Relationsproblem: pojkvännens mamma

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Relationsproblem: partnerns mamma

Inläggav blue30 » 2012-02-08 11:58:15

Hej i gen!

Har bestämt mig för att om det uppstår fler situationer kommerjag be att få sätta oss ner alla 3 och jag kommer då tala om för henne att hon inte kan behandla mig som hon gör!
Kommer säga till på skarpen då.

Det som jag oroar mig för är att min kille vill bjuda hem sin familj till mig.
För vet ju inte om jag vill ha hans mamma i mitt hem.

Tack på förhand!
blue30

Anslöt: 2011-02-14

Inläggav aspiemamman » 2012-02-08 12:08:54

Jag tror att det är bättre att då talar om för henne att du blir ledsen, i stället för att säga till "på skarpen"

-Jag blir ledsen när du säger så där, brukar bita bättre, än att bli arg, för det är ju ledsen du blir och då är det ärligare att säga det, så att hon får bemöta din ärliga känsla.

Berätta att det hon säger ger dig ångest, så pass mycket att du måste välja att inte träffa henne igen, om hon inte kan förstå att du mår dåligt av hennes kommentarer.

Prata ärligt, även om det är att lämna ut ditt innersta, för ilska är inte ärligt, inte egentligen, eftersom du faktiskt blir ledsen, innerst inne.

Hoppas det ordnar sig för er alla, så att ni kan ha en relation där ni respekterar varandra, även om ni inte kan älska varandra. Du måste kanske också förstå henne lite, i det som hände mellan din kille och dig. Som mamma är man beskyddande mot särskilt sina söner.

Jag är mamma, och jag kan förstå lite hur hon känner, det är svårt att sluta skydda sina barn, även när de börjar bli stora, och måste få välja själva.

Kanske kan du möta henne bättre, om du säger att du förstår att hon inte tycker om det du gjorde, men att du ångrar det väldigt mycket och inte kommer att göra om det igen?
aspiemamman

Anslöt: 2009-11-13

Inläggav blue30 » 2012-02-08 13:03:05

Hej i gen!

Jag försöker förstå min killes mamma att hon har svårt att acceptera det jag gjorde för länge sen mot min kille.
Det ledde till att förhållande tog slut.

Nu har han och jag tillsammans i gen och hur jag mycket än försöker har jag svårt att acceptera henne som min "svärmor"

Men försöker ändå när hon och jag väl träffas bita ihop även om det känns jätte jobbigt.

Som jag känner det vill jag inte visa för henne att jag blir ledsen av hennes beteende mot mig då det kan vara så att hon är ute efter att såra mig på grund av det som hände tidigare?

Vill inte att hon ska få vinna över mig genom att just få mig ledsen och förvirrad.

Sen undrar jag om jag vågar låta henne komma in i mitt hem?

Är lite rädd för att hon ska skaffa sig befogenheter som hon i så fall tar till om förhållandet mellan mig och min kille tar slut.

Tack på förhand!
blue30

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 14:51:28

Vilka befogenheter skulle hon kunna skaffa sig?

I värsta fall får du göra det klart att du träffar din pojkvän, men inte mamman utan undantag.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav blue30 » 2012-02-08 16:39:10

Hej!

Att om tex förhållandet tar slut mellan min kille och mig att hon då tar sig rätten att skaffa extra nyckel till min lägenhet för att sedan gå in och hämta min killes saker!

Eller att hon på annat sätt skaffa sig befogenheter att komma in i min lägenhet etc

Känner att problemet började när jag och min kille blev tillsammans i gen.

Känns som att hon försöker göra mig ledsen och osäker som någon form av hämnd.

Vet inte hur jag ska hantera det?

Tack på förhand!
blue30

Inläggav calima » 2012-02-08 16:55:44

Ingen utom du själv, och hyresvärden, har rätt att gå in i din lägenhet.
Enbart du kan plocka ut nycklar till din lägenhet.

Vill hon ta sig in i din lägenhet utan din tillåtelse får hon gå via polisen och de bryter sig bara in om det finns stark misstanke om att du begått ett brott.

Tar hon sig olovandes in i din lägenhet kallas det "olaga intrång" och är ett brott.

Men är du inte lite väl ängslig nu?
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav nano » 2012-02-08 16:57:39

Blue30, Man kan inte skaffa sig befogenheter på det sättet, för att hon ska få komma in i din lägenhet så måste hon först få tillstånd av den som bor i lägenheten, dvs dig.
Du kan när du vill be en gäst att lämna din lägenhet o då är gästen tvungen att lämna din lägenhet, det är du som bestämmer i din lägenhet.
En som vägrar göra det kan man be polisen om hjälp för att få ut personen, då kommer de o säger till den personen och går den ändå inte så tar de denne med sig.
Det går o sätta dit denne för hemfridsbrott tror jag, olagligt är det iaf att inte lämna när man blivit ombedd att gå av den som bor i lägenheten.

Jag var tvungen att kalla på polis för en tid sedan men det löste sig bara vi försökte ringa till polisen, sedan gjorde vi en polisanmälan.

Fast man kanske inte gärna vill polisanmäla sin älskades mamma.

Har pojkvännen märkt något av sättet hon har mot dig?
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav nano » 2012-02-08 17:04:49

calima skrev:Ingen utom du själv, och hyresvärden, har rätt att gå in i din lägenhet.
Enbart du kan plocka ut nycklar till din lägenhet.
Hyresvärden får bara gå in utan lov om det är något akut såsom tex en vattenskada.
Det är när det är något som måste åtgärdas omedelbart och inte kan skjutas upp utan att det ger förvärrade skador på huset som de får göra så, altså enbart akuta ärenden.
Det var just detta som polisanmäldes, hyresvärden ringde på och ville komma in, när den inte fick det för att de inte hade något legitimt ärende så gick de bara förbi oss o rakt in, då börjde vi ringa polisen o de gick ut snabbt.

Därefter kontrollerade jag med hyresnämnden o de berättade att jag hade gjort helt rätt o att de måste dels säga till en månad i förväg om de vill in o det ska vara för att de ska göra en signifikant förbättring.
Att enbart titta i lägenheten är inte ok.
Det var skönt att få detta bekräftat :)
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav calima » 2012-02-08 17:12:29

nano skrev:enbart akuta ärenden.

Det är sant, jag var lite slarvig.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 17:22:12

Kan bekräfta det nano säger.
plåtmonster

Inläggav blue30 » 2012-02-08 17:23:00

Hej i gen!

Kan ju vara så att jag oroar mig lite väl mycket?

Men det bottnar i när jag för länge sen gjorde dumt mot min kille.
Då hade hon fixat nyckel till vår lägenhet för att sedan börja flytta ut mina saker.

Hon tog sig rätten att bestämma att det var jag som var tvungen att flytta fast att både min kille och jag stod på hyreskontraktet.

Men sen jag nu bor i egen lägenhet och står ensam på hyreskontrakten kan hon väl inte göra så i gen om förhållandet mellan mig och min kille tar slut?

Jag har märkt att hon anstränger sig för att vara trevlig mot mig men rätt som det är kommer det ett dåligt skämt från hennes sida vilket gör mig stressad och fundersam.

Tack på förhand!
blue30

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 17:31:06

Tror det blir lättare att förstå helhetsbilden om du förklarar vad som är "dumt".

Vem som står på hyreskontraktet avgör vem som har rätt till bostaden.
plåtmonster

Inläggav geocache » 2012-02-08 17:38:18

blue30 skrev:Men sen jag nu bor i egen lägenhet och står ensam på hyreskontrakten kan hon väl inte göra så i gen om förhållandet mellan mig och min kille tar slut?

Nej, det kan hon inte.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav blue30 » 2012-02-08 17:42:07

Hej i gen!

Kan ju säga att det hade med pengar att göra och till saken är att jag var inte ärlig mot dom!
Detta ledde som sagt till att förhållandet tog slut och min killes mamma tog sig rätten att bestämma att det var jag som var tvungen att flytta ur lägenheten.

Vi båda stod på hyreskontrakten.

Nu bor jag som sagt i egen lägenhet och står ensam på hyreskontraktet.
Men förutom jag har min kille och mina föräldrar nycklar till min lägenhet.

Så det är ju ut i från detta att jag är lite orolig för att min killes mamma ska skaffa sig rätten i gen att tvinga mig flytta ur min egen lägenhet om det skulle bli så att förhållandet mellan min kille och mig tar slut?

Som sagt jag märker att hon anstränger sig lite för att vara trevlig men kan inte komma i från att jag tycker det är jobbigt när hon ska skämta med mig hela tiden.

Tack på förhand!
blue30

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-08 17:47:26

Står du ensam på hyreskontraktet så kan din svärmor omöjligen tvinga dig att flytta. Helt uteslutet och bortom allt vad rim, reson och svensk lag heter.

Andas ut och byt lås.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav blue30 » 2012-02-08 17:59:05

Hej i gen!

Känner mig lite tryggare nu!

Ber att få låset utbytt gör jag bara om jag märker tendenser från hennes sida att hon vill komma in i min lägenheten utan min vetskap.

Men tror ni att hon har märkt att lägenheten jag bor i nu är bara min dvs att hon inte kan komma in utan mitt samtycke?

På sikt sen vill jag gärna att jag och min kille flyttar i hop i en gemensam lägenheten där min killes mamma inte har möjlighet att tvinga mig och flytta.

Tack på förhand!
blue30

Inläggav geocache » 2012-02-08 18:08:49

blue30 skrev:Hej i gen!Men tror ni att hon har märkt att lägenheten jag bor i nu är bara min dvs att hon inte kan komma in utan mitt samtycke?

Hej igen blue30!

Så länge du ensam står för kontraktet på din lägenhet har hon inte minsta rätt att bereda sig eller begära tillträde till din lägenhet. Samma bör gälla om/när du och din kille flyttar ihop. Sedan är ju frågan om vad din kille tycker om att hans mamma vill komma hem till er efter att ni flyttat ihop. Skulle hon komma och ringa på hos dig så är du inte skyldig att släppa in henne.

Här http://www.hyresgastforeningen.se/Sidor/default.aspx finns en hemsida där man kan ställa frågor om olika saker som gäller boendet.

Massor av varm omtanke till dig och till din kille!

/geocache
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav blue30 » 2012-02-08 18:18:37

Hej i gen!

Jag står ju som sagt nu ensam på hyreskontraktet på min lägenhet.

Känner ärligt talat att jag inte alls vill ha henne i mitt hem men ska försöka för min killes skull att min killes familj ska få komma på besök hemma hos mig.

Bjuda på en bit mat eller en fika.

När det har gått lite längre tid ska jag sen fråga om jag och min kille kan flytta i hop i en gemensam lägenhet som vi gjorde innan.

Då måste jag på något sätt försäkra mig om att hans mamma bara kommer in i lägenheten efter bådas samtycke.

Men tycker på något sätt att det känns lite lättare nu för det är ju trots allt cirka 4 mil mellan mig och hans mamma.

Tack på förhand!
blue30

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 18:34:14

Låt din kille vara inneboende istället.
plåtmonster

Inläggav blue30 » 2012-02-08 18:43:10

Hej i gen!

Ger det mig rätten att helt bestämma över min lägenhet även om mitt och min killes förhållande tar slut?

Men på sikt längre fram går det på något sätt hindra henne från att komma in i vår gemensamma lägenhet utan bådas samtycke?

Känns som att jag börjat få klarhet i det hela nu!
blue30

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-08 18:47:10

Lägenheten är DIN och DU ENSAM står på kontraktet, vilket gör att du helt SJÄLVKLART har rätt att bestämma vem du vill släppa in där, inklusive din pojkvän.

Om han inte står på kontraktet så har du, rent juridiskt, full rätt att slänga ut honom när helst det behagar dig. Hans mor har du rätt att anmäla för olaga intrång om du ber att få tillbaka nyckeln och hon vägrar.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav blue30 » 2012-02-08 18:53:14

Hej i gen!

Nu kan jag äntligen känna mig lugn!

Då kan hon få komma på besök men har inte under några som helst omständigheter rätt till nyckel till min lägenhet!

Tack på förhand!
blue30

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 19:01:15

Henkkalexi skrev:Hans mor har du rätt att anmäla för olaga intrång om du ber att få tillbaka nyckeln och hon vägrar.

Är du säker på det?

Sen ska man se till att man har råd med hyran annars är kontraktet inget värt.
plåtmonster

Re: Relationsproblem: pojkvännens mamma

Inläggav blue30 » 2012-02-08 19:04:15

Hej i gen!

Jag för pengar från Försäkringskassan varje månad inklusive bostadstillägg

Känns som sagt bättre nu!
blue30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in