Religion
Religion
kapuni skrev:Ja, men du talade ju om kristna gällande mördare. Och självklart är mord vanligare i USA då det är så många gånger större än Sverige. Beroende på var i USA man befinner sig så är det olika sorters människor som begår brott. Det handlar om andra saker än vilken religion de har. Samhällets bottenskikt så att säga. Sedan om de är religiösa eller ej har ofta inte med brottet att göra. Om du förstår hur jag menar.Alien skrev:Jag talar om hur religiös man är i USA. Där finns ju inte bara många olika kristna kyrkor utan också judendom, islam, buddishm m m.
Men i procent så är det lika mycket kristna som i Sverige. Och ja, när det kommer till andra religioner så är USA ett av de mest judetätaste länderna i världen tex.
Sedan tycker jag det är vanskligt att jämföra USA med Sverige eftersom det är så stor skillnad både till yta och befolkning.
Jag bemötte påståendet att Sverige skulle vara särskilt brottsligt:
post1182647.html#p1182647elle skrev:Har läst i utlandet på polisens hemsida samt läst i en bok att Sverige toppar statistiken på brottslighet men man hittar ingenstans att läsa på svenska sidor . Någon måste ljuga om statistiken .
Det är inget jag köper utan bevis. Och helt klart hör varken Sverige el Europa till de mest våldsbrottsliga länderna. Det är givetvis intressant att jämföra med de länder som har mer religiösa befolkningar. De flesta i Mexiko och övriga Sydamerika är förstås kristna.
Även detta hör ihop med var det är mest våldsbrott:
post1182234.html#p1182234När man slutar bryr sig om Guds bud eller följa dem följer man egna bud och det kan sluta hur som helst
För övrigt har det skrivits om att det begick mycket fler våldsbrott (procentuellt sett) i Sverige tidigare när folk var mer religiösa (kristna).
Så min poäng är att det inte är religionen som avgör hur hög brottslighet det finns i ett land. Att moralen blivit sämre och att det beror på att folk inte längre tror på Gud, himmel och helvete har jag hört förr. Men när det gäller våldsbrottslighet finns iaf inga bevis för den tesen.
Varför skulle man inte kunna jämföra Sverige med USA? Man jämför givetvis inte absoluta tal utan t ex mord per 100.000 invånare. Och vad har ytan med saken att göra?
Här ser man att antalet mord (homicide) per 100.000 invånare:
Sweden 0,7
Canada 1,6
USA 4,8
Mexico 21,5
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... icide_rate
Religion
Nej, det handlar snarare att vissa kanske bokstavstolkar, och det är det främst ateister som gör.Myrkr skrev:Icke bokstavstrogna menar att Gud talat och människor har skrivit ned och ibland feltolkat, eftersom människor är imperfekta.
Bokstavstrogna menar att alla ord är Guds, rakt uppåned, ingen förvanskning av hans ord har skett genom människor.
Religion
Jag skrev förut ett inlägg om vad jag inte kan köpa inom viss kristendom/religion. Tänkte att jag skulle nämna de saker jag ofta beundrar kyrkan för – deras sociala ansvarstagande när samhället har falerat. Här är några citat från olika kyrkor: Jag har självklart censurerat det jag inte håller med om.....
Svenska Kyrkan
Individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan
kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.
Equmeniakyrkan
Konkreta uppgift som väntar i mötet med medmänniskan. Det kan vara den människa som är på flykt undan krig och svält, en människa i församlingen som behöver någon att samtala med eller ett barn som behöver vuxenkontakter.
Stockholms Stadsmissions vision är: En mänskligare stad för alla . Ett Stockholm där:
–alla har makt att forma sina egna liv
–alla har tillgång till bostad, utbildning och arbete
–Idag råder en självklar öppenhet för olika livsåskådningar
–Det är människosynen som förenar i handling Människosyn
Stockholms Stadsmission hävdar alla människors:
–lika värde och lika rättigheter
–rätt till kärlek och värme
–rätt till nya livschanser
–förmåga till egenmakt och ansvar
–obeskrivbara unika liv
–strävan efter mening
Katolska kyrkan:
Katolsk sociallära, värdegrund att bygga på:
Den lyfter fram människans unika värdighet och alla människors lika värde, ålder, handikapp, hudfärg, kön eller sexuell läggning.
Den lyfter fram kärleken till nästan, att vi har ansvar särskilt för de svagaste och utsatta.
Den lyfter fram förvaltarskapstanken, att människan som fri och handlande har ansvar för ett gott och rättvist samhälle, kommande generationer och en miljö i balans.
Svenska Kyrkan
Individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan
kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla.
Equmeniakyrkan
Konkreta uppgift som väntar i mötet med medmänniskan. Det kan vara den människa som är på flykt undan krig och svält, en människa i församlingen som behöver någon att samtala med eller ett barn som behöver vuxenkontakter.
Stockholms Stadsmissions vision är: En mänskligare stad för alla . Ett Stockholm där:
–alla har makt att forma sina egna liv
–alla har tillgång till bostad, utbildning och arbete
–Idag råder en självklar öppenhet för olika livsåskådningar
–Det är människosynen som förenar i handling Människosyn
Stockholms Stadsmission hävdar alla människors:
–lika värde och lika rättigheter
–rätt till kärlek och värme
–rätt till nya livschanser
–förmåga till egenmakt och ansvar
–obeskrivbara unika liv
–strävan efter mening
Katolska kyrkan:
Den lyfter fram människans unika värdighet och alla människors lika värde, ålder, handikapp, hudfärg, kön eller sexuell läggning.
Den lyfter fram kärleken till nästan, att vi har ansvar särskilt för de svagaste och utsatta.
Den lyfter fram förvaltarskapstanken, att människan som fri och handlande har ansvar för ett gott och rättvist samhälle, kommande generationer och en miljö i balans.
Religion
Alien skrev:Det är inget jag köper utan bevis. Och helt klart hör varken Sverige el Europa till de mest våldsbrottsliga länderna. Det är givetvis intressant att jämföra med de länder som har mer religiösa befolkningar. De flesta i Mexiko och övriga Sydamerika är förstås kristna.
Hur du kan jämföra ett litet land med stora länder är en gåta för mig . Knappt 10 miljoner mot 120 miljoner människor . Det blir bara galet .
Sen är Sverige och Danmark unikt i EU vad gäller ett annat typ av brott :
Våld mot kvinnor Sverige toppar larmrapport från EU om mäns våld mot kvinnor
2014-03-05 | Sholeh Irani
8 MARS/INRIKES
Sverige tillhör de tre länder som har högst andel våldsutsatta kvinnor, enligt den mest omfattande studien på EU-nivå hittills. Sammanlagt har 62 miljoner kvinnor i EU upplevt fysiskt och/eller sexuellt våld efter 15 års ålder. Rapporten presenterades i dag av EU:s organ för mänskliga rättigheter, FRA, vars chef Morten Kjaerum beskriver den som chockerande(...)
Siffrorna för sexuella övergrepp och ofredande är chockerande höga och alarmerande. 81 procent av kvinnorna i Sverige har utsatts för sexuella trakasserier, sedan de fyllt 15 år. Det är den högsta siffran i hela Europa, följt av Danmark med 80 procent och Frankrike 75 procent. Genomsnittet för Europa är 55 procent.
17 procent av kvinnorna i Sverige har polisanmält det allvarligaste våld de utsatts för av sin partner eller tidigare partner. EU-genomsnittet är 20 procent.
http://feministisktperspektiv.se/2014/0 ... innorFakta
Här nere ser du att kvinnor i kristna länder utsatts minst för våld .
Procent av tillfrågade kvinnor som har utsatts för fysiskt eller sexuellt våld, sedan de var 15 år.
Danmark 52
Finland 47
Sverige 46
Nederländerna45
Storbritannien 44
Frankrike 44
Lettland 39
Luxemburg 38
Belgien 36
Tyskland 35
Slovakien 34
EU-genomsnitt 33
Estland 33
Tjeckien 32
Litauen 31
Rumänien 30
Ungern 28
Bulgarien 28
Italien 27
Irland 26
Grekland 25
Portugal 24
Cypern 22
Malta 22
Slovenien 22
Spanien 22
Kroatien 21
Österrike 20
Polen 19
- See more at: http://www.europaportalen.se/2014/03/ut ... H7zFJ.dpuf
Religion
jojomamma skrev:Jag skrev förut ett inlägg om vad jag inte kan köpa inom viss kristendom/religion. Tänkte att jag skulle nämna de saker jag ofta beundrar kyrkan för – deras sociala ansvarstagande när samhället har falerat. Här är några citat från olika kyrkor: Jag har självklart censurerat det jag inte håller med om.....
Katolska kyrkan:
Ja, och du förstår nu varför katolska kyrkan försvarar ofödda barn .
Religion
elle skrev:
Ja, och du förstår nu varför katolska kyrkan försvarar ofödda barn .
Förstår och förstår. Jag hoppas katolska kyrkan kan komma till sans där liksom de tycks göra när det gäller att präster ska leva i celibat. När det blev avslöjat att denna konstiga regel lett till sexuellt utnyttjande av barn och katolska kyrkan förlorat medlemmar går det bra att ändra på reglerna. Det står inget om celibat i bibeln säger påven. Vad jag läst i den här tråden står det inget om abort heller. Kyrkan ändrar sig långsamt, men kanske kommer det en ändring när det gäller abort också.
Så undrar jag Elle: På det jag läst här verkar det som om det är mycket viktigare att kämpa för det ofödda barnets rätt än att hjälpa barn och vuxna i nöd på olika vis? Många antiabortmotståndare verkar lida av samma hangup. Det kanske enklare att slåss för ofödda än att möta och ta hand om levande människor i olika sammanhang? En dold längtan av makt som infrias vsrje gång man sänder om mor och barn till en social katastrof. Särskilt hos oss som lider av en funktionsnedsättning i autismspektrat.
Religion
elle skrev:Hur du kan jämföra ett litet land med stora länder är en gåta för mig . Knappt 10 miljoner mot 120 miljoner människor . Det blir bara galet .
Population:
Tyskland 82 miljoner
Storbritannien 60 miljoner
Luxemburg 500 000
Malta 400 000
Ok att jämföra olika stora nationer när det passar elle?
Religion
Världens farligaste länder för kvinnor: http://www.trust.org/documents/2011-wom ... esults.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_by_country
Tvåa på listan Republic of Congo 96% kristna. 4.3 miljoner människor
Femman Haiti 84% kristna. 10 miljoner människor.
Finner då ingen korrelation.
Congo ligger etta på Sexual violence. Funkar bra med Sugrövmanövern's teori om att religiösa människor är några perversa jäklar. På samma sätt som bibelbältet i Usa är det mest porrkonsumerande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_by_country
Tvåa på listan Republic of Congo 96% kristna. 4.3 miljoner människor
Femman Haiti 84% kristna. 10 miljoner människor.
Finner då ingen korrelation.
Congo ligger etta på Sexual violence. Funkar bra med Sugrövmanövern's teori om att religiösa människor är några perversa jäklar. På samma sätt som bibelbältet i Usa är det mest porrkonsumerande.
Senast redigerad av DIProgan 2014-07-14 12:26:26, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Vrid o vänd som det passar du.elle skrev:DIProgan skrev:Population:
Tyskland 82 miljoner
Storbritannien 60 miljoner
Luxemburg 500 000
Malta 400 000
Ok att jämföra olika stora nationer när det passar elle?
Visst när man diskuterar EU och en undersökning inom EU .
Religion
elle skrev:Alien skrev:Det är inget jag köper utan bevis. Och helt klart hör varken Sverige el Europa till de mest våldsbrottsliga länderna. Det är givetvis intressant att jämföra med de länder som har mer religiösa befolkningar. De flesta i Mexiko och övriga Sydamerika är förstås kristna.
Hur du kan jämföra ett litet land med stora länder är en gåta för mig . Knappt 10 miljoner mot 120 miljoner människor . Det blir bara galet .
Sen är Sverige och Danmark unikt i EU vad gäller ett annat typ av brott :
Våld mot kvinnor Sverige toppar larmrapport från EU om mäns våld mot kvinnor
2014-03-05 | Sholeh Irani
8 MARS/INRIKES
Sverige tillhör de tre länder som har högst andel våldsutsatta kvinnor, enligt den mest omfattande studien på EU-nivå hittills. Sammanlagt har 62 miljoner kvinnor i EU upplevt fysiskt och/eller sexuellt våld efter 15 års ålder. Rapporten presenterades i dag av EU:s organ för mänskliga rättigheter, FRA, vars chef Morten Kjaerum beskriver den som chockerande(...)
Siffrorna för sexuella övergrepp och ofredande är chockerande höga och alarmerande. 81 procent av kvinnorna i Sverige har utsatts för sexuella trakasserier, sedan de fyllt 15 år. Det är den högsta siffran i hela Europa, följt av Danmark med 80 procent och Frankrike 75 procent. Genomsnittet för Europa är 55 procent.
17 procent av kvinnorna i Sverige har polisanmält det allvarligaste våld de utsatts för av sin partner eller tidigare partner. EU-genomsnittet är 20 procent.
http://feministisktperspektiv.se/2014/0 ... innorFakta
Du har fortfarande inte förklarat varför man inte kan jämföra stora länder med små. Jag jämförde inte antalet mord (USA 14.173, Kanada 543, Sverige 68 och Tyskland 662) utan antalet mord per 100.000 invånare: Sverige 0,7, Tyskland 0,8, Kanada 1,6, och USA 4,8. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Jag påstår inte att religiösa mördar mer, bara att ett samhälle där fler är religiösa inte betyder färre mord. Det är snarare så att faktorer som (bristande) jämlikhet och vapenkultur som påverkar.
Och mord utgår från en dödad människa. Våldtäkter och kvinnomisshandel utgår från att kvinnor anmäler. Jag tror inte ett dugg på att det är vanligare med våldtäkt i Sverige än i andra länder, snarare så är just pga debatter om våldtäkt/misshandel och feminismrn så är kvinnor mer benägna att anmäla i Sverige. Det finns ett mörkertal i Sverige och jag är övertygad om att mörkertalet är ännu större i andra länder.
Religion
Frimodig skrev:Frimodig skrev:Jaha, nu får jag skriva om. Det försvann förra gången. Fast det var bättre.
Nå, religion är 2 saker. Saker de tror på och gemenskapen. Och i grund och botten är gemenskapen viktigare.
Det är för att gemenskapen är så viktig som människor runt om i världen tror på de mest märkliga religioner, som kristendom. De vill ha en gemenskap. De vill visa att de tillhör ett sammanhang. Deras liv ursäktas liksom genom gemenskapen. Gemenskapen ger livet mening. De ingår i ett sammanhang, de är inte helt ensamma.
Jag kom på det här för nån vecka sedan.
För mig har alltid religioner varit en intellektuell katastrof. Men om man ser det som en gemenskapsgrej, så blir det nåt mer djuriskt. Ungefär som en vargflock. Nåt som präntadedes in i vår hjärna genom evolutionen.
Personligen har jag aldrig gillat gemenskaper. Noll behov. En del av asperger light i mitt fall.
Så, nu har jag, ungefär, skrivit om.
Frimodig
Jag har förklarat hela skiten.
Våra gener har gjort oss till gruppmänniskor, vi vill ingå i en gemenskap. Lasse Berg sa nåt sånt. Religion är en gemenskapsgrej. Det är huvudsaken. Vad man tror på spelar inte så stor roll.
Det är väldigt irriterande att det tog mig så lång tid att fatta detta enkla. Alla trossystem är en gemenskapsgrej. Det är gemenskapen som är nummer 1, vad man tror på är nummer 2.
Man blir antagligen särskilt trögfattad om man är från Västerås. Eller bor på Linnégatan i Uppsala, där inga högre makter dyker upp.
Frimodig
FN.
Jag fattade. Det är gemenskapen det handlar om.
Om några år kommer sociologer att börja beskriva olika religioner utifrån mitt perspektiv. De kommer att fokusera på gemenskapsgrejen.
Vi är homo sapiens sapiens. Det är delvis en begränsande grej. Vi lever i den här gemenskaps-idiotin. Jag tycker inte om att vara i gemenskaper. Det känns som knottror på huden.
Frimodig
Religion
Frimodig skrev:Frimodig skrev:Frimodig skrev:Jaha, nu får jag skriva om. Det försvann förra gången. Fast det var bättre.
Nå, religion är 2 saker. Saker de tror på och gemenskapen. Och i grund och botten är gemenskapen viktigare.
Det är för att gemenskapen är så viktig som människor runt om i världen tror på de mest märkliga religioner, som kristendom. De vill ha en gemenskap. De vill visa att de tillhör ett sammanhang. Deras liv ursäktas liksom genom gemenskapen. Gemenskapen ger livet mening. De ingår i ett sammanhang, de är inte helt ensamma.
Jag kom på det här för nån vecka sedan.
För mig har alltid religioner varit en intellektuell katastrof. Men om man ser det som en gemenskapsgrej, så blir det nåt mer djuriskt. Ungefär som en vargflock. Nåt som präntadedes in i vår hjärna genom evolutionen.
Personligen har jag aldrig gillat gemenskaper. Noll behov. En del av asperger light i mitt fall.
Så, nu har jag, ungefär, skrivit om.
Frimodig
Våra gener har gjort oss till gruppmänniskor, vi vill ingå i en gemenskap. Lasse Berg sa nåt sånt. Religion är en gemenskapsgrej. Det är huvudsaken. Vad man tror på spelar inte så stor roll.
Det är väldigt irriterande att det tog mig så lång tid att fatta detta enkla. Alla trossystem är en gemenskapsgrej. Det är gemenskapen som är nummer 1, vad man tror på är nummer 2.
Man blir antagligen särskilt trögfattad om man är från Västerås. Eller bor på Linnégatan i Uppsala, där inga högre makter dyker upp.
Frimodig
FN.
Om några år kommer sociologer att börja beskriva olika religioner utifrån mitt perspektiv. De kommer att fokusera på gemenskapsgrejen.
Vi är homo sapiens sapiens. Det är delvis en begränsande grej. Vi lever i den här gemenskaps-idiotin. Jag tycker inte om att vara i gemenskaper. Det känns som knottror på huden.
Frimodig
Man har redan beskrivit det ur "ditt" perspektiv, t ex så kallade Aron Antonovsky det för känsla av sammanhang redan på sjuttiotalet, slå upp det.
Det gäller alla slags grupperingar, religionen är bara den som är lättillgängligast. Familjen, politisk tillhörighet, fotbollslag etc etc. Gemenskapen är förvisso central men inte är inte en ensam förklaring, det ger även en mening med livet, något att kämpa för, stöd när det bli jobbigt, svar på svåra frågor. Istället för lista ut allt det här på egen hand så kan man få ett färdigt helhetskoncept med religionen.
Religion
kapuni skrev:Nej, det handlar snarare att vissa kanske bokstavstolkar, och det är det främst ateister som gör.Myrkr skrev:Icke bokstavstrogna menar att Gud talat och människor har skrivit ned och ibland feltolkat, eftersom människor är imperfekta.
Bokstavstrogna menar att alla ord är Guds, rakt uppåned, ingen förvanskning av hans ord har skett genom människor.
Ja, och de som bokstavstolkar bibeln kallas för bokstavstrogna, det är ett vedertaget begrepp
Religion
Myrkr skrev:Frimodig skrev:Frimodig skrev:
Frimodig
FN.
Frimodig
Man har redan beskrivit det ur "ditt" perspektiv, t ex så kallade Aron Antonovsky det för känsla av sammanhang redan på sjuttiotalet, slå upp det.
Det gäller alla slags grupperingar, religionen är bara den som är lättillgängligast. Familjen, politisk tillhörighet, fotbollslag etc etc. Gemenskapen är förvisso central men inte är inte en ensam förklaring, det ger även en mening med livet, något att kämpa för, stöd när det bli jobbigt, svar på svåra frågor. Istället för lista ut allt det här på egen hand så kan man få ett färdigt helhetskoncept med religionen.
Njaa, du förstår nog inte riktigt. Sorry.
Det är helt fel att jämställa familjegemenskap med religiös gemenskap. Det är totalt olika verkligheter.
Sorry.
Det är skitkul med såna här som tror de förstår.
Frimodig
Religion
Myrkr skrev:Äh. Nej, du verkar inte förstå. Jag likställer dem inte. Ska du verkligen hänga upp dig på ett ord?
Läs om känsla av sammanhang, det är en sociologisk förklaring till religion, som du eftersökte?
Njaa. Du funkar inte. Sorry. Jag är helt kokko. Du får ursäkta. Du hängde liksom inte med. Det är skitkonstigt.
Frimodig
Religion
Frimodig skrev:Myrkr skrev:Äh. Nej, du verkar inte förstå. Jag likställer dem inte. Ska du verkligen hänga upp dig på ett ord?
Läs om känsla av sammanhang, det är en sociologisk förklaring till religion, som du eftersökte?
Njaa. Du funkar inte. Sorry. Jag är helt kokko. Du får ursäkta. Du hängde liksom inte med. Det är skitkonstigt.
Frimodig
Du är inne på rätt spår men det finns fler saker en gemenskap som lockar med religion.
Människor söker gemenskap, religion ger människor en slags gemenskap, det finns andra gemenskaper, familj, vänskapskretsar, fotbollslag etc, religonen är världsomspännande, fyller alltså ett större behov kanske? Alla söker olika sorter, religionen försöker fylla ut, ge den gemenskap vissa människor saknar.
Religion ger en mening med livet, det är inte alla som orkar sitta och filosofera dagarna i ända för att lista ut en mening med livet, vissa nöjer sig med sitt arbete, sin familj, sina barn, andra vill ha något större. Religionen blir en enkel väg att gå, en färdig lösning.
Religionen ger svar på svåra frågor, vad är rätt och vad är fel? Religionen ger dig svaret så du slipper skaffa dig en egen uppfattning, åter igen en enkel väg.
Vi behöver alla en sorts gemenskap, oavsett vilken form man föredrar, vi behöver en mening med livet och svar på morsliska dilemman. Det får oss att må bra. Religonen ger allt det här, inte så konstigt att många väljer religionen.
Allt det här tillsammans kallas för "känsla av sammanhang". Att veta sin plats på jorden.
Religion
Ja, och vad jag menar är att de som inte kan tolka Bibeln på rätt sätt är oftast ateister. DVS tolkar bokstavligt, förstår inte metaforerna etc.Myrkr skrev:kapuni skrev:Nej, det handlar snarare att vissa kanske bokstavstolkar, och det är det främst ateister som gör.Myrkr skrev:Icke bokstavstrogna menar att Gud talat och människor har skrivit ned och ibland feltolkat, eftersom människor är imperfekta.
Ja, och de som bokstavstolkar bibeln kallas för bokstavstrogna, det är ett vedertaget begrepp
Religion
kapuni skrev:Ja, och vad jag menar är att de som inte kan tolka Bibeln på rätt sätt är oftast ateister. DVS tolkar bokstavligt, förstår inte metaforerna etc.Myrkr skrev:kapuni skrev:Nej, det handlar snarare att vissa kanske bokstavstolkar, och det är det främst ateister som gör.
Så alla bokstavstrogna kristna världen över är ateister, för att de tolkar bibeln annorlunda än du?
Tror inte de håller med om det.
Religion
Men de som begår våldsbrotten gör det knappast av religiösa skäl. Och även om de säger sig vara kristna så betyder inte det att de lever efter Guds vilja och som en rättfärdig kristen.Alien skrev:Det är givetvis intressant att jämföra med de länder som har mer religiösa befolkningar. De flesta i Mexiko och övriga Sydamerika är förstås kristna.
Därför tycker jag det blir dumt att jämföra på det viset. Och jo det är vanskligt att jämföra Sverige och USA, kanske det vore bättre att jämföra Europa med USA i stället, om det är så viktigt att jämföra.
Religion
Nej.Myrkr skrev:kapuni skrev:Ja, och vad jag menar är att de som inte kan tolka Bibeln på rätt sätt är oftast ateister. DVS tolkar bokstavligt, förstår inte metaforerna etc.Myrkr skrev:Ja, och de som bokstavstolkar bibeln kallas för bokstavstrogna, det är ett vedertaget begrepp
Så alla bokstavstrogna kristna världen över är ateister, för att de tolkar bibeln annorlunda än du?
Menar du att du tror att de flesta kristna i världen är bokstavstrogna? Jag har inte sagt att alla som tolkar annorlunda än mig skulle tolka fel.
Religion
kapuni skrev:Men de som begår våldsbrotten gör det knappast av religiösa skäl. Och även om de säger sig vara kristna så betyder inte det att de lever efter Guds vilja och som en rättfärdig kristen.Alien skrev:Det är givetvis intressant att jämföra med de länder som har mer religiösa befolkningar. De flesta i Mexiko och övriga Sydamerika är förstås kristna.
Därför tycker jag det blir dumt att jämföra på det viset. Och jo det är vanskligt att jämföra Sverige och USA, kanske det vore bättre att jämföra Europa med USA i stället, om det är så viktigt att jämföra.
Jag upprepar:
Jag bemötte påståendet att Sverige skulle vara särskilt brottsligt
För att vi inte är kristna.
Eller påståendet att de som inte tror på Gud kan göra vad som helst. Alla tycks kunna göra "vad som helst".
Så det var inte jag som startade jämförelsen. Och den som kritiserar Sverige på så lösa grundar får finna sig i att bli ifrågasatt. Och om de kristna inte lever enligt Guds vilja, vad är det då för kristendom?
Ingen av de farligaste städerna ligger i Europa el Asien.
Religion
kapuni skrev:Nej.Myrkr skrev:kapuni skrev:Ja, och vad jag menar är att de som inte kan tolka Bibeln på rätt sätt är oftast ateister. DVS tolkar bokstavligt, förstår inte metaforerna etc.
Menar du att du tror att de flesta kristna i världen är bokstavstrogna? Jag har inte sagt att alla som tolkar annorlunda än mig skulle tolka fel.
Nej men det finns inga bokstavstrogna ateister.
Återgå till Intressanta intressen