Programmering

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Programmering

Inläggav and_nord » 2011-12-19 19:00:32

Hej!

Jag är väldigt intresserad av programmering och har ägnat mig åt det i flera år och funderar om det finns fler med Aspergers här som också är det och som eventuellt vill ha lite utbyta i det. Jag gillar att dela med mig av min kunskap och erfarenheter och jag vill gärna själv lära mig så mycket som möjligt. Jag är kunskapsgirig.

Jag lär mig dock på ett annorlunda sätt än dom flesta vilket också är skälet till att jag misslyckats mycket med studier och har därför tvingats lära mig själv. Detta gäller inte bara programmering utan även matematik och språk. Jag saknat i princip helt och hållet abstrakt tänkande och lär mig som sagt inte som de flesta andra. När jag studerade matematik så lärde jag mig hemskt mycket och kunde förstå komplicerade matematiska formler som de flesta andra inte förstår. Däremot så kunde jag inte göra saker jag inte fått förklarat för mig. Att det sätt som dom förklarat för mig bara är ett sätt att lösa ett matematiskt problem men att man måste göra på ett annat i andra sammanhang. Det som hände då var att dom på prov vände på problemen och krävde att jag skulle kunna göra saker jag inte lärt mig. Vilket blev resultatet av att jag inte fick godkänt.

Men det betyder inte att jag inte kan lära mig. Det kan jag men inte genom att studera utan genom att lära mig på egen hand. Och då vore det trevligt om det går att hitta fler Aspergare som fungerar på ett ungefär samma sätt och so har ett brinnande intresse för programmering.

Andreas
and_nord
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2006-07-14
Ort: Östersund

Re: Programmering

Inläggav Parvlon » 2011-12-19 19:45:32

Det låter som att du är bra på att lära dig innantill.

Det finns säkerligen programmeringsarbete för dig men som du säger verkar den matematiska delen inte vara något för dig.

När det gäller utbytande av kunskap så skulle det underlättat om du delade med dig vad du kan och vad du är intresserad av mer specifikt. Det finns ju rätt mycket. Jag antar att du iaf kan engelska? Sen tycker jag personligen det låter något begränsande att leta efter aspergergare med kunskap att dela med sig, finns många projekt på internet där man inte vet könet på de andra, än mindre vilken diagnos de har och det är väl ändå av ganska liten betydelse. Du kanske bara behöver hjälp att hitta dem.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Programmering

Inläggav and_nord » 2011-12-19 20:04:34

Jo den matematiska delen är verkligen något för mig. Jag ville bara säga att jag lär mig på ett annat sätt och missförstås lätt av samhället och därför får jag inte godkända betyg trots att jag har mycket kunskap.

Ja precis och hjälp att hitta sådana tar jag tacksamt emot

Andreas
and_nord
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2006-07-14
Ort: Östersund

Re: Programmering

Inläggav Parvlon » 2011-12-19 20:16:07

and_nord skrev:Jo den matematiska delen är verkligen något för mig. Jag ville bara säga att jag lär mig på ett annat sätt och missförstås lätt av samhället och därför får jag inte godkända betyg trots att jag har mycket kunskap.Ja precis och hjälp att hitta sådana tar jag tacksamt emotAndreas
Jag förstår att du kan använda dig av matematik och i annat fall hade det nog varit svårt för dig att se något nöje i programmering ändå, men jag tror det finns en viss skillnad i hur man tilllämpar den. Möjligen kan nån mer insatt i ämnet förklara det närmare. Varför du fått underkänt betyg osv. ska jag dock inte spekulera i egentligen och är inte direkt en matematisk höjdare själv. Vet iaf. att vissa sätt att plugga är fan så mycket mer effektivare än andra. Sen kan man ju vara skoltrött osv oxå.

Du har inte skrivit mycket om vad det är för typ av programmering som du är intresserad av så förslagsvis berättar du vad det är du kan och är intresserad av (mål samt ålder/utbildning?) så får du säkert ett antal tips. Finns många talanger här.

"Samhället" (dvs. folk) skiter f.ö i programmering. Det är i princip bara när de har har nytta av det (och plötsligt inte fungerar) som det är tacksamt att göra något sånt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Intressanta intressen



Logga in