Religion
Religion
Miche skrev:Ett ypperligt bevis för att religion är ett sätt att förödmjuka människor som tänker fritt.Wine skrev:Bibeln.se - Uppslagsdel – Dåre, dårskap
”Dåren” är i bibeln en typartad motsats till den vise: han saknar inte bara kunskaper eller tankeförmåga utan också yttre hyfs, fostran och erfarenhet samt i synnerhet den vishet som består i ödmjukhet, fromhet och gudsfruktan. Dårskap och gudlöshet är närbesläktade.
Nu tycker jag ju att texten ovan mer beskriver en person som saknar tankeförmåga. Dessutom så får man ju mer intrycket av att det är människor som är religiösa som hånas, förlöjligas, attackeras, förföljs m.m. för att de överhuvudtaget tror på något eller är religiösa.
Läste följande publicerat i DN idag:
Men det är när jag kommer till Katrine Kielos kapitel ”Prata om Satan” som jag blir riktigt upplivad. Hon skriver om när Antonin Scalia, en av domarna i USA:s högsta domstol, okonstlat berättade att han trodde att djävulen existerade, djävulen som en person. Om det orsakade rabalder i USA, kan man bara föreställa sig vad reaktionerna skulle bli i Sverige. Idiotförklaring, minst. En god kraft kan man få tro på utan att fullständigt diskvalificeras som tänkande människa, men den som tror att det finns en djävul måste vara galen.
Enligt C S Lewis klassiker ”Från helvetets brevskola”, är djävulens strategi att få människorna att antingen tillmäta ondskan alltför stor kraft och makt i världen – eller att förneka dess existens. Den senare är onekligen den mest framgångsrika i västvärlden. Så står vi också handfallna och utan ord inför Hitler-Breivik-Fritzl-problematiken. Och det mörka inom varje människa psykologiseras och ideologiseras.
http://www.dn.se/ledare/signerat/prata- ... etslinjen/
Tror du förresten inte att även religiösa människor tänker fritt?
Religion
Wine skrev:Nu tycker jag ju att texten ovan mer beskriver en person som saknar tankeförmåga.
Det håller jag definitivt inte med om, att skriva "Dårskap och gudlöshet är närbesläktade" handlar helt om att de kristna vill förlöjliga de som inte tror på gud.
Inte lika fritt som de som faktiskt tagit ett aktivt beslut att inte tro. De flesta som tror på gud gör det för att deras föräldrar tror på gud och de har sällan tagit ett aktivt beslut att själva tro. Jag gissar att det är en större andel ateister som tagit ett aktivt beslut att inte tro på någon religion.Wine skrev:Tror du förresten inte att även religiösa människor tänker fritt?
Religion
Så här diktar norska singer-songwritern Kari Bremnes om Jesu återkomst:
Hvis du kommer tebake en dag,
vil du komme som venn?
Vil du komme som Dommer og Gud,
eller komme som barn igjen?
Vil du komme på sykkel så kjortelen
står etter dae som et seil?
Vil du komme te ho som e fremme for lengst,
eller han som går feil?
Hvis du kommmer tebake en dag,
vil du gå tel ei dör
Der det står president eller påve
imam eller sjefredaktör?
Vil du heller ta inn hos en prostituert
eller heroinist?
Går du utenom status og penga og makt,
som da du va her sist?
hvis du kommer hit nu
Ka du sir om den krigen som går,
om den einaste riktige tru?
Vil du komme tel alle med fred,
eller bare de utvalgde få?
Trur du ennu tilgivelse syv ganga sötti
e veien å gå?
Hvis du kommer igjen
vil du komme som venn?
Vil du komme som Dommer og Gud,
eller komme som barn igjen?
Vil du komme på sykkel så kjortelen
står etter dae som et seil?
Vil du komme te ho som e fremme for lengst,
eller han som går feil?
Hvis du kommmer tebake en dag,
vil du gå tel ei dör
Der det står president eller påve
imam eller sjefredaktör?
Vil du heller ta inn hos en prostituert
eller heroinist?
Går du utenom status og penga og makt,
som da du va her sist?
hvis du kommer hit nu
Ka du sir om den krigen som går,
om den einaste riktige tru?
Vil du komme tel alle med fred,
eller bare de utvalgde få?
Trur du ennu tilgivelse syv ganga sötti
e veien å gå?
Hvis du kommer igjen
Religion
Miche skrev:Wine skrev:Nu tycker jag ju att texten ovan mer beskriver en person som saknar tankeförmåga.
Det håller jag definitivt inte med om, att skriva "Dårskap och gudlöshet är närbesläktade" handlar helt om att de kristna vill förlöjliga de som inte tror på gud.
Men om man är ateist och inte har en tro själv och tycker att troende, de som tror på en gud är svåra att förstå, patetiska, dumma o.s.v för att de tror på något som inte kan bevisas vetenskapligt (eller vad man nu har för åsikt om de troende) så behöver man väl inte bry sig så mycket om vad de troende tycker eftersom de ju ändå beter sig irrationellt och tror man inte på en gud själv så finns det väl då heller inget att frukta eller ta hänsyn till?
Miche skrev:Inte lika fritt som de som faktiskt tagit ett aktivt beslut att inte tro. De flesta som tror på gud gör det för att deras föräldrar tror på gud och de har sällan tagit ett aktivt beslut att själva tro. Jag gissar att det är en större andel ateister som tagit ett aktivt beslut att inte tro på någon religion.Wine skrev:Tror du förresten inte att även religiösa människor tänker fritt?
Man kanske har det i generna, eller kanske handlar det om olika "människoraser" som befinner sig samtidigt och lever jämsides på jorden.
Religion
Jag har inget att frukta från kristna, varför skulle jag det? Däremot vet jag att de håller på med diverse vad jag anser fula metoder för att värva nya medlemmar till församlingarna.
Jag tror inte det är något genetiskt, jag anser det handlar om man faktiskt gör ett aktivt ställningstagande, passiva ställningstaganden ger jag inte mycket för.
Jag tror inte det är något genetiskt, jag anser det handlar om man faktiskt gör ett aktivt ställningstagande, passiva ställningstaganden ger jag inte mycket för.
Religion
Bibeln är helt uppenbart en bok full av sagor och gud är alltså att definiera som en sagofarbror (eller sagotant, kanske sagohen) så det är följaktligen en tro som bygger på att ni tror på gamla sagor.Parvlon skrev:Du har uppenbarligen missat vad gudstro är för något.
Uppenbarligen skapar denna tro en väldigt stark känsla för en del vilket är fascinerande men det beror troligen på hjärnans kemi och inget annat. Trots allt så kan hjärnan driva på skapandet av oxytocin och endorfiner vilket är tillräckligt för att generera starka positiva känslor så det är min gissning att det är det som det handlar om.
Religion
Bibeln säger klart och tydligt att Gud är Herren, Fadern och Skapare. Det är ingen "Hen" hur man än vänder på det.Miche skrev:Bibeln är helt uppenbart en bok full av sagor och gud är alltså att definiera som en sagofarbror (eller sagotant, kanske sagohen) så det är följaktligen en tro som bygger på att ni tror på gamla sagor.Uppenbarligen skapar denna tro en väldigt stark känsla för en del vilket är fascinerande men det beror troligen på hjärnans kemi och inget annat. Trots allt så kan hjärnan driva på skapandet av oxytocin och endorfiner vilket är tillräckligt för att generera starka positiva känslor så det är min gissning att det är det som det handlar om.
Att det skulle vara en saga får stå för dig. Jag blir inte ledsen över påståendet och som bäst är det ett dåligt försök till förolämpning. Sen försvarar du dig i förtid med att det beror på hjärnans kemi, ifall man tar åt sig. Lågt. Finns det ingen sandlådetråd du kan husera i istället?
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-22 22:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Frimodig skrev:Lösningen på all Guds-tro är teodicee-grejen.
Vem är Gud? Jo, tre saker.
Allsmäktig.
Allvetande.
Allgod.
Och hon styr världen. Särskilt i Syrien, och på Himmelska Friden torg i Peking -89.
Så, vad skippar man?
Allsmäktigheten, allvetandet eller allgodheten.
Vad får man?
En Gud utan allmakt.
En Gud utan allvetande.
En Gud utan godhet.
Frimodig
Jag har läst en förklaring som gick ut på att Gud avstod från sin allsmäktighet, när Gud gav människan en fri vilja. Dvs människan kan välja gott el ont. Och det är när hon väljer ont, som det onda drabbar andra (misshandel, tortyr, mord, krig etc).
Men det går ändå inte ihop för mig, eftersom mycket ont drabbar människor utan andra människors direkta förskyllan (olyckor, sjukdomar, naturkatastrofer).
Men det finns en egen tråd om just teodicé-problemet: teodiceproblemet-t13432.html
Religion
Det handlar inte om ett försvar, det handlar om en förklaring till varför människor kan uppfatta det så starkt och bli beroende av sin tro.Parvlon skrev:Sen försvarar du dig i förtid med att det beror på hjärnans kemi, ifall man tar åt sig.
Religion
Parvlon skrev:Bibeln säger klart och tydligt att Gud är Herren, Fadern och Skapare. Det är ingen "Hen" hur man än vänder på det.
Att det skulle vara en saga får stå för dig. Jag blir inte ledsen över påståendet och som bäst är det ett dåligt försök till förolämpning. Sen försvarar du dig i förtid med att det beror på hjärnans kemi, ifall man tar åt sig. Lågt. Finns det ingen sandlådetråd du kan husera i istället?
Det är trist att det inte finns nån kvinnlig aspekt av guden inom kristendomen. En stor svaghet för att kristendomen ska kännas trovärdig.
Re: Sv: Religion
Moggy skrev:Parvlon skrev:Bibeln säger klart och tydligt att Gud är Herren, Fadern och Skapare. Det är ingen "Hen" hur man än vänder på det.
Det är trist att det inte finns nån kvinnlig aspekt av guden inom kristendomen. En stor svaghet för att kristendomen ska kännas trovärdig.
Fast det måste vara himmelriket för alla undergivna att ha en dominant herre.
Miche skrev:Ah, du avslöjade de kristna nu...slackern skrev:Fast det måste vara himmelriket för alla undergivna att ha en dominant herre.
Borde gälla alla bokens folk?
Religion
slackern skrev:Moggy skrev:Parvlon skrev:Bibeln säger klart och tydligt att Gud är Herren, Fadern och Skapare. Det är ingen "Hen" hur man än vänder på det.
Fast det måste vara himmelriket för alla undergivna att ha en dominant herre.
Ja. Det finns ju där i botten nånstans även om de flesta säkert har en modernare och mer realistisk syn på världen än att tro på bibeln ordagrant. Jag tror att i församlingar i kyrkor som håller sig till NT och gör liberala tolkningar av Jesus ord så accepteras det ändå att en del tar bibeln bokstavligt. Sådär att dom säger att när Märtha och Sigvard blivit kreationister så måste vi respektera att dom är starka i tron. Det kommer inte gå att säga att dom har fel för då förkastar dom bibeln. Det leder till att det blir lättare att få respekt för striktare tolkningar och de som inte följer bibeln är klena i tron.
Religion
Precis vad du håller på med. Fast mot kristna.Miche skrev:Det håller jag definitivt inte med om, att skriva "Dårskap och gudlöshet är närbesläktade" handlar helt om att de kristna vill förlöjliga de som inte tror på gud.
Då har du ju missförstått rätt så rejält. Tyvärr Miche. Om du så gärna vill diskutera kristendomen som du uppenbarligen är väldigt intresserad av, får du försöka bättre.Miche skrev:Inte lika fritt som de som faktiskt tagit ett aktivt beslut att inte tro. De flesta som tror på gud gör det för att deras föräldrar tror på gud och de har sällan tagit ett aktivt beslut att själva tro. Jag gissar att det är en större andel ateister som tagit ett aktivt beslut att inte tro på någon religion.
Känns väl som om beslutet att tro.mer eller mindre måste vara aktivt eftersom man väljer att tro på något som det inte finns några som helst bevis för att det faktiskt existerar.
Religion
Hur skulle bevisen se ut så att en ateist skulle förstå och tro? Räcker det inte med att troende vet att Gud finns? Hur ska man bevisa en tro till någon som inte tror?tahlia skrev:Känns väl som om beslutet att tro.mer eller mindre måste vara aktivt eftersom man väljer att tro på något som det inte finns några som helst bevis för att det faktiskt existerar.
Religion
Intressant, jag har sällan träffat bokstavstrogna kristna, trots att jag känner många som kallar sig kristna både inom frikyrkan och statskyrkan, men ingen hör till den gruppen. Själv är jag väl agnostiker, någongång ibland kan jag förnimma att det finns en andlig dimension, t.ex. när jag vandrar i skogen eller tittar på ett vilt vattenfall.
Nedanstående rader kommer från min älsklings psalm ”Guds kärlek är som stranden och som gräset”
...... Vi frihet fick att bo där, gå och komma,
att säga "ja" till Gud och säga "nej",.....
....Och ändå är det murar oss emellan,
och genom gallren ser vi på varann.
Vårt fängelse är byggt av rädslans stenar.
Vår fångdräkt är vårt eget knutna jag....
Hela psalmen
https://www.youtube.com/watch?v=lFi004Kzoeg
Nedanstående rader kommer från min älsklings psalm ”Guds kärlek är som stranden och som gräset”
...... Vi frihet fick att bo där, gå och komma,
att säga "ja" till Gud och säga "nej",.....
....Och ändå är det murar oss emellan,
och genom gallren ser vi på varann.
Vårt fängelse är byggt av rädslans stenar.
Vår fångdräkt är vårt eget knutna jag....
Hela psalmen
https://www.youtube.com/watch?v=lFi004Kzoeg
Religion
Moggy skrev:Parvlon skrev:Bibeln säger klart och tydligt att Gud är Herren, Fadern och Skapare. Det är ingen "Hen" hur man än vänder på det.
Ovanstående har jag svårt att förstå, varför är det en brist att det inte finns någon kvinnlig aspekt av guden inom kristendomen? Tror inte man kan förvänta sig att det ska fungera på samma sätt som på jorden, där det råder världsliga värderingar och ett världsligt synsätt, där somliga individer har hakat upp sig på vissa företeelser som att skillnader mellan män och kvinnor, i egenskaper och beteenden är sociala konstruktioner och exempelvis strävar efter att det ska vara exakt jämt fördelat mellan män och kvinnor på styrelseposter o dyl.
Religion
Miche skrev:Ah, du avslöjade de kristna nu...slackern skrev:Fast det måste vara himmelriket för alla undergivna att ha en dominant herre.
Dominant ? Jesus kallar oss vänner och söner .
Jag kallar er inte längre tjänare , ty en tjänare vet inte vad hans herre gör . Jag kallar er vänner. Joh 15, 15 och Alla är ni nämligen genom tron Guds söner , i Kristus Jesus . Gal 3, 26 .
I Kristendomen existerar inte dominans eller maktförhållandena som i världen och att kalla Jesus " Herre " tyder på att man erkänner Honom som Guds Son .
Ateister som bekant erkänner inte någon högre makt över sig vare sig i denna världen eller i den kommande .
Religion
Miche skrev:Uppenbarligen skapar denna tro en väldigt stark känsla för en del vilket är fascinerande men det beror troligen på hjärnans kemi och inget annat. Trots allt så kan hjärnan driva på skapandet av oxytocin och endorfiner vilket är tillräckligt för att generera starka positiva känslor så det är min gissning att det är det som det handlar om.
Jag trodde att endorfiner skapas vid ett missbruk , hjärnan känner sig lycklig för en stund och den blir en cirkel av beroendeproblematiken . Det upplever man inte som troende , tvärtom : många troende har jag läst vittnar om att de blev befriade från missbruk eller beroendeproblematik .
Man känner sig som en fri människa och även fri från denna världens laster och det är kanske det som gör att kristna verkar lyckliga ..
Religion
Det här är intressant och jag är genuint intresserad av vad det är inom kristendomen som ger denna känsla.elle skrev:Man känner sig som en fri människa och även fri från denna världens laster och det är kanske det som gör att kristna verkar lyckliga ..
Jag kan inte förstå hur just en religion kan ge denna känsla, jag kan beskriva mina känslor i dagsläget (sen ett drygt år tillbaka) på det sättet men det handlar om kärlek. Kristna brukar väl ofta definiera sin koppling till religionen som just kärlek, eller?
Återgå till Intressanta intressen