Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav elle » 2014-09-26 15:07:31

Alien skrev:
Jag förstår inte hur du resonerar. På vilket sätt är det hyckleri att säga att man inte super, stjäl, aldrig slagit någon? Tror du att man ljuger om man säger så? Menar du att alla gör så el att alla icke-kristna gör så?

Inte att man ljuger .

Man saknar insikt att se sina brister . Även katolska helgon hade sina brister .

Man behöver inte vara troende för att förstå det . Finns många exempel i livet och i litteraturen .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav Alien » 2014-09-26 15:28:28

elle skrev:
Alien skrev:
Jag förstår inte hur du resonerar. På vilket sätt är det hyckleri att säga att man inte super, stjäl, aldrig slagit någon? Tror du att man ljuger om man säger så? Menar du att alla gör så el att alla icke-kristna gör så?

Inte att man ljuger .

Man saknar insikt att se sina brister . Även katolska helgon hade sina brister .

Man behöver inte vara troende för att förstå det . Finns många exempel i livet och i litteraturen .

Men då är inte "hyckleri" rätt ord, snarare "högmod" el "självbelåtenhet".

Men för mig låter det som en religiös variant av Jantelagen. Man får inte säga "jag är inte en dålig människa" (vilket faktiskt inte är samma sak som att säga "Jag är en perfekt människa"). "Du ska inte tro att du är något" - Du är ingen och klarar inget utan Guds nåd.

Vad som är "brister" kan det också råda olika mening om. Vad man än gör så är man som troende bristfällig, eftersom alla är syndare och födda syndiga (arvsynden). Och särskilt bristfällig är man om man inte tror på Gud. Utan tron = ingen frälsning.

Edit: Kompletterade mening för större tydlighet.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-26 16:38:17

Det bör kanske påpekas att Kahlokatt aldrig påstod att hon inte skulle ha några brister. Hon gav ju bara några exempel på saker hon inte sysslar med, för att visa att hon kan ses som provocerande präktig utav vissa. Något som tydligen framstod som osannolikt för elle, varför hon använde uttryck som "hyckleri" och "helgon", och pratar om bristfällig insikt i att se sina brister.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-09-26 19:37:45

Tillvaron av religiös tro i mänskligheten är nog ett problem i hjärnan hos homo sapiens sapiens. Evolutionen skapade denna hjärndöd. De som tror på nån Gud överlever bättre. Det är helt förskräckligt.

Idioterna vinner liksom.

Det är teodicee som gäller.

Gud är.

Allgod. Allvetande. Och allsmäktig.

Och vi har Syrien. Vad hon producerade. Tjejen beslutade sig för att producera Syrien. I mean shit, hon är allsmäktig, allvetande och allgod.

Jag hoppas det går att förstå.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-27 16:39:51

habiti skrev:7: ja. de andra religionerna ger dig ingenting.

Hej habiti. Du har förstås provat på alla andra religioner så att du vet vad du pratar om? Och även om du har gjort det och det inte har gett dig någonting, hur kan du vara så säker på att detsamma måste gälla andra människor?
Micke

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-27 21:39:05

Är det NÅGOT jag har så är det brister, tro mig. Jag HAR inte fel, jag ÄR ett fel.

Tack för svaren förresten, habiti. Vore roligt om någon annan också gav sin syn på saken.

Så har jag några frågor till:
Många kristna säger att de har ett personligt förhållande med Gud. Men om en muslim säger att hen har ett personligt förhållande med Allah, eller en hindu säger att hen har ett personligt förhållande med Vishnu, är det lögn då?

Hur ser man som kristen på personer som kallar sig synska?

Vad tror kristna om spöken?

Vad tror kristna om ev. liv på andra planeter?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-09-27 21:47:24

Kahlokatt skrev: om en muslim säger att hen har ett personligt förhållande med Allah,
kan du nämna en?

eller en hindu säger att hen har ett personligt förhållande med Vishnu, är det lögn då?
vishnu är knappast Gud, fadern.

Jesus sade sig vara ENDA vägen till fadern och det är vad kristna tror. Sen tror jag personligen att Jesus säkert räddar människor som inte blivit "upplysta" om hans existens före sin död på planeten. För Gud är INGET omöjligt.

Att det finns andra andeväsen (som inte är sena till att ljuga) är jag inte det minsta skeptisk till.

Får man fråga varför du är så intresserad av vad kristna har för åsikter?

Kan bara prata för mig själv egentligen så byt ut "kristna" mot "parvlon"..

Hur ser man som kristen på personer som kallar sig synska?
De blir lurade av sina andar och i sitt hjärtas svek utnyttjar de sin "förmåga" när de egentligen ska be till Gud.

Andar som luras, i många fall bara imbillningssjuka människor.

nonsens.

6: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss" (1 Mos 1:26) (notera att det står "låt OSS"....treenigheten ding ding!
Gud är EN.

Isaiah 45:7
I form light and create darkness, I make well-being and create calamity, I am the LORD, who does all these things.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-09-27 22:06:56

Läser förresten nu en intressant text från 1886.

The Imitation of Christ
by Thomas a Kempis
tr. by William Benham

THE SECOND BOOK
ADMONITIONS CONCERNING THE INNER LIFE
CHAPTER I OF THE INWARD LIFE

The kingdom of God is within you,(1) saith the Lord. Turn thee with all thine heart to the Lord and forsake this miserable world, and thou shalt find rest unto thy soul. Learn to despise outward things and to give thyself to things inward, and thou shalt see the kingdom of God come within thee. For the kingdom of God is peace and joy in the Holy Ghost, and it is not given to the wicked. Christ will come to thee, and show thee His consolation, if thou prepare a worthy mansion for Him within thee. All His glory and beauty is from within, and there it pleaseth Him to dwell. He often visiteth the inward man and holdeth with him sweet discourse, giving him soothing consolation, much peace, friendship exceeding wonderful.

2. Go to, faithful soul, prepare thy heart for this bridegroom that he may vouchsafe to come to thee and dwell within thee, for so He saith, if any man loveth me he will keep my words: and my Father will love him, and we will come unto him and make our abode with him.(2) Give, therefore, place to Christ and refuse entrance to all others. When thou hast Christ, thou art rich, and hast sufficient. He shall be thy provider and faithful watchman in all things, so that thou hast no need to trust in men, for men soon change and swiftly pass away, but Christ remaineth for ever and standeth by us firmly even to the end.

Stämmer bra med mina upplevelser. Undtaget att jag nog är ganska "wicked" och inte har "dött" än.
Senast redigerad av Parvlon 2014-09-27 22:11:16, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-27 22:10:50

Parvlon skrev:

Är intresserad av religion helt enkelt. Hurså, tror du jag har några dolda avsikter? Eller vänta, svara inte på den frågan förresten...
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-09-27 22:13:33

Kahlokatt skrev:Är intresserad av religion helt enkelt. Hurså, tror du jag har några dolda avsikter? Eller vänta, svara inte på den frågan förresten...
Bättre om du inte ställer frågan om du inte vill ha svar.

Jag har noterat att du ofta säger att kristna tycker att du är såå ond. Varför ska du vara rädd för vad människor tycker snarare än Gud? Tror du att du får svar på vad Jesus tycker genom att fråga en annan människa? Jag misstänker faktiskt att det är bonuspoäng om folk spottar på en p.ga vad man tror.
Senast redigerad av Parvlon 2014-09-27 22:14:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-27 22:14:04

Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:

Är intresserad av religion helt enkelt. Hurså, tror du jag har några dolda avsikter? Eller vänta, svara inte på den frågan förresten...

Jag tror att jourhavande präst kan vara något för dig. Dom är utbildade i teologi och bör vara rätt personer att prata med vad kyrkan tycker. Frågar du troende så lär du få hur just den personen uppfattar det. Vilket inte är vad alla kristna tycker.

http://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-27 23:32:16

elle skrev:
habiti skrev:

du kan inte döma en hel religion och dess utövare för vad katolikerna gjorde för många år sedan.

Har inte alla varit katoliker " för många år sedan " ? Innan Luther och schism .

Katoliker var förbjudna i många länder och i Sverige fram till 1860 för infödda svenskar var det förbjudet att vara katolik . Ren skräckpropaganda eller snacka om religionsfrihet .

nej, de ordotoxa har funnits sedan jesu tid.
habiti

Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-27 23:43:37

Micke skrev:

Hej habiti. Du har förstås provat på alla andra religioner så att du vet vad du pratar om? Och även om du har gjort det och det inte har gett dig någonting, hur kan du vara så säker på att detsamma måste gälla andra människor?

det finns ingen religion som har så många personer som säger att dom träffat herren, blivit botade och frälsta, varit i himlen etc som kristendomen. vi snackar om miljontals människor med samma upplevelser, knappast att samtliga inbillar sig. lägg till de ondare delarna som exorsism också existerar....

nämn nån muslim eller jude eller buddhist eller hudui eller new age etc som sagt att dom träffat herren, blivit botade etc....om det är någon enstaka som ändå hävdar det...garanterat fejk....

aldrig har en annan religiös skriftlärd läxat upp en kristen-skrift lärd, dom har inget att komma med. se på islam, man får inte sprida kristen propagande i muslimska länder o lämnar man islam blir man dödad, om kristendomen hade fått verka där, så hade måååååånga konverterat, helt övertygad. samma i buddhist länder o hundui, om kristendom blir får mer fäste där så hade folk konverterat i miljontals.

sakarias botos (mannen som konvertat milonerr muslimer till kristendom) har utmanat samtliga skriftlärda judar o muslimer i debatt, dom vågar inte komma.....
habiti

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-27 23:46:44

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:

Jag tror att jourhavande präst kan vara något för dig. Dom är utbildade i teologi och bör vara rätt personer att prata med vad kyrkan tycker. Frågar du troende så lär du få hur just den personen uppfattar det. Vilket inte är vad alla kristna tycker.

http://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast

skämtar du ? de flesta i kyrkan är förvirrade och lär ut falska läror.

pavlon, ja gud är en! helig ande, sonen, fadern är gud!
habiti

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-28 0:37:51

har spridit länkar om sanninen om jesus på mormon och jehovas vittnen facebook sidor! så sorligt med dessa sekter! var får dom allt ifrån...
habiti

Religion

Inläggav elle » 2014-09-28 8:46:10

habiti skrev:
elle skrev:
habiti skrev:

du kan inte döma en hel religion och dess utövare för vad katolikerna gjorde för många år sedan.

Har inte alla varit katoliker " för många år sedan " ? Innan Luther och schism .

Katoliker var förbjudna i många länder och i Sverige fram till 1860 för infödda svenskar var det förbjudet att vara katolik . Ren skräckpropaganda eller snacka om religionsfrihet .

nej, de ordotoxa har funnits sedan jesu tid.

Det stämmer inte .

Den romerska kyrkan har funnits sen Pingsdagen .

Ortodoxa sen 400 talet .

Protestantiska sen 1500- talet .

Sen orkar jag inte tjafsa med dig om katolska kyrkan som med Parvlon . Ni får gärna tror på vad ni vill om katolska kyrkan . Inte konstigt att kristna kyrkor är splittrade .
elle

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-28 12:58:12

habiti skrev:
Micke skrev:

det finns ingen religion som har så många personer som säger att dom träffat herren, blivit botade och frälsta, varit i himlen etc som kristendomen. vi snackar om miljontals människor med samma upplevelser, knappast att samtliga inbillar sig. lägg till de ondare delarna som exorsism också existerar....

Om man pratar om kristna företeelser så kanske det stämmer ja. Men är man t ex buddhist så bryr man sig nog mer om att nå upplysning och att bli ett med alltet, och ett flertal buddhister påstår sig väl ha uppnått detta, åtminstone delvis. Vore du buddhist istället skulle du troligen påstå att kristendomen inte ger något (om nu inte buddhismen gjort dig visare än så).

aldrig har en annan religiös skriftlärd läxat upp en kristen-skrift lärd, dom har inget att komma med.

Det där tvivlar jag starkt på. Och vad är det som de kristna skriftlärda har att komma med egentligen? Är det inte nästan enbart deras egna som övertygas av vad dom säger? Vad skulle dom ha att komma med i en debatt med vetenskapsmän? Och om vi ser till vanliga bibeltroende, varför kommer dom nästan jämt till korta i diskussioner med icke-troende? Är det inte så att verkligheten ibland är svår att få att gå ihop med vad bibeln lär ut? Men det kanske är verkligheten det är fel på? :-)063

samma i buddhist länder o hundui, om kristendom blir får mer fäste där så hade folk konverterat i miljontals.

Knappast. Det finns skäl till varför man inte lyckats så bra med att omvända t ex buddhister, trots att man har lockat med materiella och världsliga fördelar. Något kanske att fundera över? Och varför man lyckas som bäst i afrikanska u-länder, där människor inte har mycket till utbildning eller någon organiserad religion i grunden.

sakarias botos (mannen som konvertat milonerr muslimer till kristendom) har utmanat samtliga skriftlärda judar o muslimer i debatt, dom vågar inte komma.....

Det där låter som när skeptikerna framhåller James Randi Foundation som ett tecken på att det inte finns några med s k övernaturliga förmågor. Alltid heter det att dom inte vågar komma, trots att det finns andra goda skäl till att tacka nej än att dom skulle vara utan särskilda förmågor. Hur det är i sakarias botos fall låter jag dock vara osagt, men kan det möjligen vara så att man ej inom alla religioner tycker att man ska ta strid mot andra religioner på det viset?

Som jag ser det finns det visdom att hämta i samtliga religioner. Min uppfattning är också den att samtliga religioner innehåller en hel del missuppfattningar, även kristendomens Bibel. Och även om det är så som du menar, att kristendomen är överlägsen andra religioner, så betyder ju inte det att dom andra religionerna inte skulle kunna ge någonting. Jag vet ju av egen erfarenhet att ditt påstående inte stämmer.
Micke

Religion

Inläggav Moggy » 2014-09-28 15:47:18

habiti skrev:

Är det så så kan det bero på att de historierna uppmuntras i kristendomen och det för den troende blir det bästa som kan hända. Vill man tro att det händer så kanske man tolkar mentala upplevelser som så. I andra religioner kan upplevelserna tolkas annorlunda och på ett sätt som stämmer med vad som är bra i den religionen.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-28 16:04:24

Moggy skrev:
habiti skrev:

Är det så så kan det bero på att de historierna uppmuntras i kristendomen och det för den troende blir det bästa som kan hända. Vill man tro att det händer så kanske man tolkar mentala upplevelser som så. I andra religioner kan upplevelserna tolkas annorlunda och på ett sätt som stämmer med vad som är bra i den religionen.

Själv tycker jag att gud var lite taskig mot människan när dom byggde Babelstorn till hans ära.
slackern

Religion

Inläggav nescio » 2014-09-28 16:11:17

Alien skrev:På vilket sätt är det hyckleri att säga att man inte super, stjäl, aldrig slagit någon?
Jag har både supit, stulit och slagit någon. Senast för fyra månader sen.

Kahlokatt skrev:Hur ser man som kristen på personer som kallar sig synska?

Häxor i förbund med djävulen.

Demoner.

Finns inga andra planeter. Stjärnorna är bara hål i en svart kupol.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-28 16:23:52

nescio skrev:
Alien skrev:På vilket sätt är det hyckleri att säga att man inte super, stjäl, aldrig slagit någon?
Jag har både supit, stulit och slagit någon. Senast för fyra månader sen.

Alla tre sakerna? Och inte bara en utav dom?
slackern

Religion

Inläggav nescio » 2014-09-28 16:34:09

slackern skrev:Alla tre sakerna? Och inte bara en utav dom?
Nä, bara supit. Senaste gången jag slog någon var jag nog under 15 år gammal.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Religion

Inläggav elle » 2014-09-28 21:50:13

Kahlokatt skrev:8. Kommer bara kristna till himlen? Och vad ÄR himlen?

9. Finns helvetet och vad är det i sådana fall? En plats? Ett tillstånd?

Himlen = ständig närvaro av Guds kärlek , evig glädje med Jesus och alla helgon .

Helvete = total ensamhet gissar jag .
elle

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-28 21:54:03

elle skrev:
Kahlokatt skrev:8. Kommer bara kristna till himlen? Och vad ÄR himlen?

9. Finns helvetet och vad är det i sådana fall? En plats? Ett tillstånd?

Himlen = ständig närvaro av Guds kärlek , evig glädje med Jesus och alla helgon .

Helvete = total ensamhet .

Får man sova i helvetet? Eller är det ständig sömn i ensamhet? Eller är det att man sitter i en isoleringscell?
slackern

Återgå till Intressanta intressen

Logga in