Protester mot LSS-boende
111 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Protester mot LSS-boende
Huggorm skrev:Inte konstigt att de protesterar, deras hus kommer ju sjunka en hel del i värde. Hur kul är det att plötsligt bli ett par hundra tusen kronor fattigare?
Om du har lagt ner lite tid och energi på att läsa artiklar om fallet. Så ligger det i ett nybyggt område. Alltså har dom som flyttat haft all tid i värden att läsa bygg och plan förslagen. Det skulle förvåna mej om inte gruppboendet har ståt med. Så det är helt klart deras eget ansvar om dom inte har uträttat sin besiktningsplikt att ta reda på sådant.
Protester mot LSS-boende
Finns det någon grupp i samhället som inte någon gång råkat ut för det?Kristofer skrev:Hur kul är det att tillhöra en grupp som så tydligt markeras som oönskad i samhället?
Protester mot LSS-boende
Huggorm skrev:Finns det någon grupp i samhället som inte någon gång råkat ut för det?Kristofer skrev:Hur kul är det att tillhöra en grupp som så tydligt markeras som oönskad i samhället?
Nu börjar det bli extremt långsökt. Men vissa har blivit det mer än andra. Eliten i samhället blir det bara under uppror eller revolution i ett land. Folk som har AS som är en form utav autism blir det betydligt mycket oftare. Går inte ens att jämföra på en skala.
Protester mot LSS-boende
slackern skrev:Om du har lagt ner lite tid och energi på att läsa artiklar om fallet. Så ligger det i ett nybyggt område. Alltså har dom som flyttat haft all tid i värden att läsa bygg och plan förslagen. Det skulle förvåna mej om inte gruppboendet har ståt med. Så det är helt klart deras eget ansvar om dom inte har uträttat sin besiktningsplikt att ta reda på sådant.
Så här säger Staffan Norberg som är ordförande för stadsbyggnadsnämnden:
– Vi fick en hel hög med mejl från upprörda grannar. Jag visste själv inte om planerna på LSS-boendet eftersom vi politiker i nämnden ännu inte fått ärendet på vårt bord, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Staffan Norberg (V).
Men han har ändå skickat svar.
– Jag har klargjort att vi i nämnden inte kan lägga oss i vilka som ska bo i området. Vi har att ta ställning till om bygget stämmer med detaljplanen, säger Staffan Norberg.
Det tolkar jag som att de boende inte kunnat lista ut vad som komma skulle genom att undersöka detaljplanen. Förövrigt skriver de att boendet bland annat skall bebos av folk med "Dawns syndrom". Denna stavning används på åtminstone ett par ställen i artikeln.
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.21563 ... -glasberga
Protester mot LSS-boende
Huggorm skrev:slackern skrev:Om du har lagt ner lite tid och energi på att läsa artiklar om fallet. Så ligger det i ett nybyggt område. Alltså har dom som flyttat haft all tid i värden att läsa bygg och plan förslagen. Det skulle förvåna mej om inte gruppboendet har ståt med. Så det är helt klart deras eget ansvar om dom inte har uträttat sin besiktningsplikt att ta reda på sådant.
Så här säger Staffan Norberg som är ordförande för stadsbyggnadsnämnden:– Vi fick en hel hög med mejl från upprörda grannar. Jag visste själv inte om planerna på LSS-boendet eftersom vi politiker i nämnden ännu inte fått ärendet på vårt bord, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Staffan Norberg (V).
Men han har ändå skickat svar.
– Jag har klargjort att vi i nämnden inte kan lägga oss i vilka som ska bo i området. Vi har att ta ställning till om bygget stämmer med detaljplanen, säger Staffan Norberg.
Det tolkar jag som att de boende inte kunnat lista ut vad som komma skulle genom att undersöka detaljplanen. Förövrigt skriver de att boendet bland annat skall bebos av folk med "Dawns syndrom". Denna stavning används på åtminstone ett par ställen i artikeln.
Det här är från samma artikel. Köper man en tomt så är det ens eget ansvar enligt jordbalken med besiktning och så. Det är ingen annans ansvar att informera om sådant som du ska ta reda på själv.
De tycker också att de borde fått information om LSS-boendet innan de köpte sina tomter.
– Då hade vi haft möjlighet att själva bestämma om vi vill bo intill ett LSS-boende eller inte. Då kanske vi valt Ritorp i stället.
Protester mot LSS-boende
slackern skrev:Det här är från samma artikel. Köper man en tomt så är det ens eget ansvar enligt jordbalken med besiktning och så. Det är ingen annans ansvar att informera om sådant som du ska ta reda på själv.De tycker också att de borde fått information om LSS-boendet innan de köpte sina tomter.
– Då hade vi haft möjlighet att själva bestämma om vi vill bo intill ett LSS-boende eller inte. Då kanske vi valt Ritorp i stället.
Fast nu tyder ju det mesta på att den informationen inte fanns ännu, när uppenbarligen inte ens kommunen visste om det
Protester mot LSS-boende
Moggy skrev:Ja. Trist inställning, låter inte så farligt det där.
Skulle iofs inte förvåna mig om det inte är nåt större motstånd emot det där, att det till största delen handlar om att media för förstorat upp några enstaka gnällspikar.
Det är lustigt hur den Nationalistiska skriver om det istället. Där framställer dom folk med autism som utvecklingsstörda.
Vänsterpartist kritisk när grannar protesterar mot Attendo
Publicerat den 1 augusti 2013 kl 14:26
SVERIGE. Grannarna protesterar när vårdjätten Attendo planerar att bygga ett skattefinansierat LSS-boende för utvecklingsstörda i Glasberga i Södertälje. Nu går en tung vänsterpartist ut och fördömer protesterna.
– Det är ett paradexempel på ”not in my backyard”. Ett tankesätt om att det är jättebra att sådana här boenden finns, men inte i ens egna kvarter, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Staffan Norberg (V) till Aftonbladet.
Norberg har själv en rad lukrativa styrelseuppdrag i skattefinansierade bolag och förra året kammade den 57-årige politikern hem inte mindre än 708 068 kronor i taxerad inkomst. Bor gör han på eftertraktade Linnégatan i centrala Södertälje.
I Glasberga är flera barnfamiljer oroliga för sina barn. Personer med downs syndrom kan vara frustrerade och uppträda mycket utåtagerande, menar de.
Många är också tungt belånade och anser att de borde ha fått information om LSS-boendet innan de köpte sina tomter. Boenden för utvecklingsstörda och narkomaner riskerar att sänka marknadsvärdet med runt 30 procent för de mest närbelägna fastigheterna, vilket är en värdeutveckling som få av Sveriges ofta tungt belånade medelklasshushåll kan hantera.
http://www.friatider.se/vansterpartist- ... ot-attendo
Protester mot LSS-boende
Är väl ingen rättighet att veta alla planer för vad som kan tänkas hända i området där man bor.
Ska det vara en folkomrösnting i ett område när nån ny verksamhet ska etablera sig där?
Ska det vara en folkomrösnting i ett område när nån ny verksamhet ska etablera sig där?
Protester mot LSS-boende
De informerar tydligen. Det skulle bli ett missbrukarhem i en finare stadsdel i staden jag bodde. Vilket hallå det blev. Och ett LSS-hems uppbyggnad har jag ju sett med egna ögon. Det var väldigt mycket protester men de byggde i detta fallet iallafall. Men första gången de skulle bygga någotslags hem så stoppades de av området. Att de ens har den makten är för jävligt.
Protester mot LSS-boende
Moggy skrev:Är väl ingen rättighet att veta alla planer för vad som kan tänkas hända i området där man bor.
Är det ett nytt område man flyttar till. Och det finns en vacker gammal ekdunge som är flera hundra år gammal som man blev blixt dundrande förälskad i och köpte huset pga det. Är det ens eget ansvar att titta på detaljplanen och se att ekdungen blir kvar och att det inte är inplanerat att det ska byggas en massa bostäder där.
Protester mot LSS-boende
När de byggde en affär här byggde de bort en bit natur. Men vi hyr ju bara och det är ett fattigt område. Någon som ens frågar oss?
Protester mot LSS-boende
slackern skrev:Moggy skrev:Är väl ingen rättighet att veta alla planer för vad som kan tänkas hända i området där man bor.
Är det ett nytt område man flyttar till. Och det finns en vacker gammal ekdunge som är flera hundra år gammal som man blev blixt dundrande förälskad i och köpte huset pga det. Är det ens eget ansvar att titta på detaljplanen och se att ekdungen blir kvar och att det inte är inplanerat att det ska byggas en massa bostäder där.
Då får man väl köpa marken där dungen står om man vill vara säker på att den är kvar.
Protester mot LSS-boende
Om det är så att marknadspriset påverkas av etableringen och fastighetsinnehavarna sitter med stora lån så blir de förstås upprörda då de i praktiken får betala för etableringen medan attendo kammar hem vinsten.
Uppenbarligen får man skåda detaljplanen och vem som äger marken runtomkring fortsättningsvis.
(som @Moggy säger.. köp)
Uppenbarligen får man skåda detaljplanen och vem som äger marken runtomkring fortsättningsvis.
(som @Moggy säger.. köp)
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Protester mot LSS-boende
Moggy skrev:slackern skrev:Moggy skrev:Är väl ingen rättighet att veta alla planer för vad som kan tänkas hända i området där man bor.
Då får man väl köpa marken där dungen står om man vill vara säker på att den är kvar.
Exakt ens eget ansvar att studera detaljplanen och framtidsplaner för området. Om det byggs ett LSS boende så måste det finnas en önskan från kommunen om ett sådant. En privat aktör kan inte öppna ett gruppboende om inte kommunen har ett behov utav det. För det är kommunen som får betala för det i slutändan deras ansvar.
Att man tror att det är lätt att köpa ett hus så är man naiv. Det innebär att en massa saker ska kollas upp detaljplaner, fornminnen, servitut och besiktning utav huset och marken. Vad folk ofta glömmer när dom besiktigar sitt hus är att en el besiktning inte ingår i en besiktning utan det måste du utföra en egen utav. Det kan stå en väldigt dyrt i och med att det är det ansvar att besiktiga den har du inte gjort det. Så är det du som är ansvarig över elanläggningen om det sker en olycka. Folk kan använda lampsladdar och annat som elkablar vilket är rent ut sagt livsfarligt.
Protester mot LSS-boende
Blir så arg...mörkrädd...att människor tänker så egoistiskt och är så rädda för det okända...2013, i Sverige...fy fan...
Protester mot LSS-boende
manne skrev:det hära tycker jag är fel folk har väl rätt att bo vart som helst skall man förbjuda människor att bosätta sig vart de vill knarkare och alkholister bor ju också bland vanligt folk..
jävla äckliga svenne rasister de dära människorna är äckliga jävla rasist svenssons..!
då kanske man också skall förbjuda folk att ha vissa hundar tex stora hundar för de kan ju bita folk..?de kan ta in svenne idyll och köra upp den i röven..
Har du källor på att dessa är "svenne rasister" eller är det bara dina fördomar?
Det mesta tyder på att dessa grannar till största delen är invandrare.
Nästa du vill sprida din vänstersmörja kan du väll försöka hålla käften så vi andra slipper läsa dyngan.
Alien:
Ett påpekande om att komma ihåg denna forumregel:
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Ett påpekande om att komma ihåg denna forumregel:
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Protester mot LSS-boende
Visst kan man förstå att folk fortfarande är rädda för det okända, men att de jämför gruppboenden med anstalter får en att bli mörkrädd, så korkade trodde jag inte att folk var.
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Protester mot LSS-boende
Natten skrev:manne skrev:det hära tycker jag är fel folk har väl rätt att bo vart som helst skall man förbjuda människor att bosätta sig vart de vill knarkare och alkholister bor ju också bland vanligt folk..
jävla äckliga svenne rasister de dära människorna är äckliga jävla rasist svenssons..!
då kanske man också skall förbjuda folk att ha vissa hundar tex stora hundar för de kan ju bita folk..?de kan ta in svenne idyll och köra upp den i röven..
Har du källor på att dessa är "svenne rasister" eller är det bara dina fördomar?
Det mesta tyder på att dessa grannar till största delen är invandrare.
Nästa du vill sprida din vänstersmörja kan du väll försöka hålla käften så vi andra slipper läsa dyngan.
Vad tyder på att dom flesta grannar är invandrare? Tänker du på finnar som jobbar på Scania?
Protester mot LSS-boende
Jag gick in på ratsit och skrev in några av gatunamnen i området och det är nästan bara utländska namn som kommer upp. Troligtvis assyrier/syrianer till stor del, de har ju mer eller mindre samlat ihop sig i Södertälje.slackern skrev:Vad tyder på att dom flesta grannar är invandrare? Tänker du på finnar som jobbar på Scania?
Protester mot LSS-boende
Huggorm skrev:Jag gick in på ratsit och skrev in några av gatunamnen i området och det är nästan bara utländska namn som kommer upp. Troligtvis assyrier/syrianer till stor del, de har ju mer eller mindre samlat ihop sig i Södertälje.slackern skrev:Vad tyder på att dom flesta grannar är invandrare? Tänker du på finnar som jobbar på Scania?
OK intressant och det var i det nybyggda villaområdet och inte något gammalt område i krokarna?
Protester mot LSS-boende
slackern skrev:Huggorm skrev:Jag gick in på ratsit och skrev in några av gatunamnen i området och det är nästan bara utländska namn som kommer upp. Troligtvis assyrier/syrianer till stor del, de har ju mer eller mindre samlat ihop sig i Södertälje.slackern skrev:Vad tyder på att dom flesta grannar är invandrare? Tänker du på finnar som jobbar på Scania?
OK intressant och det var i det nybyggda villaområdet och inte något gammalt område i krokarna?
Jag vet inte exakt vart i området boendet skall byggas så jag kollade de gator där det såg ut att ligga flest hus. På vissa gator fanns inte ett enda svenskt namn och på ingen gata var det fler än några enstaka. Så att det skulle vara citat "svenne rasister" som ligger bakom uppropet verkar vara felaktigt och fördomsfullt.
Protester mot LSS-boende
Huggorm skrev:slackern skrev:Huggorm skrev:Jag gick in på ratsit och skrev in några av gatunamnen i området och det är nästan bara utländska namn som kommer upp. Troligtvis assyrier/syrianer till stor del, de har ju mer eller mindre samlat ihop sig i Södertälje.
Jag vet inte exakt vart i området boendet skall byggas så jag kollade de gator där det såg ut att ligga flest hus. På vissa gator fanns inte ett enda svenskt namn och på ingen gata var det fler än några enstaka. Så att det skulle vara citat "svenne rasister" som ligger bakom uppropet verkar vara felaktigt och fördomsfullt.
Svenne rasister tror jag det var Manne som drog upp.
Re: Protester mot LSS-boende
Aha. Det kanske var förklaringen till "har många barn". Byggs det hela villaområden för dom där? Hur har dom råd att köpa villor? Eller delas det ut gratis till familjer med många barn?
Protester mot LSS-boende
tahlia skrev:Det är 2013 och folk är lika dumma och okunniga som alltid...Personer med autism och Downs syndrom hör inte hemma i villaidyllen.
Det tycker flera av de boende i Glasberga där ett LSS-boende planeras.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17215381.ab
Det finns en länk i AB-artikeln till en artikel i LT (Länstidningen) och där heter det genomgående att vissa av de tilltänkta boende har Dawns syndrom; så j---a dåligt.