Religion
Religion
Parvlon skrev:Hettan skrev:Jag pratar om medvetande inte intellekt. Det ena vakar över det andra. Kan du med 100% säkerhet säga att medvetande inte är universellt? Medvetande är tystnad, så vad skiljer medvetanden åt?
Kan du med 100% säkerhet säga att medvetande = tystnad ?
Ur ett perspektiv, ja. När du inte förlorar dig själv i tankar = tystnad så är du mer närvarande i nuet. Mer medveten om vad som händer runtomkring för du är fokuserad.
Re: Religion
Det finns en bra film på ämnet, en ateist och en troende sitter i en lägenhet och har en existentiell diskussion samtidigt som något pågår utanför lägenheten.
Rekommenderas!
The Sunset Limited
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt1510938/
Rekommenderas!
The Sunset Limited
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt1510938/
Religion
Alien skrev: Lyckliga människor behöver kanske ingen religion, men alla människor är inte lyckliga.
Det verkar vara något som många ateister hakar upp sig på, att det är för att man skulle vara olycklig som man blir troende.
Däremot tycker jag att kristna ofta verkar mer lyckliga än ateister. Och att ateister är dem som ständigt söker efter mening med livet och hur man ska bli lycklig.
Religion
kapuni skrev:Alien skrev: Lyckliga människor behöver kanske ingen religion, men alla människor är inte lyckliga.
Det verkar vara något som många ateister hakar upp sig på, att det är för att man skulle vara olycklig som man blir troende.
Däremot tycker jag att kristna ofta verkar mer lyckliga än ateister. Och att ateister är dem som ständigt söker efter mening med livet och hur man ska bli lycklig.
Om kristna (el troende öht) är lyckligare än ateister så finns det förstås all anledning att slå dövörat till när ateister kommer med sina rationella argument.
Annars så har Sverige och övriga länder i Norden fått höga resultat vid internationella lyckoundersökningar.
http://www.dn.se/ekonomi/varldens-lyckl ... i-sverige/DN skrev:De högsta nivåerna av lycka hittar man i norra Europa. Inga invånare är så lyckliga som de i Danmark. Därefter följer medborgarna i Norge, Schweiz, Nederländerna och Sverige.
Religion
Parvlon skrev:Lustigt att Jesus säger "allt du löser.." till den personen som du verkar mena är den första påven, och att han på ett annat ställe säger;Matt 18:18
Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen.
Jag tror det handlar om alla människor;Joh 20:23
Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden.”7. Ty om ni förlåter människor deras skuld så skall er himmelske Fader också fölåta er. Men om ni inte förlåter människorna deras skuld så skall er Fader i himmelen inte heller förlåta er eran skuld.
Men säger Jesus till de andra att de också bygga Hans kyrka på jorden ? Den förste påven heter faktiskt Clemens men det var med Petrus som allt började eller han blev särskilt utvald av Jesus .
Jag tror det handlar om prästämbete för inte alla människor kan förlåta synder utan bara präster .
Jag tror Petrus sa också att Jesus är Messias .
Senast redigerad av elle 2014-07-07 4:48:49, redigerad totalt 2 gånger.
Religion
Alltså, religion gör människor lyckliga eftersom det är ett helhetspaket. Ett happy meal.
Man får gemenskap, svar på svåra frågor, mening med livet.
Allt som man behöver i livet, allt som gör människor lyckliga.
Det går att få allt det där på annat håll, men det förutsätter att man samlar ihop det själv, hittar en egen gemenskap, egna svar, en egen mening med livet. Det kräver mer arbete.
Det är, helt enkelt, lagen om minsta möjliga motstånd som får människor att välja religionen.
Det går att få allt det där på annat håll, men det förutsätter att man samlar ihop det själv, hittar en egen gemenskap, egna svar, en egen mening med livet. Det kräver mer arbete.
Det är, helt enkelt, lagen om minsta möjliga motstånd som får människor att välja religionen.
Religion
Alien skrev:Alltså, alla som pratar om vetenskap och logik, missar poängen med religioner. Religionerna har en berättelse, som tilltalar människan. Den tilltalar deras fantasi och känslor. I synnerhet de som inte studerat vetenskap och logik, men även andra. .
Jag har läst att många vetenskapsmän är troende . De tror på Gud . Hur kan det tilltala deras fantasi och känslor . De kan vetenskap och logik och är troende eller kanske därför .
Religion
Alien skrev:Jag läste en gång en novell av Chesterton som handlade om en ateist som absolut ville övertyga en kristen om att Gud inte fanns. Den kristne ville inte alls bli övertygad, han var lycklig i sin tro, men till slut blev han det. Kan ni gissa hur det slutade?
Att den troende mötte Gud till slut som han förlorade tro på ...
Jag har läst en verklig historia om en ateist som förnekade Guds existens och ville inte övertyga någon troende om något . En gång åkte han till Italien och blev troende . Han hette Alphonse Ratisbonne .
Religion
För mig handlar vetenskap och rationellt tänkande också om att söka någonting utanför den kända världsbilden. Att tillåta sig att tänka i nya banor är grundläggande för forskning. Och att vara sådan i sin personliga livsfilosofi är ju nyttigt, man skall tro på att det finns nya områden som man inte vetat om.
För den troende så kan det vara så att Gud "öppnar dörrar" till en ny, annorlunda tillvaro eller Gudsbild. Jag tror man kan hitta otroligt mycket rikt i sitt inre. Från Kristus.
Och "Kristus huvud är Gud", så hur Gud är ännu mer intrikat det vet jag inte så bra än.
För den troende så kan det vara så att Gud "öppnar dörrar" till en ny, annorlunda tillvaro eller Gudsbild. Jag tror man kan hitta otroligt mycket rikt i sitt inre. Från Kristus.
Och "Kristus huvud är Gud", så hur Gud är ännu mer intrikat det vet jag inte så bra än.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Religion
kapuni skrev:Alien skrev: Lyckliga människor behöver kanske ingen religion, men alla människor är inte lyckliga.
+ 1
Jag nöjer mig med att nämna yoga , new age , önskar om att vinna stora summor pengar , många flickvänner eller pojkvänner , prylar ..
Religion
Jag slår inte dövörat till. Jag bara berättar utifrån egna upplevelser omkring olika människor.Alien skrev:Om kristna (el troende öht) är lyckligare än ateister så finns det förstås all anledning att slå dövörat till när ateister kommer med sina rationella argument.
Hmm det märks inte precis. Och det är något jag märker ju mer jag får perspektiv till Sverige. Frågan är nog snarare vad de anser vara äkta lycka. Världslig lycka eller andlig lycka.Alien skrev:Annars så har Sverige och övriga länder i Norden fått höga resultat vid internationella lyckoundersökningar.
DN skrev:
De högsta nivåerna av lycka hittar man i norra Europa. Inga invånare är så lyckliga som de i Danmark. Därefter följer medborgarna i Norge, Schweiz, Nederländerna och Sverige.
http://www.dn.se/ekonomi/varldens-lyckl ... i-sverige/
Religion
Alien skrev:Annars så har Sverige och övriga länder i Norden fått höga resultat vid internationella lyckoundersökningar.http://www.dn.se/ekonomi/varldens-lyckl ... i-sverige/DN skrev:De högsta nivåerna av lycka hittar man i norra Europa. Inga invånare är så lyckliga som de i Danmark. Därefter följer medborgarna i Norge, Schweiz, Nederländerna och Sverige.
Ja , det är klart . Materiella statusen eller tryggheten gör att man slipper oroa sig . Men samtidigt ironiskt nog stora depressioner , utbrändhet , psykisk ohälsa , ensamhet ..hur kommer det sig att många svenskar klagar på ensamhet om de är så lyckliga ?
Religion
kapuni skrev:Nej.Myrkr skrev:Det är, helt enkelt, lagen om minsta möjliga motstånd som får människor att välja religionen.
Det har med Guds uppenbarelse att göra. Inte vad som är minst jobbigt. Men visst underlättar livet när man har Gud.
Uppenbarar sig? Det låter som man får något levererat, alltså enkelt, snarare än att gå ut och söka efter det rätta för en, vilket skulle kunna bli jobbigt, eftersom det då kan bli fel. Men det är ju det som gör dom starka, att de fortsätter söka när yogan eller vad det nu kan vara visar sig vara fel.
Religion
Låter som en rimlig beskrivning till varför människor köper tokigheterna i religionerna (åtminstone när de från början är sökare).Myrkr skrev:Alltså, religion gör människor lyckliga eftersom det är ett helhetspaket. Ett happy meal.
Religion
elle skrev:Parvlon skrev:Lustigt att Jesus säger "allt du löser.." till den personen som du verkar mena är den första påven, och att han på ett annat ställe säger;Matt 18:18
Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen.
Jag tror det handlar om alla människor;Joh 20:23
Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden.”7. Ty om ni förlåter människor deras skuld så skall er himmelske Fader också fölåta er. Men om ni inte förlåter människorna deras skuld så skall er Fader i himmelen inte heller förlåta er eran skuld.
Men säger Jesus till de andra att de också bygga Hans kyrka på jorden ?
Jesus säger att Han ska bygga kyrkan. Inte Petrus.
Och hur lär Jesus ut att man blir befriad från dödsriket? Jo, det var väl tron på att han är Guds enfödde, Messias och Herren.18Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den.
Det kan man ju tro men finns det inget mer belägg än den bibelversen, menar du?Den förste påven heter faktiskt Clemens men det var med Petrus som allt började eller han blev särskilt utvald av Jesus .
Alla människor kan och ska förlåta andra människor. Annars kommer inte Gud att förlåta en själv. Verserna finns några poster tidigare som säger detta.elle skrev:Jag tror det handlar om prästämbete för inte alla människor kan förlåta synder utan bara präster .
Religion
Myrkr skrev:Alltså, religion gör människor lyckliga eftersom det är ett helhetspaket. Ett happy meal.
Paulus säger att vi ska lämna den " gamla "människa och klä oss i den " nya " människa . Det kräver faktiskt ett arbete att lämna sitt gamla liv för Kristus skull . Omvändelse är ett arbete också .
Ateister vill göra allting ensam men kristna vill bjuda Jesus i sit liv vilket innebär en förändring .
Och vilken förändring har man i ett ateistiskt liv ???
Senast redigerad av elle 2014-07-07 17:15:43, redigerad totalt 3 gånger.
Religion
Självklart kan man söka efter Gud. Men man blir inte troende bara för att det är minst jobbigt, det var så jag menade. Man gör det för att man tror på Gud, och ofta är det efter att Han har uppenbarat sig som man börjar tro. Men det finns ju undantag.Myrkr skrev:kapuni skrev:Nej.Myrkr skrev:Det är, helt enkelt, lagen om minsta möjliga motstånd som får människor att välja religionen.
Det har med Guds uppenbarelse att göra. Inte vad som är minst jobbigt. Men visst underlättar livet när man har Gud.
Uppenbarar sig? Det låter som man får något levererat, alltså enkelt, snarare än att gå ut och söka efter det rätta för en, vilket skulle kunna bli jobbigt, eftersom det då kan bli fel. Men det är ju det som gör dom starka, att de fortsätter söka när yogan eller vad det nu kan vara visar sig vara fel.
Religion
Religion är en sorts primitiv mänsklig reaktion. När vi var totalt utlämnade och förstod ingenting. Vi hade varandra, alla andra var en sorts fiender. Vi skapade historier som höll ihop oss. För att klara av att överleva.
Överlevande är kriteriet. Det var smart att skapa religioner, in the long run.
För att skapa gemenskaper, gemensamma mål, och en sorts tro på livet och framtiden.
Det är genant att förklara sånt här. Jag behandlar er som idioter, som inte kan tänka själva. Jag måste förklara. Det vore väldigt kul att träffa nån som visar att jag är totalt ute och cycklar.
Frimodig
Överlevande är kriteriet. Det var smart att skapa religioner, in the long run.
För att skapa gemenskaper, gemensamma mål, och en sorts tro på livet och framtiden.
Det är genant att förklara sånt här. Jag behandlar er som idioter, som inte kan tänka själva. Jag måste förklara. Det vore väldigt kul att träffa nån som visar att jag är totalt ute och cycklar.
Frimodig
Religion
Inte för att det spelar roll, tror jag. Satan flyger nog in i alla människor nån gång då och då men lustigt att den som du tror är den förste påven också kallas Satan av Jesus.Elle skrev:Men säger Jesus till de andra att de också bygga Hans kyrka på jorden ?
Mark 8:33
Men han vände sig om, och när han såg lärjungarna tillrättavisade han Petrus: ”Håll dig på din plats, Satan. Dina tankar är inte Guds, utan människors.”
Religion
Parvlon skrev:Inte för att det spelar roll, tror jag. Satan flyger nog in i alla människor nån gång då och då men lustigt att den som du tror är den förste påven också kallas Satan av Jesus.Elle skrev:Men säger Jesus till de andra att de också bygga Hans kyrka på jorden ?Mark 8:33
Men han vände sig om, och när han såg lärjungarna tillrättavisade han Petrus: ”Håll dig på din plats, Satan. Dina tankar är inte Guds, utan människors.”
Jesus var öppet med sitt uppdrag ( är det ok att skriva så ? ) men Petrus hade kanske andra planer och förebrådde Jesus . Kanske var det Satans försök att få Jesus att ge upp ??
Det är kyrkans tradition att se Petrus som förste biskop och påven . Han lät sig korsfästa upp och ner dvs . med huvudet ner mot marken .
Återgå till Intressanta intressen