Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Alien » 2016-03-21 17:54:29

När man ska bedöma en religion så kan man inte bara utgå från skrifterna el historien. Håller helt med recensenten Håkan Lindgren här:

UNT Kultur skrev:Ingen religion har någon evig, oföränderlig kärna – religioner är vad människor gör dem till. De kan reformeras eller bli intoleranta, de kan användas för att legitimera vilka grymheter som helst eller för att bilda opinion emot dem, som när en grupp upplysta kristna bidrog till att Storbritannien avskaffade slavhandeln.
http://www.unt.se/kultur-noje/litteratu ... 55618.aspx

Tidigare så brändes kättare och häxor på bål. Det hänvisades till bibeln "en trollkona ska du icke låta leva", Men det säger ju inget om kristendomen idag.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Religion

Inläggav Parvlon » 2016-03-21 19:53:17

Alien skrev:
Tidigare så brändes kättare och häxor på bål. Det hänvisades till bibeln "en trollkona ska du icke låta leva", Men det säger ju inget om kristendomen idag.
Det är knappast bibliskt eftersom poängen i bibeln är en helt annan än att mörda andra för misstänkta synder de begått.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav Alien » 2016-03-22 0:27:38

Det står ju så här i Andra Mosebok:
18 En trollkvinna skall du icke låta leva. 3 Mos. 20:27.

19 Var och en som beblandar sig med något djur skall straffas med döden. 3 Mos. 18:23. 20:15. 5 Mos. 27:21.

20 Den som offrar åt andra gudar än åt HERREN allena, han skall givas till spillo.
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... 2_Kapitlet.

Och man trodde på trollkvinnor/häxor förr. Så detta fördes in i den svenska lagen och dessa brott straffades med döden. Praxis har alltså ändrats idag. Den världsliga lagen följer inte bibeln (tackochlov), och inte heller kyrkan anser att bibeln ska följas bokstavligt i alla detaljer.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Religion

Inläggav Parvlon » 2016-03-22 11:05:14

Din tolkning av bibeln är inte detsamma som bibelns budskap.

Ja, ännu i dag hänger ett täckelse över deras hjärtan, då Moses föreläses. 2 Korinthierbrevet 3:15

Ty alla de som låta det bero på laggärningar, de äro under förbannelse. Det är nämligen skrivet: »Förbannad vare var och en som icke förbliver vid allt som är skrivet i lagens bok, och icke gör därefter.» 11Och att ingen i kraft av lag bliver rättfärdig inför Gud, det är uppenbart, eftersom det heter: »Den rättfärdige skall leva av tro.» 12Men i lagen beror det icke på tro; tvärtom heter det: »Den som gör efter dessa stadgar skall leva genom dem.» Galaterbrevet 3:10-12

När de envisades med sin fråga, såg han upp och sade: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne," Och han böjde sig ner igen och ritade på marken. Johannesevangeliet 8:7-8

Cast away from you all your transgressions, whereby ye have transgressed; and make you a new heart and a new spirit: for why will ye die, O house of Israel? Ezekiel 18:31

Spoiler: visa
Hebrews 8
…9NOT LIKE THE COVENANT WHICH I MADE WITH THEIR FATHERS ON THE DAY WHEN I TOOK THEM BY THE HAND TO LEAD THEM OUT OF THE LAND OF EGYPT; FOR THEY DID NOT CONTINUE IN MY COVENANT, AND I DID NOT CARE FOR THEM, SAYS THE LORD. 10"FOR THIS IS THE COVENANT THAT I WILL MAKE WITH THE HOUSE OF ISRAEL AFTER THOSE DAYS, SAYS THE LORD: I WILL PUT MY LAWS INTO THEIR MINDS, AND I WILL WRITE THEM ON THEIR HEARTS. AND I WILL BE THEIR GOD, AND THEY SHALL BE MY PEOPLE. 11"AND THEY SHALL NOT TEACH EVERYONE HIS FELLOW CITIZEN, AND EVERYONE HIS BROTHER, SAYING, 'KNOW THE LORD,' FOR ALL WILL KNOW ME, FROM THE LEAST TO THE GREATEST OF THEM.…

Jesus answered and said to them, "This is the work of God, that you believe in Him whom He has sent." John 6:29

Pure and undefiled religion in the sight of our God and Father is this: to visit orphans and widows in their distress, and to keep oneself unstained by the world. James 1:27

Moderator: Lade en del av den engelska texten inom spoiler.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-23 0:16:06

:?: Jag läser denna tråd och kan inte undgå att vilja fråga alla gudstroende här (oavsett troslära!):

Hur kommer det sig att du blivit gudstroende? Uppfostran eller egen insikt?
Rent personligt, vad är det mest positiva din tro "ger" dig i ditt vardagliga liv?
Bonddrengen

Anslöt: 2015-09-12

Religion

Inläggav Alyana » 2016-03-23 7:32:59

Bonddrengen skrev::?: Jag läser denna tråd och kan inte undgå att vilja fråga alla gudstroende här (oavsett troslära!):

Hur kommer det sig att du blivit gudstroende? Uppfostran eller egen insikt?
Rent personligt, vad är det mest positiva din tro "ger" dig i ditt vardagliga liv?

Kristen. Pga att jag "mötte" Gud i en olycka. Det var så starkt så jag vet nu att Gud finns. Och Gud var kärlek, så det är bara Jesus som stämmer med det.
Det ger mig en tro på en god Gud som känner mig och det ger mig ett hopp inför kroppens död.
Jag kan prata med Gud.
Men nä, jag är ingen galning. Fast folk tror det när de läser.
Jag är inte perfekt heller, det är ytterligare en anledning till att tro på Gud, att man kan vara ödmjuk inför Honom.
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Parvlon » 2016-03-23 10:59:51

Bonddrengen skrev:Hur kommer det sig att du blivit gudstroende? Uppfostran eller egen insikt?
Gud skapade mig ett nytt hjärta när jag låg inne på mentalsjukhus. I Jesu namn tog Herren mig därifrån och jag är ett Guds barn och vittne.

Men det är den korta historien. Kan ta den långa senare.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav Nacklirare » 2016-03-24 16:55:34

River skrev:Ja, tror ikke på noen gud slik da, utenom at jeg tror, sett i et jordisk perspektiv, at det er mye bra ved kristendommen, hva omhandler samfunnsstruktur og etikk, og at vi ikke godt kunne vært den foruten.

Säkert intressant men kan du översätta det till svenska?
Nacklirare

Anslöt: 2016-02-05

Religion

Inläggav elle » 2016-04-02 8:12:51

En stor undersökning som gjordes i 192 länder visade att "kristna kvinnor och muslimska män är mer religiösa än andra "

Undersökning gjordes " bland kristna, muslimer, buddhister, hinduer, judar och religiöst obundna"

Man konstaterade att män har större tendens att vara ateister än kvinnor.

http://signum.se/kristna-kvinnor-och-mu ... gt-studie/
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav River » 2016-04-02 17:29:03

Nacklirare skrev:
River skrev:Ja, tror ikke på noen gud slik da, utenom at jeg tror, sett i et jordisk perspektiv, at det er mye bra ved kristendommen, hva omhandler samfunnsstruktur og etikk, og at vi ikke godt kunne vært den foruten.

Säkert intressant men kan du översätta det till svenska?

.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-03 16:40:34

Lyckligtvis blev det inget av den, men senatorerna i delstaten Georgia försökte nyligen genomdriva en lag som skulle innebära att företag som drivs med religiösa förtecken skulle ha rätt att avskeda HBTQ-personer samt vägra att erbjuda sina varor och tjänster till denna grupp. :-)051
Ja, vad säger man? Herre Gud?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Religion

Inläggav slackern » 2016-04-03 16:58:58

Kahlokatt skrev:Lyckligtvis blev det inget av den, men senatorerna i delstaten Georgia försökte nyligen genomdriva en lag som skulle innebära att företag som drivs med religiösa förtecken skulle ha rätt att avskeda HBTQ-personer samt vägra att erbjuda sina varor och tjänster till denna grupp. :-)051
Ja, vad säger man? Herre Gud?

Den lagen bör väl aldrig ha blivit godkänd utav USA:s författning eller grundlag?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Religion

Inläggav slackern » 2016-04-15 18:16:26

Kristna pastorer verkar inte vara särskilt hederliga utav sig.

– Jag skulle ha kollat Runar så att han hade betalt båten. Men han ska ju vara en offentlig person och präst, säger Jörgen Borging och menar att han inte väntade sig att bli blåst.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/gar-d ... r-historia
slackern

Re: Religion

Inläggav Julianus » 2016-04-15 18:17:10

Ja, den där Runar är inte klok!
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Religion

Inläggav slackern » 2016-04-15 18:34:39

Julianus skrev:Ja, den där Runar är inte klok!

Han har blivit dömd för en hel del brott.
slackern

Re: Religion

Inläggav Julianus » 2016-04-15 18:36:16

slackern skrev:

Är ett av brotten hets mot folkgrupp?
Skulle inte förvåna mig.
Julianus

Religion

Inläggav slackern » 2016-04-15 18:39:46

Julianus skrev:
slackern skrev:

Är ett av brotten hets mot folkgrupp?
Skulle inte förvåna mig.

Nej bara att han sköt ett rådjur genom ett sovrumsfönster mitt i ett villaområde, dessutom har han blivit dömd till fängelse för bokföringsbrott och skattebrott till fängelse.

Jag förstår varför Carola skilde sig från honom.

Vad tänkte du då Runar Sögaard sköt ett rådjur genom sovrumsfönstret 1996?
– Jag tänkte inte så mycket för jag blev nästan döv, haha. Jag får skylla på att norrmän är lite annorlunda än oss svenskar. Men det var värre för mig när han sköt min katt, han gillade inte den så bra. Det var väldigt länge sedan det hände och det får stå för honom.

http://www.metro.se/noje/carola-runar-s ... FraYMNhtD/

Fotbojan.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a ... 0703761.ab
slackern

Religion

Inläggav Julianus » 2016-08-18 12:27:48

Det har blivit väldigt mycket snack om muslimer i Sverige på ett negativt sätt, dvs islamofobisk agenda.

Det finns 3 klassiska exempel inom politiken och ska man vara ärlig så finns det ingen demokrati om alla inte får vara inkluderade i det svenska samhället. Detta med handskakning är så känsligt vilket jag absolut inte förstår. Vad har handskakning att göra med jämställdhet? :-)051

Det senaste är att en muslim fick inte vara kvar som kock - för att han vägrade provsmaka griskött. Många anser att det är rätt att sparka honom.

Om vi jämför andra exempel.

Enligt judisk lag, sabbaten, så får man inte resa, bära saker utomhus och använda ström. Man får heller inte tända och släcka eld

Hur skulle det se ut om en jude jobbar som flygvärd, flyttgubbe, brandman eller elektriker? Ska juden dra fram antisemitkortet och skrika diskriminering?

Vad blir nästa? Barnmorskor som vägrar att göra abort.
En jordnötsallergiker som vill jobba på OLW?
En miljöextremistisk bilmekaniker som bara vill laga elbilar?
En ateistisk begravningsentreprenör som vägrar gå in i kyrkor?
En vegan som inte vill steka hamburgare men ändå jobba på McDonalds?

:roll:
Julianus

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-18 13:25:49

Julianus skrev:Vad blir nästa? Barnmorskor som vägrar att göra abort.

Det förekommer redan, men då brukar de inte få arbeta som barnmorskor.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Julianus » 2016-08-18 14:05:29

Kahlokatt skrev:
Julianus skrev:Vad blir nästa? Barnmorskor som vägrar att göra abort.

Det förekommer redan, men då brukar de inte få arbeta som barnmorskor.

Finns ett fall där en barnmorska vägrade göra abort, så hon drar fram diskrimineringskortet.
Naturligtvis förlorade hon i rätten.
Julianus

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-18 14:12:14

Men Julianus, du motsäger ju dig själv: Jag tolkar din text som att du tycker att muslimer skall få särbehandlas och slippa vissa grejer, men inga andra grupper.

Den muslimska kocken behöver ju inte arbeta på en restaurang där det serveras fläskkött. Han kan öppna eget eller välja att arbeta på t.ex. en indisk eller vegetarisk restaurang.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Julianus » 2016-08-18 14:30:19

Din tolkning är fel! Var nånstans har jag skrivit att muslimer ska särbehandlas?
Vilka andra grupper? Jag beskrev andra exempel som är jämförbara.
Har du nån kommentar om de andra exemplen?

Absolut, man kan öppna eget vilket är en utmärkt idé.

Judar kan ju också öppna eget där de kan ha sina krav som sabbaten.
Man kan inte komma på en arbetsplats och sen dra fram antisemitkortet och skrika diskriminering.

Finns ett exempel där ortodoxa judar som anmält en hyresvärd för diskriminering :-)051

SVT skrev:Endast elektroniska nyckelbrickor får användas till fastigheterna, något som strider mot sabbatens eletronikförbud.

En hyresvärd i Stockholm har blivit anmäld till Diskrimineringsombudsmannen (DO) för att göra det omöjligt att ortodoxa judar att bo i fastigheterna.

Anledningen är att hyresvärden har beslutat att endast elektroniska nyckelbrickor får användas till portarna - något som strider mot elektronikförbudet under sabbaten, skriver anmälaren enligt Nyhetsbyrån Siren.

Anmälaren menar att hyresvärdens motstånd till vanlig mekanisk nyckel leder till diskriminering, enligt Nyhetsbyrån Siren.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... -fastighet
Senast redigerad av Julianus 2016-08-18 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Julianus

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-18 14:32:35

Men du visar ju tydligt att du tycker att judar skall anpassa sig till det icke-religiösa samhället, medan muslimer skall få slippa att t.ex. ta i hand, smaka på griskött, etc. Då anser du ju faktiskt att muslimer skall ha speciella rättigheter som inte andra grupper skall få ha.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Julianus » 2016-08-18 14:36:33

Varför undviker du att svara på frågan? :roll:
Det är så typiskt på detta forum :-)051

Att ta i hand är som sagt ingen mänsklig rättighet och griskött är förbjudet inom Islam.
Judar äter inte heller griskött.

Jag har inte sagt nånstans i vår konversation att muslimer ska ha speciella rättigheter och inte andra grupper.
Julianus

Återgå till Intressanta intressen

Logga in