Radiotips: Filosofiska rummet (P1)
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Radiotips: Filosofiska rummet (P1)
P1-programmet Filosofiska rummet har bland annat jag tipsat om flera gånger. Laddade nyligen ner några avsnitt och lyssnar när jag går min dagliga entimmespromenad genom staden på väg hem från skolan. Varje avsnitt är cirka 40 minuter - helt perfekt!
Speciellt det här avsnittet lyssnar jag på om och om igen pga allt bra som sägs i det.
Kunskapssamhället 2.0
Ladda ner som mp3 29 MB
Medverkar gör, under ledning av Lars Mogensen:
* Jeanette Emt, filosof
* Bo Isenberg, sociolog
* Håkan Arvidsson, historiker.
Låter kanske inte så häftigt men det är det!
* Vad är kunskap och vad är information? Vad är skillnaderna?
* Varför blir vi dummare av för mycket information och vad händer med vår kunskap?
* Innebär "vår kunskap" detsamma som "min kunskap"?
* Är människan rustade att kunna hantera snabbheten och informationsöverflödet i dagens samhälle eller ser vi misskörderna av detta i form av alla rapporter om utbrändhet?
* Vad händer med vetenskapen och forskningen i det alltmer kommersialiserade och demokratiserade kunskapssamhället där vem som helst kan publicera sig för hela världen?
Flera intressanta för mig okända filosofer nämns i programmet.
Speciellt det här avsnittet lyssnar jag på om och om igen pga allt bra som sägs i det.
Kunskapssamhället 2.0
Ladda ner som mp3 29 MB
Medverkar gör, under ledning av Lars Mogensen:
* Jeanette Emt, filosof
* Bo Isenberg, sociolog
* Håkan Arvidsson, historiker.
Låter kanske inte så häftigt men det är det!
* Vad är kunskap och vad är information? Vad är skillnaderna?
* Varför blir vi dummare av för mycket information och vad händer med vår kunskap?
* Innebär "vår kunskap" detsamma som "min kunskap"?
* Är människan rustade att kunna hantera snabbheten och informationsöverflödet i dagens samhälle eller ser vi misskörderna av detta i form av alla rapporter om utbrändhet?
* Vad händer med vetenskapen och forskningen i det alltmer kommersialiserade och demokratiserade kunskapssamhället där vem som helst kan publicera sig för hela världen?
Flera intressanta för mig okända filosofer nämns i programmet.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: Radiotips: Filosofiska rummet (P1)
Annat intressant avsnitt: Var kommer personligheten ifrån?
Ladda ner som mp3
Ganska tidigt kommer man in på spegelneuroner. Runt 16 minuter in kommer de in på vad autism är och dess relation med spegelneuronerna (vilket vad jag vet bara är en teori av flera).
Finns ett annat intressant avsnitt om handlar om Empati. Ska leta fram länken...
Gjorde trådnamnet mer generellt.
Ladda ner som mp3
Ju mer man lär känna en individ desto mer framträder individens personlighet. I en kärleksrelation tycks objektet för ens känslor vara identisk med personligheten.
När det gäller den egna identiteten så betyder personligheten, som jag själv uppfattar den, stor roll för självbilden. Personligheten tycks kort och gott vara synonym med den vi är?
Men vad är då personligheten för märklig soppa – vad innehåller den för ingredienser och hur ser receptet ut – vad är hemligheten bakom den mångfald av unika personliga drag vi möter i vår nästa.
Hur och varför är människor är olika? Vilken roll spelar barndom, föräldrar och livsöden och hur stor roll spelar generna för personlighetens utvecklingen? Och hur mycket kan en individs personlighet förändras över ett livsspann?
Gäster: Martin Ingvar, professor i kognitiv neurofysiologi vid Karolinska institutet, Gunilla Bohlin och Claes von Hofsten, båda professor i psykologi vid Uppsala universitet.
Programledare och producent: Peter Sandberg.
Programmet är en repris från september 2007
Ganska tidigt kommer man in på spegelneuroner. Runt 16 minuter in kommer de in på vad autism är och dess relation med spegelneuronerna (vilket vad jag vet bara är en teori av flera).
Finns ett annat intressant avsnitt om handlar om Empati. Ska leta fram länken...
Gjorde trådnamnet mer generellt.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11