Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-03 21:22:33

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tycker att det är svårt att hitta Gud i kyrkan, det är så mycket ritualer och regler. Jag vill att Gud skall säga: "Kom till mig precis som du är, du duger och behöver inte ändra dig för min skull."
Men läser man om olika religioner får man intrycket - och här citerar jag Jonas Gardell, som själv är djupt troende: "Gud älskar dig precis som du är. Bara du ändrar dig och lovar att inte göra om det!"


Du ser Gud som den ultilmata curlingföräldern? Gör vad du vill, du behöver inte ändra dig! Låter mer som LaVeys satanism/hedonism än kristendom. En jäkligt bekväm religion, tycker jag.

Det är väl snarare så "jag älskar dig alltid men jag vill att du ska älska dina medmänniskor och behandla dem väl".

Tänk en förälder som aldrig sa ifrån om barnet gjorde något fel (stal, ljög, retade och slog sina syskon, plågade djur etc), var vore det för en förälder?


Ååååhhh!!!! *Frustration* :-)064
Klart att man måste älska sina medmänniskor och behandla dem väl! Jag menar inte så!!!
Jag menar så här:
Jag vill inte att Gud skall säga: "Katten, för att jag skall älska dig måste du vara kristen, du måste be till mig varje dag, du måste lida en hel massa, du får aldrig tvivla, aldrig vara arg, aldrig vara frustrerad, aldrig vara besviken, aldrig skrika "Var i helvete är du när jag behöver dig, Gud!?", aldrig vilja dö, aldrig förbanna livet, aldrig känna hat, aldrig tänka elaka tankar, utan vara god, fin, ren och fullkomlig hela tiden! DÅ älskar jag dig!"
Jag vill att Gud skall säga: "JAG tänker inte döma dig."


när har han sagt detta? du verkar ha missuppfattat. gud är kärlek - inte tvång.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-03 21:23:54

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Myrkr skrev:Självmord är väl en synd, så man hamnar i helvetet.

Vem vet det om inte Gud själv var de hamnar . Sen kan man ångra sig i sista stund när det är för sent . Jag har aldrig läst att Jesus har förkastat någon som har ångrat sig och jag tror inte heller Han gör det.


Finns det människor som Jesus förkastar? Älskar han inte alla? :shock:


nej, men dock finns det folk som förkastar jesus.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Re: Sv: Religion

Inläggav slackern » 2014-09-03 21:26:14

Moggy skrev:
Kahlokatt skrev:Jag vill att Gud skall säga: "JAG tänker inte döma dig."


Räxker det inte med att han aldrig säger att han inte ska döma dig trots det faktum att du inte lever efter bibelns regler? Om det vore så viktigt att komma till deras himmel så får dom meddela sig på ett rationellt sätt annars kan det lika gärna vara.

Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull. Så är du bara frälst och ångrar dina synder så har du fribiljett till paradiset. Så du kan vara värsta svinet bli frälst på din dödsbädd och ångra dina synder så är du cool med gud.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Dagobert » 2014-09-03 21:28:06

Moggy skrev:Räxker det inte med att han aldrig säger att han inte ska döma dig trots det faktum att du inte lever efter bibelns regler?

Många negationer där...
Dagobert
 
Inlägg: 14490
Anslöt: 2010-11-30

Religion

Inläggav alixha » 2014-09-03 21:52:58

Jag fick påhälsning av Jehovas vittnen idag, vet inte om dom går under religion eller sekt.
Tycker dom är ganska läskiga jämfört med "vanliga" kristna.

:-)063
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-03 21:57:11

alixha skrev:Jag fick påhälsning av Jehovas vittnen idag, vet inte om dom går under religion eller sekt.
Tycker dom är ganska läskiga jämfört med "vanliga" kristna.

:-)063


Jag läste (okej, inte pärm till pärm, men det mesta) en bok som heter Att leka med elden (författaren heter Karl-Erik Nylund; jag tror han är präst i Svenska kyrkan) och som handlar om sekter. Tydligen definieras Jehovas vittnen som sekt.
Tycker också de är rätt otäcka. Deras kvinnosyn är ruskig, t.ex.
Svenska kyrkan har jag däremot alltid uppfattat som väldigt "snäll" och välkomnande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Moggy » 2014-09-03 22:00:02

slackern skrev:
Moggy skrev:
Kahlokatt skrev:Jag vill att Gud skall säga: "JAG tänker inte döma dig."


Räxker det inte med att han aldrig säger att han inte ska döma dig trots det faktum att du inte lever efter bibelns regler? Om det vore så viktigt att komma till deras himmel så får dom meddela sig på ett rationellt sätt annars kan det lika gärna vara.

Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull. Så är du bara frälst och ångrar dina synder så har du fribiljett till paradiset. Så du kan vara värsta svinet bli frälst på din dödsbädd och ångra dina synder så är du cool med gud.



Skulle inte bli förvånad om det visar sig att dom har ett kriscentrum i efterlivet för att ta hand om alla som trott på de abrahamitiska religionerna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-03 22:00:21

alixha skrev:Jag fick påhälsning av Jehovas vittnen idag, vet inte om dom går under religion eller sekt.
Tycker dom är ganska läskiga jämfört med "vanliga" kristna.

:-)063


Usch sådant uppskattar jag verkligen inte missionerande. Om jag skulle vara intresserad utav religion vill jag uppsöka det själv.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-03 22:01:46

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:
Räxker det inte med att han aldrig säger att han inte ska döma dig trots det faktum att du inte lever efter bibelns regler? Om det vore så viktigt att komma till deras himmel så får dom meddela sig på ett rationellt sätt annars kan det lika gärna vara.

Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull. Så är du bara frälst och ångrar dina synder så har du fribiljett till paradiset. Så du kan vara värsta svinet bli frälst på din dödsbädd och ångra dina synder så är du cool med gud.



Skulle inte bli förvånad om det visar sig att dom har ett kriscentrum i efterlivet för att ta hand om alla som trott på de abrahamitiska religionerna.


:lol:
Kal-Åskar, du smädade Gud!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-03 22:06:13

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:
Räxker det inte med att han aldrig säger att han inte ska döma dig trots det faktum att du inte lever efter bibelns regler? Om det vore så viktigt att komma till deras himmel så får dom meddela sig på ett rationellt sätt annars kan det lika gärna vara.

Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull. Så är du bara frälst och ångrar dina synder så har du fribiljett till paradiset. Så du kan vara värsta svinet bli frälst på din dödsbädd och ångra dina synder så är du cool med gud.



Skulle inte bli förvånad om det visar sig att dom har ett kriscentrum i efterlivet för att ta hand om alla som trott på de abrahamitiska religionerna.


Jo kan tänka mig att många skulle bli chockade att se Jesus, Mohamed och Mosses sitta ner och dricka te och ha det allmänt mysigt.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-03 22:08:28

slackern skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull. Så är du bara frälst och ångrar dina synder så har du fribiljett till paradiset. Så du kan vara värsta svinet bli frälst på din dödsbädd och ångra dina synder så är du cool med gud.



Skulle inte bli förvånad om det visar sig att dom har ett kriscentrum i efterlivet för att ta hand om alla som trott på de abrahamitiska religionerna.


Jo kan tänka mig att många skulle bli chockade att se Jesus, Mohamed och Mosses sitta ner och dricka te och ha det allmänt mysigt.


Vilken gullig bild jag fick i huvudet nu. :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-09-03 22:11:20

slackern skrev:Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull. Så är du bara frälst och ångrar dina synder så har du fribiljett till paradiset. Så du kan vara värsta svinet bli frälst på din dödsbädd och ångra dina synder så är du cool med gud.

Rekommenderar att läsa bibeln innan du påstår sånt.

Han (Jesus) har lovat att ge oss lön för våra handlingar i himlen. De som gör ont får bakläxa.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-03 22:19:18

Parvlon skrev:
slackern skrev:Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull. Så är du bara frälst och ångrar dina synder så har du fribiljett till paradiset. Så du kan vara värsta svinet bli frälst på din dödsbädd och ångra dina synder så är du cool med gud.

Rekommenderar att läsa bibeln innan du påstår sånt.

Han (Jesus) har lovat att ge oss lön för våra handlingar i himlen. De som gör ont får bakläxa.


Började jag inte mitt inlägg med "Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull."?

Men det är det som gör religion så snurrigt för mig. Dog inte Jesus på korset för våra synders skull?
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-09-03 22:29:03

Det var inte hans död på korset jag syftade på, utan det du skrev "att man är cool med Gud".

Jag ser det som riktigt korkat att lära människor att man kan göra vilken skit som helst men Farsan i himlen kommer att lyfta upp dig till "paradiset" till slut ändå. Även om det skulle stämma så är det inte bibliskt eller vad Jesus sade. Och att kalla sig kristen utan att tro på Jesus ord är rätt tokigt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-03 22:31:52

Parvlon skrev:Det var inte hans död på korset jag syftade på, utan det du skrev "att man är cool med Gud".


Jo men han dog ju på korset för våra synder. Om man blir frälst och ångrar sina synder så bör man väl ha gjort rätt för gud?
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-09-03 22:38:40

slackern skrev: Om man blir frälst och ångrar sina synder så bör man väl ha gjort rätt för gud?
Om man blir, ja. Det är dumt att garantera andra människor frälsning för det finns bara en som frälsar och det är Gud/Herren och hans namn är Jesus.

Jo men han dog ju på korset för våra synder.
alla människor ska väl dö minst en gång. Han hängdes upp för att Judas förråde honom, som jag ser det. Men har är uppstånden och lever.
Senast redigerad av Parvlon 2014-09-03 22:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-03 22:40:22

Parvlon skrev:
slackern skrev: Om man blir frälst och ångrar sina synder så bör man väl ha gjort rätt för gud?
Om man blir, ja.



Ja men det är ju det jag har sagt hela tiden.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-03 22:51:39

alixha skrev:Jag fick påhälsning av Jehovas vittnen idag, vet inte om dom går under religion eller sekt.
Tycker dom är ganska läskiga jämfört med "vanliga" kristna.

:-)063



dom är en sekt.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-03 23:07:57

slackern skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:Jag har för mig att Jesus dog på korset för våra synders skull. Så är du bara frälst och ångrar dina synder så har du fribiljett till paradiset. Så du kan vara värsta svinet bli frälst på din dödsbädd och ångra dina synder så är du cool med gud.



Skulle inte bli förvånad om det visar sig att dom har ett kriscentrum i efterlivet för att ta hand om alla som trott på de abrahamitiska religionerna.


Jo kan tänka mig att många skulle bli chockade att se Jesus, Mohamed och Mosses sitta ner och dricka te och ha det allmänt mysigt.


menar du att vi, bokens folk, missuppfattat allt och är hemska?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-03 23:36:47

tror inte jag länkat detta...






Al Hayat TV är en kristen kanal med miljoner följare, äkta kristendom, ortodox arabisk. synd att kanalen inte finns tillgänglig med engelsk text, hade lätt köpt den.

är det förövrigt nån som är muslim på detta forum? hade gett fart på debatten....
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-04 0:23:26

habiti skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:

Skulle inte bli förvånad om det visar sig att dom har ett kriscentrum i efterlivet för att ta hand om alla som trott på de abrahamitiska religionerna.


Jo kan tänka mig att många skulle bli chockade att se Jesus, Mohamed och Mosses sitta ner och dricka te och ha det allmänt mysigt.


menar du att vi, bokens folk, missuppfattat allt och är hemska?


Det var väl inte det jag skrev?
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav elle » 2014-09-04 10:21:52

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tycker att det är svårt att hitta Gud i kyrkan, det är så mycket ritualer och regler. Jag vill att Gud skall säga: "Kom till mig precis som du är, du duger och behöver inte ändra dig för min skull."
Men läser man om olika religioner får man intrycket - och här citerar jag Jonas Gardell, som själv är djupt troende: "Gud älskar dig precis som du är. Bara du ändrar dig och lovar att inte göra om det!"


Du ser Gud som den ultilmata curlingföräldern? Gör vad du vill, du behöver inte ändra dig! Låter mer som LaVeys satanism/hedonism än kristendom. En jäkligt bekväm religion, tycker jag.

Det är väl snarare så "jag älskar dig alltid men jag vill att du ska älska dina medmänniskor och behandla dem väl".

Tänk en förälder som aldrig sa ifrån om barnet gjorde något fel (stal, ljög, retade och slog sina syskon, plågade djur etc), var vore det för en förälder?


Ååååhhh!!!! *Frustration* :-)064
Klart att man måste älska sina medmänniskor och behandla dem väl! Jag menar inte så!!!
Jag menar så här:
Jag vill inte att Gud skall säga: "Katten, för att jag skall älska dig måste du vara kristen, du måste be till mig varje dag, du måste lida en hel massa, du får aldrig tvivla, aldrig vara arg, aldrig vara frustrerad, aldrig vara besviken, aldrig skrika "Var i helvete är du när jag behöver dig, Gud!?", aldrig vilja dö, aldrig förbanna livet, aldrig känna hat, aldrig tänka elaka tankar, utan vara god, fin, ren och fullkomlig hela tiden! DÅ älskar jag dig!"
Jag vill att Gud skall säga: "JAG tänker inte döma dig."

Varför kämpa emot med så mkt kraft ? Det är bara att kasta sig i Hans famn , Kahlokatten.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-09-04 11:10:09

Det er èn ting jeg liker med gud; man kan synde hele livet også be om tilgivelse på slutten. Også er alt greit, du er tilgitt. :D Så det lureste må vel være å leve livet fullt ut også be om unnskyldning når man er 95. Man får samme resultat.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-04 12:53:28

elle skrev:Varför kämpa emot med så mkt kraft ? Det är bara att kasta sig i Hans famn , Kahlokatten.


Hur menar du att jag kämpar emot?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in