Religion
Re: religion
Nu har jag börjat läsa de första kapitlen av Rael-analysen (och skummat igenom till slutet).
Det jag håller med om är att både Gamla Testamentets och Raels Jahweh är tydligt psykopatiska, det var uppenbart redan när jag läste boken själv. Den senare presenterades som precis lika arrogant och paranoid som den förra, med likartad kvinnosyn ("kvinnor är till för att roa sig med" typ).
Hade i övrigt väntat mig lite mer saklig kritik men får snarare intryck av någon på gränsen till psykotisk, eller i alla fall väldigt flummig. T ex gör han helt egna tolkningar av olika ords etymologi utifrån modern engelska, vilket ju blir hur snurrigt som helst. Här några spridda exempel saxade ur de första kapitlen (min fetstil):
Iris var regnbågsgudinnan i klassisk mytologi, och ögats iris (även kallad regnbågshinnan) heter troligen så eftersom den är iridiserande, d v s bryter ljuset så att illusionen av färg uppstår, precis som påfågelfjädrar och andhanens hals t ex. Att Iris och Isis skulle varit samma person har jag aldrig hört förut, men har aldrig varit så intresserad av egyptisk mytologi.
Sedan kopplar han ihop Vulcan i Star Trek med vulkaner (utomjordingen landade i en vulkan) och kallar mr Spock för psykopat.
Därefter följer en massa svammel om astrologi och sedan info ur böcker som jämför Jesus med Krishna, Mithra, Dionysus m fl, fast utan att ange källan (vilket torde strida mot upphovsrätten). Och sedan en säregen kollektion populära konspirationsteorier, varav de flesta också är snodda från oftast icke namngivna men lätt identifierade källor och hopsatta till en alldeles speciell soppa, som det kanske kan finnas något korn av sanning i här och där men sedan byggts på med lite av varje.
Nä, jag är ledsen, Ugglan, men din kompis verkar antingen ha rökt på lite för mycket eller glömt ta sin medicin.
Instämmer helt i misstänksamheten mot Rael och hans gröna utomjording (inkl misstanken att den förra skapat den här rörelsen för att få tillgång till nya brudar varje dag) och får gratulera till att han hoppat av, men sedan verkar han ha hoppat lika handlöst i nästa tunna. Men underhållande läsning i alla fall.
Det jag håller med om är att både Gamla Testamentets och Raels Jahweh är tydligt psykopatiska, det var uppenbart redan när jag läste boken själv. Den senare presenterades som precis lika arrogant och paranoid som den förra, med likartad kvinnosyn ("kvinnor är till för att roa sig med" typ).
Hade i övrigt väntat mig lite mer saklig kritik men får snarare intryck av någon på gränsen till psykotisk, eller i alla fall väldigt flummig. T ex gör han helt egna tolkningar av olika ords etymologi utifrån modern engelska, vilket ju blir hur snurrigt som helst. Här några spridda exempel saxade ur de första kapitlen (min fetstil):
"The high priest would hit the cymbal (Cym‐Baal = Symbol) or the Gong (G‐On‐G) to gather the laymen for ceremonies."
"He was also seen to have been the same character as Hermes Trismegistus (Three times great). Solomon is also three times great, he symbolises the light three times: Sol = sun in Latin, Om = sun in Sanskrit and On = sun in Egyptian. The symbol of the three ON:s was engraved on Raels arm in 1975, when a UFO flew over his house. Rael has said that as long as he has the ability to get a hard ON, it is still worth living. And of course, his greatest pleasure is to get it ON, everyday with one of his precious angel‐babes."
"The G‐old or old‐G, meaning God, which is the sun and the silver symbolising the moon, come in handy as base metals for gold and silver coins. And diamonds (Dia‐mons = God Men) are a perfect representation for the shimmering stars. How would you control the population without money (Mon‐eye)? In fact money is a God. Take I+S, a staff and a Serpent, and you get the dollarsign $ = ISIS. It is also known in the shape of the rod and serpent of Ascleipus, the son of Apollo."
"Light versus dark and Good (God) versus Evil (D‐evil) is one of the most elaborate mythological dualities ever known and it ́s still expressed at many levels to this day."
"So Horus and Jesus (G‐Zeus) is the same personality."
"The Iris of an eye is an earlier term for Isis, the lunar goddess."
Iris var regnbågsgudinnan i klassisk mytologi, och ögats iris (även kallad regnbågshinnan) heter troligen så eftersom den är iridiserande, d v s bryter ljuset så att illusionen av färg uppstår, precis som påfågelfjädrar och andhanens hals t ex. Att Iris och Isis skulle varit samma person har jag aldrig hört förut, men har aldrig varit så intresserad av egyptisk mytologi.
Sedan kopplar han ihop Vulcan i Star Trek med vulkaner (utomjordingen landade i en vulkan) och kallar mr Spock för psykopat.
Därefter följer en massa svammel om astrologi och sedan info ur böcker som jämför Jesus med Krishna, Mithra, Dionysus m fl, fast utan att ange källan (vilket torde strida mot upphovsrätten). Och sedan en säregen kollektion populära konspirationsteorier, varav de flesta också är snodda från oftast icke namngivna men lätt identifierade källor och hopsatta till en alldeles speciell soppa, som det kanske kan finnas något korn av sanning i här och där men sedan byggts på med lite av varje.
Nä, jag är ledsen, Ugglan, men din kompis verkar antingen ha rökt på lite för mycket eller glömt ta sin medicin.
Instämmer helt i misstänksamheten mot Rael och hans gröna utomjording (inkl misstanken att den förra skapat den här rörelsen för att få tillgång till nya brudar varje dag) och får gratulera till att han hoppat av, men sedan verkar han ha hoppat lika handlöst i nästa tunna. Men underhållande läsning i alla fall.
Tillägg till Iridia:
Sol heter såvitt jag har för mig surya på sanskrit och ra, re eller något sådant på fornegyptiska. Sanskrit om eller vediska aum är en helig stavelse som jag inte vet om den betyder något till vardags. "Sol" betyder den iallafall inte.
Hoppas jag du också slipper höra igen, om inte vetenskapare kommer på någon koppling. (Eller mystiker, men då på ett medvetet annat plan.)
Och sådär verkar man kunna fortsätta även där inte vansinnet är uppenbart (som i att behandla engelska som något tidlöst universalspråk).
Daniel Vandinja enligt Iridia skrev:Sol = sun in Latin, Om = sun in Sanskrit and On = sun in Egyptian.
Sol heter såvitt jag har för mig surya på sanskrit och ra, re eller något sådant på fornegyptiska. Sanskrit om eller vediska aum är en helig stavelse som jag inte vet om den betyder något till vardags. "Sol" betyder den iallafall inte.
Iridia skrev:Att Iris och Isis skulle varit samma person har jag aldrig hört förut, men har aldrig varit så intresserad av egyptisk mytologi.
Hoppas jag du också slipper höra igen, om inte vetenskapare kommer på någon koppling. (Eller mystiker, men då på ett medvetet annat plan.)
Och sådär verkar man kunna fortsätta även där inte vansinnet är uppenbart (som i att behandla engelska som något tidlöst universalspråk).
Tack, just de två bitarna var jag osäker på eftersom jag helt enkelt inte vet. Bara misstänkte att han gjorde det lite för enkelt för sig även där.
Iridia skrev:Nä, jag är ledsen, Ugglan, men din kompis verkar antingen ha rökt på lite för mycket eller glömt ta sin medicin.
Nå, det kan så vara att det har blivit lite för mycket hopmixade teorier, jag är som sagt inte så intresserad av raelreligionen. Men jag säger inte ett ont ord om Daniel, det är en fin kille (nu var det ju länge sen vi jobbade ihop) men jag hoppas att han har det bra nu när han fått skriva av sig!
Ja, det får vi hoppas! Och man kan ju vara en fin människa fast man snurrat in sig lite bland alla teorier som flaxar omkring just nu. Huvudsaken att han kom bort från Raelianerna.
Zombie skrev:Alien skrev:Jag föredrar tron på karma. Goda gärningar skapar god karma. Jag lärde mig den av TV-serien My name is Earl.
Anagrammen haglar. Rael – realrael – Lear – Earl. Och ra(e)llyförare var han.
Ett tecken så gott som något?
Earl är ju dessutom samma ord som vårt "jarl". Och eftersom Birger Jarl var kung under en period, kan vi dra slutsatsen att hamburgaren uppfanns i Sverige: Birger King! Det var det som serverades vid Nyköpings gästabud.
Och människan är skapt av lera enligt bibelns andra skapelseberättelse.
(Bara måste posta när jag nu kom på det...)
Naturligtvis kan Daniel vara en bra människa. Det har jag träffat folk med de för mig konstigaste åsikter som har varit.
Lera och revben.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Evil (D‐evil) .
På resanderomani heter gud devel.
På resanderomani heter gud devel.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Den största bbq'n lär ju finnas en trappa ner!
Vill man inte hamna där, så får man väl.. trappa ner.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Den största bbq'n lär ju finnas en trappa ner!
Jag har finskt påbrå. Bastubad skrämmer mig inte.
Inte bastubad?
Bastuba då?
Bastuba då?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Jag också.
Vissa fåntrattar undantagna
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Jag också.
Det finns en megafåntratt som jag gillar, annars håller jag med dig.
hihi
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Här kommer en saga som en del av kanske hört:
Sagan om ringarna
Det var en gång en man som ägde en magisk ring. Den som bar den ringen blev älskad av Gud och människor. Mannen skänkte den till sin mest älskade son. Och han blev husets herre och överhuvud. Sålunda gick ringen i arv. Men en far älskade alla sina tre söner lika mycket, och till var och en lovade han att skänka ringen. För att uppfylla sitt löfte lät han göra två kopior av ringen, omöjliga att skilja från den ursprungliga. Därigenom fick varje son en ring.
Efter faderns död upptäckte de tre sönerna att de alla fått en ring. Var och en påstod att han fått den riktiga ringen och därför borde bli husets herre. Det blev strider mellan sönerna. Till slut vände de sig till en vis domare för att avgöra tvisten. Var och en svor på att de fått ringen från sin far, och att bröderna låtit förfalska sina ringar.
Men domaren sade: “Om ni inte kan kalla hit er far, så kan jag inte döma vem som har den rätta ringen. Men eftersom ringen gör bäraren älskad av alla människor, vem av er är mest älskad av sina bröder? Ni tiger, älskar ni var och en bara er själv? Då är ni alla tre bedragna bedragare. Kanske den ursprungliga ringen har gått förlorad, och alla tre är kopior. Detta är mitt råd: Ni får tävla om vem som har den rätta ringen genom att visa mest mildhet och tålamod.”
Dvs den som visar sig vara den bästa har den rätta tron. De tre sönerna är de tre abrahamitiska religionerna: judendom, kristendom, islam
Sagan om ringarna
Det var en gång en man som ägde en magisk ring. Den som bar den ringen blev älskad av Gud och människor. Mannen skänkte den till sin mest älskade son. Och han blev husets herre och överhuvud. Sålunda gick ringen i arv. Men en far älskade alla sina tre söner lika mycket, och till var och en lovade han att skänka ringen. För att uppfylla sitt löfte lät han göra två kopior av ringen, omöjliga att skilja från den ursprungliga. Därigenom fick varje son en ring.
Efter faderns död upptäckte de tre sönerna att de alla fått en ring. Var och en påstod att han fått den riktiga ringen och därför borde bli husets herre. Det blev strider mellan sönerna. Till slut vände de sig till en vis domare för att avgöra tvisten. Var och en svor på att de fått ringen från sin far, och att bröderna låtit förfalska sina ringar.
Men domaren sade: “Om ni inte kan kalla hit er far, så kan jag inte döma vem som har den rätta ringen. Men eftersom ringen gör bäraren älskad av alla människor, vem av er är mest älskad av sina bröder? Ni tiger, älskar ni var och en bara er själv? Då är ni alla tre bedragna bedragare. Kanske den ursprungliga ringen har gått förlorad, och alla tre är kopior. Detta är mitt råd: Ni får tävla om vem som har den rätta ringen genom att visa mest mildhet och tålamod.”
Dvs den som visar sig vara den bästa har den rätta tron. De tre sönerna är de tre abrahamitiska religionerna: judendom, kristendom, islam
Alien skrev:Här kommer en saga som en del av kanske hört:
Sagan om ringarna
Fick gåshud när jag läste å jag hatar å läsa böcker/historier etc.
Re: Religion
424stil skrev:Jag var kristen förut men jag hade svårt att fatta och tro på Jesus så nu är jag muslim istället.
Dvs du tror inte att Jesus är Messias och Guds son. Däremot tror väl muslimerna på Issa som en profet? (Jesus var för övrigt inte själv kristen utan jude. Det var lärjungarna som grundade kristendomen, själv sade han att han fullbordade judendomen.)
Alien skrev:Här kommer en saga som en del av kanske hört:
Sagan om ringarna
fin saga märk väl det, alla sönerna fick varoen en ring = sant berättigande till ämbetet^^
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
Jagers skrev:Fick gåshud när jag läste å jag hatar å läsa böcker/historier etc.
gåshud är ett tecken på att Helige Ande är nära
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
Jagers skrev:http://www.youtube.com/watch?v=1IAhDGYlpqY
Fick gåshud igen :O shit vilken vacker dikt...
it´s to the bone!
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
Återgå till Intressanta intressen