Relationsfrågor
40 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Hur då nedvärderande? Mitt intryck: en person, som redan har uttryckt stort behov av en tillflykt, säger att hon ska tänka efter. Hon får därefter flera kortare och längre kommentarer som tycks bortse från att hon redan hade sagt att hon ska tänka efter. Hade jag trott att författarna inte vore kapabla att tänka ett steg längre hade jag knappast kritiserat dem.
Zombie skrev:Hur då nedvärderande? Mitt intryck: en person, som redan har uttryckt stort behov av en tillflykt, säger att hon ska tänka efter. Hon får därefter flera kortare och längre kommentarer som tycks bortse från att hon redan hade sagt att hon ska tänka efter. Hade jag trott att författarna inte vore kapabla att tänka ett steg längre hade jag knappast kritiserat dem.
Om någon ska tänka efter kanske det hjälper med fler vinklar? Visst noterade jag att vederbörande skulle tänka efter, och jag noterade inlägg som ledde till den punkten. Däremot fanns det, från min vinkel, hål som ännu inte var fyllda - därav ett svar från mitt håll.
Igen - jag bemödar mig inte med att svara om jag inte ens orkar läsa hela tråden.
barracuber skrev:Jag tolkar TS (ankie) som att hon önskar ett forum för livspartners till aspergare. Ett lämpligt namn på en sådan avdelning skulle kunna vara Att leva med Aspergare. (Den borde täcka in både relationen NT-aspergare och relationen aspergare-aspergare)
Nej det täcks inte. Man kan bli förälskad i någon med asperger (som jag blev) utan att detta nödvändigtvis leder till någon riktig relation.
Begreppet relationer tolkar jag också som om det kan handla om djupare vänskapsrelationer. Eller kanske till och med viljan att förstå en bekant eller arbetskamrat?
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
tahlia skrev:Zombie skrev:Hur då nedvärderande? Mitt intryck: en person, som redan har uttryckt stort behov av en tillflykt, säger att hon ska tänka efter. Hon får därefter flera kortare och längre kommentarer som tycks bortse från att hon redan hade sagt att hon ska tänka efter. Hade jag trott att författarna inte vore kapabla att tänka ett steg längre hade jag knappast kritiserat dem.
Om någon ska tänka efter kanske det hjälper med fler vinklar? Visst noterade jag att vederbörande skulle tänka efter, och jag noterade inlägg som ledde till den punkten. Däremot fanns det, från min vinkel, hål som ännu inte var fyllda - därav ett svar från mitt håll.
Okej, bra tänkt tycker jag. Då kan det ha varit jag som saknade en liten markering typ "bra att du tänker efter, ett par saker till jag har tänkt på..." eller helt enkelt missuppfattade.
tahlia skrev:Igen - jag bemödar mig inte med att svara om jag inte ens orkar läsa hela tråden.
Jo, jag uppfattade det. Det brukar jag också, när jag inte garderar mig för att jag inte har gjort det eller tycker det är tydligt att det bara är en detalj jag svarar på. Så rätt vad det är är det något jag inte har läst iallafall. Samma med allt det andra, jag påstår inte att jag inte kan göra så själv. Inte för att bråka, utan ville bara säga det.
Zombie skrev:barracuber skrev:Alternativt att man bakar ihop det med föräldraforumet, som Zombie skrev. Men båda ämnena är ganska stora i sig som kanske helst inte ska blandas.
Jag menade alltså inte huller om buller, utan som två underfora i en gemensam avdelning.
Jag tycker också att det skulle kännas som en bra lösning.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Mailliw87 skrev:skulle också vara intresserad av ett relationsforum. går igenom första relationen nu, typ, 75% av den är ren ångest, tror inte det ska vara på det här viset
Om du vill snacka om det med mig (bara ett förslag) så PM'a mig gärna. Jag är inget proffs, men jag har haft en del förhållanden och det kan ju vara lärorikt att ha någon att diskutera ämnet med.
Tjohej!
Dark_Solitude skrev:Zombie skrev:Det ligger i högsta grad i vårt eget intresse att välkomna enter som vill lära sig om oss.
Nej.
Så fort en massa vanliga människor ska vara med och skriva i ett forum, så förvandlas det till ungdomar.se - en sajt för tävlingar i skitkastning.
Orelevanta påhopp och personangrepp..
Då kan dem få en liten skylt under sitt användarnamn där det står typ NT,
så man vet vilka man ska akta sig för.
Som aspie kom jag hit för att hitta en fristad från vanliga människor.
Här är vi aspies. Här råder mogenhet och frid.
Inga påhopp, inga tävlingar i smutskastning eller dryghet.
Keep it that way.
Blir oerhört ledsen när jag läser detta inlägget.
Anledningen torde tala för sig själv när man som "vanlig människa" (är du ovanlig?) blir beskylld för att vara omogen, dryg och bråkstake.
Förmodligen kommer du att se detta som ett påhopp, men jag kan förtydliga redan nu med att säga att det är det inte.
Mer ett försvar från mig som NT, och en förhoppning om förståelse från dig att i mångt och mycket är vi inte olika ett dugg.
Jag har sökt mig hit för att jag sedan ett år tillbaka lever med en man som har diagnosen Aspergers. Den har han haft sedan barnsben och lärt sig leva med det och anpassa sig och utvecklas.
För mig är det dock helt nytt med denna värld och jag är genuint intresserad av att lära mig och att förstå.
Hade rollern avarit omvända - jag med AS och du utan.. Då hade jag varmt välkomnat ditt intresse för min situation, och önskan om förståelse för bättre samverkan.
/AC
Bjäbbmonstret skrev:barracuber skrev:Jag tolkar TS (ankie) som att hon önskar ett forum för livspartners till aspergare. Ett lämpligt namn på en sådan avdelning skulle kunna vara Att leva med Aspergare. (Den borde täcka in både relationen NT-aspergare och relationen aspergare-aspergare)
Nej det täcks inte. Man kan bli förälskad i någon med asperger (som jag blev) utan att detta nödvändigtvis leder till någon riktig relation.
Begreppet relationer tolkar jag också som om det kan handla om djupare vänskapsrelationer. Eller kanske till och med viljan att förstå en bekant eller arbetskamrat?
Alla relationer kan givetvis innefattas i en sånt forum.
Själviskt nog var min tanke en partner-relation. Men det finns som du påpekar andra relationer mellan människor. och en vänskapsrelation kan vara nog så stark och i mångt och mycket påminna om en partnerrelation.
Min avsikt med frågan och förslaget var mest för jag hittade inget bra forum för att prata om vardagliga relationssaker.
Mailliw87 skrev:skulle också vara intresserad av ett relationsforum. går igenom första relationen nu, typ, 75% av den är ren ångest, tror inte det ska vara på det här viset
Jag har genom åren haft ett fåtal relationer, är just nu i min första med en Aspergare. Och vem visste väl det när vi träffades, han och jag
Jag pratar gärna med dig om relationsfrågor och problematik och glädjeämnen. Öppet eller i PM.
Jag har levt med min AS-partner i ett år nu och tycker mig ha lite på fötterna för att kunna diskutera i ämnet.
Innan dess hade jag ett förhållande med en man i 16 år. Så lite vet jag om hur det är att leva ihop.
Ett underforum till Att leva som Aspergare, tex AS och relationer, tycker jag skulle vara ok. Men då tycker jag att huvudfokus ska ligga på aspergares svårigheter att fungera i relation till andra. Om sen några NT vill skriva i den underavdelningen för att fråga om tips i relation till aspisar de känner, så är det helt ok. Bara det inte blir en ren anhörigavdelning...
Kimmelie skrev:Ett underforum till Att leva som Aspergare, tex AS och relationer, tycker jag skulle vara ok. Men då tycker jag att huvudfokus ska ligga på aspergares svårigheter att fungera i relation till andra. Om sen några NT vill skriva i den underavdelningen för att fråga om tips i relation till aspisar de känner, så är det helt ok. Bara det inte blir en ren anhörigavdelning...
Hmm... men svårigheten hos NTs att fungera i relation till Aspergare då?
Men tack för att man får fråga om tips...
Kanske är det dock så att tipsen bör komma från oss som är lite vana från en sådan relation?
Och även vi NT har kanske frågor och funderingar som lättast besvaras av just Aspergare.
Min tanke med förslaget om ett sådan forum är ett erfarenhetsutbytesforum, där vi kan få stöd, tips och råd samtidigt som vi kan dela med oss av erfarenheter.
tahlia skrev:Jag pekar lite tillbaka med ett tips: Vissa människor är kapabla att tänka ett steg längre och långt förbi ryggmärgsreaktioner. Att antyda att så inte är fallet kan lätt uppfattas som nedvärderande, så man bör nog inte göra så.
Suck.
Visst, ni kanske gör lika mycket skit som NT's. Vi kanske är alla likadana.
Jag kanske har vänt mitt hat för mycket mot NT'er..
Jag hade fel.
Och där har jag sagt mer än de flesta någonsin skulle göra idag.
Men det gör mig bara mer förtvivlad. För inte ens här hittar jag svaret på varför jag är som jag är. Varför jag inte är som andra.
Svaret var inte att jag har asperger.. så enkelt var det inte..
Jag ville att det skulle vara det, att det för en gångs skull kunde vara lite enkelt..
- Dark_Solitude
- Anslöt: 2011-01-14
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter