Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-13 23:10:35

Braincandy skrev:Men vad gör man? För min del kan man lika gärna tillbedja månen, ett antikt träd eller varför inte havet? Det är samma sak.
Fast nu är ju inte din vilja densamma som den högstes.

Braincandy skrev:Det lustiga när en troende blir arg..
En som gör som Jesus sagt ska inte bli arg. Tvärtom. Vi ska jubla och hurra om folk hånar en för lönen i himlen blir större. Om nån slår en så ska man vända andra kinden till. Han steg ner från himlen!


Alyana, Jesus sa att vi ska ha tro som ett barn. Han sade också att om vi har sett honom så har vi sett fadern. Gud har ingen vid sin sida, det har han svurit vid sig själv i GT. Tror vi att han är den han ÄR(alltså den ultimata sanningen) så får vi evigt liv. Jag tar "risken" iaf. :-)Happy Men tror vi att han är något annat så kommer vi dö i våra synder, enligt honom. Så vår tro är mycket viktig.

Vet du att Jesus ord i bibeln är lögn om "allah" i koranen är den högste? Muslimer får inte förneka bibeln enligt koranen, så tro fan att de blir snurriga i huvudet.

Koranen förnekar t.ex korsfästelsen..


Zechariah 12:10 ->

SV1917
10 Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande, så att de se upp till mig, och se vem de hava stungit. Och de skola hålla dödsklagan efter honom, såsom man håller dödsklagan efter ende sonen, och skola bittert sörja honom, såsom man sörjer sin förstfödde.

KJV
10 And I will pour upon the house of David, and upon the inhabitants of Jerusalem, the spirit of grace and of supplications: and they shall look upon me whom they have pierced, and they shall mourn for him, as one mourneth for his only son, and shall be in bitterness for him, as one that is in bitterness for his firstborn.

LXX
10 And I will pour upon the house of David, and upon the inhabitants of Jerusalem, the spirit of grace and compassion: and they shall look upon me, because they have mocked me, and they shall make lamentation for him, as for a beloved friend, and they shall grieve intensely, as for a firstborn son.


Apg 20:28:

"Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod."
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-13 23:24:58

HandOfGod137 skrev:Tvärtom, det där är standard GT. JHVH beskrivs gång på gång som aggressiv, misstänksam, blodtörstig (se tex. när Herren beordrar folkmord på Amalakiterna), avundssam mm.
Om jag inte minns fel så skickar han alltid profeter till att varna folken först. Visst, de lyckas inte men så är han ju också allsmäktig och allvetande. Han visste att folken inte skulle omvända sig så de blev ett varnande exempel i "sagan" bibeln.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-13 23:26:25

Jeopardy Lane skrev: :shock: Det där är ju överraskande aggresivt och voldeligt. Jag trodde Gud var mest interesserad i fred och kärlek.
Tydligen har det funnits många onda människor som kommer få sitt straff en vacker dag. Jag tycker det är bra att Gud den allsmäktige får ta hand om dem så vi andra mindre vetande slipper göra fel.

Jag förlitar mig på att kärleken och sanningen vinner i slutändan om Gud får bestämma.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-13 23:29:22

Gud är ett mysterium. Faktiskt. Fortfarande. :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-13 23:34:04

En ting som forvirrar mej lite, jag har hört at Gud har all makt i himmel och på jorden.

Hvis han har all makt, så uppfattar jag det som at han bestemmer och gjör som han vil.

Så, hvis han ville at jag skulle tro på honom, så hadde jag vel inte hatt något valg. Så hvis han har all makt så vil han vel inte at jag skal tro. Ettersom jag inte har någon tro.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-13 23:39:35

Han har givit oss vår fria vilja.

Och om man är intresserad av Honom, så nog blir han intresserad av Dig. (Om man "nalkas" Honom, så gör han likadant.)

Men han vill ha alla räddade/"frälsta". Och ruskigt mycket, tror jag. :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-13 23:51:32

notwoodstock skrev:Han har givit oss vår fria vilja.


Ja men då är det jo fortsatt han som har bestemt. Han har da bestemt at jag skal ha fri vilja och inte tro. Hvis han vil at jag skal tro, så kan han jo bare gjöra så at jag tror. Det virker unödvendigt innviklad, jag tror Gud kanskje är litt dårlig til och organisera och planlegga.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-14 0:16:04

Jag tror Gud har en mening med ALLT.

Jag har själv varit ateist. Flera gånger i mitt liv har jag fått så uppenbar hjälp av den högste att jag skäms över att inte ha tagit upp bibeln förrän efter mitt liv i princip var slut. Iofs är det nått märkligt för jag kommer ihåg när jag vart på konfirmation och i kyrkan som yngre, då fick jag inte fram ett ord.. Men iaf jag begick t.om självmordsförsök innan jag började läsa bibeln. Jag bytte t.om gud till Satan, i den mån det går, bara nån vecka innan och knappast att jag klarade alla testen från djävulen. Men Jesus har förlåtit mig och gett mig ny livskraft, härta och ande.

Som Jesus sade till Petrus så skulle de lämnas över till den onde för en tid. Och när han hade vänt tillbaka till HERREN så var hans uppdrag att stärka tron hos bröderna.
◄ Lukas 22 ►

31Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete; 32men jag har bett för dig, att din tro icke må bliva om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.»
5 Mosebok 6:13,14

HERREN, din Gud, skall du frukta, och honom skall du tjäna, och vid hans namn skall du svärja.…
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-14 0:42:21

Parvlon skrev:Jag tror Gud har en mening med ALLT.



Inte vet jag, jag vet inte ens hur jag skal komma mej gjennom morgondagen. Så hva vet jag.

Men jag tror jag vet hva jag skal seja hvis han fins och jag möter honom: "Du måste planlegga betre grabben! Send mej til helvete om du måste, men organisera saker lite betre."

Så kan jag ju håpa at han sejer "ingen har någonsinne pratat slik til mej. Jag gillar dej, ta dom här vingarna och gå och se om du finner en trevlig tjej". :)
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-14 0:46:20

Jeopardy Lane skrev: jag tror Gud kanskje är litt dårlig til och organisera och planlegga.
men ändå så blir det helt tvärtom. Tajmat precis in i minsta detalj.

Kan nämna ett par märkliga grejjer i mitt liv.

En gång när jag bytt en motor på min bil, första och enda gången jag gjort det, så ringer de från en stor bilfabrik och ger mig mitt första arbete. Står i princip och ska smällla igen huven på bilen.

På samma ställe, några år efteråt, så står jag och tar emot tre kattungar som riskerade avlidning för mamman hade dött och ägaren orkade väl inte med dem. Så ringer telefonen och en kompis säger att han har 3000 kr till mig för att han gjort en dum sak i mitt namn. :-)Happy (iofs gjorde jag annat för pengarna än kastrering, som kostar typ 1k per katt, och jag fick fler katter efteråt som kostade mig min lägenhet..)

Varit skitnära döden flera gånger, men är precis som att jag inte får dö. T.ex så satt jag och väntade på att tåget skulle köra över mig en dag men en röst från himlen säger att jag kan cykla hem igen.
Senast redigerad av Parvlon 2014-12-14 0:51:30, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-14 0:51:26

Parvlon skrev:En gång när jag bytt en motor på min bil, första och enda gången jag gjort det, så ringer de från en stor bilfabrik och ger mig mitt första arbete. Står i princip och ska smällla igen huven på bilen.

På samma ställe, några år efteråt, så står jag och tar emot tre kattungar som riskerade avlidning för mamman hade dött och ägaren orkade väl inte med dem. Så ringer telefonen och en kompis säger att han har 3000 kr till mig för att han gjort en dum sak i mitt namn. (iofs gjorde jag annat för pengarna och jag fick fler katter efteråt som kostade mig min lägenhet..)



Jag ser inte något märkligt med det där, det er tilfeldigheter för mej.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-14 0:52:01

Jeopardy Lane skrev:
Jag ser inte något märkligt med det där, det er tilfeldigheter för mej.


Kanske är meningen. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-14 21:50:10

Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:Tvärtom, det där är standard GT. JHVH beskrivs gång på gång som aggressiv, misstänksam, blodtörstig (se tex. när Herren beordrar folkmord på Amalakiterna), avundssam mm.
Om jag inte minns fel så skickar han alltid profeter till att varna folken först. Visst, de lyckas inte men så är han ju också allsmäktig och allvetande. Han visste att folken inte skulle omvända sig så de blev ett varnande exempel i "sagan" bibeln.


Antag att Allah skickar Mohammed till dig för att varna dig och kräva att du konverterar till islam. Du vägrar. Allah skickar sedan jihadister som utplånar dig och dina kära på samma vedervärdiga sätt som Amalakiterna utplånades. Är det här ett rimligt beteende av guden Allah? Förtjänar en sådan gud att dyrkas?
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-14 22:10:51

Braincandy skrev:
Alyana skrev:Kristendomen är nog kanske inte så enkel... det är inte bara att följa det och det och det slaviskt och utan ifrågasättande, utan det kräver att man ständigt funderar över vad man gör.
Det tror jag är en stor del i hela planen också. :-)154


Liksom vad man bör göra rent allmänt i livet oavsett om man är troende eller ej.
Det vill säga omvärdera sin syn på saker och ting med jämna mellanrum för att se om där finns något som förbisetts förut vilket var det du skrev med andra ord :-)Happy .

Ja det stämmer nog.
Men det är inte alltid det vi tror är rätt som är det heller.
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-14 22:15:08

Braincandy skrev:Vad är religion om inte ett antikt verktyg att kontrollera den stora massan med?

Det fungerade några århundraden, men människan utvecklades och har således börjat se igenom illusionerna och vanföreställningarna. Religion uppmuntrar till att förkasta självständigt tänkande och underkasta sig blint följande av massa påfund.

Anledningen till att det överhuvudtaget fungerar idag är att religionen genom tiden har "normaliserats" för att tilltala nutidens normer. Budord som talar om slav och slavinna har bytts ut mot tjänare och tjänarinna.
Gud tyckte alltså det var helt okej att människor var olika värda och att det således var helt okej att inneha slavar. Alltså raka motsatsen emot vad svenska präster talar om idag, just människors lika värde :lol: .

För att inte nämna början på bibeln som är det jag har läst lite, det räckte gott och väl tillsammans med obligatoriska sagostunder under skoltiden...

Bibeln namnger Adam och Eva som de första människor som kom till och som gud skapade i sin avbild. De får 2 söner, ena dödar den andra, plötsligt hittar den överlevande en fru som inte namnges... vart kom den frun ifrån? "närliggande trakter" brukar det sägas. Och säger man då att "var inte Adam och Eva de första människorna gud skapade" Så blir det ursäkter som att det visst fanns andra människor innan dom, men det står det ingenting om i bibeln... nänä, bara massa flummiga ursäkter på bristen av sammanhang.

Möjligtvis står det någonting i redigerade versioner av bibeln om saken, notera: REDIGERADE VERSIONER. :lol:

Så långt orkar jag dock inte läsa utan att bli galen, bara massa pladder om "brors bror får söner med fruar" påminner om när en politiker snackar bort en fråga för att slippa svara då ett önskvärt svar ej existerar.

Men vad gör man? För min del kan man lika gärna tillbedja månen, ett antikt träd eller varför inte havet? Det är samma sak. :-)Happy

Det lustiga när en troende blir arg på andra trossatser är att de då har en tendens att argumentera emot motpolen på samma sätt som en icke-troende gör mot vederbörandes trossats. Det vill säga på ett avfärdande sätt, i varierande former.


:-)049
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-14 22:28:23

Hur tänker ni när ni dött och ser att det faktiskt finns ett efterliv?
Surprise! :wink:

Tror ni att ni skulle tänka annorlunda om ni är sjuka och snart ska dö?

Tror ni att alla som berättar om vad de varit med om t ex under ett hjärtstillestånd ljuger eller att alla de otroliga saker de berättar om är orsakade av hjärnan... som alltså inte ens fungerat öht då?
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-14 22:46:38

Alyana skrev:Hur tänker ni när ni dött och ser att det faktiskt finns ett efterliv?
Surprise! :wink:


Ja, jag skulle bli väldigt förvånad. Rent bayesiskt skulle en rimligare slusats givet data vara att jag inte dött, utan helt enkelt blivit sinnesjuk.

Tror ni att ni skulle tänka annorlunda om ni är sjuka och snart ska dö?


Ja, det är fullt möjligt om sjukdomen tex innebär akut psykos eller demens. Man kan iofs. diskutera huruvida "det" fortfarande skulle vara "jag".

Tror ni att alla som berättar om vad de varit med om t ex under ett hjärtstillestånd ljuger eller att alla de otroliga saker de berättar om är orsakade av hjärnan... som alltså inte ens fungerat öht då?


Nej, de ljuger inte. Hjärnan gör verkligt märkliga saker med medvetandet under syrebrist.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-14 22:51:23

HandOfGod137 skrev:
Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:Tvärtom, det där är standard GT. JHVH beskrivs gång på gång som aggressiv, misstänksam, blodtörstig (se tex. när Herren beordrar folkmord på Amalakiterna), avundssam mm.
Om jag inte minns fel så skickar han alltid profeter till att varna folken först. Visst, de lyckas inte men så är han ju också allsmäktig och allvetande. Han visste att folken inte skulle omvända sig så de blev ett varnande exempel i "sagan" bibeln.


Antag att Allah skickar Mohammed till dig för att varna dig och kräva att du konverterar till islam. Du vägrar. Allah skickar sedan jihadister som utplånar dig och dina kära på samma vedervärdiga sätt som Amalakiterna utplånades. Är det här ett rimligt beteende av guden Allah? Förtjänar en sådan gud att dyrkas?
Jag har redan "bytt" gud till allah en gång och detta p.ga att en fågel frågade om jag ville byta gud. Dröjde ett halvår tills jag blev räddad av Jesus och nej, Herren är inte en religion utan vår himmelska fader som ger oss nya hjärtan och ande.

Nej, Satan förtjänar inte att dyrkas men folk kommer att göra det för han är en mästare på lögner. Inte för att jag tycker koranen är ett mästerverk men uppenbarligen är det många som tror att allah är den högste och gode.
Senast redigerad av Parvlon 2014-12-14 22:52:35, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-14 22:51:42

Alyana skrev:Hur tänker ni när ni dött och ser att det faktiskt finns ett efterliv?
Surprise! :wink:


Skulle bli skitglad. :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-14 22:54:07

Alyana skrev:Tror ni att alla som berättar om vad de varit med om t ex under ett hjärtstillestånd ljuger eller att alla de otroliga saker de berättar om är orsakade av hjärnan... som alltså inte ens fungerat öht då?
Fast man kan fråga sig vart tankarna egentligen kommer ifrån. Enligt Jesus och bibeln så är det snarare från hjärtat och det inkluderar dumma tankar. Eftersom Jesus steg ner från himlen så menar jag att han borde veta!

Jag tror inte att de som tror att de varit i himlen egentligen varit där. Muhammad är inget undantag. Men jag har som sagt läst din historia och den verkar ju gullig och säkert ett tecken. Säger det dig ingenting om att du inte såg Gud?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-14 23:17:06

HandOfGod137 skrev:
Alyana skrev:Hur tänker ni när ni dött och ser att det faktiskt finns ett efterliv?
Surprise! :wink:


Ja, jag skulle bli väldigt förvånad. Rent bayesiskt skulle en rimligare slusats givet data vara att jag inte dött, utan helt enkelt blivit sinnesjuk.

Tror ni att ni skulle tänka annorlunda om ni är sjuka och snart ska dö?


Ja, det är fullt möjligt om sjukdomen tex innebär akut psykos eller demens. Man kan iofs. diskutera huruvida "det" fortfarande skulle vara "jag".

Tror ni att alla som berättar om vad de varit med om t ex under ett hjärtstillestånd ljuger eller att alla de otroliga saker de berättar om är orsakade av hjärnan... som alltså inte ens fungerat öht då?


Nej, de ljuger inte. Hjärnan gör verkligt märkliga saker med medvetandet under syrebrist.

Fast det är alltså de där hela hjärnfunktionen varit ur spel under en längre tid, 10-30 min ca, och utan skador efteråt...
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-14 23:17:54

Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:
Parvlon skrev:Om jag inte minns fel så skickar han alltid profeter till att varna folken först. Visst, de lyckas inte men så är han ju också allsmäktig och allvetande. Han visste att folken inte skulle omvända sig så de blev ett varnande exempel i "sagan" bibeln.


Antag att Allah skickar Mohammed till dig för att varna dig och kräva att du konverterar till islam. Du vägrar. Allah skickar sedan jihadister som utplånar dig och dina kära på samma vedervärdiga sätt som Amalakiterna utplånades. Är det här ett rimligt beteende av guden Allah? Förtjänar en sådan gud att dyrkas?
Jag har redan "bytt" gud till allah en gång och detta p.ga att en fågel frågade om jag ville byta gud. Dröjde ett halvår tills jag blev räddad av Jesus och nej, Herren är inte en religion utan vår himmelska fader som ger oss nya hjärtan och ande.

Nej, Satan förtjänar inte att dyrkas men folk kommer att göra det för han är en mästare på lögner. Inte för att jag tycker koranen är ett mästerverk men uppenbarligen är det många som tror att allah är den högste och gode.

En fågel?
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-14 23:20:11

Kahlokatt skrev:
Alyana skrev:Hur tänker ni när ni dött och ser att det faktiskt finns ett efterliv?
Surprise! :wink:


Skulle bli skitglad. :-)Happy

Ok. :)
Men om du inte får komma till Gud då.. pga att du inte trott?
Säger inte att det blir så :-)Happy tror viktiga är vad man haft för avsikter.
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-14 23:28:08

Parvlon skrev:
Alyana skrev:Tror ni att alla som berättar om vad de varit med om t ex under ett hjärtstillestånd ljuger eller att alla de otroliga saker de berättar om är orsakade av hjärnan... som alltså inte ens fungerat öht då?
Fast man kan fråga sig vart tankarna egentligen kommer ifrån. Enligt Jesus och bibeln så är det snarare från hjärtat och det inkluderar dumma tankar. Eftersom Jesus steg ner från himlen så menar jag att han borde veta!

Jag tror inte att de som tror att de varit i himlen egentligen varit där. Muhammad är inget undantag. Men jag har som sagt läst din historia och den verkar ju gullig och säkert ett tecken. Säger det dig ingenting om att du inte såg Gud?

Är det inte Helig Ande det kommer från? ;)
Nej jag förstår att du inte tror det.
Det behöver du inte heller. :)
Det räcker att jag vet vad jag var med om.
Jag antar att du syftar på Jesus?
Har funderat på det där, jag såg/upplevde Fadern och Hans kärlek, men jag fick också veta att jag själv måste ta reda på vad jag ska göra.
Detta litar jag på.
Jag tror ju att Fadern är Gud sas och Jesus är en del av Honom men inte samma... det är inte enkelt med kristendomen som sagt.
Men du vet ju...
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in