Radera varnade inlägg

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Radera varnade inlägg

Inläggav Dagobert » 2011-10-06 1:51:20

Varför låter ni kränkande inlägg som renderat författaren en varning stå kvar?
De borde raderas direkt i samband med varningen!

Vitsen med regeln är väl främst att man ska slippa bli påhoppad, inte bara att ge en grund för utdelning av varningar?
Med snabb radering slipper ibland offret att alls läsa inlägget, hn blir nog inte mycket gladare av varningen.

Om ni bara raderar den berörda texten så är den lätt att återställa i tveksamma fall.
Jag har själv sluppit såna påhopp så det här är inte personligt.
Däremot har någon annan drabbats av mitt varnade alster en gång.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Re: Radera varnade inlägg

Inläggav weasley » 2011-10-06 2:28:15

Tänk på att många kan vara osäkra på var gränserna för reglerna går. En del regler är ju ganska luddiga. Om man då kan hänvisa till olika varningar, tex "här och här ser du vad som är över gränsen" så kan det bli lättare att få någon sorts hum om gränsdragningarna.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Dagobert » 2011-10-06 2:34:55

Då kan ni väl spara dem anonymiserade i ett arkiv att plockas fram vid behov.

Edit: Eller anonymiserade i en tråd.
Dagobert

Inläggav Dagobert » 2011-10-06 3:35:13

weasley, då förstår jag iaf syftet. Glömde säga det.
Dagobert

Inläggav Miche » 2011-10-06 7:25:35

Dagobert skrev:Då kan ni väl spara dem anonymiserade i ett arkiv att plockas fram vid behov.

Edit: Eller anonymiserade i en tråd.

Bra förslag, jag tar det med mig.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2011-10-06 12:40:37

Dagobert skrev:Varför låter ni kränkande inlägg som renderat författaren en varning stå kvar?
De borde raderas direkt i samband med varningen!

Vitsen med regeln är väl främst att man ska slippa bli påhoppad, inte bara att ge en grund för utdelning av varningar?
Med snabb radering slipper ibland offret att alls läsa inlägget, hn blir nog inte mycket gladare av varningen.

Om ni bara raderar den berörda texten så är den lätt att återställa i tveksamma fall.
Jag har själv sluppit såna påhopp så det här är inte personligt.
Däremot har någon annan drabbats av mitt varnade alster en gång.

Vi brukar inte radera inlägg, däremot brukar off-topic hamna i off-topic-tråden.

Men även om inte "offret" sett det kränkande inlägget så har andra gjort det, och då bör de få veta vilken påföljd inlägget gett. Hur kan raderat återskapas, det som är raderat är borta för alltid? Så står det i varje fall varenda gång jag ska ändra en felstavning i mitt eget inlägg:
När inlägget väl tagits bort kan det inte återställas.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Dagobert » 2011-10-06 12:53:18

Klipp ur texten och spara nånstans.
Dagobert

Inläggav Titti » 2011-10-06 13:09:09

Dagobert skrev:Klipp ur texten och spara nånstans.

Admin

När vi censurerar gör vi så. Vi tar en kopia av inlägget i original och sparar själva, sen redigerar vi bort det som behövs och låter inlägget i redigerad form ligga kvar på sin plats i tråden - även om det bara består av information om att innehåll har tagits bort. Vi brukar skriva vad som har tagits bort, tex "Bild, som kan uppfattas stötande".

I förekommande fall kan vi naturligtvis göra det även i inlägg som ger varningar och ibland gör vi så men oftast ligger texten kvar just för att andra skall kunna läsa hur vi bedömer olika regelbrott och vad vi kritiserar. Jag tänker mig att det gör det lite enklare för er som skriver att förstå hur vi modererar och att det därför finns någon nytta i att texterna ligger kvar.

Om det är något speciellt som ni ser i ett inlägg (oavsett vi har delat ut en varning för det eller ej) som ni vill ha censurerat går det alltid att göra en anmälan och be oss ta bort just det men då måste ni vara tydliga med exakt VAD det är är ni vill att vi redigerar bort, så tar vi ställning i varje enskilt fall.

Att däremot ha som regel att ta bort kritiserade inlägg tror jag inte på. Jag är mycket mer öppen för att redigera bort text som är kränkande mot någon enskild forumist.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Abbreviation » 2011-10-06 18:53:45

Jag har också funderat på det, tycker det är helt bisarrt att inläggen får vara kvar ändå. Inget annat forum gör på det sättet.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Liebert » 2011-10-06 21:46:50

Abbreviation skrev:Jag har också funderat på det, tycker det är helt bisarrt att inläggen får vara kvar ändå. Inget annat forum gör på det sättet.

Många andra forum kritiseras också för bristande transparens och obefintlig insyn för utomstående vad gäller bakgrunden till ledningsbesluten. Som ett brev på posten kommer sedan allmän misstro mot ledningens objektivitet och anklagelser om hemliga agendor och dolda lojaliteter.

Jag tror vår policy att ta bort så få inlägg som möjligt är bra med andra ord. Som Titti nämner går det alldeles utmärkt att anmäla inlägg med innehåll som man av en eller annan anledning vill ha bort från forumet och ganska ofta går vi sådana önskemål till mötes.
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Dagobert » 2011-10-06 22:17:08

Liebert skrev:Jag tror vår policy att ta bort så få inlägg som möjligt är bra med andra ord.

För er ja, men inte för dem reglerna ska skydda.

En moderator ska kunna ta bort text direkt, inte efter en beslutsprocess, då är kanske skadan redan skedd. Återställ efter beslutsprocessen istället.
Dagobert

Inläggav Moggy » 2011-10-06 22:22:13

Dagobert skrev:
Liebert skrev:Jag tror vår policy att ta bort så få inlägg som möjligt är bra med andra ord.

En moderator ska kunna ta bort text direkt, inte efter en beslutsprocess, då är kanske skadan redan skedd. Återställ efter beslutsprocessen istället.

Nä, jag tycker nuvarande policy är bra. Blir mindre godtycklighet när det är fördröjning i besluten.

Det är bra att inlägg inte försvinner annat än i undantagsfall.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Abbreviation » 2011-10-06 22:30:21

Dagobert skrev:

Precis. Skitkul att nedvärderande kommentarer bara får en varning och inte tas upp. Skitkul, verkligen, att taskiga saker tillåts vara kvar. Som om polisen skulle låta människor behålla sitt knark men ge dem en böter för att de var höga.
Abbreviation

Inläggav Liebert » 2011-10-06 22:34:48

Abbreviation skrev:Precis. Skitkul att nedvärderande kommentarer bara får en varning och inte tas upp. Skitkul, verkligen, att taskiga saker tillåts vara kvar

Det låter som du personligen är drabbad? Släng iväg ett PM så ska vi se om vi inte kan hjälpa dig.
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Alien » 2011-10-07 0:34:34

Dagobert skrev:

Men eftersom moderatorna troligen ser denna text först efter att den blivit anmäld, kanske av offret självt, så kan ju "skadan" ändå vara skedd.
Alien
Moderator

Inläggav Dagobert » 2011-10-07 1:09:31

Alien skrev:Men eftersom moderatorna troligen ser denna text först efter att den blivit anmäld, kanske av offret självt, så kan ju "skadan" ändå vara skedd.

Hur ska man bemöta det? Ibland är skadan redan skedd så låt oss därför alltid låta skadan ske...
Senast redigerad av Dagobert 2011-10-07 1:10:40, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert

Inläggav Abbreviation » 2011-10-07 1:10:17

Liebert skrev:
Abbreviation skrev:Precis. Skitkul att nedvärderande kommentarer bara får en varning och inte tas upp. Skitkul, verkligen, att taskiga saker tillåts vara kvar

Det låter som du personligen är drabbad? Släng iväg ett PM så ska vi se om vi inte kan hjälpa dig.

Eller så tycker jag bara att det är orimligt?
Abbreviation

Inläggav Miche » 2011-10-07 1:29:03

Alternativet (som ett ytterst fåtal forumister har krav på sig) är förhandsgranskning av inlägg (som i Artikelavdelningen), men som det ser ut nu så skulle forumet dö om alla inlägg skulle förhandsgranskas eftersom moderatorerna är frivilliga som gör det här mellan andra saker (även om flera av oss inte har ett regelrätt arbete att sköta).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2011-10-07 1:55:59

Dagobert skrev:
Alien skrev:Men eftersom moderatorna troligen ser denna text först efter att den blivit anmäld, kanske av offret självt, så kan ju "skadan" ändå vara skedd.

Hur ska man bemöta det? Ibland är skadan redan skedd så låt oss därför alltid låta skadan ske...

Jag ser väl inte moderatorernas främsta uppgift vara att genom censur skydda forumisterna från att ens behöva läsa det som kan upplevas som kränkning. Det går nog inte på ett så stort forum. Känner för att travestera en viss forumist "Läs på eget ansvar".

Kränkande off-topic flyttas f ö till off-topic-tråden.
Alien
Moderator

Inläggav Dagobert » 2011-10-07 2:09:13

Alien skrev:Känner för att travestera en viss forumist "Läs på eget ansvar".

Om du menar mig så var det min tolkning av en annan forumists åsikt. Jag höll inte med.
Dagobert

Inläggav Dagobert » 2011-10-07 6:45:52

Alien skrev:Jag ser väl inte moderatorernas främsta uppgift vara att genom censur skydda forumisterna från att ens behöva läsa det som kan upplevas som kränkning.

Censur? Ingen får skriva sånt som är mot reglerna, men när det väl är gjort är det censur att plocka bort det?
Dagobert

Inläggav Alien » 2011-10-07 16:24:06

Dagobert skrev:
Alien skrev:Känner för att travestera en viss forumist "Läs på eget ansvar".

Om du menar mig så var det min tolkning av en annan forumists åsikt. Jag höll inte med.

Moderator:

Jag syftade på KS, inte på dig. Jag håller heller inte alltid med honom. Det behövs forumregler och sanktioner för att upprätthålla dem.

Men alla syrliga kommentarer kräver inte tillsägelser el varningar. Det blir ett extrajobb att spana efter sådana och sedan snabbt censurera bort dem innan "offret" ser det. I stället för att, efter anmälan, ta ställning till om inlägget strider mot forumreglerna el inte, så skulle vi behöva tänka "kan någon möjligtvis bli upprörd, sårad el kränkt av detta".
Alien
Moderator

Inläggav Dagobert » 2011-10-07 16:31:03

Alien, missade du första raden i TS?

Dagobert skrev:Varför låter ni kränkande inlägg som renderat författaren en varning stå kvar?
Dagobert

Inläggav Titti » 2011-10-07 17:03:21

Dagobert skrev:Alien, missade du första raden i TS?

Admin

Därför att ni skall se att och hur vi modererar och vad vi agerar mot.

Detta är det korta svaret. Det långa svaret har jag givit dig tidigare i tråden.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in