Rätt att avsluta anställning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Rätt att avsluta anställning?

Inläggav oceankitten » 2010-10-27 13:19:39

Ny här på forumet och hoppas jag placerar denna fråga i rätt tråd. Bäst att varna för lång text på en gång =/

Bakgrund och fundering:

Min sambo är sedan 3 år anställd med lönebidrag på ett företag. Arbetet har fungerat bra i perioder för att däremellan fungera mindre bra. Främst för att han har svårt att veta vad han skall göra på arbetsplatsen om han inte har någon given uppgift (vilket jag förstår är ett vanligt problem vid Asperger) Detta har lett till att han blivit deprimerad och varit sjukskriven i perioder. Nu har han fått en aspergerdiagnos - som förklarar många av problemen - och har informerat sin chef om hur det ligger till. Det har även hållits ett möte med arbetslaget där de informerats om vad han behöver hjälp med. Bl a blev det bestämt att det skall finnas en lista med arbetsuppgifter för att göra situationen enklare. Det har inte fungerat alls! En lista blev skriven efter mötet men har inte fyllts på efter det. De få arbetsuppgifter han blivit tilldelad har andra utfört innan han hunnit dit. Stämningen är jättedålig och han har kämpat med arbetsplatsen så länge nu utan att något blivit bättre att han inte längre vill vara kvar där. Det leder bara till djupare depression. Men om han säger upp sig själv blir han avstängd från a-kassan och förlorar därmed all inkomst.
Frågan är nu - har man något skydd eller några rättigheter i en sådan här situation? Det är ju faktiskt pga medicinska själ han inte vill jobba kvar...

Tacksam för all kunskap ni har om detta. Har försökt prata både med facket, arbetsförmedlingen och habiliteringen utan att få några klara svar :(

Moderator: rättade stavfel i rubben
oceankitten
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav barracuber » 2010-10-27 13:35:12

jag är väldigt dålig på vem som ska ansvara för vad osv.

Han har väl någon handläggare på Arbetsförmedlingen (AF) som var inblandad när lönebidragsjobbet skapades?

Sedan antar jag att det är Försäkringskassan som betalar bidragsdelen? Men vem som betalar har ju egentligen ingenting att göra med att det finns ett arbete att gå till. Det är väl en sak mellan arbetsgivaren och AF.

När det gäller att se till att människor har vettiga arbeten är det väl AFs ansvar tycker jag. Så när man har problem på sin bidragsplats då ska man vända sig till sin handläggare på AF.

Vet inte om detta hjälper... :?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Alien » 2010-10-27 14:52:02

Det gäller att få ett läkarintyg att han mår dåligt pga (förhållandena på) jobbet. Och det måste han ha innan han säger upp sig.

Men det är säkrast att ringa a-kassan och berätta att han mår psykiskt väldigt dåligt och fråga om de öht godkänner det som skäl för uppsägning. Fast det brukar vara svårt att få veta exakt, de kan säga att det är olika från fall till fall. Men om de aldrig brukar godkänna det kan ju säga det.

För övrigt blir han väl inte avstängd från a-kassan för all framtid, men får ingen ersättning på 40 dagar. Har ni räknat på om er ekonomi klarar det? Det kan vara sista utvägen, hälsan är ändå viktigast.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in