Relationstips
Re: Relationstips
Kostymhippie skrev:Men psykiska problem såsom panikångest, depression m.m går nästan alltid att bota eller i alla fall förbättra till en nivå så det inte stör vardagslivet.
Önskar verkligen att du har rätt ...
Om man är i en nära relation går det oftast att hjälpa den andre på ett helt annat sätt än någon som ska vara "professionell".
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Om man är i en nära relation går det oftast att hjälpa den andre på ett helt annat sätt än någon som ska vara "professionell".
Jag har försökt att läka mina trasiga män med kärlek. Det gick inget vidare. Sjukdomen segrade
Jag trodde att bara jag älskar tillräckligt mycket, ger av mig själv och försöker riktigt ärligt så ska allt bli bra. Det var mycket naivt tänkt och resultatet blev att jag istället blev ännu sjukare och sjönk ner i en djup depression.
Mitt beteende möjliggjorde för dem att bekvämt vara kvar i sin sjukdom, Medberoende kallas det visst
Det är fråga ta itu med tankeprocesserna. Kärlek är att ge den hjälpande handen.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Det är fråga ta itu med tankeprocesserna. Kärlek är att ge den hjälpande handen.
Ja, det är så klart att kärleken vill gott och man vill hjälpa men ibland blir det fel ändå.
Vad menar du med tankeprocesserna?
Känner igen mej i din beskrivning, Carla1!
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Känner igen det du skriver om att kvinnor i "vanliga" sexuella förhållanden inte riktigt klart och tydligt berättar hur de vill ha det i sängen. En tjejkompis sa:
"Om jag ska behöva berätta hur jag vill ha det förtar det stämningen".
Fattar inte den inställningen. Vågar eller vill inte kvinnan tala om hur hon får orgasm får hon skylla sig själv.
Kanske kan detta vara en av orsakerna till att ganska många kvinnor fejkar orgasm. Hon törs inte ta för sig helt enkelt.
Och vad det beror på kan vi ju ha en lång historielektion om, (men det orkar jag inte ) Den viktorianska tidens ideal om att kvinnan var en asexuell varelse och skulle ligga passiv och tänka på något kallt under akten kanske hänger kvar mer i våra könsroller än vad vi vill erkänna. Det var ju fult på den tiden med en kvinna som gav sig hän.
Under medeltiden däremot, var det helt självklart att kvinnan var lika kåt som mannen.
I den sexuella grupp du hittat tror jag mig förstå att könsrollerna är utsuddade. Mannen kan vara slav och underdånig sin härskarinna och tvärtom. Här har man vågat bejaka det som hör till den egna äkta sexualiteten.
Förstår att det kan ge sexlivet en ordentlig skjuts, även om jag inte själv tillhör någon grupp.
Slutar med att säga att jag tror att du med ditt intellekt och alla funderingar har stor chans att få till ett riktigt bra förhållande till slut.
Kram
"Om jag ska behöva berätta hur jag vill ha det förtar det stämningen".
Fattar inte den inställningen. Vågar eller vill inte kvinnan tala om hur hon får orgasm får hon skylla sig själv.
Kanske kan detta vara en av orsakerna till att ganska många kvinnor fejkar orgasm. Hon törs inte ta för sig helt enkelt.
Och vad det beror på kan vi ju ha en lång historielektion om, (men det orkar jag inte ) Den viktorianska tidens ideal om att kvinnan var en asexuell varelse och skulle ligga passiv och tänka på något kallt under akten kanske hänger kvar mer i våra könsroller än vad vi vill erkänna. Det var ju fult på den tiden med en kvinna som gav sig hän.
Under medeltiden däremot, var det helt självklart att kvinnan var lika kåt som mannen.
I den sexuella grupp du hittat tror jag mig förstå att könsrollerna är utsuddade. Mannen kan vara slav och underdånig sin härskarinna och tvärtom. Här har man vågat bejaka det som hör till den egna äkta sexualiteten.
Förstår att det kan ge sexlivet en ordentlig skjuts, även om jag inte själv tillhör någon grupp.
Slutar med att säga att jag tror att du med ditt intellekt och alla funderingar har stor chans att få till ett riktigt bra förhållande till slut.
Kram
Carla1 skrev:I den sexuella grupp du hittat tror jag mig förstå att könsrollerna är utsuddade.
Jag kan inte alls hålla med.
Generellt sett inom BDSM förstärks könsrollerna eftersom en absolut majoritet av männen är dominanta och de allra flesta kvinnor är undergivna.
Undergivna män blir visserligen fler, eller syns mer, men dominanta kvinnor är sällsynta.
Tror inte att Kostymhippien är någon särskilt tillförlitlig källa till kunskap om hur man får ett bra sexliv...
Om man tror att man, genom BDSM med tydliga stoppord, slipper ifrån att träna sig i annan kommunikation när man knullar, så är det hög tid att ta sig en veckas celibat eller två och försöka använda hjärnan om hjärncellerna nu inte har runnit ut med försatsen, det vill säga...
BDSM är nice, jag gillar det själv, MEN det funkar bara när BÅDA parter:
1. Är jämställda rent socialt och den ene inte befinner sig i underläge gentemot den andre i vardagslivet.
2. Är känslomässigt trygga med varandra och känner varandras kroppar väl.
3. Är fullkomligt på det klara med hur leken ska utformas och har förmågan att spela rollspel.
4. Kan hålla isär rollspelet från den vardagliga relationen.
Om man tror att man, genom BDSM med tydliga stoppord, slipper ifrån att träna sig i annan kommunikation när man knullar, så är det hög tid att ta sig en veckas celibat eller två och försöka använda hjärnan om hjärncellerna nu inte har runnit ut med försatsen, det vill säga...
BDSM är nice, jag gillar det själv, MEN det funkar bara när BÅDA parter:
1. Är jämställda rent socialt och den ene inte befinner sig i underläge gentemot den andre i vardagslivet.
2. Är känslomässigt trygga med varandra och känner varandras kroppar väl.
3. Är fullkomligt på det klara med hur leken ska utformas och har förmågan att spela rollspel.
4. Kan hålla isär rollspelet från den vardagliga relationen.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Skulle vilja lägga till:
5. Känner sig själv och sina gränser väl, sina svagheter och sina styrkor.
6. Är beredd att ständigt kommunisera, utvärdera och ifrågasätta sina upplevelser. Samt alltid är beredd att omvärdera relationen och BDSM- inslagen.
Som ny inom BDSM tror man ofta att man funnit de ultimata relationerna och vill gärna tror att man har alla svar direkt.
Det är väl så fel det kan bli.
5. Känner sig själv och sina gränser väl, sina svagheter och sina styrkor.
6. Är beredd att ständigt kommunisera, utvärdera och ifrågasätta sina upplevelser. Samt alltid är beredd att omvärdera relationen och BDSM- inslagen.
Henkkalexi skrev:Tror inte att Kostymhippien är någon särskilt tillförlitlig källa till kunskap om hur man får ett bra sexliv...
Som ny inom BDSM tror man ofta att man funnit de ultimata relationerna och vill gärna tror att man har alla svar direkt.
Det är väl så fel det kan bli.
calima skrev:Carla1 skrev:I den sexuella grupp du hittat tror jag mig förstå att könsrollerna är utsuddade.
Jag kan inte alls hålla med.
Generellt sett inom BDSM förstärks könsrollerna eftersom en absolut majoritet av männen är dominanta och de allra flesta kvinnor är undergivna.
Undergivna män blir visserligen fler, eller syns mer, men dominanta kvinnor är sällsynta.
Jag har ingen egen erfarenhet av BDSM, så jag kanske inte ska snacka så mycket, men såg ett långt dokumentärprogram om BDSM, som INTE gick ut på att visa en massa sex, utan verkligen ville förklara på ett seriöst sätt hur det fungerade. Där bytte de roller ibland, den undergivne kunde vara dominant och tvärtom. Men det kanske inte är så vanligt.
Carla1 skrev: Där bytte de roller ibland, den undergivne kunde vara dominant och tvärtom. Men det kanske inte är så vanligt.
Det kallas att "switcha", finns i ett otal varianter, är inte så vanligt och ses ofta lite över axeln av den som anser sig syssla med "riktig" bdsm.
För naturligtvis finns statustänkandet med även inom bdsm. Vissa typer av relationer anses mer "riktiga" än andra, av dem som ser sig som "riktiga" alltså.
calima, Typiskt N-Typisk egenskap som har smugit in sig i den annars så "frigjorda" subgruppen
- plåtmonster
calima skrev:Carla1 skrev: Där bytte de roller ibland, den undergivne kunde vara dominant och tvärtom. Men det kanske inte är så vanligt.
Det kallas att "switcha", finns i ett otal varianter, är inte så vanligt och ses ofta lite över axeln av den som anser sig syssla med "riktig" bdsm.
För naturligtvis finns statustänkandet med även inom bdsm. Vissa typer av relationer anses mer "riktiga" än andra, av dem som ser sig som "riktiga" alltså.
Tråkigt att det inte alls är så utsuddade roller som jag trodde. Statustänkande och könsroller florerar ju tydligen lika mycket inom BDSM som överallt annars. Är väl ett mänskligt beteende som går igen hela tiden. Usch!
Men det verkar ju som om man får tänka till lite mer än vanligt i alla fall om man tittar på dina och Henkalexis punkter. Ska man kvala in på alla sex är man ju inte dålig.
Känslomässig trygghet tex, hur många känner egentligen det i ett förhållande. Fast det ni menar är kanske den känslomässiga tryggheten just i den sexuella stunden.
Jag menar, och det tror jag att Calima gör också, att man ska vara trygg i relationen med den man har BDSM med. Du får ingen äkta trygghet i den sexuella stunden vid BDSM om du inte känner personen så pass väl att du vet att du kan lita på honom/henne.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
plåtmonster skrev:"frigjorda" subgruppen
Min erfarenhet är tyvärr att mindre frigjord och mer closeminded grupp får man leta efter. Många är tex väldigt föraktfulla mot vaniljare ...
Henkkalexi skrev:Jag menar, och det tror jag att Calima gör också, att man ska vara trygg i relationen med den man har BDSM med. Du får ingen äkta trygghet i den sexuella stunden vid BDSM om du inte känner personen så pass väl att du vet att du kan lita på honom/henne.
Exakt vad jag menade.
Ju bättre du känner din partner, ju mer tillit som finns desto bättre/säkrare sex.
Men därmed absolut inte sagt att det måste vara en fast långvarig relation, en traditionell kärleksrelation.
@calima, Det kan bero på att bristen på respekt gör att densamma återgäldas?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:@calima, Det kan bero på att bristen på respekt gör att densamma återgäldas?
Mycket möjligt.
Men jag anser inte att man i tid och otid skall slå sig för bröstet och proklamera sin egen openmindedhet, frigjordhet och kräva respekt för sin egen sexualitet samtidigt som man använder "vaniljare" som ett nedsättande skällsord.
Jag anser inte heller att det är speciellt seriöst att diskutera om exv analsex är att betrakta som bdsm när "varenda jävla vanlijare" sysslar med det.
Och det finns de som är allvarlig bekymrade över att så många vaniljare har börjat använda bojor och mjukare piskor.
En del vill ha klara gränser och höga murar gentemot vaniljare. Intresset av att tillhöra en subkultur överstiger vida vilja att möta acceptans.
Och jag ogillar den skepsis som visas de bdsm'are som "erkänner" att de ibland gillar och njuter av vanjljsex.
calima skrev:plåtmonster skrev:@calima, Det kan bero på att bristen på respekt gör att densamma återgäldas?
Mycket möjligt.
Men jag anser inte att man i tid och otid skall slå sig för bröstet och proklamera sin egen openmindedhet, frigjordhet och kräva respekt för sin egen sexualitet samtidigt som man använder "vaniljare" som ett nedsättande skällsord.
Jag anser inte heller att det är speciellt seriöst att diskutera om exv analsex är att betrakta som bdsm när "varenda jävla vanlijare" sysslar med det.
Och det finns de som är allvarlig bekymrade över att så många vaniljare har börjat använda bojor och mjukare piskor.
En del vill ha klara gränser och höga murar gentemot vaniljare. Intresset av att tillhöra en subkultur överstiger vida vilja att möta acceptans.
Och jag ogillar den skepsis som visas de bdsm'are som "erkänner" att de ibland gillar och njuter av vanjljsex.
Fast det du beskriver måste vara en hardcore kärna som verkligen går in för livsstilen? Det måste ju finnas hur många som helst som bara gör BDSM som en lek och ser det som en krydda i sexlivet?
slackern skrev:Fast det du beskriver måste vara en hardcore kärna som verkligen går in för livsstilen? Det måste ju finnas hur många som helst som bara gör BDSM som en lek och ser det som en krydda i sexlivet?
Men den kärnan är ganska stor inom bdsm, och ganska tongivande inom etablerade bdsm-kretsar.
Vilka utgör kärnan egentligen?
- plåtmonster
calima skrev:slackern skrev:Fast det du beskriver måste vara en hardcore kärna som verkligen går in för livsstilen? Det måste ju finnas hur många som helst som bara gör BDSM som en lek och ser det som en krydda i sexlivet?
Men den kärnan är ganska stor inom bdsm, och ganska tongivande inom etablerade bdsm-kretsar.
OK tack för infon och insynen. Men det måste väll finnas ett stort mörkertal som inte är swingers och vill få utlopp för sina lustar på BDSM klubbar?
plåtmonster skrev:Vilka utgör kärnan egentligen?
Namedropping? Skulle väl inte tro det.
De som är mest aktiva i diverse forum, syns mest och oftast på tillställningar, finns i slutna sällskap, fungerar som mentorer till "wannabies". De som många ser upp till och vars sätt/inställning/status många nya söker.
Och framför allt de som så gärna skriver manualer, förklarar ord och innebörd. Och då inte med hänvisningen till att det är deras syn på olika fenomen utan som framställer det som sanningar.
Typ xxx= yyy, när det faktiskt vore mer rätt med: för mig är xxx=yyy.
Återgå till Att leva som Aspergare