Psykoser och ekonomi (artikel i Dagens Medicin)
9 inlägg
• Sida 1 av 1
En debattartikel om hur avskaffandet av den tidsbegränsade sjukersättningar drabbar patienter med psykos (schizofrena):
Det går givetvis inte att säga i förväg hur lång sjuktid patienten behöver:
http://www.dagensmedicin.se/debatt/mann ... g-ekonomi/Människor med sjukdomsdiagnosen psykos, till exempel schizofreni, har genom de nya regler som styr sjukförsäkringen fått katastrofalt försämrade möjligheter till återhämtning och rehabilitering. Trots evidensbaserade vårdprogram och nationella riktlinjer, har denna patientgrupp helt förbisetts av politiker.
Den så viktiga tidsbegränsade sjukersättningen har tagits bort för personer i åldern 30 till 64 år och ingen annan ersättning har kommit i stället. Insjuknar man i psykos, är i behov av en flerårig behandling och rehabilitering men saknar sjukpenninggrundande inkomst, tvingas man nu att söka försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag, hos socialtjänsten.
Det går givetvis inte att säga i förväg hur lång sjuktid patienten behöver:
Man behöver de första åren efter insjuknandet ofta 100 procent sjukskrivning på grund av avsaknad av arbetsförmåga. Detta kan även gälla vid återfall i sjukdomen då man behöver en ny återhämtningsperiod.
---
När man insjuknar i psykos har man ofta svårt att hantera relationen till myndigheter. Man riskerar lätt att hamna utanför systemen och till exempel förlora rätt till sjukpenning och a-kassa.
Den akuta psykosfasen följs av en längre instabil period, ett till två år, ibland längre. Forskningen har visat att det under denna tid finns stor risk för suicid, återinsjuknande och depressioner.
Psykoser och ekonomi (artikel i Dagens medicin)
Dessa problem gäller givetvis inte bara människor med psykossjukdomar.
För den som blivit utförsäkrad från FK sjunker inkomsten drastiskt:
För att överleva måste man alltså ansöka om försörjningstöd från socialen. Att återkomma till arbetslivet är inte heller något alternativ:
Med rätt stöd kan även de arbeta:
Ja, är det någon som fattar vad poängen var med att avskaffa den tidsbegränsade sjukersättningen? Förutom att spara pengar förstås.
Den tidsbegränsade sjukersättningen var en trygg ekonomisk garant i återhämtningen. Till ersättningen var knutet bostadstillägg vilket möjliggjorde att man kunde få en lägenhet på den öppna bostadsmarknaden eller behålla det boende man hade innan sjukdomen bröt ut.Människor med psykosproblematik har svårt att hantera stress och riskerar då återfall i psykos. De behöver en trygg och förutsägbar social och ekonomisk situation.
Att nu tvingas ansöka om försörjningsstöd hos socialtjänsten, försätter patienter i en mycket svår situation. För att få stödet måste personen först avyttra alla realiserbara tillgångar, till exempel en bostadsrättslägenhet eller det sparkapital som kanske föräldrar sparat för att säkra barnets framtid.
För den som blivit utförsäkrad från FK sjunker inkomsten drastiskt:
Saknar man sjukpenninggrundande inkomst ges lägsta nivå/ aktivitetsstöd brutto 223 kronor per dag, fem dagar per vecka. Detta innebär att den som tidigare haft lägsta nivå/tidsbegränsad sjukersättning samt bostadstillägg får sin bruttoinkomst sänkt från cirka 10 000 kronor per månad till 4 460 kronor!
För att överleva måste man alltså ansöka om försörjningstöd från socialen. Att återkomma till arbetslivet är inte heller något alternativ:
En handläggare på arbetsförmedlingen sade att dagens intensifierade och slimmade arbetsliv har förlorat marginaler, förståelse och tolerans då det gäller människor med psykiska funktionshinder, att det är mycket svårt att finna en arbetsplats som tar emot.
Trygghetslagar har blivit otrygghetslagar som kommit att försvåra för personer med psykosdiagnos i deras strävan efter att hantera sin sjukdom och komma vidare i sina liv.
Med rätt stöd kan även de arbeta:
Forskningen har visat att löneanställning under skyddade former i det öppna arbetslivet är en överlägsen rehabiliteringsmetod då den är funktions- och livskvalitetshöjande samt skyddar mot återinsjuknande.
Regeringen bör snarast ansvara för en helhetssyn och konsekvensbeskrivning då det gäller villkoren för denna patientgrupp efter de förändringar som skett inom lagstiftningen.
Ja, är det någon som fattar vad poängen var med att avskaffa den tidsbegränsade sjukersättningen? Förutom att spara pengar förstås.
Jag har sjukersättning på grund av psykosproblematik. Jag får ansöka nytt varannat år tror jag. Fick det först 2008, sen 2010 skickade min läkare nya papper och jag blev beviljad sjukersättning och nu ska dom väl ha nya papper snart då.
Hoppas inte jag hamnar hos soc, det hade varit döden. Hade inte pallat med arbetsförmedlingen just nu. Hoppas på att kunna arbetsträna med något nästa år.
Hoppas inte jag hamnar hos soc, det hade varit döden. Hade inte pallat med arbetsförmedlingen just nu. Hoppas på att kunna arbetsträna med något nästa år.
Alien skrev:Ja, är det någon som fattar vad poängen var med att avskaffa den tidsbegränsade sjukersättningen? Förutom att spara pengar förstås.
Att _disciplinera_ folk. Det ska vara obehagligt att inte leva på eget arbete. De tror på att skrämma folk till arbete, de tror att folk ur de grupper de inte förstår sig på behöver skrämmas till arbete. Det är en ideologisk fråga för dem och en om grundläggande människosyn. Jag håller för möjligt att det kortsiktiga "sparandet" rentav är sekundärt i förhållande till det. Precis som med privatiserandet.
... och så var det väl bäst att påpeka, innan någon påpekar att "sosseregeringen minsann..." att även om jag här talar om framförallt moderaterna har sossarna under det senaste kvartsseklet följt en något mildare variant av samma ideologi. Det är det som kallas "högervåg". Det där "något mildare" kan likväl vara avgörande för många som lever på marginalen.
Håller med Zombie här, sossarna införde visserligen sjukförsäkringen som skapade tryggheten som krävdes för dessa grupper men de har även sedan förra omgången av borgerlig regering (som inleddes 1976 tror jag) även försämrat systemet, troligen av rädsla att förlora väljare högerut.
Politiken är numera en majoritetens diktatur, små grupper som knappast påverkar valtesultatet kan man köra över.
Politiken är numera en majoritetens diktatur, små grupper som knappast påverkar valtesultatet kan man köra över.
Visst är demokratur underbart?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Tack för länken!
Sverige är inte en lika uppenbar demokratur som ex.vis USA, men nog härskar stora delar av demokraturen här med!
Sverige är inte en lika uppenbar demokratur som ex.vis USA, men nog härskar stora delar av demokraturen här med!
USA är väl en binokratur eller korpokratur, för demokratin upphörde väl för ganska längesedan?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23