Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 0:15:45

Är nog jag som är oliktänkande på det här och de flesta andra forum faktiskt. Ja, t,om rent bibeltrogna forum är jag som ett svart får ibland.

Inte så många som fattar den lilla detaljen att Jesus är Gud och att Satan är där med sina grejjer om man går förbi Jesus.


Martinus är DÖD men hade jag haft en diskussion med honom så skulle jag vart drygare mot honom än vad jag är mot dig. Men förmodligen hade vi haft en del intressanta diskussioner eftersom vi delar vissa erfarenheter. Du går ju bara i hans fotspår så du kan skylla på honom om du tror fel sen när du står inför Guds ansikte.

Att man gör "omfattande verk" säger väl ingenting om hur god personen är utan snarare är det ett tecken på att människan trott sig vara bättre vetande än andra människor och t.om Guds plan för ens liv. Det är ett ganska stort dryghetstecken, även enligt din egen logik hoppas jag.

Sen att du tycker hans verk rimmar bra i ditt hjärta är ju kul för dig. Men risken är stor att han är en falsk profet och jag skulle inte varnat dig om jag inte verkligen trodde så.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 0:35:21

Sen råkar det finnas skarpa varningar om att INTE lägga till eller dra ifrån vad som redan står skrivet;

Som det står längst bak i bibeln;
Uppenbarelseboken 22

16Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna. Jag är skottet från Davids rot och hans ättling, den strålande morgonstjärnan.”

17Och Anden och bruden säger: ”Kom!” Och den som hör det skall säga: ”Kom!” Och den som törstar skall komma. Och den som vill skall fritt få dricka av livets vatten.

18Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. 19Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok. 20Han som vittnar om detta säger: ”Ja, jag kommer snart.” Amen, kom, Herre Jesus.

21Nåd från herren Jesus åt alla.

Ordspråksboken 30:6

Lägg icke något till hans ord, på det att han icke må beslå dig med lögn.


Så att göra ett verk med namn "tredje testamentet" är riktigt tokigt. Sen att det går emot vad Jesus säger i NT förvånar inte men välj ett annat namn ffs.

Johannes 19:30

Och när Jesus hade tagit emot vinet, sade han: »Det är fullbordat.» Sedan böjde han ned huvudet och gav upp andan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-11 1:31:58

Jeopardy Lane skrev:Det här nye testamentet och gamla testamentet och tredje testamentet och andra religiösa skrifter, det är ju folk som har skrivit det här. Folk ni inte engång kjänner eller vet vem är. Men ni bryr er om det dom skrev. Varför? Varför lever ni slik andra folk sejer ni ska leva? Folk ni inte kjänner, som inte ens lever nu. Jag ser bara ord, skriven av folk jag inte kjänner eller vet något om. Varför ska jag bry mig om det dom sa?

Men jag vet ju en hel del om Martinus, hurdan han var och hur han levde. Sen ser jag inte Tredje Testamentet som en religiös skrift riktigt trots namnet, utan mer som en slags andlig vetenskap. Och lite som en "intellektualiserad kristendom" som Martinus själv uttryckte det. Inte heller talar Martinus om för någon hur denne skall leva, däremot så ger han vissa råd utifrån hans världsbild till dom som är intresserade. Det är alltså verkligen inte tal om att någon talar om för mig hur jag ska leva. Exempelvis så snusar jag fast att Martinus avråder från att bruka nikotin.

Varför bryr jag mig då om vad han skrivit? Ja bakgrunden till detta är en lång historia som jag har berättat om förut. Men enkelt uttryckt så har hans verk övertygat mig om att han visste vad han talade om. Den passade mig som handen i handsken då den låg i linje med mina egna uppfattningar om tillvaron. Den inspirerar mig och hjälper mig att se ljust på tillvaron. Den har gett mig tillfredsställande svar på dom stora och svåra frågorna om tillvaron som jag haft. Den hjälper mig i olika livssituationer. Det räcker väl bra så?
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-11 1:47:13

Parvlon, du menar kanske väl, men dina bibelcitat har ingen som helst effekt på mig. Jag tar ju bibeln med en stor nypa salt och har alltid gjort. :-|
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 1:47:51

Ja, du tror väl hellre att Gud pratade genom Martinus än Jesus. Smart val.

Den passade mig som handen i handsken då den låg i linje med mina egna uppfattningar om tillvaron. Den inspirerar mig och hjälper mig att se ljust på tillvaron.
Står faktiskt i GT att det finns de som hellre tar till sig de falska profeterna av just dessa anledningar, men det har du väl inte ens läst.

Du borde läsa den boken snarare än att ta till dig en dåres tolkning av den. Tror du det är en slump att Gud bevarat den boken i tusentals år och att hur många irrläror som helst har sin grund i bibeltolkningar och hur de ser på Jesus?

Andlig vetenskap my ass. Andevärlden är inte osynlig och omätbar utan anledning.

Enligt Martinus så kan alla individer bli "sanningen, livet och vägen". Det som Jesus sade att han är. Fast ENDA vägen.

Om Jesus har rätt, då har vi en fet lögnare i Martinus. Om han har fel, ja varför gör då Martinus en tolkning av bibeln utan att säga att det handlar om att Jesus är Satan personifierad?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2015-01-11 10:13:34

Parvlon skrev:
elle skrev:Varför grälla om någon protestantisk etikett " när det avgörande är i vilken kyrka du är döpt ( om du nu är döpt ) .
Därför att det var du som satte den på mig (innan) du ens visste om jag var döpt. Ja, avgörande för dig kanske men för mig och Gud så tror jag att mitt dop som jag hade i badkaret spelar större roll. Bibliskt så ska man döpas i Herrens namn EFTER man tror och det är en symbolisk handling för att man villigt och helhjärtat ger sitt liv i Guds händer, tror jag. Spädbarnsdopet misstänker jag är ett mänskligt hittepå och ger knappast något utrymme för det lilla barnet att välja att inte deltaga i.

Ok. Du är en religiös anarkist . Nästa steg blir det väl att bilda en " kristen " sekt med privata bibelntolkningar och bannlysa påven .
Jesus har inte lämnat åt människor färdigt skriven Bibeln eller NT om du har missat det .

Parvlon skrev:Jag är kritiskt inställd till vad påvar och minipåvar håller på med, per default.


Minipåvar är ditt eget påhitt liksom du vet inte vad du är kritiskt inatälld till pga. din okunskap och dina fördomar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2015-01-11 11:26:30

Parvlon skrev:Spädbarnsdopet misstänker jag är ett mänskligt hittepå och ger knappast något utrymme för det lilla barnet att välja att inte deltaga i.

Naturligtvis. Är det chockerande för dig ??

Spädbarnsdopet är fortfarande ett dop och man kan inte döpa sig själv utan måste blir döpt av någon som redan är döpt . Genom dopet blir man Guds barn .

Vuxna kan också döpas om de vill det .

Förresten, idag firas Herrens dop .

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er" (Matt 28:19 - 20).

elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 11:46:50

elle skrev:Ok. Du är en religiös anarkist
Därför att anden döpte mig i ett badkar?

Minipåvar är ditt eget påhitt liksom du vet inte vad du är kritiskt inatälld till pga. din okunskap och dina fördomar.
om det gör att du mår bättre.

Genom dopet blir man Guds barn .

Vuxna kan också döpas om de vill det .
Fantastiskt men vissa katoliker menar väl att det bara finns ett dop och att det handlar om syndernas förlåtelse

nicenska trosbekännelsen (år 381):
Jag tror på [...]

och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern (och Sonen), på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig/katolsk och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.


Själv tror jag man är förlåten samma stund man tror på Jesus men jag vill inte uttala mig bombsäkert för jag är inte Gud.

Nästa steg blir det väl att bilda en " kristen " sekt med privata bibelntolkningar och bannlysa påven .
fantasiförmågan är det inget fel på ser jag.


Jesus har inte lämnat åt människor färdigt skriven Bibeln eller NT om du har missat det .
Min Gud är allsmäktig och har knappast glömt av bibeln.

Ordspråksboken 30:6

Lägg icke något till hans ord, på det att han icke må beslå dig med lögn.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-11 12:05:08

elle skrev:Genom dopet blir man Guds barn


Hm, jag ble döpt när jag var liten. Så då är ju jag Guds barn. Undrar vad Odin tycker om det.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav elle » 2015-01-11 12:06:03

Parvlon skrev:
elle skrev:Ok. Du är en religiös anarkist
Därför att anden döpte mig i ett badkar?

Minipåvar är ditt eget påhitt liksom du vet inte vad du är kritiskt inatälld till pga. din okunskap och dina fördomar.
om det gör att du mår bättre.

Genom dopet blir man Guds barn .

Vuxna kan också döpas om de vill det .
Fantastiskt men vissa katoliker menar väl att det bara finns ett dop och att det handlar om syndernas förlåtelse.

Man måste döpas av någon som redan är döpt om jag måste upprepa det en gång till .
Läs Matt 28 , 19- 20.

Du vet inte hur jag mår dörför behöver du inte gissa .

Det finns ETT dop och man döps bara en gång oavsett om man är spädbarn eller vuxen .
Vuxna som inte är döpta menade jag ! Inte alla döps som spädbarn av olika skäl !
Genom dopet blir man Guds barn och fri från arvsynden så du läser helt korrekt om du vill .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 12:15:56

elle skrev:Man måste döpas av någon som redan är döpt om jag måste upprepa det en gång till . Läs Matt 28 , 19- 20.Du vet inte hur jag mår dörför behöver du inte gissa .Det finns ETT dop och man döps bara en gång oavsett om man är spädbarn eller vuxen .Vuxna som inte är döpta menade jag ! Inte alla döps som spädbarn av olika skäl !Genom dopet blir man Guds barn och fri från arvsynden så du läser helt korrekt om du vil
Står det verkligen att Gud inte får döpa människor i ett badkar?

Jag döptes som spädbarn av människor men misstänker att Gud inte bryr sig så mycket om det. Inte minst eftersom jag inte hade en chans att tacka nej.

Arvssynden tror jag inte på och det står faktiskt i bibeln att den inte gäller. Jag syndade rätt bra själv.

Min Gud tvingar inte folk.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 12:18:38

Jeopardy Lane skrev:Hm, jag ble döpt när jag var liten. Så då är ju jag Guds barn. Undrar vad Odin tycker om det.
man måste tro helhjärtat på Jesus som Guds son och att han var här och hängde upp sig också, är jag rätt säker på
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 12:24:36

Här är det rätt tydligt att Martinus tror sig vara / ha blivit Kristus;

"Gud" pratar med Martinus;
[...]
Den evige Faderns stora ljusuppenbarelse för den älskade sonen fortsatte:
[...]

Kan din nyupplevda invigning, ditt tillägnande av det permanenta kosmiska medvetandet, din samvaro med mig här på livets tinnar, såsom varande ett med mig, identisk med evigheten och oändligheten, ett med allvisdomen, ett med allmakten, varvid du tillsammans med mig är livets och dödens herre - kan denna invigning på ett större och mer strålande sätt vara en uppfyllelse av de många löftena om evigt liv, om Kristi återkomst, om paradiset eller himmelriket? Du kan se, att dessa löften inte inneburit för mycket. Och dock är din invigning här endast en ingång, en födelse, en svag början till ditt verkliga, vakna, fysiska och psykiska, dagsmedvetna samliv med mig. Du skall nu tillsammans med mig under omätliga tidrymder få uppleva mitt rikes och mitt livs verkliga domäner. Du skall uppleva kulminationsverkningarna av mitt allvetande, min allmakt och min oändliga kärlek och det därav skapade högsta ljusets rike, i vilket du nu i egenskap av min son är en regerande furste eller konung. "livets bok"


Typisk Satan grejj. Att sätta en i tronen där Jesus är.

Visst försöker han prata bort det lite senare men det är tydligt om man ser på det fetstilta. Bara Jesus är ETT med Gud.

Eller som här, där han omdefinierar begreppet Messias;

Varje sådan verkligt andlig reformator eller kulturskapare är identisk med ett sådant väsen som vi i den dagliga tillvaron känner under begreppet "Messias", men som här i Livets Bog fått beteckningen "världsåterlösare".

"livets bok"
Senast redigerad av Parvlon 2015-01-11 12:29:16, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-11 12:26:29

Parvlon skrev:man måste tro helhjärtat på Jesus som Guds son och att han var här och hängde upp sig också, är jag rätt säker på


Lite märkligt det där, Odin hängde också upp sig. Han rev ut sitt eget öga och hängde sig i Yggdrasil, han hängde der i nio dagar innan han fikk nog. Hård kille.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2015-01-11 12:28:00, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 12:27:13

Jeopardy Lane skrev:
Parvlon skrev:man måste tro helhjärtat på Jesus som Guds son och att han var här och hängde upp sig också, är jag rätt säker på


Lite märkligt det där, Odin hängde också upp sig. Han rev ut sitt eget öga och hängde sig i Yggdrasil, han hängde der i nio dagar för han fikk nog. Hård kille.
Tro på han då.

Jag skiter i vilket.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2015-01-11 12:27:51

Parvlon skrev:
nicenska trosbekännelsen (år 381):
Jag tror på [...]

och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern (och Sonen), på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig/katolsk och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.
]

Nicenska trosbekännelsen kallas Credo . Bör läsas på latin .

Et in Spíritum Sanctum, Dóminum et vivificántem: qui ex Patre Filióqueprocédit. Qui cum Patre et Fílio simul adorátur, et conglorificátur: qui locútus est per Prophétas.Et unam, sanctam, cathólicam et apostólicam Ecclésiam.Confíteor unum baptísma in remissiónem peccatorum. Et expecto resurrectionem mortuorum, et vitam ventúri sæculi. Amen.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Credo

Den trosbekännelse som antogs vid konciliet i Nicaea är inte samma trosbekännelse som numera, missvisande, kallas för den Nicaenska trosbekännelsen. Nicaea-konciliets trosbekännelse var betydligt kortare[*]


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r ... t_i_Nicaea
Senast redigerad av elle 2015-01-11 12:29:00, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-11 12:28:54

Parvlon skrev:Jag skiter i vilket.


Man får ju inte det intrycket av dig, så det är lite överraskande.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 12:32:08

Jag föredrar svenska för det är språket jag kan bäst. Latin är som grekiska för mig.

Google translate säger "En dop till syndernas förlåtelse" och det var det jag syftade på.

Jag tror på fler dop. Ett spädbarnsdop som är människohittepå och som kanske inte spelar så stor roll, i frälsningsfrågan.

Dessutom "satans dop", såna som Martinus , jag och Muhammad varit med om. Syftar inte på badkarsdopet såklart för det var Jesus som gjorde. Just det, han är ju döpt själv. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 12:48:24

Jeopardy Lane skrev:
Parvlon skrev:Jag skiter i vilket.


Man får ju inte det intrycket av dig, så det är lite överraskande.
Menar du seriöst att du tror att historien om Jesus korsfästelse har sin grund i asatron?

Hur gamla är de första skrifterna om din guds bravader?

F.ö så liknar det mer vad Judas gjorde. Han hängde sig själv efter att han förråt Jesus.
Jesus visste om vad som skulle ske och lät det hända. Han hade ALL makt innan. Liknelsen är säkert bättre med det som Moses gjorde i öknen, fast den är lite tvärtom. Moses hängde upp en orm på en pinne för att alla judar som blivit bitna av ormar skulle få leva om de såg upp till den döda ormen, på uppdrag av Gud.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav antonius » 2015-01-11 13:03:21

Är det inte dags att knata iväg till högmässan...
antonius
 
Inlägg: 22356
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-11 13:05:54

Parvlon skrev:Menar du seriöst att du tror att historien om Jesus korsfästelse har sin grund i asatron?


Nej, det har jag inte sagt. Jag sa att båda Odin och Jesus hängde upp sig. Men Odin hängde längre, nio dagar, så han är lite hårdare. Jag är överraskad över at vikten av hans enorma testiklar inte drog honom ned ifrån trädet.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2015-01-11 13:10:32, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 13:09:57

Annars kan väl ni tramsa med varandra i PM?


Läste precis att "Gud" sagt till Martinus att han upplevt korsfästelsen;

2092. Och den gudomliga rösten fortsatte: "Min käre son! Du har nu nått fram till det livsstadium, där man inte i någon enda situation tar fel på ljus och mörker. Du kan nu skilja på "gott" och "ont". Efter att ha varit expert i att så och skörda lidande, död och undergång, vet du nu, vilka orsaker som skapar "det onda" och vilka orsaker som skapar "det goda", vad som skapar "helvete" och vad som skapar "himmelrike".
[...]
. Och hela denna min härlighet kan jag nu låta dig få del av, emedan du gått igenom korsfästelsen för dina bröder, emedan du älskade dina fiender, bad om förlåtelse
[...]
Här tystnade den evige Faderns röst, och gudasonen såg att han ännu befann sig i guldhavets domän eller tomrummet med de gyllene trådarna.

"livets bok"


Satans dop tror jag är en mycket bra benämning.



Gud har redan en kropp och det var den Jesus var här och hämtade. :-)Happy


Tydligen blev han en läkare också;

"Alla sjukdomars innersta orsak är således felaktigt tänkande och felaktig uppfattning"
http://www.kundalini.se/martinus/svar-sjuk.html

Undrar om inte ovanstående är som ett riktigt stort hån mot Gud?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-11 13:37:44

Jag kan intyga att Satan kan få en att tro på vad som helst.

Själv fick han mig att tro att morsan och min jordiska far aldrig hade samlag. Att jag ärvt Jesusposten sade han också. "Pratet" var inte riktigt så uttömmande som Martinus beskriver det men jag känner definitivt igen mig i hans upplevelser och att det knappast är min Gud som pratar i Martinus "livets bok" eller "tredje testamentet" är jag riktigt jävla säker på.

Saker blev riktigt lustiga på psyket då jag hörde röster i "alltet" och människors vibrationer. T.ex satt jag säkert en timme vid ingången till sjukhuset och lyssnade på vad jag trodde var människors innersta tankar. De sade "tack för att du släppte in mig" hela tiden och det handlade om inträdet till himmelen som de fått p.ga att jag "dödat mig", dvs mina självmordsförsök som föranledde inläggningen.. I musiken som spelades på radio hörde jag ofta att det pratades om mig som Messias och vad jag gjorde på planeten.. Satans dop som sagt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2015-01-11 16:37:54

Parvlon skrev:Arvssynden tror jag inte på och det står faktiskt i bibeln att den inte gäller.

Det förvånar mig inte om man tror man kan döpa sig i badkaret .

Gäller inte vem ??

Fast Paulus håller inte med dig och jag litar mer på Paulus ord än på din Bibeltolkning .

Alla människor berörs av Adams synd. Paulus uttalar detta: "En enda människas olydnad gjorde alla till syndare" (Rom 5:19). "Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor, därför att alla syndade"(Rom 5:12 )
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Intressanta intressen



Logga in