Relationsproblem: pojkvännens mamma

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Relationsproblem: pojkvännens mamma

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-08 19:05:37

plåtmonster skrev:
Henkkalexi skrev:Hans mor har du rätt att anmäla för olaga intrång om du ber att få tillbaka nyckeln och hon vägrar.

Är du säker på det?

Sen ska man se till att man har råd med hyran annars är kontraktet inget värt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemfridsbrott
Hemfridsbrott är det, inte olaga intrång. sorry om jag virrade till det.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 19:23:56

Fast är det ett brott att behålla en nyckel man mottagit frivilligt? att man inte får använda den är en annan sak.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav blue30 » 2012-02-08 19:52:13

Hej!

Hur menar du nu?

Jag kommer ju inte under några omständigheter ge henne tillträde till min lägenheten så länge jag själv inte vistas där samtidigt.

Tack på förhand!
blue30

Anslöt: 2011-02-14

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 20:07:41

Vart mest en fråga ställd till @Henkkalexi ;)
plåtmonster

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-08 20:30:31

plåtmonster skrev:Fast är det ett brott att behålla en nyckel man mottagit frivilligt? att man inte får använda den är en annan sak.

Hm. Jo, kanske. Jag är ingen jurist, men det bör ju vara synnerligen olagligt att använda den och varför skulle man ha den utan syfte att använda den?
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 20:50:28

Man kanske tappat bort den? osv..
plåtmonster

Inläggav blue30 » 2012-02-09 0:27:31

Hej i gen!

På söndag får vi besök av min killes familj.

Ska då bjuda på Tacos

Vill egentligen inte ha hem min killes mamma men ska försöka bita i hop så det blir så bra som möjligt.
Tack på förhand!
blue30

Inläggav nano » 2012-02-09 7:37:20

Man måste inte ge nycklar till sin lägenhet bara för att någon vill det eller att man har en relation med någon.

Jag skulle inte ge nyckel till nästan någon alls, vill de komma in så får de höra av sig.
Min syster har nyckel för att hon o jag delade lägenhet en tid och det har inte blivit av att jag bett o få den tillbaka och jag ser en nytta av att någon har nyckel ifall jag skulle tappa min o slipper då byta lås om jag skulle tappa den.

Skulle jag bli ihop med någon så skulle hon förstårs få nyckel så hon och jag kan bo ihop :)
Hoppas bara hon skulle vilja det.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Miche » 2012-02-09 7:51:08

Om du tappar din nyckel bör du ändå byta låscylinder, men du kan slippa kostnaden för en låssmed i och med att det finns en reservnyckel.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2012-02-10 4:04:00

Enda sättet din killes mamma kan komma in i lägenheten är om du ger din kille en nyckel och han i sin tur ger den till sin mamma. Men är lägenheten din så har hon ingen juridisk rätt att använda den nyckeln för att gå in utan din tillåtelse, inte ens för att hämta din killes saker. Om det tar slut mellan dig och din kille begär du hans nyckel tillbaka (om du gett honom en extranyckel). Ska han hämta sina saker så får ni komma överens om när.

Det verkar som du hakat upp dig på detta. Enklast är att berätta om det för din pojkvän. Säg att du fått det som en tvångstanke trots att du inte alls planerar att göra slut.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav blue30 » 2012-02-10 9:19:14

Hej i gen!

Jag grämer mig en del inför söndag då min killes mamma ska komma på besök hemma hos mig.
Det är ju inte precis jag som har bjudit henne!

Måste försöka hitta ett sätt att hantera situationen på ett bra sätt?
För vill ju inte vara bussig mot henne om hon ändå sen fortsätter att vara taskig mot mig emellan åt.

Skulle sen på sikt kännas som en seger om jag och min kille flyttar i hop i en gemensam lägenhet där hon inte får tillgång till nyckeln under några omständigheter.

Tack på förhand!
blue30

Inläggav blue30 » 2012-02-10 15:03:34

Hej!

Tycker det känns jätte jobbigt inför nu på söndag

Vill helst inte ha henne hemma hos mig men ska bita ihop för min killes skull.

Om det blir för jobbigt får jag i värsta fall gå ut på en promenad och sen komma tillbaka!

Tack på förhand!
blue30

Inläggav geocache » 2012-02-10 17:22:38

Hej blue30!

Få se nu... har din kille bjudit sin mamma hem till dig utan att ens fråga dig om du är med på att hon kommer hem till dig och hälsar på :shock:?

Jag skickar massor av varm omtanke till dig nu.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav blue30 » 2012-02-10 18:18:42

Hej!

Det var på min killes initiativ att han har bjudit hem sin familj till mig nu på Söndag

Jag vill inte alls ha hans mamma hos mig men känner mig pressad då det redan är bestämt!

Känns som att min killes mamma påverkar honom till att hålla lite avstånd till mig.

Vad ska jag göra?

Tack på förhand!
blue30

Inläggav geocache » 2012-02-10 18:27:57

blue30 skrev:Känns som att min killes mamma påverkar honom till att hålla lite avstånd till mig.

blue30 skrev:Vad ska jag göra?

Kanske fråga din kille om det stämmer, det att hans mamma påverkar honom till att hålla avstånd från dig? Det verkar ju som att hon inte klarar av att du och han är tillsammans. Men sådant kan ju inte hon styra, fastän hon tycks tro det...

"Man kan inte vara tillräckligt noga i valet av svärföräldrar i allmänhet, och i synnerhet inte tillräckligt noga i valet av svärmor"...
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav blue30 » 2012-02-10 18:40:01

Hej i gen!

Jag kan ju inte veta med all säkerhet att det är så men får en känsla av det.

Men det jag där emot är säker på att hon har svårt att acceptera mig på grund av de dumheter jag gjorde mot min kille för cirka 6 år sedan.

Kan inte nog säga hur jobbigt jag tycker det är att ha henne i min närhet på grund av hur hon betett sig mot mig flera gånger.

Tack på hörhand!
blue30

Inläggav slackern » 2012-02-10 18:51:14

blue30 skrev:Men det jag där emot är säker på att hon har svårt att acceptera mig på grund av de dumheter jag gjorde mot min kille för cirka 6 år sedan.

Vad var det du gjorde emot honom? Mammor kan vara väldigt beskyddande mot sina barn. Och om du har gjort något som har knäckt honom psykiskt. Och hon har sett hur pass sårad han har blivit så kanske hon vill beskydda sin son att det ska hända igen.

Det försvarar ju inte dödshot som kan ge fängelse men kanske något utav hennes andra beteende.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav calima » 2012-02-10 18:53:43

Mamman kanske tycker att det är urjobbigt att vara i närheten av Ts? Och har svårt att bete sig som folk.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav blue30 » 2012-02-10 19:10:36

Hej i gen!
Det dumma jag gjorde mot min kille hade med pengar att göra samt att jag inte var ärlig mot hans familj.

Det ledde till att förhållande tog slut och jag tvingades av henne flytta hem till mina föräldrar!

Hade hon rätten att bestämma att det var jag som skulle flytta?

Vi stod båda på hyreskontrakten nämligen.

Men nu har det gått cirka 6 år sen dess och han och jag är tillsammans i gen.

Tycker det är så tråkigt att hon beter sig som hon gör mot mig då jag försöker anstränga mig för att vara trevlig och ärlig.

Känns ur jobbigt att hon är bjuden till mig på söndag.

Till Calina: vad menas med TS?

Tack på förhand!
blue30

Inläggav calima » 2012-02-10 19:46:04

blue30 skrev:... att jag inte var ärlig mot hans familj.

Då är det kanske inte så konstigt att hon inte litar på dig nu?
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav blue30 » 2012-02-10 19:54:36

Hej!
Möjligtvis inte!

Men som jag ser det är det ju min kille som bestämmer helt själv att han vill vara tillsammans med mig!

Om hon påverkar honom till något annat leder det ju till att hon kommer såra honom djupt då jag vet att han tycker om mig väldigt mycket!

Det som hände går inte att göra ogjort men jag tycker på något sätt att hur jobbigt hon tycker att det är får hon får försöka respektera att jag och min kille är tillsammans i gen!

Vet att min killes övriga familj gillar mig dvs tycker att jag är snäll.

Tack på förhand!
blue30

Inläggav Alien » 2012-02-10 21:09:59

TS betyder "trådstartaren".

Jag tycker att ett problem här är mellan TS och hennes pojkvän. Han har ingen rätt att bjuda hem någon annan till ditt hem, särskilt inte när han vet att det är spänt mellan dig och hans mamma.

Nu är det redan gjort, och du kanske inte vill tvinga honom att säga "Nej, du får inte komma för min flickvän". Men jag tycker du ska göra klart för honom att han alltid ska kolla upp med dig först innan han bjuder någon (och i synnerhet sin mamma) hem till dig.

Hoppas allt går bra på söndag. Antagligen kommer hon inte att vara öppet oförskämd mot dig så länge hennes son finns med.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav blue30 » 2012-02-10 22:28:32

Hej i gen!

Om hon fortsätter bete sig oförskämt kommer jag definitivt bryta all kontakt med henne!

Jag bestämmer över min lägenhet och kan neka henne att komma om jag är riktigt elak.

Men denna gång väljer jag inte att göra det då det betyder mycket för min kille att hans familj får komma!

Tack på för hand!
blue30

Inläggav blue30 » 2012-02-13 16:36:11

Hej i gen!

I går hade jag besök av min killes familj

Jag tycker att min killes mamma betedde sig ganska bra mot mig men känner på något sätt att hon håller lite distans till mig.

Sen märker jag att hon är ganska så bestämd av sig men kändes skönt i går att jag sa i från till ett förslag i från hennes sida.

Det gällde angående om hon skulle följa med på promenad med min killes brors och hans tjejs hund.

Jag bedömde att det gick bra ändå utan att hon behövde följa med!

Men framöver ska jag ha fortsatt kontakt med henne?

Tack på förhand!
blue30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in