Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-12-11 23:07:50

put put put säger storpotätern.
love is the answer.
feelings are the question.
equality is in a way part of the path forth.

@jesuite_magnus
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-11 23:38:55

Braincandy skrev:
Parvlon skrev:Jesus lär inte dela plats med avgudar. Jesus hjälper sina barn, det är hans löfte och han är Herren. Men han kan hjälpa en bort från en sådan tro.

Buddha lär vara ett verk av antikrists ande.


lär vara?

Buddhism handlar så vitt jag vet om meditation med filosofi, begrundare utav livets gåtor. Det förekommer ingen bedjan som inom riktiga religioner med gudar, buddha är enbart en "förebild" för ett sätt att se på hur man ska leva livet.

Det vill säga i harmoni med kropp och själ.
Gör det visst. Du har läst på dåligt. Buddhism kommer från hinduism och är blandad komplott. Det "Buddha" gjorde var att sätta sig under ett träd och bestämt sig för att stanna där tills han var upplyst. En gud (satan/mara) uppenbarar sig och testade honom. Han trodde sig sen BLI Herren.


Vad har det med antikrist att göra?
De som förnekar Herren är antikrist. Buddhister tror sig veta om sanningen om livets mening och menar att man kan arbeta sig till paradiset medans han som steg ner från himlen sa att det räcker att tro på honom för att få evigt liv. Och att man SKA födas på nytt.
Reinkarnationsläran är högst troligen förrädisk.

Finns bara ett namn som kan frälsa oss och det är Jesus.
Senast redigerad av Parvlon 2014-12-11 23:40:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav River » 2014-12-11 23:40:14

Parvlon skrev:
River skrev: Er vel knapt noen tråd som har forårsaket mer uvennskap og advarsler enn nettopp denne tråd.Møkkatråden.
Kan du peka på en enda som blivit ovänner p.ga denna tråd?

Ja, du med deg selv.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-11 23:40:50

River skrev:Ja, du med deg selv.
nyktra till säger jag då.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav River » 2014-12-11 23:43:26

Bare innbill deg det som er mest behagelig.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-11 23:45:52

River skrev:Bare innbill deg det som er mest behagelig.

ja, gärna. Vi ska ju samla skatter i himlen, sade Jesus.

Inte älska världen. Förneka oss själva. Be för de som hatar och förföljer os. Jättebehagligt. Tur att Gud inte lämnat mig ensam. :-)Happy

Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er. Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa. Ni har hört att jag har sagt er: Jag går bort, och jag kommer till er igen.

Joh 14: 26-28
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav SirLagsalot » 2014-12-12 3:48:26

Alltså, seriöst. Religion är världens gift. Det är reden "bevisat" att över 2600 religioner följer samma mönster om 12 lärjungar, en mesias som är död i 3 dagar och sedan återuppstår.
Skit i religion helt o hållet säger jag. Bara skrota skiten!!!

Bry er om människor istället för en/flera gudar!
Det är *VI* som bor här och det är *VI* som ska kunna leva tillsammans. Skall vi verkligen låta vår dyrbara existens styras av påhittade historier om övernaturliga varelser som vill att vi dödar varandra på grund av "De som inte tror som oss måste dö"?

Som dem säger i USA - For fucks sake!!!

Det är på hög tid att vi ser till ALLA MÄNNISKOR - SKIT I RELIGION.
Alla har rätt att leva och frodas. Till och med Romerska kyrkan har gått ut i video och sagt att de inte stödjer de gamla sägnerna om brutalitet och stening vid dödens port, dem säger själva att det var kanske tillämpligt för en svunnen tid, men det är inte alls lämpligt idag. Tider förändras, det måste religion också göra.
SirLagsalot
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Växjö

Religion

Inläggav SirLagsalot » 2014-12-12 4:22:45

SirLagsalot
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Växjö

Religion

Inläggav elle » 2014-12-12 10:23:53

Kahlokatt skrev:Katoliker är väl inte så ovanliga i Sverige? .


Av naturliga skäl nästan bara invandrare ( och så var det sedan reformationen och fram till mitten av 1800- talet ) eller konvertiter från svenska kyrkan. Mer eller mindre 100 personer konverterar varje år som lämnat svenska kyrkan.

Därutöver anger inofficiella beräkningar omkring cirka 150 000 katoliker i Sverige. Många av dessa har invandrarbakgrund, andra utgörs av svenskar som konverterat.



http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katolska ... _i_Sverige
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-12-12 12:16:19

Parvlon skrev:Jasså, har du redan glömt av den här posten;

elle skrev:Parvlon, vill bara säga att på nätet hittar man i princip allt om religion man bara vill tror på . Jag förstår att du söker sanningen och det gör jag också . Men jag skulle vara försiktig att tro på vad som helst eller när folk påstått sig tala med Gud eftersom bakom det kan står någon annan än Gud .

Apropå Jungfru Maria och helgon . Jag gör ett sista försök att få dig att förstå att endast Jesus är min Herre och inte någon helgon .

Det finns många fördomar bland protestanter om katolska kyrkan som helt enkelt inte är sanna och som behöver överbryggas [*]

På samma sätt är det en protestantisk myt att katoliker skulle tillbe Maria eller något annat helgon. Jag tycker det är ohederligt att anklaga dem för det när de själva inte tänker så.
Enligt katolskt och ortodoxt tänkande är alla som somnat in hos Herren levande hos Honom, och vi kan tala med dem och be om deras förbön lika enkelt som Jesus kunde samtala med Moses på förklaringsberget (Matt 17:3). Däremot tror jag katoliker bör erkänna att det finns en risk för avgudadyrkan, inte minst på folklig nivå, och att praxisen inte finns i Bibeln. Men att avvisa alla katoliker och ortodoxa som människodyrkare är inte seriöst, för det är inte så de ser det.



https://helapingsten.wordpress.com/2013/12/02/ulf-ekman-katolska-kyrkan-och-protestantiska-fordomar/


Jag har förstorat och förminskat text så att du inte kan missa. Förresten, hur står det till med näringsintaget? Äter du aldrig tilllagad mat?
Och jag tror att jag har hittat sanningen eftersom jag har släppt in Jesus i hjärtat.


De dyker upp igen ...dessa stora bokstäver . Ja, de dyker upp dit och hit och jag blir inte förvånad om de regelbundet dyker upp genom tråden med jämna mellanrum så fort jag skriver något " obibliskt " i Parvlons ögon .

Varför har du inte förstorat det här som är mer väsentligt ???

Däremot tror jag katoliker bör erkänna att det finns en risk för avgudadyrkan, inte minst på folklig nivå, och att praxisen inte finns i Bibeln. Men att avvisa alla katoliker och ortodoxa som människodyrkare är inte seriöst [*]

Du ska veta att jag har börjat äta tillagad mat om det har en betydelse i den här tråden .
mkt enkelt och vegansk och lagad från grunden .

Parvlon skrev:eller så har jag rätt i att det inte är bibliskt att "prata"/"be" till andra än Gud i himlen.

Måste du alltid ha rätt ??!!!

Jag kan inte hjälpa att min tro är exotisk för dig . Skulle inte alls bli förvånad om det visade sig att du aldrig har träffat eller ens sett en ( troende ) katolik .
Parvlon skrev:ändå gör du dig gärna besväret att länka till dem.

Ok då. I fortsättningen slipper du mina källor och länkar .

Förresten , jag besöker 2 katolska sajter I Sverige men bara för att de säljer katolsk litteratur men det är inget för dig förmodar jag.
Senast redigerad av elle 2014-12-12 12:22:00, redigerad totalt 4 gånger.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-12-12 12:17:57

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Katoliker är väl inte så ovanliga i Sverige? .


Av naturliga skäl nästan bara invandrare ( och så var det sedan reformationen och fram till mitten av 1800- talet ) eller konvertiter från svenska kyrkan. Mer eller mindre 100 personer konverterar varje år som lämnat svenska kyrkan.

Därutöver anger inofficiella beräkningar omkring cirka 150 000 katoliker i Sverige. Många av dessa har invandrarbakgrund, andra utgörs av svenskar som konverterat.



http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katolska ... _i_Sverige

förlåt men jag glömde det här om registrerade katoliker :
hela landet har 106 873 registrerade medlemmar (2013).

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katolska ... _i_Sverige
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-12 13:39:44

Det är väldigt fascinerande att se er religiösa argumentera mot varandra. Obs, inget illa menat!
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-12 14:19:24

Då ska du se när en ateist blir troende.

elle skrev:De dyker upp igen ...dessa stora bokstäver . Ja, de dyker upp dit och hit och jag blir inte förvånad om de regelbundet dyker upp genom tråden med jämna mellanrum så fort jag skriver något " obibliskt " i Parvlons ögon .

Varför har du inte förstorat det här som är mer väsentligt ???
Därför att det inte var relevant för mig. Jag har inte påstått att varken du eller nån annan är människodyrkare utan snarare att ni ber till nått ni inte har en aning om, OM ni fått för er att ni kan prata med döda/sovande/himlavarelser eller whatever lika enkelt som Herren kan/kunde.


Måste du alltid ha rätt ??!!!
Jag tror att det är bättre än att alltid ha fel. ;)


Jag sa inte att jag vill att du ska hålla dina länkar för dig själv. Jag noterade att det är ett lustigt sammanträffande att samma person som påstod att hon aldrig besöker religiösa sajter däremot hade länkat till flera i det här forumet.

Gott med tilllagat. :) jag var själv vegan för bara ett år sedan men så när jag var på psyket och McDonalds så hör jag Gud säga att djuren gärna ger sina liv för Guds barn. Sen läster jag det i bibeln också.

1 Mosebok 9:2-3
Apg 15:19-20
Apg 10:15
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-12 18:04:18

Men samtidigt står det ju i Jesaja, att Herren kommer förstöra de som äter svinkött;

Jesaja 66

15 Ty se, HERREN skall komma i eld, och hans vagnar skola vara såsom en stormvind; och han skall låta sin vrede drabba med hetta och sin näpst med eldslågor.

16 Ty HERREN skall hålla dom med eld, och med sitt svärd skall han slå allt kött, och många skola de vara, som bliva slagna av HERREN.

17 De som låta inviga sig och rena sig till gudstjänst i lustgårdar, anförda av en som står där i mitten, de som äta svinkött och annan styggelse, ja, också möss, de skola allasammans förgås, säger HERREN.

18 Jag känner deras gärningar och tankar. Den tid kommer, då jag skall församla alla folk och tungomål; och de skola komma och se min härlighet.


Problemet är att det inte står likadant i LXX;
15 For, behold, the Lord will come as fire, and his chariots as a storm, to render his vengeance with wrath, and his rebuke with a flame of fire. 16 For with the fire of the Lord all the earth shall be judged, and all flesh with his sword: many shall be slain by the Lord.

17 They that sanctify themselves and purify themselves in the gardens, and eat swine’s flesh in the porches, and the abominations, and the mouse, shall be consumed together, saith the Lord. 18 And I know their works and their imagination. I am going to gather all nations and tongues; and they shall come, and see my glory.

http://www.ecmarsh.com/lxx/Esaias/index.htm

porches = veranda / hall

Nån som är bättre på betydelsen får gärna kommentera.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-13 6:27:36

Det står också i bibeln att herren fördömer skaldjursätare* och folk som blandar tyger av olika material**. Inte många kristna som bryr sig om de reglerna... :D

Bibeln är verkligen tokrolig på sina ställen!

*Leviticus 11:12
**Deuteronomy 22:11 (orkar inte översätta boknamnen till svenska...)
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-13 8:16:25

En bit av förklaringen - häftigt att få förklara för sådan helighet! :shock: :wink:

/bibelord:/
Spoiler: visa
Rom 7:9* Jag levde en gång utan lag; men när budordet kom, fick synden liv,
10* och jag hemföll åt döden. Så befanns det att budordet, som var givet till liv, det blev mig till död;
11* ty då synden fick tillfälle, förledde den mig genom budordet och dödade mig genom det.
12* Alltså är visserligen lagen helig, och budordet heligt och rättfärdigt och gott. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav elle » 2014-12-13 9:29:45

Parvlon skrev:Då ska du se när en ateist blir troende.

Ja, jag ser det ...
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-13 11:49:38

notwoodstock skrev:Svenska Kyrkan kämpar också träget på. :-)063

Man kan tro fel om saker, så enligt dom så skall man hålla koll på att man inte hamnar i "vi mot dom"-tänkande. Bibeln predikar fredsbudskap och tolerans. :-)154

Jo det är sant.
Ffa är det dumt att inbördes kristna tjafsar. :-)003
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-13 11:57:43

Parvlon skrev: For, behold, the Lord will come as fire, and his chariots as a storm, to render his vengeance with wrath, and his rebuke with a flame of fire. 16 For with the fire of the Lord all the earth shall be judged, and all flesh with his sword: many shall be slain by the Lord.



:shock: Det där är ju överraskande aggresivt och voldeligt. Jag trodde Gud var mest interesserad i fred och kärlek.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-13 12:08:35

Jeopardy Lane skrev: :shock: Det där är ju överraskande aggresivt och voldeligt. Jag trodde Gud var mest interesserad i fred och kärlek.


Tvärtom, det där är standard GT. JHVH beskrivs gång på gång som aggressiv, misstänksam, blodtörstig (se tex. när Herren beordrar folkmord på Amalakiterna), avundssam mm.

En kul grej är att Han, i sin allsmäktighet, är så pass dålig på brottning att han tvingas fuska när han ska få ner Jakob på mattan. Tokroligt, som sagt!
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-13 14:14:10

I gt (judarnas skrift) är det ganska hårda ord emellanåt...
Nt är annorlunda då som vi vet. :-)Happy
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Braincandy » 2014-12-13 14:40:27

Vad är religion om inte ett antikt verktyg att kontrollera den stora massan med?

Det fungerade några århundraden, men människan utvecklades och har således börjat se igenom illusionerna och vanföreställningarna. Religion uppmuntrar till att förkasta självständigt tänkande och underkasta sig blint följande av massa påfund.

Anledningen till att det överhuvudtaget fungerar idag är att religionen genom tiden har "normaliserats" för att tilltala nutidens normer. Budord som talar om slav och slavinna har bytts ut mot tjänare och tjänarinna.
Gud tyckte alltså det var helt okej att människor var olika värda och att det således var helt okej att inneha slavar. Alltså raka motsatsen emot vad svenska präster talar om idag, just människors lika värde :lol: .

För att inte nämna början på bibeln som är det jag har läst lite, det räckte gott och väl tillsammans med obligatoriska sagostunder under skoltiden...

Bibeln namnger Adam och Eva som de första människor som kom till och som gud skapade i sin avbild. De får 2 söner, ena dödar den andra, plötsligt hittar den överlevande en fru som inte namnges... vart kom den frun ifrån? "närliggande trakter" brukar det sägas. Och säger man då att "var inte Adam och Eva de första människorna gud skapade" Så blir det ursäkter som att det visst fanns andra människor innan dom, men det står det ingenting om i bibeln... nänä, bara massa flummiga ursäkter på bristen av sammanhang.

Möjligtvis står det någonting i redigerade versioner av bibeln om saken, notera: REDIGERADE VERSIONER. :lol:

Så långt orkar jag dock inte läsa utan att bli galen, bara massa pladder om "brors bror får söner med fruar" påminner om när en politiker snackar bort en fråga för att slippa svara då ett önskvärt svar ej existerar.

Men vad gör man? För min del kan man lika gärna tillbedja månen, ett antikt träd eller varför inte havet? Det är samma sak. :-)Happy

Det lustiga när en troende blir arg på andra trossatser är att de då har en tendens att argumentera emot motpolen på samma sätt som en icke-troende gör mot vederbörandes trossats. Det vill säga på ett avfärdande sätt, i varierande former.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-13 15:30:38

Ingen av oss vet ju liksom... :D
Det handlar ändå om tro.
Men efter min nde så finns Gud absolut och livet efter detta.
Och jag vill mer än något annat komma dit igen. :-)173
Frågan är då: Hur? :-)Happy
Eftersom det som var där var kärlek så är det alltså kärlek som leder dit.
Jag har haft många år att leta efter svar.
Provat vad islam är och innebär, deras sätt osv.
Respekterar mycket där, men någonting i mig gör gällande att det stämmer inte... :-)003
Instinktivt så känns kristendomen närmare vad som är vad vi ska uppnå.
Det svåraste i det är förståelsen av Fadern, Jesus och Helig Ande.
Det är också det muslimerna försöker attackera på...
De vill att man ska förklara hur det kan vara så.
Men det är inte så enkelt att göras i en mening direkt.
Det har tagit lång tid av funderande, reflektioner och tankar hit och dit för mig tills jag har funnit svaret för mig.
Och vissa saker kan man inte förklara för andra, iallafall inte om de har en skeptisk avfärdande inställning från start.
Kristendomen är nog kanske inte så enkel... det är inte bara att följa det och det och det slaviskt och utan ifrågasättande, utan det kräver att man ständigt funderar över vad man gör.
Det tror jag är en stor del i hela planen också. :-)154
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Braincandy » 2014-12-13 18:11:44

Alyana skrev:Kristendomen är nog kanske inte så enkel... det är inte bara att följa det och det och det slaviskt och utan ifrågasättande, utan det kräver att man ständigt funderar över vad man gör.
Det tror jag är en stor del i hela planen också. :-)154


Liksom vad man bör göra rent allmänt i livet oavsett om man är troende eller ej.
Det vill säga omvärdera sin syn på saker och ting med jämna mellanrum för att se om där finns något som förbisetts förut vilket var det du skrev med andra ord :-)Happy .
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in