Räkna med er själva...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Räkna med er själva...

Inläggav Iridia » 2012-01-01 19:51:39

Henkkalexi skrev:
Iridia skrev:Har någon gjort det igen? Eller är detta gammal gröt som du tycker det är lämpligt att ägna första dagen på nya året åt att värma upp, lagom till den personens problem faktiskt löst sig?

Exakt vem syftar du på när du skriver "den personen"?
Jag riktar mig inte mot någon särskild person alls, utan blir i allmänhet trött på att många av oss inte räknar med oss själva.

kullan, det är väl ganska uppenbart? Tror du verkligen själv på att du inte menade någon särskild? Vilka är i så fall de andra? Varför är det bara hon som gått i svaromål (på detta dåligt inlindande angrepp)?

Iridia skrev:Inga andra kommentarer på mitt långa inlägg, än att jag råkade stavade ditt nick fel?

Nej, inte just nu.

Det gör mig besviken eftersom jag trodde det var något du skulle kunna förstå.
Senast redigerad av Iridia 2012-01-01 19:53:15, redigerad totalt 1 gång.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 19:53:14

kullan skrev:
Ja det har jag nog inte förmåga att förklara så att ni förstår. Det handlar nog om en attitydfråga.Den allmänna attityden på forumet är allt annat än medmänsklig. Och när man påtalar detta så blir ni bara förbannade. Till slut så ger man upp.

Vi gav dig så enormt mycket stöd och hjälp som vi bara förmådde. Att du inte tyckte det hjälpte är faktiskt inte vårt fel.
När en person klagar och gnäller på allt man skriver för att hjälpa så har man inte lust att hjälpa den personen mer. Om du tycker att vi inte var medmänskliga nog så skulle du se hur attityden kan vara utanför forumet...
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 19:54:42

Iridia, jag syftar på ALLA som räknar ut sig själva och inte vill ta emot hjälp. Jag tycker inte att den attityden hjälper oss, för jag är, som jag skrivit tidigare, övertygad om att vi inte är helt hjälplösa eller ointressanta.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav kullan » 2012-01-01 20:05:03

Henkkalexi skrev:
kullan skrev:
Ja det har jag nog inte förmåga att förklara så att ni förstår. Det handlar nog om en attitydfråga.Den allmänna attityden på forumet är allt annat än medmänsklig. Och när man påtalar detta så blir ni bara förbannade. Till slut så ger man upp.

Vi gav dig så enormt mycket stöd och hjälp som vi bara förmådde. Att du inte tyckte det hjälpte är faktiskt inte vårt fel.
När en person klagar och gnäller på allt man skriver för att hjälpa så har man inte lust att hjälpa den personen mer. Om du tycker att vi inte var medmänskliga nog så skulle du se hur attityden kan vara utanför forumet...

När man skriver i en tråd man själv startat och man ser spekulationer på vad man vill ha hjälp med och när man förklarar att nä jag vill inte ha nån hjälp direkt så blir ni tokförbannade och säger att då kan jag hålla käften. :shock:

Det står ingenstans i forumreglerna att varje inlägg måste innehålla en frågeställning eller ett svar på en frågeställning.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:10:03

Iridia: Sluta spela räddande ängel.
Kullan: Jag riktade mig inte specifikt mot dig.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav kullan » 2012-01-01 20:12:26

Henkkalexi skrev:Kullan: Jag riktade mig inte specifikt mot dig.

Nä det vet jag att du inte gjorde men jag kände att jag behövde förklara ett och annat.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Kimmelie » 2012-01-01 20:25:40

Håller med Iridias första inlägg, bra skrivet.

Det är så lätt att klaga på andra... Men ingen kan ju egentligen veta vad nån annan behöver. Det finns ingen anledning att kritisera nån för att den inte tar emot den hjälp den får, när den hjälpen inte är vad personen ifråga behöver/är förmögen att ta emot just då.

Henkkalexi skrev:Mitt behov av att få mina råd "uppskattade" är en helt annan sak än att jag blir frustrerad över att folk ibland är så otroligt snabba med att klaga över hur ensamma de är, hur hemskt de har det och hur ingen bryr sig om dem, men samtidigt totalignorerar hjälp från andra.

Om det nu är så att en del av er inte gillade att jag skrev "vi" om oss här på forumet, så kan jag lika gärna skriva "några av er" här på forumet, om det är mer tydligt.

Är syftet med den här tråden enbart att klaga på några?
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:28:14

Kimmelie skrev:Är syftet med den här tråden enbart att klaga på några?

Läs mitt första inlägg igen.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Thurizas » 2012-01-01 20:28:58

Har nu läst hela tråden och förstår inte riktigt hur den starten på tråden kunde tolkas som om det är kullan det handlar om.Det finns fler än exempelvis kullan som bett om hjälp utan att ta till sig det.

henkka är rätt rak så antar jag i alla fall att han skulle gå direkt på kullan om det var just denne det rörde sig om.

Ibland vill vissa av oss bara skriva av sig, vilket är helt oki och bör respekteras, orkar vi inte med detta och börjar se det som ältande så finns den underbara funktionen nu mer där vi kan ignorera användare. Ibland eller ofta på detta forum så vill vi kunna agera problemlösare och kan finna det lite mer svårt att bara ge en axel att gråta mot.
Frågar en forumist om råd och hjälp, lägger upp ett problem så tror jag i alla fall en del av oss vill kunna hjälpa. Ignoreras detta gång på gång trots olika lösningar så slutar man tillslut att bry sig. I alla fall jag gör det för att sluta ödsla min energi på någon som ändå inte vill ha den. Jag har svårt för människor som ältar och blir förvirrad av det. Jag är gjord för problemlösning inte för att ge en axel till någon jag inte känner på ett forum.

I övrigt. Jag uppskattar att henkka hjälper på det sätt han gör,för mig är det betydligt enklare att ta till mig det stödet i form av hjälp än en kram.

Nu fick jag en ide! Ska vi alla börja att skriva vad vi vill med exakt allt för att undgå missförstånd? Vi börjar våra trådar med exempelvis. Jag vill bara skriva av mig så kom inte med någon hjälp, Eller ett- jag har ett problem ( i kära bullen anda) och behöver hjälp. Går att starta på flera olika sätt bara det kommer fram klart och tydligt vad det är vi vill med våra inlägg.

Jag kan börja..
Jag skriver oftast en massa skit men ibland vill jag vara seriös. Kära bullen hur ska jag göra?Och när jag ändå håller på kära bullen.. Hur ska jag göra för att få den hjälp jag behöver i samhället för att ta mig fram i livet och inte trampa vatten?Och varför i hela friden bildas det inte något navelludd i min navel?
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:31:20

Thurizas skrev:Ignoreras detta gång på gång trots olika lösningar så slutar man tillslut att bry sig. I alla fall jag gör det för att sluta ödsla min energi på någon som ändå inte vill ha den. Jag har svårt för människor som ältar och blir förvirrad av det. Jag är gjord för problemlösning inte för att ge en axel till någon jag inte känner på ett forum.

Väl beskrivet, Thurzan :-)154
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Iridia » 2012-01-01 20:40:36

Men sluta gnäll då. Satsa på dem som tydligt ber om den sorts hjälp just ni kan ge, och överlåt alla som behöver något annat till andra istället för att försöka få dem att skämmas för att de inte kan ta emot det just ni har att erbjuda.

Behöver inte vara svårare än så.

Thurizas skrev:Nu fick jag en ide! Ska vi alla börja att skriva vad vi vill med exakt allt för att undgå missförstånd? Vi börjar våra trådar med exempelvis. Jag vill bara skriva av mig så kom inte med någon hjälp, Eller ett- jag har ett problem ( i kära bullen anda) och behöver hjälp. Går att starta på flera olika sätt bara det kommer fram klart och tydligt vad det är vi vill med våra inlägg.

Mycket bra förslag!
Iridia

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:44:39

Iridia skrev:Men sluta gnäll då. Satsa på dem som tydligt ber om den sorts hjälp just ni kan ge och överlåt dem som behöver en axel till andra istället för att försöka få dem att skämmas för att de inte kan ta emot det just ni har att erbjuda. Behöver inte vara svårare än så.

Ja, för det är ju väldigt enkelt att se skillnad på gnäll och frågor efter hjälp... :roll:
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:49:04

Jag har slutat att hjälpa till på forumet av just de skäl som Henkkalexi anför. Numera är jag otrevlig mot alla, hela tiden, eftersom det verkar vara det enda som folk vill bli utsatta för.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Thurizas » 2012-01-01 20:53:44

Iridia skrev:Men sluta gnäll då. Satsa på dem som tydligt ber om den sorts hjälp just ni kan ge, och överlåt alla som behöver något annat till andra istället för att försöka få dem att skämmas för att de inte kan ta emot det just ni har att erbjuda.

Behöver inte vara svårare än så.

Vilka ni är det du syftar på? Jag själv använder den funktion jag nämnde i mitt inlägg. Ignorera funktionen. Jag ignorerar nu mer vissa trådar. Exempelvis den omnämnde kullan's trådar.

Så "duktig" är jag :wink:
Senast redigerad av Thurizas 2012-01-01 20:58:37, redigerad totalt 2 gånger.
Thurizas

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 20:54:05

Lakrits skrev:Jag har slutat att hjälpa till på forumet av just de skäl som Henkkalexi anför. Numera är jag otrevlig mot alla, hela tiden, eftersom det verkar vara det enda som folk vill bli utsatta för.

Du har en naturligt fallenhet för det, helt klart.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2012-01-01 20:59:14

Henkkalexi skrev:
Lakrits skrev:Jag har slutat att hjälpa till på forumet av just de skäl som Henkkalexi anför. Numera är jag otrevlig mot alla, hela tiden, eftersom det verkar vara det enda som folk vill bli utsatta för.

Äsch då, du smickrar mig.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:02:43

Lakrits skrev:
Henkkalexi skrev:

Äsch då, du smickrar mig.

Det bjuder jag på. Det är ju trots allt första dagen på nya året...
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Iridia » 2012-01-01 21:03:43

Thurizas skrev:Jag själv använder den funktion jag nämnde i mitt inlägg. Ignorera funktionen. Jag ignorerar nu mer vissa trådar. Exempelvis den omnämnde kullan's trådar.

Låter faktiskt som en humanare lösning än att ge oefterfrågade pekpinnar och bli förbannad när de inte uppskattas och efterlevs.
Iridia

Inläggav Thurizas » 2012-01-01 21:05:47

Iridia skrev:
Thurizas skrev:Jag själv använder den funktion jag nämnde i mitt inlägg. Ignorera funktionen. Jag ignorerar nu mer vissa trådar. Exempelvis den omnämnde kullan's trådar.

Låter faktiskt som en humanare lösning än att ge oefterfrågade pekpinnar och bli förbannad när de inte uppskattas och efterlevs.

Du glömde att svara mig i frågan.
Vilka ni är det du syftar på?
Thurizas

Inläggav Dagobert » 2012-01-01 21:06:47

Det här blev långt och kanske lite offtopic, men:
Henkkalexi skrev:Det jag tycker mig ha märkt här, och reagerat med stor förvåning på, är hur det verkar finnas en bubbla av lika delar självömkan och självgodhet här. Jag förstår verkligen inte vad vi vinner på genom att hellre se våra begränsningar än våra möjligheter? Varför ska så många av oss med NPF känna oss mer utestängda från samhället än nödvändigt?
[...]
men är det inte bättre att träna sig i att ta emot hjälp, söka lösningar och ta tillvara på varandras erfarenheter istället för att hänge sig åt hopplöshetstankar?

Jag fick vid 47 års ålder diagnos as+add och sjukersättning efter 25 års nedbrytande arbetsliv i ensamhet, utanförskap, ekonomisk misär* och grusade förhoppningar. Efter 5 år med diagnos vet jag att samhällshjälpen som jag i praktiken kan tillgodogöra mig är i stort sett densamma som före diagnosen, dvs usel. Förutom sjukersättningen, förstås.

Vid 52 års ålder är det för mig för sent att börja om med nya förutsättningar; kämpaglöden från ungdomen finns inte kvar, kroppen hänger inte med som den ska, framtiden är kanske bara 10-15 år osv. Ekonomin forsätter att vara dålig resten av livet eftersom sjukers. bygger på min låga arbetsinkomst. Att jag skulle kunna få och sköta ett arbete med högre lön nu ser jag som uteslutet.

Jag har alltid haft ambitionen att göra bra jobb och att göra rätt för mig. Samhället har inte gjort rätt för sig mot mig. Facket har klantat sig/svikit vid två förhandlingar. Jag är desillusionerad och anser mig ha rätt till viss självömkan.

*Försäkringskassans inställning att "man måste söka information själv" har gjort att jag inte känt till sånt som "särskilt högriskskydd", vilket jag kunnat få flera år medan jag jobbade. Det hade förbättrat min inkomst och därmed den sjukersättningsgrundande inkomsten. Kanske hade den hjälpen även gjort att jag kunnat fortsätta jobba. När jag fått diagnosen var jag sjukskriven i väntan på sjukersättningsbeslut. Det drog ut på tiden minst ett halvår i onödan pga FK. Det halvåret med extra lite pengar räknades in i de tre sjukersättningsgrundande inkomståren. Jag är av olika skäl övertygad om att det var ett medvetet sätt för FK att minska min framtida inkomst.

Håller med Zombie.
Senast redigerad av Dagobert 2012-01-01 21:10:35, redigerad totalt 3 gånger.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:07:17

Den här tråden handlade ju för sjutton inte om någon specifik forummedlem, utan om en allmän attityd jag upplever på forumet...
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:08:23

@Dagobert

Jag har inte haft för avsikt att ge mig på någons specifika situation. Jag har enbart vänt mig emot att så många här verkar förminska sig själva...
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Iridia » 2012-01-01 21:10:45

Thurizas skrev:Du glömde att svara mig i frågan.

Henkkalexi och eventuella andra som ser frågan på samma sätt.

Men nu ska jag själv hålla näbben, jag tänker inte ägna även detta år åt att gnälla på andra.
Senast redigerad av Iridia 2012-01-01 21:13:28, redigerad totalt 1 gång.
Iridia

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-01 21:13:01

Iridia skrev:
Thurizas skrev:Du glömde att svara mig i frågan.

Henkkalexi och eventuella andra som ser frågan på samma sätt.

Men nu ska jag själv hålla näbben, jag tänker inte ägna även detta år åt att gnälla på andra.

Du kan också läsa igenom tråden igen så ser du att jag inte startat den för att gnälla på andra...
Henkkalexi
Inaktiv

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in