rädd för att hamna i myndigheternas klor.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

rädd för att hamna i myndigheternas klor.

Inläggav keller » 2010-12-02 23:05:14

Hej, Det här är mitt första inlägg här.
Jag har varit i landsflykt i flera år men tvingats komma tillbaka till Sverige på grund av försörjnings svårigheter. Har en läkare och han har sökt helt sjukersättning för min räkning. Han säger sig vara nästan 100% säker på att detta går igenom men jag är betydligt mer tveksam till det. Vill därför fråga om det är fler här som fått beviljat helt sjukersättning och vad ni har för erfarenheter/ kunskap om detta? Min andra fråga och det som gjort mig sömnlös de senaste nätterna är om de kan ställa några krav om man har en hel sjukersättning. Vägrar ha något med myndigheter att göra vilket var anledningen att jag lämnade Sverige. Vad jag vill göra är att pipa iväg igen snarast möjligt. Jag klarar inte av denna väntan och ovisshet. Livet är skit för tillfället. Tacksam för svar
keller
Ny medlem

Anslöt: 2010-12-02

Inläggav nano » 2010-12-04 2:07:50

Det finns de som fått hel sjukersättning under längre tid men det har ju inte varit någon automatik särskilt ofta.

Jag minns en som jobbade på mina föräldrars bageri som sade att han inte ville att myndigheter skulle skriva saker om honom, jag vet inte varför men hos mig själv finns det vissa saker jag inte vill att skrivs om mig.
Stämpel på mig som gör mig enligt papprena permanent dålig eller ofärbättrelig, att inte kunna bli bättre har jag jättesvårt att hantera

Varför vill inte du ha med myndigheter att göra?
Eftersom jag inte vet varken dina erfarenheter eller tankegångar så ser jag ju bara någon stereotyp bild som jag undrar om den stämmer med verkligheten.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Alien » 2010-12-04 2:31:37

Jag tror att det beror på din ålder. Om man är yngre än 30 år tror jag det är svårare att beviljas permanent sjukersättning.

Jag har permanent sjukersättning, men så är jag långt över 30 år. Teoretiskt skulle FK väl kunna ta kontakt med mig och fråga om jag verkligen inte har någon arbetsförmåga alls och kräva att jag tog kontakt med Af, gick på kurser och praktik etc. Men det har inte hänt.

Annars behöver du väl inte ha någon annan kontakt än med FK, dvs att de har din adress, och med din läkare.

De kontakter jag haft med Vuxenhabillitering och LSS-handläggare på kommunen är helt frivilliga.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

förtydligande..

Inläggav keller » 2010-12-04 17:30:20

Frågan var kanske lite oklar.

Vad jag är mest rädd för är att om jag blir beviljad helt sjukbidrag så kan jag tvingas till några åtgärder inom sjukvården typ arbetsträning eller regelbundna besök hos läkare. Kan det bli så?

När det gäller mitt förhållande till myndigheter tror jag fler skulle må bra av ett sådant perspektiv. Så många här verkar vara deppiga och äter en massa mediciner mot detta. Lämna Sverige och slipp mentaliteten folk har till annorlunda så skulle många må bättre. (tror jag)
keller
Ny medlem

Anslöt: 2010-12-02

Inläggav nano » 2010-12-04 18:27:40

Det är sannolikt att det blir regelbundna besök ja.
Såvitt jag vet är själva grundtanken att man ska hjälpa den sjuke att bli frisk och därför försöker man hjälpa till med det.

Fast när man läser om nedskärningar som naturligtvis skapat köer inom vården så undrar man ju.
Man blir ju knappast frisk av att köa och inte blir det billigare för vår gemensamma statskassa heller.

Jag tror det är en politikervilja som breder ut sig bland vissa politiker att göra privata företag av tamejfan allt, för DET ändamålet är ju köerna bra för att de privata företagen då kan locka de köande att slippa vänta.
Men det kan ju inte vara samhällsekonomiskt på något vis.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Aspergare och vården

Logga in