Religion
Religion
hade jag med men man kan se det på olika sätt. Berättelsen om Job i bibeln t.ex, känner jag igen mig i. Även om jag knappast var Guds bästa barn tidigare.geocache skrev:.. att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
En teori jag har är att när människor väljer onda saker så går Gud tillbaka i tiden och skapar "onda" andar. En annan är att Satan har den här världen som lekplats och förstör för våran chans att komma in i himlen. Kristna verkar ha det svårast med Satan. Är väl vi i väst som är mest sugna efter makt och stampa på andra och förstör planeten mest. Tror att vi "är" Gud genom våran "vetenskap". osv.
Religion
Kahlokatt skrev:geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
Det tror inte jag heller. Ondskan är ingen "sak", det är ett tillstånd hos människor (djur kan inte vara onda).
Kahlokatt skrev:geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
Det tror inte jag heller. Ondskan är ingen "sak", det är ett tillstånd hos människor (djur kan inte vara onda).
Precis!
Religion
geocache skrev:Kahlokatt skrev:geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
Det tror inte jag heller. Ondskan är ingen "sak", det är ett tillstånd hos människor (djur kan inte vara onda).Kahlokatt skrev:geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
Precis!
Delfiner kan vara rätt störda håller på med gängvåldtäkter.
Sexual encounters may be violent, with male dolphins sometimes showing aggressive behavior towards both females and other males.[55] Male dolphins may also work together and attempt to herd females in estrus, keeping the females by their side by means of both physical aggression and intimidation, to increase their chances of reproductive success.[56] Occasionally, dolphins behave sexually towards other animals, including humans.[57]
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin
Religion
slackern skrev:Delfiner kan vara rätt störda håller på med gängvåldtäkter.
Jag funderar på om delfiner "alltid" gjort så, eller om det möjligen kan bero på en eventuell genetisk störning, isåfall orsakad av alla utsläpp i världshaven, och som kanske orsakat (genetiska) förändringar i delfinernas hjärnor.
Religion
geocache skrev:slackern skrev:Delfiner kan vara rätt störda håller på med gängvåldtäkter.
Jag funderar på om delfiner "alltid" gjort så, eller om det möjligen kan bero på en eventuell genetisk störning, isåfall orsakad av alla utsläpp i världshaven, och som kanske orsakat (genetiska) förändringar i delfinernas hjärnor.
Det vågar inte jag uttala mig om hur det ligger till. Eller rättare sagt jag har ingen aning om hur det ligger till. Men intressant fundering. O andra sidan så blir gifter så otroligt utspädda på världshaven. Östersjön är ett litet innanhav där har utsläppen en markant inverkan på miljön.
Religion
nej, i ormgropar så pratar de bara om sånt som hände i deras tidigare liv.
men eftersom gifterna tas upp av småfisken och letar sig upp i näringskedjan så är det de högst upp som får den mest värsta skiten, teoretiskt.slackern skrev:O andra sidan så blir gifter så otroligt utspädda på världshaven.
Senast redigerad av Parvlon 2014-10-13 23:52:08, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Parvlon skrev:men eftersom gifterna tas upp av småfisken och letar sig upp i näringskedjan så är det de högst upp som får den mest värsta skiten, teoretiskt.slackern skrev:O andra sidan så blir gifter så otroligt utspädda på världshaven.
Det har du ju rätt i.
Religion
Parvlon skrev:nej, i ormgropar så pratar de bara om sånt som hände i deras tidigare liv.men eftersom gifterna tas upp av småfisken och letar sig upp i näringskedjan så är det de högst upp som får den mest värsta skiten, teoretiskt.slackern skrev:O andra sidan så blir gifter så otroligt utspädda på världshaven.
Vi alltså. Människan är högst upp på näringskedjan. Undra om gruppvåldtäkterna har ökat hos oss?
Religion
ja lejon är skitrevliga har jag hört....äter upp folk bara för att dom är hungriga.
Religion
Parvlon skrev:hade jag med men man kan se det på olika sätt. Berättelsen om Job i bibeln t.ex, känner jag igen mig i. Även om jag knappast var Guds bästa barn tidigare.geocache skrev:.. att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
En teori jag har är att när människor väljer onda saker så går Gud tillbaka i tiden och skapar "onda" andar. En annan är att Satan har den här världen som lekplats och förstör för våran chans att komma in i himlen. Kristna verkar ha det svårast med Satan. Är väl vi i väst som är mest sugna efter makt och stampa på andra och förstör planeten mest. Tror att vi "är" Gud genom våran "vetenskap". osv.
Av vilken anledning skulle Gud skapa onda andar, menar du? Jag har vid ett tillfälle mött en ond ande/demon (och dessutom flera gånger känt av "onda" kraftfält), och det var den otäckaste upplevelse av den arten jag någonsin varit med om. Jag tror inte ens det är meningen att vi människor ska befatta oss med onda andar, utan istället fokusera på (men inte tillbe) änglar.
Religion
habiti skrev:Kahlokatt skrev:geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
ja lejon är skitrevliga har jag hört....äter upp folk bara för att dom är hungriga.
Lejon måste döda för att överleva.
Det är bara människan som kan ha en genomtänkt moral; alltså är det bara människan som kan vara omoralisk.
Religion
habiti skrev:En koptisk skrift på papyrus från tidig kristen tid menar att Jesus var en gift man. Det skakar om kristendomens olika trosinriktningar, som alltid har sett Jesus som Guds son och utan köttslig lust. Serien undersöker huruvida de historiska skatternas hemligheter går att ifrågasätta. kl. 21:00 i kväl
https://www.facebook.com/kunskapskanale ... =1&theater
mina tankar om detta: skitsnack. precis som med horus. illmunati som är i farten.
Vaddå skitsnack, papyrusen finns ju. Precis som det finns andra evangelier än de som finns i NT.
För oss som inte är fromma kristna är det intressant att fundera över den historiske personen Jesus.
Huruvida Jesus var gift el inte och det koptiska papyrusfragmentet har redan diskuteras i denna tråd: var-jesus-gift-nytt-papyrusfynd-fran-300-talet-t29007.html
Religion
geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
Varför finns det exorcister inom kyrkan ? Jesus talar själv om demoner .
Pengar är också roten till ondskan i denna världen .
Religion
elle skrev:Pengar är också roten till ondskan i denna världen .
Nä, pengar går ju att använda också till bra ändamål. "Kärleken till pengar är roten till allt ont";
http://www.bibleinfo.com/sv/topics/pengar
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 270168.svd
Religion
Alien skrev:habiti skrev:Kahlokatt skrev:
Lejon måste döda för att överleva.
Det är bara människan som kan ha en genomtänkt moral; alltså är det bara människan som kan vara omoralisk.
Religion
geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
Du tror alltså inte på nån Gud. Deduktiv logik igen.
Frimodig
Religion
Frimodig skrev:geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
Frimodig
Jo. Det gör jag.
Religion
geocache skrev:Frimodig skrev:geocache skrev:Jag för min del tänker att ondska(n) i åtskilliga fall enbart beror på vissa människors rädsla, maktbegär och habegär. Men att ondskan i sig skulle bero på någon "ond andemakt" har jag svårt för.
Frimodig
Jo. Det gör jag.
Jaha.
Så vad saknar hon.
Allsmäktighet.
Allgodhet.
Allvetande.
För om hon inte saknade nån av dessa egenskaper så skulle det inte finnas någon mänsklig ondska, eller annan ondska.
Det är liksom ofrånkomligt. Inom deduktiv logik drar man säkra slutsatser om man följer reglerna. Orsaken är, väsentligen, att slutsatssens innehåll redan finns i antagandena.
Frimodig
Religion
geocache skrev:Frimodig: du vinklar den här diskussionen så mycket att jag inte orkar ta den med dig längre.
Njaa, jag tillämpar Leibniz och deduktiv logik på Gudstro. Det brukar kännas obehagligt för religiösa.
Fast jag tycker det vore intressant om du frågade dig själv. Vilken av de här egenskaperna som jag tjatar om, saknar din upplevelse av din Gud? Hur kan din Gud acceptera ebolan?
Men, jag håller med om att det finns en reservation. För mig är Gudstro ett rent intellektuellt problem. För troende är en massa andra, irrationella saker, inblandade.
Frimodig
Återgå till Intressanta intressen