Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav mnordgren » 2014-03-17 12:55:50

Admin

Låser tråden för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Religion

Inläggav Alien » 2014-03-23 2:06:39

Tråden är nu upplåst igen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-23 2:12:21

Man kan se religiös tro som ett intressant fenomen hos en del människor.

Folk går på vatten och uppstår från de döda i deras värld.

Hur funkar sånt? Varför väljer man att tro på såna dumheter?

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-23 3:42:47

För mig så fanns Gud och Kristendomen med mig i bakgrunden, trots ateistisk far tills jag bleb sp kvaddad att jag hamnade på sjukhus.

Men när saker blev hemska, så har jag efteråt förstått att Gud hjälpte mig ur detta, genom förnuftet i en "vetenskaplig uppvisning" utöver allt förstånd.

För dels så sade Gud till mig, att detta var inte mitt eget fel, att det blev så ruskigt illa.

Dels kom det folk som skyddade mig, för de Goda på sjukhuset klarade mig mot de konstiga upplevelserna.

Men när Gud på intrikat sätt visade att han "fanns", så gick jag till sjukhskyrkan och började be.

Och hur fick jag då tro - jo saker blev så underliga att Gud visade sig i att hela tillvaron på avdelningen styrdes av Honom - jag kände i intuition och "tecken" hur jag skulle uppföra mig. :-)154 :-)002

Sedan så vuxenkonfirmerade jag mig, och det kändes som att säga jag till Jesus!

Och Jesus är ett mysterium, inte den "dårskap" som det enligt "NT" verkar vara!

Jag kan tyvärr inte skriva mer noggrant - Gud tycker nog att jag inte skall skriva mitt, eller elakt - och jag stötte nyligen på att Gud gör mot var och en "enligt hans gärningar".

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-24 22:23:56

notwoodstock skrev:För mig så fanns Gud och Kristendomen med mig i bakgrunden, trots ateistisk far tills jag bleb sp kvaddad att jag hamnade på sjukhus.

Men när saker blev hemska, så har jag efteråt förstått att Gud hjälpte mig ur detta, genom förnuftet i en "vetenskaplig uppvisning" utöver allt förstånd.

För dels så sade Gud till mig, att detta var inte mitt eget fel, att det blev så ruskigt illa.

Dels kom det folk som skyddade mig, för de Goda på sjukhuset klarade mig mot de konstiga upplevelserna.

Men när Gud på intrikat sätt visade att han "fanns", så gick jag till sjukhskyrkan och började be.

Och hur fick jag då tro - jo saker blev så underliga att Gud visade sig i att hela tillvaron på avdelningen styrdes av Honom - jag kände i intuition och "tecken" hur jag skulle uppföra mig. :-)154 :-)002

Sedan så vuxenkonfirmerade jag mig, och det kändes som att säga jag till Jesus!

Och Jesus är ett mysterium, inte den "dårskap" som det enligt "NT" verkar vara!

Jag kan tyvärr inte skriva mer noggrant - Gud tycker nog att jag inte skall skriva mitt, eller elakt - och jag stötte nyligen på att Gud gör mot var och en "enligt hans gärningar".

/notwoodstock

Vad har fått dig att tro på att människor går på vatten och uppstår från de döda?

Finns det några empiriska bevis?

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-25 4:45:53

Frimodig skrev:
notwoodstock skrev:För mig så fanns Gud och Kristendomen med mig i bakgrunden, trots ateistisk far tills jag bleb sp kvaddad att jag hamnade på sjukhus.

...

/notwoodstock

Vad har fått dig att tro på att människor går på vatten och uppstår från de döda?

Finns det några empiriska bevis?

Frimodig

Ja, jag fick "bevis"!

1. När jag hamnade på sjukhus, så började det och fortsatte länge - att ofta, många gånger när jag tittade på klockan så stod visarna symmetriskt. Fem i ett - 21 i fyra ungefär, kvart i tre osv.

Det dröjde ju inte länge innan jag förstod att det fanns något högre, som påverkade mig. För om det hade varit hallucinationer, så hade ju inte klockslagen passat in i dagsrytmen - efter t.ex fem över elva så åt man ju lunch osv.

Jag gick till sjukhuskyrkan och fick konfirmandböcker och lärde mig Fader Vår utantill, och bad var kväll när jag gick och lade mig. I ett år ungefär.

2. Och sedan efter 1 år och några månader på sjukhus, så blev jag så frisk att jag kunde jobba. Och jag har aldrig mått så bra, nästan i mitt liv - i såfall i barndomen, kanske. Jag jobbade på två ställen, värdens fart, lyckades överhävan och på kafferasterna så var det alltid jag som pratade...

Jag träffade på en mängd roliga ingredienser i livet, men det onda kraschade mig igen, så först efter ytterligare 2 år på sjukhus så fick jag må bra, fast inte så jättebra som under mellanperioden.

3. Jag har sedan andra omgången lyckats komma igång och jobba, fast med lättare jobb. För både svår depression och psykos kan förstöra hjärnan. Men hjärnans favoritsysselsättningar slutade jag med, och Gud befriade mig från min Sociala Fobi, permanent. Dock ej från det som ju är konstaterat som Asperger. Och jag sade ja till min tro med en vuxenkonfirmation.

4. Senare så har jag upplevt en orimlig massa saker. Empiriskt så får man dock inte många Underverk - Gud slösar inte sådant på någon. Men ca 5 riktiga Underverk har Gud gjort för mig.

a. En gång när jag vår väldigt svårt magsjuk så bad jag en förtvivlad bön till sist, och på en halvsekund så försvann magsjukan helt! Det mest förbryllande som jag har upplevt.

b. Jag var med om en händelse när Gud "tillverkade" en grej som verkligen är ett orimligt bevis på mysteriet med Jesu namn, som svaret!

c. En tidig morgon så låg jag i halvdvala. Då sade mina inre röster "så ringer han på dörren". Och bara efter kanske någon sekund, så ringde min granne på dörren, jag vaknade och klev upp och bjöd på snabbkaffe.

d. Jag bad ca 1990 mot kriget i Jugoslavien. Och Gud sade till mig på minuten när jag skulle sitta i kyrkosalen. Och senare så fick jag veta att detta på minuten var när det blev fred!

e. Massor av kristna upplever sådana personliga bevis för Guds existens, men Gud gömmer sig i tillvaron - det är så, för det är till hans ära - och vi har ju fått fri vilja att leva utan honom, om vi aldrig söker.

/notwoodstock

/bibelord:/
Spoiler: visa
Jak. 4:8* Nalkens Gud, så skall han nalkas eder. Renen edra händer, I syndare, och gören edra hjärtan rena, I människor med delad håg. (1917 års Bibel)
Senast redigerad av notwoodstock 2014-03-25 4:52:14, redigerad totalt 1 gång.
notwoodstock

Religion

Inläggav Moggy » 2014-03-25 8:23:42

Så du tror att gud gjorde så det blev fred i Jugoslavien för att du bad om det just då?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav elle » 2014-03-25 9:11:18

notwoodstock skrev:
e. Massor av kristna upplever sådana personliga bevis för Guds existens, men Gud gömmer sig i tillvaron - det är så, för det är till hans ära - och vi har ju fått fri vilja att leva utan honom, om vi aldrig söker.

/notwoodstock

Jak. 4:8* Nalkens Gud, så skall han nalkas eder. Renen edra händer, I syndare, och gören edra hjärtan rena, I människor med delad håg. (1917 års Bibel)

Här är en kristen till som upplevt personliga bevis på Guds existens .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-25 9:32:41

elle skrev:
notwoodstock skrev:

/notwoodstock

Här är en kristen till som upplevt personliga bevis på Guds existens .

+1
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-25 11:14:21

Moggy skrev:Så du tror att gud gjorde så det blev fred i Jugoslavien för att du bad om det just då?

Jag vet inte riktigt hela bilden. Åtminstone så fick jag uppmuntran för att jag "hjälpte till".
notwoodstock

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-25 11:17:07

Tänk vad slump och föraningar kan få människor att inbilla sig saker...

Jag har varit med om massor med liknande händelser som notwoodstock beskriver men inte sjutton handlar det om någon gud som skapar dessa händelser, det handlar inte om något annat än just slumpen och föraningar (som det där med dörrklockan, man kan höra något utanför som man kanske inte medvetet registrerar men man förstår ändå att det kommer att ringa på dörren alldeles strax).

Det är ju kul för er att ni kopplar det till en gud om ni trivs med det, själv vet jag att det inte existerar någon gud, världen är tillräckligt ond för att bevisa att det absolut inte kan existera någon gud enligt de definitioner ni har och om det mot förmodan skulle finnas någon gud så håller hen på med falsk marknadsföring när det sägs att gud är god, jag kan i litteraturen och i världshistorien inte finna någon varelse som ställt till med mer elände än just denna s.k. gud, Stalin, Pol Pot och Hitler inkluderade.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-25 11:46:13

Miche skrev:Tänk vad slump och föraningar kan få människor att inbilla sig saker...

Jag har varit med om massor med liknande händelser som notwoodstock beskriver men inte sjutton handlar det om någon gud som skapar dessa händelser, det handlar inte om något annat än just slumpen och föraningar (som det där med dörrklockan, man kan höra något utanför som man kanske inte medvetet registrerar men man förstår ändå att det kommer att ringa på dörren alldeles strax).

Det är ju kul för er att ni kopplar det till en gud om ni trivs med det, själv vet jag att det inte existerar någon gud, världen är tillräckligt ond för att bevisa att det absolut inte kan existera någon gud enligt de definitioner ni har och om det mot förmodan skulle finnas någon gud så håller hen på med falsk marknadsföring när det sägs att gud är god, jag kan i litteraturen och i världshistorien inte finna någon varelse som ställt till med mer elände än just denna s.k. gud, Stalin, Pol Pot och Hitler inkluderade.

Detta är just en av de stora vanförställningarna - om Gud är god varför finns ondska? Eklanste svaret är att Han tillåter det för att vi har egen fri vilja.

Svaren från bibeln:
Matt 12:35
35En god människa tar fram det som är gott ur sitt goda förråd, och en ond människa tar fram det som är ont ur sitt onda förråd.

Mark 7:14-23
14Sedan kallade han till sig folket och sade: ”Hör på mig allesammans och försök att förstå. 15Inget av det som kommer in i människan utifrån kan göra henne oren. Bara det som kommer ut ur människan kan göra henne oren.” 17När han hade dragit sig undan hopen och kommit hem frågade lärjungarna vad han hade menat med denna bild. 18Han svarade: ”Har ni också svårt att fatta? Förstår ni inte att inget av det som kommer in i en människa utifrån kan göra henne oren? 19Ty det går inte in i hjärtat utan i magen och kommer sedan ut på avträdet.” Därmed förklarade han all föda ren. 20Men han sade: ”Det som kommer ut ur människan, det gör henne oren. 21Ty inifrån, ur människornas hjärtan, kommer de onda tankarna, otukt, stöld, mord, 22äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse. 23Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”

Rom 1:18-32
18Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. 19Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. 20Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 21de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. 22De ville gälla för visa men blev till dårar. 23De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur.

24Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra. 25De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. 26Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, 27likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. 28Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, 29uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. 30De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, 31tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. 32De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det.
Koboshi

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-25 12:48:54

Med andra ord, den ni kallar gud fattade inte vad hen pysslade med när hen skapade människorna, så om hen mot förmodan finns så gillar ni en snubbe som saknar allt vad insikt innebär (och eftersom vi människor förmodas vara hens avbild så har vi uppenbarligen för lite insikt vi med...)

Fullständigt horribelt enligt mig, dels tanke på att en snubbe skulle skapat oss, dels att någon tror helt och fullt på det som sägs om snubben.
Miche

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-25 16:06:49

Miche, du förstår helt enkelt inte Bibeln. Det är ok men du behöver inte förlöjliga det som du inte förstår. Det gör dig bara dum.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-25 20:10:19

kapuni skrev:Miche, du förstår helt enkelt inte Bibeln. Det är ok men du behöver inte förlöjliga det som du inte förstår. Det gör dig bara dum.
Jag förstår tillräckligt av bibeln för att begripa att det handlar om sagor och sedelärande berättelser som i många fall har använts som rättesnöre för människor som inte vetat vad de ska eller få göra.

Bibeln har dock spelat ut den rollen i dagens samhälle även om ni kristna tror på dessa sagor i större eller mindre grad.
Miche

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-25 20:15:01

Miche skrev:
kapuni skrev:Miche, du förstår helt enkelt inte Bibeln. Det är ok men du behöver inte förlöjliga det som du inte förstår. Det gör dig bara dum.
Jag förstår tillräckligt av bibeln för att begripa att det handlar om sagor och sedelärande berättelser som i många fall har använts som rättesnöre för människor som inte vetat vad de ska eller få göra.

Bibeln har dock spelat ut den rollen i dagens samhälle även om ni kristna tror på dessa sagor i större eller mindre grad.

När kristendomen växer som aldrig förr skulle jag inte kalla det "ha spelat ut sin roll". Förrästen vad skulle du ersätta det med? Koranen? Mormons bok? Maos röda?
Koboshi

Religion

Inläggav CarolusRex » 2014-03-25 20:25:20

Jag har en jobbig relation till religion. Tror jag? Nej. Lik förbannat ber jag till Gud när allt känns för tungt.
CarolusRex

Anslöt: 2014-01-27

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-25 20:26:54

Miche skrev:

Uppenbarligen inte tillräckligt. Varför du tror det är för att du bokstavstolkar Bibeln.
kapuni

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-25 20:28:52

CarolusRex skrev:Tror jag? Nej. Lik förbannat ber jag till Gud när allt känns för tungt.
Kanske du hoppas på att Gud finns (eftersom du ber), du har bara inte kommit fram till det än?
kapuni

Religion

Inläggav rdos » 2014-03-25 20:41:10

Miche skrev:

Du tycker alltså att moral och etik är onödiga saker som man klarar sig utan? Jag tycker nog precis tvärtom. Vi skulle alla behöva läsa och förstå det kristna budsakpet då det skulle skapa en bättre värld. För det är ju vitsen med det hela enligt min uppfattning. Att lära människor att leva med varandra. Det är knappast något som "kommer av sig självt".
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-25 20:44:23

kapuni skrev:
Miche skrev:

Uppenbarligen inte tillräckligt. Varför du tror det är för att du bokstavstolkar Bibeln.
Jag bokstavstolkar inte sagoboken (men jag känner folk som gör det).

Det finns ingen enskild bok som ersätter bibeln, men det finns massor med samlad kunskap som duger alldeles utmärkt.

Det är f.ö. inte bibeln som utgör något slags rättesnöre längre för etik och moral.
Miche

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-25 20:45:53

rdos skrev:Du tycker alltså att moral och etik är onödiga saker som man klarar sig utan? Jag tycker nog precis tvärtom. Vi skulle alla behöva läsa och förstå det kristna budsakpet då det skulle skapa en bättre värld. För det är ju vitsen med det hela enligt min uppfattning. Att lära människor att leva med varandra. Det är knappast något som "kommer av sig självt".

+1
kapuni

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-25 20:46:54

Miche skrev:Jag bokstavstolkar inte sagoboken (men jag känner folk som gör det).
På vilket sätt bokstavstolkar du inte Bibeln?
kapuni

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-25 20:51:21

Påståenden, påståenden, ...

Förklaringar vore av godo. :-)ZZZ
notwoodstock

Återgå till Intressanta intressen

Logga in