PTSD och depression och behandling med psykedelika
82 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Alien skrev:Men det verkar som den viktigaste orsaken till att man fått pengar till denna studie är rent ekonomisk.
När det gäller vård och hälsa tror jag att ett långsiktigt ekonomiskt tänk gagnar både individen och samhället. Om fler individer mår bra blir inte vårdkostnaden lika hög.
Tyvärr verkar man tänka väldigt kortsiktigt (oavsett politisk färg), vilket har lett till att individer mår dåligt och vårdkostnaderna höga. Undrar varför politikerna inte förstår det?
Alien skrev:Ja, det är ju det psykologer har upptäckt på sina patienter. Har du öht läst tråden jag länkade till?
Och en del har överdriven tanke om sin förmåga att förstå sina egna felaktiga tankemönster. Hur vet du att dina tankar är "rätt", för att du är så utomordentligt intelligent, intelligentare än alla psykologer?
Du svarar inte på min fråga, om en behandling skulle göra dig lyckligare om du insåg att du tänkt fel (genom psykodelika + terapi), skulle du avstå från det av ren stolthet då?
Jag misstänker att många aspergare på frågan "Vill du ha rätt el bli lycklig?" skulle svara "Ha rätt!"
Nej jag har inte läst den andra tråden, bara denna.
Sen pratar jag ifrån mitt eget perspektiv. Min egna erfarenhet av hur jag personligen upplevde KBT.
Om KBT är bra för andra så har jag inget emot att dom går på sådan terapi.
Sen vet jag givetvis inte om mina tankar är rätt, eller ens om det är mina egna tankar.
Det troligaste är väl att de flesta tankarna inte ens är ens egna.
Även om det är något som psykiatrin också försöker lura i folk.
Inte bara är tankarna fel utan det är även ens egna tankar också...
Det blir ju bara absurdare ju mer man dissekerar grodan.
Låt mig gissa, det var dom som kom på och gav oss asperger också?
Och nu ska dom bota oss och göra oss lyckliga genom att lära oss att tänka och bete oss rätt.
Låter som ett maskerat förtryck med patologiska inslag.
Inget som faller mig i smaken iaf.
Sen din fråga, nej jag skulle inte avstå någon behandling av ren stolthet.
Jag tyckte inte illa om KBT av ren stolthet, jag tyckte illa om det för att det kändes korkat och waste of time som cirkulerade runt min problematik istället för att ta itu med den.
Som om någon försökte sätta ett plåster över mina problem samtidigt som dom beskyllde mig för dom.
Det föll mig inte i smaken helt enkelt, har inget med stolthet o göra.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Ja, jag vet ju inget om din KBT-terapeut, hen kan ju ha varit inkompetent. Alt är du pga din AS totalt oemottaglig för all terapi.
Vad jag vänder mig mot är den generella hybrisen, "det är inget fel på mina tankar, jag har genomskådat allt och har aldrig fel". Mår man bra så kan man ju fortsätta så, men mår man dåligt så känns det som ett självskadebeteende.
Vad jag vänder mig mot är den generella hybrisen, "det är inget fel på mina tankar, jag har genomskådat allt och har aldrig fel". Mår man bra så kan man ju fortsätta så, men mår man dåligt så känns det som ett självskadebeteende.
Jag tycker inte om KBT av flera skäl.
Dels anser jag det vara en quick-fix som verkar mest lämplig för att behandla fobier och sådant men som verkar ha generaliserats till att användas som metod på lite för många områden.
Dels tror jag mer på att stärka folk där de är och hitta sina egna förmåga i stället för att de ska följa någon ny expert eller auktoritär metod och få höra att deras tankar är fel och inte har med dem själva att göra.
Dels tror jag att en anledning till att det fått sådan framgång är att det passar kapitalismen och det isolerat medicinska och diagnosintriktade sättet att se på psykisk ohälsa kan ges på ett mer strandardiserat sätt på relativt kort tid och med mindre resurser och på ett lättare sätt utvärderas än äldre lite mer "flummiga" metoder.
Dels anser jag det vara en quick-fix som verkar mest lämplig för att behandla fobier och sådant men som verkar ha generaliserats till att användas som metod på lite för många områden.
Dels tror jag mer på att stärka folk där de är och hitta sina egna förmåga i stället för att de ska följa någon ny expert eller auktoritär metod och få höra att deras tankar är fel och inte har med dem själva att göra.
Dels tror jag att en anledning till att det fått sådan framgång är att det passar kapitalismen och det isolerat medicinska och diagnosintriktade sättet att se på psykisk ohälsa kan ges på ett mer strandardiserat sätt på relativt kort tid och med mindre resurser och på ett lättare sätt utvärderas än äldre lite mer "flummiga" metoder.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Alien skrev:Alt är du pga din AS totalt oemottaglig för all terapi.
Ja det är säkert mitt fel att jag inte tänker rätt
JÄÄÄVLA ASPERGER!!
Nej skämt o sido, blir det nå psykadelika eller? För att hålla oss till ämnet.
Eller skall det utredas i 25 år först?
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Det ska säkert utredas i minst 5 år först. Tänk på att läkemedelsbolag absolut inte vill bli stämda för oförutsedda biverkningar. Du har väl sett de jättelånga bipacksedlar som finns till alla receptbelagda mediciner.
Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker inte om KBT av flera skäl.
Dels tror jag att en anledning till att det fått sådan framgång är att det passar kapitalismen och det isolerat medicinska och diagnosintriktade sättet att se på psykisk ohälsa kan ges på ett mer standardiserat sätt på relativt kort tid och med mindre resurser och på ett lättare sätt utvärderas än äldre lite mer "flummiga" metoder.
Vem säger att det är en quick-fix? Det beror i så fall på att den som betalar terapin (patienten själv, arbetsgivaren, regionen m m) inte ger tillräckligt med tid för att det blir för dyrt. En snabbare fix borde väl psykedeliska droger + terapi vara.
Är det så att man fastnat i automatiska tankar så är det just KBT som behövs.
Att hitta sin egen förmåga är väl alla terapiers mål. Målet ju inte livslång terapi.
Så just när det gäller psyket, då ska man inte lita på psykologer med utbildning och erfarenhet, då ska man ifrågasätta auktoriteter. Tur att ni inte gör detsamma när det gäller fysiska sjukdomar.
Om ens tankar gör en deprimerad, så är de fel.
Vilken "antikapitalistisk" metod tror du på ? Revolution? Pengar styr i alla slags samhällen.
Sen kan jag hålla med om att det är ensidigt att enbart satsa på just KBT. Det görs förstås just pga ekonomin. Den psykiska ohälsan ökar och psykiatrin räcker inte till.
Alien skrev:KBT
JA precis KBT kan bota mina man Boobs det går att prata bort dem
psykoterapi det går att prata bort mina kroppsliga defekter
MDMA å magiskasvampar forskas det om kring dom här åkommorna.
slackern skrev:MDMA å magiskasvampar forskas det om kring dom här åkommorna.
jo jag skulle vilja ha en piller burk med dessa svampar
precis som en SSRI burk fast med dessa magiska svampar