Regeringen oroad över att korta sjukskrivningar ökar igen

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2013-08-21 15:35:32

SvD: Stress bakom ökade sjukskrivningar

I år väntas kostnaderna för sjukskrivningarna öka med en miljard kronor och 2014 med 2,8 miljarder, säger Jan Larsson, prognosansvarig på Försäkringskassan.

Bakom ökningen finns stressrelaterad ohälsa och psykisk ohälsa som kräver längre sjukskrivning som bipolär sjukdom och återinsjuknande i depressioner. Lindrigare depressioner ökar inte i samma utsträckning. Regeringen oroas över att korta sjukskrivningar ökar. Ökningstakten har varit 10% de senaste åren.

Vi har lärdomar från 80- och 90-talet om att ifall man inte är noggrann med detta kan det leda vidare till ökad långtidsfrånvaro.

Regeringen ger i morgon Försäkringskassan i uppdrag att analysera den ökade korta sjukfrånvaron och även utreda varför Sverige har så stora långsiktiga fluktuationer i total sjukfrånvaro jämfört med andra länder. (Källa: SVT)

Min kommentar:
Jag såg en film om jobbcoacher från arbetsförmedlingen. Det hela verkar vara upplagt för att få folk att söka jobb som rent matematiskt inte kan finnas. Lite som att 10 personer skall söka 4 jobb medan man piskar på de resterande 6 personerna för att de inte söker tillräckligt. De som får jobb får istället jobba över sin rimliga kapacitet under lång tid. Denna process är skadlig för alla arbetstagare och att folk blir sjuka borde inses lätt.
Få resurser satsas på att få folk att göra sådant som skapar fler jobb. Stressade människor kommer iaf inte på nya saker med någon större effektivitet. Entraprenörsskap och utbildning är iaf en del för att komma vidare som samhälle.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2015-03-24 18:59:34

Det är inte bara de korta sjukskrivningarna som ökar. Sjukkostnaderna i form av sjukpenninge, föräldrapenning och ersättning för assistenter ökar.

TT/UNT skrev:Den egna prognosen för vad de posterna och andra socialförsäkringar totalt landar på i år är 201 miljarder. Och 2016 väntas summan öka till 209 miljarder.

På bara fem år ser utgifterna för sjukpenning ut att fördubblas: från 16 miljarder 2010 till nästan 32 miljarder i år, enligt Försäkringskassans prognos. Även om sjukfrånvaron ökar från en låg nivå så är kostnaden snart uppe i nivå med vad den var i början av 2000-talet.

Svårt läge

Man ska inte sticka under stol med att det är en besvärlig situation om vi får en fortsatt ökning på sjukpenningsanslaget, säger socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S).
Trots det har regeringen lovat flera förändringar som kostar i sjukförsäkringen. Det handlar om högre ersättning till arbetslösa som är sjukskrivna och att slopa den bortre tidsgränsen för när personer utförsäkras. Regeringen angav i höstas att det sammantaget skulle kosta 650 miljoner.

Regeringen är fast besluten att slopa den bortre gränsen så snart det går.
http://www.unt.se/omvarld/sjukkostnader ... 50726.aspx

Frågan är varför kostnaderna ökat. Kanske har folk blivit sjukare, både de som jobbar och de som är arbetslösa. Och allt fler ansöker om ersättning för assistans. När det gäller assistansersättning förekommer en hel del fusk också, se http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ovardigt-fusk/ och post366773.html#p366773
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Huggorm » 2015-03-24 19:28:55

Svenska folket ville ju tydligen ha en bidragsregering så då är det väl inte konstigt att flera slutar kämpa emot och sjukskriver sig.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Wine » 2015-03-24 21:23:17

Huggorm skrev:Svenska folket ville ju tydligen ha en bidragsregering så då är det väl inte konstigt att flera slutar kämpa emot och sjukskriver sig.

Ja, det är väl också lättare att bli vald om man lovar stort, sen att vallöftena inte hålls det är en annan sak.

Har också läst att sjukskrivning på grund av psykiska diagnoser har ökat rekordmycket under senare år, inte heller särskilt konstigt då det inte krävs objektiva fynd för att bekräfta ett psykiatriskt tillstånd, läkare får väl försöka lita så gott det går på patienternas symtombeskrivningar, utsagor och berättelser.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kullan » 2015-03-24 21:28:02

Befolkningen är sjuk. Stressen som finns på arbetsmarknaden gör folk sjuka. Människan är ingen robot som kan jobba hur snabbt och hur lång tid som helst. Och när ryggen går sönder eller man blir utmattad så ja vad ska man göra? Man kan ju inte utföra jobbet liggandes.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav plåtmonster » 2015-03-24 21:34:38

kullan skrev:Befolkningen är sjuk. Stressen som finns på arbetsmarknaden gör folk sjuka.

Precis.
plåtmonster

Inläggav alixha » 2015-03-24 21:36:34

Vi håller på att jobba ihjäl oss:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0346034.ab

En artikel jag läste för ett tag sedan, fokuserat på de som jobbar inom vård- och omsorg men jag tror det gäller de flesta områdena nu för tiden.
Gäller både långtidssjukskrivningar och korta sjukskrivningar.

Vi jobbar ihjäl oss men varför?
Med den tekniska utveckling som skett under de senaste decennierna så borde vi enligt tidsexperten och fysikprofessorn Bodil Jönsson bara arbeta två timmar om dagen. I relation till hur produktiva vi har blivit sedan 1970-talet så är det ologiskt att vi fortsätter att arbeta våra åtta timmar om dagen, standard sedan 1901.
Senast redigerad av alixha 2015-03-24 21:39:47, redigerad totalt 1 gång.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav Wine » 2015-03-24 21:38:12

Det finns nog många faktorer som spelar in och orsaker till varför människor blir sjuka, att man inte sköter sin hälsa, sover ordentligt, äter bra, är fysiskt aktiv i tillräckligt hög grad o.s.v. Att folk dessutom är så upptagna med mobiler, surfplattor och datorer, sociala medier och surfande tror jag också spelar stor roll för stressen som många verkar uppleva, att många inte verkar klara av att stänga av och sätta gränser. Människor har en egen vilja och kan i hög grad styra själv över sin tillvaro och sitt liv men många har nog svårt att stå emot och gå sin egen väg, leva sitt liv på ett sätt så att man faktiskt mår bra. Tror alltför många tittar för mycket på hur andra lever, jämför sig med andra och har onödiga och för höga eller kanske orimliga krav på hur man vill att tillvaron ska se ut och hur livet ska levas.
Senast redigerad av Wine 2015-03-24 21:49:04, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav alixha » 2015-03-24 21:40:37

Bra skrivet Wine!
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav marxisten » 2015-03-24 22:48:31

Huggorm skrev:Svenska folket ville ju tydligen ha en bidragsregering så då är det väl inte konstigt att flera slutar kämpa emot och sjukskriver sig.

Reglerna samt bedömningen för sjukskrivningar är exakt desamma som om det vore en borgerlig regering Huggorm, detta eftersom det är den borgerliga budgeten som gäller fortfarande och som kommer att gälla till hösten. Så förändringen hade skett oavsett regering.

Jag personligen är inte ett dugg förvånad över ökningen med tanke på alla "effektiviseringar" som skall ske för att spara pengar, minskad bemanning osv, inte minst inom den offentliga sektorn, tro fan att de stressrelaterade sjukskrivningarna ökar! Dessutom leder denna utveckling till ytterligare i stress i form av att man känner ens anställning är osäker och man funderar på hur man ska klara sig om man blir arbetslös (speciellt med tanke på den raserade a-kassan), detta triggar upp stressen ytterligare.

Satsa på god arbetsmiljö och minskad stress och dessa sjukskrivningar kommer att minska. Ge mig fan på att folk går in i väggen pga. alla jävla effektiviseringar hela tiden.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Huggorm » 2015-03-24 23:15:28

Nej, jag håller nog med Wine då, problemet är att man förväntas ha ett liv vid sidan av jobbet idag. Då blir det stress. Men det är nog inte den enda anledningen till sjukskrivningen. Det är lätt och ekonomiskt fördelaktigt att vara sjukskriven i Sverige jämfört med de flesta andra länder och då blir det mer sjukskrivning.
Huggorm

Inläggav Wine » 2015-03-25 9:17:42

Huggorm skrev:Men det är nog inte den enda anledningen till sjukskrivningen. Det är lätt och ekonomiskt fördelaktigt att vara sjukskriven i Sverige jämfört med de flesta andra länder och då blir det mer sjukskrivning.

Ja och det finns ju undersökningar som bekräftar detta, inte speciellt konstigt att det förhåller sig så.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav kullan » 2015-03-25 10:02:12

Huggorm skrev:Nej, jag håller nog med Wine då, problemet är att man förväntas ha ett liv vid sidan av jobbet idag. Då blir det stress. Men det är nog inte den enda anledningen till sjukskrivningen. Det är lätt och ekonomiskt fördelaktigt att vara sjukskriven i Sverige jämfört med de flesta andra länder och då blir det mer sjukskrivning.

Ja inte skulle jag vilja leva för att jobba. Man jobbar väl för att kunna leva. så resonerar då jag. Så värdefullt kan inte ett jobb vara så att när man kommer hem från det så är det bara mat och sömn som man orkar med. Det låter helt värdelöst. Man vill ju orka med sin fritid.
kullan

Inläggav Huggorm » 2015-03-25 11:03:07

kullan skrev:
Huggorm skrev:Nej, jag håller nog med Wine då, problemet är att man förväntas ha ett liv vid sidan av jobbet idag. Då blir det stress. Men det är nog inte den enda anledningen till sjukskrivningen. Det är lätt och ekonomiskt fördelaktigt att vara sjukskriven i Sverige jämfört med de flesta andra länder och då blir det mer sjukskrivning.

Ja inte skulle jag vilja leva för att jobba. Man jobbar väl för att kunna leva. så resonerar då jag. Så värdefullt kan inte ett jobb vara så att när man kommer hem från det så är det bara mat och sömn som man orkar med. Det låter helt värdelöst. Man vill ju orka med sin fritid.
Så tycker de flesta idag, men förr jobbade man för att överleva. Satte man ingen potatis hade man inget att äta under vintern. Gick man inte till sitt industrijobb fick man inga pengar att handla mat för. Och det funkade, man var nöjd om man hade livets nödtorft, resten var en bonus.
Huggorm

Inläggav plåtmonster » 2015-03-25 11:10:33

Det är väl i stort sett bostadskostnaden som är svår att täcka utan jobb?
plåtmonster

Inläggav Wine » 2015-03-25 11:16:00

Huggorm skrev:
kullan skrev:

Så tycker de flesta idag, men förr jobbade man för att överleva. Satte man ingen potatis hade man inget att äta under vintern. Gick man inte till sitt industrijobb fick man inga pengar att handla mat för. Och det funkade, man var nöjd om man hade livets nödtorft, resten var en bonus.

Helt krasst är det ju så att vill man inte arbeta av olika anledningar eller orsaker som exempelvis att man tycker att det är tråkigt att tänka sig att gå till ett arbete så skulle det kunna innebära att man faktiskt inte får tillgång till livets nödtorft eller överlever. Om inte folk skulle vilja arbeta eller förstod att det är nödvändigt så skulle vi inte heller ha tillgång till den välfärd vi har i vårt land, skola, sjukvård, polis, brandkår m.m. samt alla olika bidrag och det stöd som ges till människor som är sjuka eller av olika anledningar inte har ett arbete eller kan arbeta.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav kullan » 2015-03-25 11:55:11

Det är stor skillnad på att leva för att jobba och på jobba för att kunna leva.

I det första exemplet har man ingenting utöver jobbet som ens liv kretsar kring. Man lever sitt liv genom sitt arbete. Man går hem för att sova och sen återkommer man till jobbet nästa dag.

Jobbar man för att kunna leva har man troligen även familj och släkt att umgås med. Man kan ha kompisar man vill kunna umgås med. Med umgänge menar jag inte finlandskryssningar eller shoppingresor utan man träffas hos varandra och umgås , snackar och osv.

Att man jobbar för att få en inkomst till bostad och mat plus annat viktigt som kläder tex. det är en sak. Men jag vill inte leva genom jobbet. Mitt liv bör innehålla mer än enbart jobb och vad det kan tänkas kräva av en.
kullan

Återgå till Aspergare och vården

Logga in