterligare fastnar på detaljnivån. Jag vill helst göra uppgifter i stora sjok tills jag blir klar. Har ibland vissa problem med att växla mellan olika arbetsområden Hör en sak inte till det område jag för närvarande är huvudfokuserad på så är det lätt att jag skjuter på den även om den är mycket viktigare än det jag för närvarande håller på med och speciellt obehagligt är det med löshängande detaljer såsom saker som någon uttryckligen har bett mig göra etc...utan att det passar in i det övriga mönstret....

Allra värst är det om det är något jag inte kan se det fulla sammanhanget kring.

Det är inte bra eftersom jag nyligen har gått upp på heltid och fått en tjänst som innebär mer rutinarbete. Och rutiner är tråkiga. Men får jag väl utforma en del av dem själv så kommer det att bli lite lättare.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:29:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav barracuber » 2009-01-09 12:04:01

pH skrev:
barracuber skrev:Hela GTD-konceptet är ganska nytt, David Allen som kom på GTD skrev sin "bibel" 2002 och den kom först nyligen ut i svensk pocket.

I citatet oan anar jag nåon slags boktips. Skulle du möjligen kunna tänka dig att förtydliga det? Voer väldigt snällt!

Finns som engelsk pocket <a target="_blank" href="http://www.davidco.com/store/catalog/Books-p-1-c-3.php">här</a> eller på <a target="_blank" href="http://www.amazon.com/Getting-Things-Done-Stress-Free-Productivity/dp/0142000280/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1231494906&sr=8-1">amazon</a>, pris runt 9 dollar.

PS. jag har den som engelsk PDF om du är intresserad, liksom Ready for Anything.

Som svensk pocket - <a target="_blank" href="http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320656">Få det gjort! : svart bälte i vardagseffektivitet</a> - bara 39 spänn!

pH skrev:En sak som, jag funderar kring applikationen RTM är: Går det att tagga saker mot GPS, så att jag får ett larm när jag är nära en punkt där jag vill göra något? Verkar lite så, men jag fattar inte helt. Det är annars en funktion jag funderat mycket kring och som jag tror skulle vara synnerligen användbar.

Tänk att få ett larm i mobilen som säger:
"Nu är du nära posten, du skulle köpa frimärken"
eller
"Nu är du hemma, glöm inte att stoppa ner biblioteksboken i ryggsäcken"

Jag tror vi är många som skulle kunna finna god nytta i en sådan funktion.

Himla smart idé. Det verkar redan finnas för iPhone: <a target="_blank" href="http://www.edragonu.ro/omnifocus-for-iphone-a-gtd-application-reviewed/">OmniFocus for iPhone - a GTD application reviewed</a>.

Påminnelser beroende på var man befinner sig finns i RTM men utan GPS enligt den här <a target="_blank" href="http://www.isriya.com/node/2188/why-remember-the-milk-sucks">sågningen</a>, vilket naturligtvis blir mindre smidigt. Man kan bara definiera de olika platser där man vistas men utan koordinater som jag fattar det, man måste själv hela tiden tala om för RTM var man är. Det var ju en besvikelse.

Ser fram emot Googles G1-mobil med Android som kommer snart. Det lär sitta folk som håller på att utveckla flera GTD-applikationer, kan ge mig tusan på att någon av dem kommer att klara GPS. Det är ju Google har skapat Google Maps och Google Earth.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:29:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav pH » 2009-01-09 20:24:15

Tack för alla bra tips! Barracuber, jag har nu skickat ett tiggarbrev angående PDF'er till den mailadress du angett i din profil. Hepp!
pH

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-18 21:56:09

Har kört med voo2do.com http://voo2do.com/ sedan början av året. Det är ett ganska bra webbbaserat planeringsverktyg med några för- och nackdelar.

Man kan dela upp allt man gör i valfritt antal projekt. Man kan även gruppera projekten med ett vertktyg som heter collaborate (inte riktigt till för det) så att man exempelvis bara kan välja att se de projekt som har något gemensamt för sig.

Vidare kan man ge alla saker man vill göra prioritet 1-5 samt ett datum det ska vara klart men man kan också avstå från att ge dem något slutdatum om man föredrar det, vilket är bra för då kan man lista saker innan man har någon överblick över prioriteringar. Det är också lätt att flytta åtgärder mellan olika projekt.

Nackdelen är att det inte finns någon funktion för att sätta en åtgärd som pågående, den är alltid antingen gjort eller ogjord vilket gör att det är svårt att se att det händer något. Det finns heller inga färgkoder vilket brukar göra det hela roligare.

För mig funkar det på jobbet, utom när det som allra mest intensivt och man inte hinner skriva ner vad man ska göra i alla fall. Jag skriver inte ner rena rutinåtgärder utom om det är någon enskild sak som jag ska komma ihåg några dagar framöver och riskerar att bli bortglömd. (Typ sök X på telefon på torsdag och tala om ifall vi har fått besked om y - hatar att hålla reda på sådana smådetaljer!)

Tyvärr så blir det också dubbla system eftersom det i det här verktyget inte finns något schema.

Hemma fungerar det inte alls. Här fungerar inte mycket.
Bjäbbmonstret

Inläggav barracuber » 2009-05-18 22:12:36

För ett tag sedan kände jag en enorm stress att jag måste hitta något system som passar mig och funkar för mig i alla situationer. Ganska snart insåg jag att så funkar det inte. Alla är för olika.

Programvaror och applikationer byggs ofta för att folk själva har problem och försöker hitta lösningar på sina egna problem. Men det säger sig självt att få eller inga lösningar passar alla. Återigen.

Det kräver energi, tid och kraft att sätta sig in i varje applikation och dess tänk. Funkar detta för mig? Inte underligt att vi alla famlar i blindo. Nätet ger ju varenda människa på denna planet möjlighet att pytsa ut sina idéer och tankar. Lite svindlande faktiskt.

Jag kör på med min Xperia X1 som synkar mot Outlook 2003 som jag i sin tur synkar mot Google Calendar. Så jag har åtkomst till min kalender överallt, både i fickan och på bibblan.

Jag kör även RTM även om jag laggar efter just nu. RTM synkar också mot Google Calender. Men jag tar det lite som folk på Jamaica. "Soon come, man, soon come". Jag förhastar mig inte längre. Jag tar det som det kommer. Känner mig för. När jag känner mig redo för att expandera mitt system gör jag det, inte innan. Skönt faktiskt att hitta lite lugn i denna värld.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:29:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-18 22:57:26

Aha, du kör också med mobiltelefon med Qwerty-tangentbord? Väldigt praktiskt faktiskt.

Du har sannerligen rätt i att man kan stirra sig blind på att leta efter det perfekta systemet.
Bjäbbmonstret

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-08-19 18:39:53

Mer om http://voo2do.com

De funktioner jag mest saknar är

- Sätta uppgifter på repeat, som i en kalender. Då skulle man också kunna använda det till återkommande sysslor

- Sätta uppgifter på "under arbete". Det är nog det jag saknar mest. Om man inte kan sätta saker på "under arbete" kan man inte visualisera att man har gjort något om man inte blir klar, eller också lägga tid på att skriva ner alltför små delmoment.

- Färgmärkning. Jag skulle vilja ha ett helt annat program med färgmärkning i stället
Bjäbbmonstret

Inläggav aspiemelly » 2009-08-19 21:53:23

En av dom bästa programmen jag har på mac och iphone är "Things". Du kan lägga saker som "att göra" (ingen speciell kategori), som "nästa" för t.ex. icke tidsbestämda saker, ta ut tidningsåtervinning, panta flaskor, bär ner väska i källaren. Du kan lägga saker som "schemalagda" att dom händer ett visst datum, eller INNAN ett visst datum, och slutligen kan du lägga en "att göra" under "projekt", t.ex. en resa. Där hamnar ju t.ex. boka flyg, köp resväska m.m.

Synka med datorn går via wi-fi så ingen sladd behövs. Programmet till iphone kostade 75kr tror jag, väl värt. Har inte köpt licensen till datorbiten än, men den ska ligga på runt 400kr. Får se om jag gör det.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 17:29:49, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Altus » 2009-08-19 22:26:17

Jag har varit inne på GTD i många år. Vissa delar av hans system har gjort en stor skillnad i mitt liv, men jag har inte lyckats implementera hela systemet. Har nog inget behov av det heller, eftersom jag inte har särskilt många projekt och next actions. (Definitivt inte 30-100 projekt som DA säger är normalt för den grupp som han vänder sig till.)

Remember the Milk har jag läst om men inte provat. Faktum är att jag skrev mitt eget GTD-program som jag använde ett tag, som passade mig bättre än något av de tillgängliga. Men jag använder inte det så mycket nu för tiden.

Istället använder jag en kombination av flera mindre program, och dessa har kommit att betyda enormt mycket för mig och min förmåga att hålla ordning på mitt liv. Kan skriva om dem lite senare (behöver vila nu).
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Återgå till IT-forum

Logga in