Religion
Det finns en tråd för religion.
Miche skrev:...
kristendomen som trots allt skapat en bra grund för vårt moderna samhälle (jag jämför då ex.vis med Kina som fullständigt verkar sakna respekt för människoliv).
Alien skrev:...
Det finns mycket spännande och även levnadsvisdom i bibeln.
...
Ja och jag har svårt att förstå den aversion som en del känner mot kristna och innehåll från Bibeln, varifrån denna aversion kommer, det finns ju så mycket visdom och kunskap i Bibeln, texter man kan lära sig av och få insikter från och det är bara synd att det inte är fler som faktiskt prövar att läsa denna för människan så viktiga bok istället för att helt förkasta boken och budskapet.
Moderator Alien: Flyttat från det-finns-en-trad-for-religion-t42419.html
Wine skrev:Alien skrev:...
Det finns mycket spännande och även levnadsvisdom i bibeln.
...Miche skrev:...
kristendomen som trots allt skapat en bra grund för vårt moderna samhälle (jag jämför då ex.vis med Kina som fullständigt verkar sakna respekt för människoliv).
Har svårt att förstå den aversion som en del känner mot kristna och innehåll från Bibeln, varifrån denna aversion kommer, det finns ju så mycket visdom och kunskap i Bibeln, texter man kan lära sig av och få insikter från och det är bara synd att det inte är fler som faktiskt prövar att läsa denna för människan viktiga bok istället för att helt förkasta boken och budskapet.
Att vi i Västeuropa har vårat moderna samhälle har vi upplysningstiden att tacka för. Innan upplysningstidens idéer slog igenom var vi rätt barbariska som brände folk på bål och använde oss utav rådbråkning som avrättningsmetod.
Här kan ni läsa om upplysningstiden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upplysningstiden
Här kan ni läsa om rådbråkning som avrättningsmetod.
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5dbr%C3%A5kning
Samma här, bibeln är skriven för okunniga för att få tyst på dem och tvinga människor att bli lydiga undersåtar.nescio skrev:Jag tål inte dumhet.Wine skrev: jag har svårt att förstå den aversion som en del känner mot kristna och innehåll från Bibeln
nescio skrev:Jag tål inte dumhet.Wine skrev: jag har svårt att förstå den aversion som en del känner mot kristna och innehåll från Bibeln
Bra sagt.
Med tanke på katolikernas index över förbjudna böcker, detta index fanns och var aktuellt i femhundra år, ändå in på sextiotalet...sen har vi Galilei och grabbarna.
Kyrkan har inte precis uppmuntrat studier och självständigt tänkande.
Man var väl emot Gutenbergs tryckpress också har jag för mig?
Allmän läskunnighet sågs väl som nåt subversivt?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
slackern skrev:
Att vi i Västeuropa har vårat moderna samhälle har vi upplysningstiden att tacka för.
Upplysningstiden var barbarisk med många avrättningar och öppet hat mot religionen , ja, öppet hat mot religionen ( kristendomen ) började med Upplysningen och så fortsätter det .
KrigarSjäl skrev:nescio skrev:Jag tål inte dumhet.Wine skrev: jag har svårt att förstå den aversion som en del känner mot kristna och innehåll från Bibeln
Bra sagt.
Med tanke på katolikernas index över förbjudna böcker, detta index fanns och var aktuellt i femhundra år, ändå in på sextiotalet...sen har vi Galilei och grabbarna.
Du uppreppar dig och det finns mkt du har missat om kyrkan . Galilei var katolik livet ut .
elle skrev:slackern skrev:
Att vi i Västeuropa har vårat moderna samhälle har vi upplysningstiden att tacka för.
Upplysningstiden var barbarisk med många avrättningar och öppet hat mot religionen , ja, öppet hat mot religionen ( kristendomen ) började med Upplysningen och så fortsätter det .
Fast avrättningarna skedde ju till största delen med giljotinen i Frankrike. Innan så avrättade dom ju folk på ännu mer inhumana sätt genom tortyr. Sedan har ju dom flesta västländerna förbjudit dödsstraff till och med Vatikanstaten fördömer det.
elle skrev:KrigarSjäl skrev:nescio skrev:Jag tål inte dumhet.
Bra sagt.
Du uppreppar dig och det finns mkt du har missat om kyrkan . Galilei var katolik livet ut .
-Galilei förföljdes av kyrkan och tvingades ta tillbaka det han sagt under hot om att bli mördad annars.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:elle skrev:KrigarSjäl skrev:Bra sagt.
-Galilei förföljdes av kyrkan och tvingades ta tillbaka det han sagt under hot om att bli mördad annars.
Tydligen så beskyddades han utav en påve.
År 1633 ställdes han inför inkvisitionens domstol, där han blev tvungen att avsvärja sig allt rörande den så kallade ”felaktiga läran”. Den katolska kyrkan lärde att det var jorden, som var världsalltets centrum (den geocentriska världsbilden enligt Ptolemaios och Aristoteles). Det sägs att han efter domen mumlat ”och väl rör hon sig!” (italienska E pur si muove!), men för detta finns få belägg. Tack vare den dåvarande påvens Urban VIII beskydd, och kanske även på grund av Galileis ålder och sjuklighet, blev det ett milt straff för Galilei. Han fick husarrest under resten av sitt liv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei
KrigarSjäl skrev:Kyrkan har inte precis uppmuntrat studier och självständigt tänkande.
Historien tycks vara betydligt mycket mer mångfacetterad än du ger sken av här, vilket jag tror att du egentligen vet. Just boktryckarkonsten och den mer allmänna läskunnighet som sammanhänger med den tycks ha varit avgörande för protestantismens spridning på 1500-talet. Och det var utan tvekan en subversiv rörelse, delvis för att Luther indirekt sa att vem som helst kan se på världen och dra egna slutsater - utan att fråga Rom om lov.
Tyvärr tycks det inte i efterhand gå att spåra vad som var orsak respektive verkningar. Snarare hänger allt samman i hetarkiska nystan. Medeltiden är på väg att ta slut och världen är på väg in i den moderna tiden. Människan utforskar världen både i det lilla och i det stora och upptäcker att en del företeelser är mycket enklare än man föreställt sig samtidigt som helheten är väsentligt mycket mer komplicerad. Den kristna kyrkan splittrades (igen) och på resorna hittar man folk som tror på helt andra gudar - flera stycken ibland och i en del fall inga alls.
Det är inte så enkelt som att den begynnande upplysningen (som tar fart på riktigt ett par hundra år senare) gav upphov till protestantismen, inte heller det omvända gäller. Båda utvecklingarna och många fler låg helt enkelt i tiden och till exempel tryckpressen var både ett resultat av processen men skyndade samtidigt på den.
Men nu har jag svamlat tillräckligt mycket OT.
Det är inget ord som finns upptaget varken i SAOL, SAOB eller ger någon träff i Google.nallen skrev:Hetarkier är som motsats till hierarkier.
Miche skrev:Det är inget ord som finns upptaget varken i SAOL, SAOB eller ger någon träff i Google.nallen skrev:Hetarkier är som motsats till hierarkier.
Heterarki kanske http://sv.wikipedia.org/wiki/Heterarki
KrigarSjäl skrev:elle skrev:KrigarSjäl skrev:Bra sagt.
Innan Galilei hamnade i konflikt med kyrkan var hans teori allmänt känd även i Rom . Och de första människor som började förfölja honom var inga präster utan ...hans " arbetskamrater " . År 1718 upphöve man förbudet att trycka hans skrifter . Galilei var praktiserade katolik hela livet trots att hans teori stödde på motstånd från flera håll och att enbart anklaga kyrkan för all skit han fick är inte hela sanningen !
elle skrev:de första människor som började förfölja honom var inga präster utan ...hans " arbetskamrater"
Finns det källor på det?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:elle skrev:de första människor som började förfölja honom var inga präster utan ...hans " arbetskamrater"
Finns det källor på det?
Säkert om man kan engelska eller italienska .
Galilei framförde sina teorier framför påven Paulus V och Urban VIII och det gick bra . Man erbjöd honom medlemskap i Accademia dei Luncei .
Hela bråket började med anklagelser från vissa vetenskapsmän främst universitetsanställda Ludovico delle Colombe och Francesco Sizzi som exempel .
Maffeo Barberini blev senare utvald till påven Urban VIII , han var också medlem i Accademia dei Luncei , älskade vetenskap samt var en vän med Galilei . Orkar inte skriva mer .
http://www.independent.co.uk/news/world ... 52459.html"US environmental policy is in line to handed to senator who says God, not people, changes the climate"
Är inte religion underbart. </Sarkasm>
Religion
det är något skumt med vänstern och deras religion syn. överallt skyddar de islam med näbbar och klor. islam är tydligen en fredlig religion utan våld, böghat och sjuk kvinnosyn.
det är endast kristendomen some innehåller sjuka texter tydligen.
vänstern har såklart fel, det kan bevisas med texter från koranen, men vänstern hävdar att dessa texter är fel översätta och höger-lögner, medans texter från biblen är korrekta.
en annan sak med vänstern är att de inte klarar av att skilja på gt (judarna) och jesus (nt).
och att de vägrar ta till sig att islam har större problem idag än andra religioner. men även att islam har en våldsam historia igoneras.
det allra roligaste är dock att tex hitler anses vara katolik, men saddam och assad anses inte vara muslimer.
marcus birro skrev på twitter för nån vecka sedan att nästan all världens terrorism just NU har en sak gemmensamt, och det är islam.
för detta fick han utstå personangrepp och i sann vänstern-anda kristofobiska kommentarer och blev mordhotad och har nu flytt landet.
enligt vänstern så är det alltså okej att kritisera vita män och kristna människor, men inte icke-vita män och inte andra religioner.
islam får inte kritiseras någonstans, inte i något land. men kristendomen hånas i varje land på denna planet.
det är endast kristendomen some innehåller sjuka texter tydligen.
vänstern har såklart fel, det kan bevisas med texter från koranen, men vänstern hävdar att dessa texter är fel översätta och höger-lögner, medans texter från biblen är korrekta.
en annan sak med vänstern är att de inte klarar av att skilja på gt (judarna) och jesus (nt).
och att de vägrar ta till sig att islam har större problem idag än andra religioner. men även att islam har en våldsam historia igoneras.
det allra roligaste är dock att tex hitler anses vara katolik, men saddam och assad anses inte vara muslimer.
marcus birro skrev på twitter för nån vecka sedan att nästan all världens terrorism just NU har en sak gemmensamt, och det är islam.
för detta fick han utstå personangrepp och i sann vänstern-anda kristofobiska kommentarer och blev mordhotad och har nu flytt landet.
enligt vänstern så är det alltså okej att kritisera vita män och kristna människor, men inte icke-vita män och inte andra religioner.
islam får inte kritiseras någonstans, inte i något land. men kristendomen hånas i varje land på denna planet.
Religion
elle skrev:Habiti , sluta posta en massa youtube utan skriv istället vad du har att skriva .
Så här ser inlägg med filmklipp ut hos mig:
Filmklipp slöar ner för mycket och jag kommer inte att klicka för att titta på det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Återgå till Intressanta intressen