Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav hassanisaba » 2014-12-07 2:07:02

vad är det för mening?
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Religion

Inläggav hassanisaba » 2014-12-07 2:13:15

världen blir inte bättre för att folk tror.

folk behöver våga känna sina egna känslor.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Religion

Inläggav elle » 2014-12-07 12:06:38

Parvlon skrev:
ellie skrev:Han är kanske bara nyfiken på katolsk tro .. ??
precis. Men varför svarar du inte på min fråga då. Brukar de döda ge dig bönesvar? I vilken bibel är det ok att fråga de sovandes om råd/hjälp?


Jag har svarat men nu nöjer jag mig att säga att ja, jag får svar på mina böner eller tvivlar du på det också ?

Vad du läser för katolska "sanningar " på flashback eller någonannanstans på nätet är ditt problem men jag tror det kan blir svårt sen att korrigera sådana " sanningar " med hur det är i verkligheten .

Lustigt att det är i princip protestanter som sprider dessa " sanningar " . Det visste jag inte .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-07 14:37:30

hassanisaba skrev:världen blir inte bättre för att folk tror.

Det är vad du tror.

folk behöver våga känna sina egna känslor.
supa och slåss?

elle skrev:Jag har svarat men nu nöjer jag mig att säga att ja, jag får svar på mina böner eller tvivlar du på det också ?
Nej, jag vet att anden kan lura en men att de spelar på vad man redan tror är jag också mycket medveten om. Hade jag trott på tomtar och troll kan jag nästan slå vad om att då hade jag både sett och hört tomtar och troll på kvällarna här. Så tokigt är det med tron.

Har du döpt dig efter att du kom till tron förresten?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-12-07 19:55:39

Parvlon skrev:
elle skrev:Jag har svarat men nu nöjer jag mig att säga att ja, jag får svar på mina böner eller tvivlar du på det också ?
Nej, jag vet att anden kan lura en men att de spelar på vad man redan tror är jag också mycket medveten om. Hade jag trott på tomtar och troll kan jag nästan slå vad om att då hade jag både sett och hört tomtar och troll på kvällarna här. Så tokigt är det med tron.

Beror på om du har en allvarlig psykisk sjukdom eller lider av hallucinationer .

" Andar " brukar avslöja sig förr eller senare .

Parvlon skrev:Har du döpt dig efter att du kom till tron förresten?


Vilken fråga ! Jag är uppväxt med tro .

Jag döpte mig inte . Jag blev döpt som spädbarn av en manlig präst .

( Vi har inga kvinnliga präster ) .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Alyana » 2014-12-07 20:12:17

Jag tycker om katoliker :-)Happy fast jag råkar tillhöra protestanter.
Tycker helt ok om muslimer också faktiskt (inte islamister dock!) men tyvärr liite svårt att lita på dem... :-)003
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav elle » 2014-12-07 20:20:30

Alyana skrev:Jag tycker om katoliker :-)Happy fast jag råkar tillhöra protestanter. .
Tycker helt ok om muslimer också faktiskt (inte islamister dock!) men tyvärr liite svårt att lita på dem... :-)003

Ovanligt med katoliker i Sverige men de finns :-)Happy Jag har inte heller något emot protestanter. Har träffat en del protestanter och varit med i protestantiska kyrka många gånger :-)Happy .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-07 20:56:19

elle skrev:Beror på om du har en allvarlig psykisk sjukdom eller lider av hallucinationer . " Andar " brukar avslöja sig förr eller senare .
Vem har sagt att jag lider? Ja, visst hade jag säkert gjort det om jag trott pǻ tomtar och troll. Eller snarare så tror jag att Jesus hade hjälpt mig bort från den vanföreställningen.

Vad brukar de döda säga till dig i bön ?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-09 3:49:04

Issa Jesus skrev:när du finner den rätta Tron?
då lär du märka det.

@Jesuite_magnus
/luleå, sverige.


Det kommer nog aldrig att inträffa. Jag fungerar inte så, att jag går omkring och "tror" på saker. Jag försöker hela tiden formulera frågor istället. Det sker automatiskt. Men religion/religiösa människor fascinerar mig djupt. Jag är alltid intresserad av företeelser som jag har svårt att förstå och resonera kring.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav elle » 2014-12-11 17:09:15

Parvlon skrev:Vad brukar de döda säga till dig i bön ?

de döda ligger begravda på kyrkogården. knappast att de säger saker till mig .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-11 17:12:30

Min fråga var;
Brukar de döda ge dig bönesvar? I vilken bibel är det ok att fråga de sovandes om råd/hjälp?


Och du svarade "ja";
Jag har svarat men nu nöjer jag mig att säga att ja, jag får svar på mina böner eller tvivlar du på det också ?


Maria är också död och ligger i jorden.
Men glöm det. Uppenbarligen så citerade du en sajt och text som du inte håller med om.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-12-11 17:35:35

Parvlon skrev:Men glöm det. Uppenbarligen så citerade du en sajt och text som du inte håller med om.

Jag glömmer gärna dina fördomar mot kristendomen.

Jag besöker inga religiösa sajter alls så du behöver inte gissa fel .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-11 18:11:43

Jasså, har du redan glömt av den här posten;

elle skrev:Parvlon, vill bara säga att på nätet hittar man i princip allt om religion man bara vill tror på . Jag förstår att du söker sanningen och det gör jag också . Men jag skulle vara försiktig att tro på vad som helst eller när folk påstått sig tala med Gud eftersom bakom det kan står någon annan än Gud .

Apropå Jungfru Maria och helgon . Jag gör ett sista försök att få dig att förstå att endast Jesus är min Herre och inte någon helgon .

Det finns många fördomar bland protestanter om katolska kyrkan som helt enkelt inte är sanna och som behöver överbryggas [*]

På samma sätt är det en protestantisk myt att katoliker skulle tillbe Maria eller något annat helgon. Jag tycker det är ohederligt att anklaga dem för det när de själva inte tänker så.
Enligt katolskt och ortodoxt tänkande är alla som somnat in hos Herren levande hos Honom, och vi kan tala med dem och be om deras förbön lika enkelt som Jesus kunde samtala med Moses på förklaringsberget (Matt 17:3). Däremot tror jag katoliker bör erkänna att det finns en risk för avgudadyrkan, inte minst på folklig nivå, och att praxisen inte finns i Bibeln. Men att avvisa alla katoliker och ortodoxa som människodyrkare är inte seriöst, för det är inte så de ser det.



https://helapingsten.wordpress.com/2013/12/02/ulf-ekman-katolska-kyrkan-och-protestantiska-fordomar/


Jag har förstorat och förminskat text så att du inte kan missa. Förresten, hur står det till med näringsintaget? Äter du aldrig tilllagad mat?
Och jag tror att jag har hittat sanningen eftersom jag har släppt in Jesus i hjärtat.

Jag glömmer gärna dina fördomar mot kristendomen.
eller så har jag rätt i att det inte är bibliskt att "prata"/"be" till andra än Gud i himlen.

Jag besöker inga religiösa sajter alls så du behöver inte gissa fel .
ändå gör du dig gärna besväret att länka till dem.

search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=http%2A&author=elle&start=72
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-11 21:19:08

Svenska Kyrkan kämpar också träget på. :-)063

Man kan tro fel om saker, så enligt dom så skall man hålla koll på att man inte hamnar i "vi mot dom"-tänkande. Bibeln predikar fredsbudskap och tolerans. :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-11 21:36:27

notwoodstock skrev:Svenska Kyrkan kämpar också träget på. :-)063

Man kan tro fel om saker, så enligt dom så skall man hålla koll på att man inte hamnar i "vi mot dom"-tänkande. Bibeln predikar fredsbudskap och tolerans. :-)154
Klart man kan tro fel.

Frågan är vem du litar på i himlen. Den enda allsmäktiga Herren och som sitter på Guds tron eller "helgon" som påven sett ut och elle säger sitter däruppe och tar emot "förböner"..

en del verkar vara tvungna att tro på flera gudar..


Zechariah 13

7 Svärd, upp mot min herde, mot den man som fick stå mig nära! säger HERREN Sebaot. Må herden bliva slagen, så att fåren förskingras; ty jag vill nu vända min hand mot de svaga.

8 Och det skall ske i hela landet, säger HERREN, att två tredjedelar där skola utrotas och förgås; allenast en tredjedel skall där lämnas kvar.

9 Och den tredjedelen skall jag låta gå genom eld; jag skall luttra dem, såsom man luttrar silver, och pröva dem, såsom man prövar guld. Så skola de åkalla mitt namn, och jag skall bönhöra dem. Jag skall säga: »Detta är mitt folk.» Och det skall svara: »HERREN är min Gud
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav River » 2014-12-11 21:53:21

Må jo være noe galt.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav River » 2014-12-11 21:59:16

Syke tråden her da.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav River » 2014-12-11 22:43:32

Er vel knapt noen tråd som har forårsaket mer uvennskap og advarsler enn nettopp denne tråd.

Møkkatråden.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-11 22:44:54

elle skrev:
Alyana skrev:Jag tycker om katoliker :-)Happy fast jag råkar tillhöra protestanter. .
Tycker helt ok om muslimer också faktiskt (inte islamister dock!) men tyvärr liite svårt att lita på dem... :-)003

Ovanligt med katoliker i Sverige men de finns :-)Happy Jag har inte heller något emot protestanter. Har träffat en del protestanter och varit med i protestantiska kyrka många gånger :-)Happy .


Katoliker är väl inte så ovanliga i Sverige? Inte här i Uppsala iaf, jag har känt flera. Fast det kanske beror på att vi har en så blandad befolkning och dessutom har vi en katolsk kyrka.
Jag har varit i katolska kyrkor, men aldrig på gudstjänst. Det har däremot en bekant till mig (hon tillhör en ekumenisk församling). Hon fick inte ta emot nattvarden, men hon fick välsignelsen.

Jag sympatiserar inte med allt i katolikernas tro, men har inget emot dem som personer, så jag tycker det är rätt jobbigt att läsa all avsky mot katoliker som spys ut i den här tråden. Det är väl bara ateister och muslimer som är mer avskydda av fanatiska kristna.
Vissa verkar verkligen vilja missförstå tron på helgon och förböner.
Finns det en Gud så tror jag att hen rent ut sagt skiter i dogmer och regler, det viktiga är att man är en god medmänniska.
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-12-11 22:49:52, redigerad totalt 2 gånger.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-11 22:47:29

River skrev: Er vel knapt noen tråd som har forårsaket mer uvennskap og advarsler enn nettopp denne tråd.Møkkatråden.
Kan du peka på en enda som blivit ovänner p.ga denna tråd?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-11 22:50:54

Parvlon skrev:
River skrev: Er vel knapt noen tråd som har forårsaket mer uvennskap og advarsler enn nettopp denne tråd.Møkkatråden.
Kan du peka på en enda som blivit ovänner p.ga denna tråd?


Tror inte elle skulle vilja fira jul med dig direkt, om du förstår vad jag menar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-11 22:52:25

Varför säger kristna att de har Jesus inom sig? Vad gör han där?
Jag har hört buddhister säga att de har Buddha inom sig, är det okej för Jesus att dela plats med honom? :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-11 22:56:41

Jesus lär inte dela plats med avgudar. Jesus hjälper sina barn, det är hans löfte och han är Herren. Men han kan hjälpa en bort från en sådan tro.

Buddha lär vara ett verk av antikrists ande. INGEN kommer till fadern eller får evigt liv utan TRON på Jesus. Det sade han själv. Han steg ner från himlen och klev ut i köttet genom oskulden Maria.

Sagan om Buddha säger att en vanlig människa uppnådde "nirvana" under ett träd. Han mediterade och fick en vilseledande ande. Precis som många andra. Jag, martinus, muhammad m.fl. Och det har sina rötter i hinduismen. De tidigaste "bevisen" för tro på "buddha" är från en Kung som påstod sig vara "gudarnas älskade".

Jesus är ETT med fadern och den högste.



Kahlokatt skrev:Tror inte elle skulle vilja fira jul med dig direkt, om du förstår vad jag menar.
Nej, det måste vara jobbigt med en så enveten som jag är. Men så blir det ibland.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Braincandy » 2014-12-11 23:05:30

Parvlon skrev:Jesus lär inte dela plats med avgudar. Jesus hjälper sina barn, det är hans löfte och han är Herren. Men han kan hjälpa en bort från en sådan tro.

Buddha lär vara ett verk av antikrists ande.


lär vara?

Buddhism handlar så vitt jag vet om meditation med filosofi, begrundare utav livets gåtor. Det förekommer ingen bedjan som inom riktiga religioner med gudar, buddha är enbart en "förebild" för ett sätt att se på hur man ska leva livet.

Det vill säga i harmoni med kropp och själ.

Vad har det med antikrist att göra?
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in