Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-14 18:18:48

Alien skrev:Och om de kristna inte lever enligt Guds vilja, vad är det då för kristendom?
Synd
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-14 18:20:44

Myrkr skrev:
kapuni skrev:
Myrkr skrev:
Så alla bokstavstrogna kristna världen över är ateister, för att de tolkar bibeln annorlunda än du?
Tror inte de håller med om det.
Nej.

Menar du att du tror att de flesta kristna i världen är bokstavstrogna? Jag har inte sagt att alla som tolkar annorlunda än mig skulle tolka fel.

Nej men det finns inga bokstavstrogna ateister.
Nej, men det finns ateister som tolkar Bibeln bokstavligt.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Wine » 2014-07-14 21:07:38

Alien skrev:
kapuni skrev:
Alien skrev:Annars så har Sverige och övriga länder i Norden fått höga resultat vid internationella lyckoundersökningar.
DN skrev:
De högsta nivåerna av lycka hittar man i norra Europa. Inga invånare är så lyckliga som de i Danmark. Därefter följer medborgarna i Norge, Schweiz, Nederländerna och Sverige.
http://www.dn.se/ekonomi/varldens-lyckl ... i-sverige/
Hmm det märks inte precis. Och det är något jag märker ju mer jag får perspektiv till Sverige. Frågan är nog snarare vad de anser vara äkta lycka. Världslig lycka eller andlig lycka.

Lycka som lycka, tycker jag. Att man känner sig tillfreds med livet.

Finns ingen anledning att tro att svenskarna ljuger i dessa undersökningar. Men alla är inte lyckliga, och de lyckliga kanske inte alltid förblir så. Det sägs att vi är särsklit ensamma i Sverige. Även om man lever ensam behöver man inte känna sig ensam, man kan ha anhöriga och vänner man träffar regelbundet. Men det är ett ämne som förtjänar en egen tråd.

Här är från en artikel i tidningen Kollega om lycka, myter och sanningar:

Kollega - Tio myter och sanningar om lycka
Publicerad 4 mars 2009, kl 10:46

Blir man lycklig av pengar? Av att ha barn? Av att tro? Är det sant att män är lyckligare än kvinnor?

Det finns många föreställningar och missuppfattningar om lycka och välbefinnande. Med hjälp av forskning inom positiv psykologi listar Nicolas Jacquemot, etnolog, författare och PR-rådgivare, de tio vanligaste myterna - eller sanningarna i sin nya bok Vad optimister vet och du kan lära dig.

5. Troende är lyckligare än andra

Att tro på något som är större än en själv tycks hjälpa människor att ha ett optimistiskt förhållningssätt. En religion för människor samman och skapar en gemenskap. Dessutom är hoppet, framtidsoptimismen, ett centralt drag i religiös tro vilket ytterligare kan förklara varför troende är lyckligare.
Måste man tro på en religion för att kopplingen till lycka ska finnas? Nej, inte nödvändigtvis.
Andlighet inkluderar ofta någon form av meditativa aktiviteter. Dessa har positiva effekter på välbefinnandet; upplevelsen av stress och oro minskar och vi blir lugnare. Detta ger näring åt positiva känslor och tankar.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-14 21:23:49

Ursäkta alla felskrivningar i mitt förra inlägg. Så går det när man försöker skriva fort samtidigt som man lider av en släng av dyselexi.

Jag gör ett försök att byta ämne. Fortfarande inom ämnet religion men inte kristendom. Jag kom att diskutera det med en person jobbat mycket internationellt och hen sa att hen gärna ville läsa en analys bakom dessa hemskheter.

De jag tänker på är självmordsbombarna. Jag förknippar självmordsbombare med al-Qaida och muslimsk fundamentalism. Ofta unga män från medelklassen som spränger sig själva i luften tillsamman med civila. Det kan vara några få som dör, det kan vara många och stor materiel ödeläggelse.

Vad får dem att begå denna vidriga och självutplånande handling? Vilken hjärntvätt har de gått igenom? Ledarna bor kanske i fina villor, långt borta från lidande och död.

Unga i Sverige åker till Syrien för att hjälpa oppositionen där. Riskerar de att hamna i dessa sektliknande organisationer som hjärntvättar sin medlemmar?

Historiskt har självmordsattentat använts av såväl religiösa som sekulära grupper. Under till exempel andra världskriget satte Japan in flera tusen självmordspiloter mot de allierade, så kallade Kamikazepiloter. Att genom sin egen död döda andra, finns beskrivet i Bibeln. I Domarboken 16 berättas det hur Simson tog hämnd på filistéerna, och hur ”de som han dödade vid sin egen död var fler än de han hade dödat medan han levde”. Tack och lov har inte jag hört om några kristna grupper om utför terrorhandlingar av detta slag.

Jag skulle vilja vet hur (eller hur ni tror) de rekryterars och hjärntvättas till detta ”slutgiltiga” jobb? Knappas en annons på blocket...
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Religion

Inläggav Wine » 2014-07-14 21:32:08

jojomamma skrev:...
Jag skulle vilja vet hur (eller hur ni tror) de rekryterars och hjärntvättas till detta ”slutgiltiga” jobb? Knappas en annons på blocket...

Det finns något som heter Darknet, kanske mycket som sker där.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav slackern » 2014-07-14 21:32:53

Wine skrev:
jojomamma skrev:...

Det finns något som heter Darknet, kanske mycket som sker där.

Berätta gärna mer?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-14 21:45:03

En del av dessa unga män ser ingen framtid och blir jihadister. T ex palestinier. Och unga muslimska män i västerlandet känner också att de inte har någon framtid här, att vara invandrare är ett handikapp. Unga män som varit på glid, droger, alkohol, brott. Så tycks de skärpa sig och börjar gå i moskén och träffa andliga ledare. Föräldrarna blir lättade men de vet inte att han nu indoktrineras till att delta i ett "heligt krig".

Kan ju finnas spänningssökande som motiv också.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-14 22:36:56

jojomamma skrev:Tack och lov har inte jag hört om några kristna grupper om utför terrorhandlingar av detta slag.
Jag läste om någon kristen gruppering som höll på med självmordsattentat men jag minns inte var. Det verkar dock vara betydligt mycket mindre vanligt jämfört med muslimer och kamikaze.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Religion

Inläggav Kvasir » 2014-07-14 22:41:40

Miche skrev:
jojomamma skrev:Tack och lov har inte jag hört om några kristna grupper om utför terrorhandlingar av detta slag.
Jag läste om någon kristen gruppering som höll på med självmordsattentat men jag minns inte var. Det verkar dock vara betydligt mycket mindre vanligt jämfört med muslimer och kamikaze.

Du tänker möjligen inte på japanska Aum Shinrikyo, den japanska domedagssekten som utförde saringasattackerna i tunnelbanan i Tokyo? De bekände sig väl till någon mix av kristendom och buddhism.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Religion

Inläggav Flatline » 2014-07-14 23:27:40

Kvasir skrev:
Miche skrev:

Du tänker möjligen inte på japanska Aum Shinrikyo, den japanska domedagssekten som utförde saringasattackerna i tunnelbanan i Tokyo? De bekände sig väl till någon mix av kristendom och buddhism.

Som sekter är ju Aum Shinrikyo ganska så intressanta.
Eller det som är mest intressant torde ju vara det Japanska samhället för även efter attackerna i tunnelbanan åtnjöt ju sekten någon slags neutral status och fortsatte att ha butiker öppna där de sålde tex kläder och elektronik.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-15 1:39:36

kjwkjw skrev:"Some Jews who have become Christians refer to themselves as "completed Jews." In fact, the Old Testament is filled with hope, and the fulfillment of this hope is wonderfully described in the New Testament. Text after text relates how Jesus Christ fulfills all that the prophets foretold. In Him the great promises of the Old Testament become the inheritance of all who accept His salvation. The stream of God's favor broadens now to embrace believers from every tribe and nation."

Moderator:

Det är lämpligt att när man citerar ange vad man citerar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 3:16:44

jojomamma skrev:
Unga i Sverige åker till Syrien för att hjälpa oppositionen där. Riskerar de att hamna i dessa sektliknande organisationer som hjärntvättar sin medlemmar?
..

oppositionen sammarbetar med isis. och de flesta som åkt till syrien är för att kämpa för isis och al-nusra. många har åkt till irak också. de återvänder också hem till sverige efter ett tag, och forsätter sina liv här helt normalt utan straff från samhället.

hela det här arabiska våren och krigen som pågår är skapade av grupper som isis som sedan uttytjar kaoset de skapat genom att kriga och skapa ännu mer kaos och sedan ta över makten i dessa länder.

dom har stora planer, dom vill eröva asien, europa och afrika: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/06/ ... 34x381.jpg
kjwkjw
Inaktiv

Anslöt: 2013-09-14

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 3:25:16

DIProgan skrev:Världens farligaste länder för kvinnor: http://www.trust.org/documents/2011-wom ... esults.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_by_country

Tvåa på listan Republic of Congo 96% kristna. 4.3 miljoner människor
Femman Haiti 84% kristna. 10 miljoner människor.

Finner då ingen korrelation.

Congo ligger etta på Sexual violence. Funkar bra med Sugrövmanövern's teori om att religiösa människor är några perversa jäklar. På samma sätt som bibelbältet i Usa är det mest porrkonsumerande.

öh? en av budorden är att inte vara pervers. dom syndar ju. du kan inte döma alla för vad några gör.

tror du på fullaste allvar att det är värre för kvinnor i europa än i mellanöstern så är du verkligen hjärntvättad.

vad har några porrkungar i usa med de religiösa i usa att göra med? du tänker så otroligt konstigt, likt de flesta ateister.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 3:32:55

Moggy skrev:Jag tycker mycket mycket av det som sägs i bibeln låter som förenklingar och förvanskningar av äldre religioner från Asien.

öh va? judendomen är världens äldsta religon. kristendomen är 50 % judendomen och nya testamentet behandlar jesus, gud i mänsklig form, som vittnade om sanningen till folket.
kjwkjw
Inaktiv

Re: Sv: Religion

Inläggav Moggy » 2014-07-15 8:57:58

kjwkjw skrev:
Moggy skrev:Jag tycker mycket mycket av det som sägs i bibeln låter som förenklingar och förvanskningar av äldre religioner från Asien.

öh va? judendomen är världens äldsta religon. kristendomen är 50 % judendomen och nya testamentet behandlar jesus, gud i mänsklig form, som vittnade om sanningen till folket.

De religionerna erbjuder en simpel världsbild som inte är det minsta kompatibel med naturvetenskapen. De asiatiska lärorna som hinduismen har en metafysik som I nån mån går att kombinera med modern fysik.

Jesus gjorde det det lätt för sig med superkrafter. Vad är det för poäng med att ta på sig rollen som vis ledare och sen göra saker som ingen annan människa kan upprepa?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-15 10:20:33

Alien skrev:En del av dessa unga män ser ingen framtid och blir jihadister. T ex palestinier. Och unga muslimska män i västerlandet känner också att de inte har någon framtid här, att vara invandrare är ett handikapp. Unga män som varit på glid, droger, alkohol, brott. Så tycks de skärpa sig och börjar gå i moskén och träffa andliga ledare. Föräldrarna blir lättade men de vet inte att han nu indoktrineras till att delta i ett "heligt krig".

Jag tror mycket på din förklaring. Jag tror att fattigdom en del av förklaringen. En annan är makt. Jag tror att många ledare i de här sammanhangen bara är ute efter makt och använder religionen som "ursäkt".
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-15 10:24:48

Moggy skrev:Jesus gjorde det det lätt för sig med superkrafter.
Det är ett sätt att tolka historien, ett annat är att historien berättats mun till mun ett antal generationer innan den skrevs ner och eftersom berättare har en förmåga att överdriva föregående berättares historia så har ganska enkla men ovanliga handlingar blivit till superkrafter innan historien skrivits ner.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-15 13:24:28

Moggy skrev: Jesus gjorde det det lätt för sig med superkrafter. Vad är det för poäng med att ta på sig rollen som vis ledare och sen göra saker som ingen annan människa kan upprepa?
Uppenbarligen har du inte läst bibeln.

»Mig är given all makt i himmelen och på jorden. (Matteus 28:18)

Jesus svarade: ”Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen.” (Joh 18:36)

”Den som kommer ovanifrån är över alla. Den som kommer från jorden är av jorden, och av jorden talar han. Den som kommer från himlen är över alla.” (Joh. 3: 31)

Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. (Joh 15:19)

Och om du menar superkrafter som att dela och gå på vatten, så är de knappast till för att kunna bevisas av den moderna vetenskapen.

"Gå därför ut – Den som tror på mig ska utföra gärningar som jag, och ännu större." Läs Johannes 14:8-14

Moggy skrev:De asiatiska lärorna som hinduismen har en metafysik som I nån mån går att kombinera med modern fysik.
Lite tråkigt att gå tillbaka till nån demonreligion när vi är födda i ett kristet land, kan jag tänka mig att Gud tänker när man kommer upp dit.

Själv har jag varit på väg till Egypten många år. Men sen när jag fick prata med Gud så började jag förstå det där med att han nog inte var med där, och när jag läste bibeln så kan man läsa om att Herren är sur på de, på bibelns tid, som går tillbaka till Egypten.
Senast redigerad av Parvlon 2014-07-15 13:32:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Re: Sv: Religion

Inläggav Moggy » 2014-07-15 13:32:01

Parvlon skrev:
Och om du menar superkrafter som att dela och gå på vatten, så är de knappast till för att kunna bevisas av den moderna vetenskapen.

Att trolla fram fisk för att mätta hungrande människor är praktiskt att kunna om man vill god.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-15 13:37:33

kjwkjw skrev:judendomen är världens äldsta religon.
Gamla testamentet skrevs väl 500 år f.Kr. Hur vet man om judendomen äldre än så? Religioner lär väl ha funnits lika länge som det funnits människor, hundratusentals år.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-15 13:38:29

Moggy skrev:
Att trolla fram fisk för att mätta hungrande människor är praktiskt att kunna om man vill god.
Att inte göra det kanske är ännu bättre.

Jesus var Gud inkarnerad, och det är många som tvistar i det. Andra som kommmit efter verkar vissa tro mer. Som t-ex rastafari. Ändå gjorde han inget sådant vad jag vet.

Sen står det också i bibeln att man inte ska be stora böner för att folk ska höra, att inte skänka pengar för att folk ska se osv.

De fattiga och eländiga människorna som levt i u-länder tror jag har miljoner ggr enklare att få inträde till himmelriket.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 14:09:16

Parvlon skrev:
Moggy skrev:
.

De fattiga och eländiga människorna som levt i u-länder tror jag har miljoner ggr enklare att få inträde till himmelriket.

baserat på vad? om dom inte följer budorden eller inte tror på jesus, vad gör dom bättre i HERRENS ögon än dig?
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 14:10:33

nescio skrev:
kjwkjw skrev:judendomen är världens äldsta religon.
Gamla testamentet skrevs väl 500 år f.Kr. Hur vet man om judendomen äldre än så? Religioner lär väl ha funnits lika länge som det funnits människor, hundratusentals år.

http://illvet.se/fraga-oss/vilken-religion-ar-aldst
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 14:13:02

jojomamma skrev:
Alien skrev:En del av dessa unga män ser ingen framtid och blir jihadister. T ex palestinier. Och unga muslimska män i västerlandet känner också att de inte har någon framtid här, att vara invandrare är ett handikapp. Unga män som varit på glid, droger, alkohol, brott. Så tycks de skärpa sig och börjar gå i moskén och träffa andliga ledare. Föräldrarna blir lättade men de vet inte att han nu indoktrineras till att delta i ett "heligt krig".

Jag tror mycket på din förklaring. Jag tror att fattigdom en del av förklaringen. En annan är makt. Jag tror att många ledare i de här sammanhangen bara är ute efter makt och använder religionen som "ursäkt".

nej, dom HATAR alla som är icke-muslimer. dom har ren hat som drivkraft. och dessutom står det ju i koranen att alla som är icke-muslimer SKA dödas.

dom gör detta av RELIGIÖSA orsaker, inte för att dom är fattiga, vill ha ett äventyr etc.
kjwkjw
Inaktiv

Återgå till Intressanta intressen

Logga in