Rädd för att gå på bio..
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Rädd för att gå på bio..
Skulle på bio igår och då fick jag panik... jag hade inte köpt biljett men skulle göra det med min kompis men som sagt jag fick panik. Och nästa helg ska jag på bio igen. Men hur ska jag komma över paniken? Och varför får jag panik? Jag har ju inte panik ute på stan eller så.. någon som känner likadant?
Kan du tänka steg för steg? Du klarar att köpa biljett. Klarar du att köpa snacks till? Vänta på att de öppnar repen? Kan du ta en medicin innan om du har? Du kan be om platser i biosalen närmast utgången, så då är det okej att flytta på sig om du får panik under filmens gång. Kan din kompis lugna?
Detta är några tankar. Vet dock hur det är, jag kan också få "oförklarlig" panik ibland, därför jag missade Arvikafestivalen två sista åren. Satt då på sjukhusets cafeteria i många timmar kanske 7-8 timmar. Diakon kom fram och pratade med mig jag sa "jag skall sitta här till jag blir lugn". Hon hämtade personal från psyket på avdelningen jag varit inlagd, men hon sa de hade fullt, så pratade inte med mig, jag hörde vad de sa långt i andra änden av rummet.
Någon gång har jag hoppat ur bil rakt i trafiken, nån gång har jag fått panik och satt hos soc i väntrummet i massa timmar mm.
Detta är några tankar. Vet dock hur det är, jag kan också få "oförklarlig" panik ibland, därför jag missade Arvikafestivalen två sista åren. Satt då på sjukhusets cafeteria i många timmar kanske 7-8 timmar. Diakon kom fram och pratade med mig jag sa "jag skall sitta här till jag blir lugn". Hon hämtade personal från psyket på avdelningen jag varit inlagd, men hon sa de hade fullt, så pratade inte med mig, jag hörde vad de sa långt i andra änden av rummet.
Någon gång har jag hoppat ur bil rakt i trafiken, nån gång har jag fått panik och satt hos soc i väntrummet i massa timmar mm.
MsTibbs skrev:Kan du tänka steg för steg? Du klarar att köpa biljett. Klarar du att köpa snacks till? Vänta på att de öppnar repen? Kan du ta en medicin innan om du har? Du kan be om platser i biosalen närmast utgången, så då är det okej att flytta på sig om du får panik under filmens gång. Kan din kompis lugna?
Oj låter obehaligt! Men jag har varit på konserter men tycker det inte är jobbigt... kanske inte är en as-sak. Min mamma har klaustrofobi så det kanske jag också har.
Det är tråkigt att sitta still, klart du får panik
Tibbs är rätt ute, tycker jag. En sak i taget, det viktigaste först, ta det lugnt och gör det enkelt... Och behöver du gå så är det inget att göra en stor sak av, värre saker har drabbat mänskligheten.
Personligen så blir jag inte alls förvånad eller nedsättande mot någon som behöver lämna en situation eller uttrycker sig på ett visst sätt så länge det är med en vänlig attityd och personen inte är elak mot andra. Tvärtom kan jag tycka om personen mer för att jag ser den som den är. Kan du träningsgå en gång själv kanske?

Tibbs är rätt ute, tycker jag. En sak i taget, det viktigaste först, ta det lugnt och gör det enkelt... Och behöver du gå så är det inget att göra en stor sak av, värre saker har drabbat mänskligheten.
Personligen så blir jag inte alls förvånad eller nedsättande mot någon som behöver lämna en situation eller uttrycker sig på ett visst sätt så länge det är med en vänlig attityd och personen inte är elak mot andra. Tvärtom kan jag tycka om personen mer för att jag ser den som den är. Kan du träningsgå en gång själv kanske?
Återgå till Övriga Aspergerfrågor