Proggmusik
105 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Det förklarade jag just ovan.
Progg (med två g) var en specifikt svensk politisk alternativrörelse under 70-talet i vilken det ingick många olika musikstilar, inkl rock, reggae och folkrock. Oftast finns ett starkt politiskt eller samhällskritiskt budskap.
Medan alternativ, indie eller progressiv rock, förkortat progrock (med ett g), är en specifik musikgenre som funnits från mitten av 60-talet och finns fortfarande, och spelas av musiker från många olika länder. Ofta lite smådyster rock med udda/märkliga texter där man är fri att experimentera mer eller mindre friskt. Kan ligga precis i gränslandet till mainstreamrocken, som just Procol Harum, eller vara totalt utflippad som t ex Gong.
Progg (med två g) var en specifikt svensk politisk alternativrörelse under 70-talet i vilken det ingick många olika musikstilar, inkl rock, reggae och folkrock. Oftast finns ett starkt politiskt eller samhällskritiskt budskap.
Medan alternativ, indie eller progressiv rock, förkortat progrock (med ett g), är en specifik musikgenre som funnits från mitten av 60-talet och finns fortfarande, och spelas av musiker från många olika länder. Ofta lite smådyster rock med udda/märkliga texter där man är fri att experimentera mer eller mindre friskt. Kan ligga precis i gränslandet till mainstreamrocken, som just Procol Harum, eller vara totalt utflippad som t ex Gong.
Senast redigerad av Inger 2010-05-14 14:08:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Det förklarade jag just ovan.
Progg (med två g) var en svensk politisk alternativrörelse under 70-talet i vilken det ingick många olika musikstilar, inkl rock, reggae och folkrock.
Medan alternativ eller progressiv rock, förkortat progrock (med ett g) är en specifik musikgenre som funnits från mitten av 60-talet och finns fortfarande. Ofta lite smådyster rock med udda texter där man är fri att experimentera mer eller mindre friskt. Kan ligga precis i gränslandet till mainstreamrocken, som just Procol Harum, eller vara totalt utflippad som t ex Gong.
Jaha, jag kollade inte
Progrock är inget jag känner till.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Hej!
Progg när det begav sig: Dokumentären om progg
Lyssnade mycket på Nationalteatern, Dia Phsalma och Ebba Grön ett tag. Mikael Wiehe är också ok. Kan sjunga mycket av Nationalteaterns låtar som: "Det var vid Spisa sent, en lördagskväll, vi satt och gjorde ingenting. Några rös, andra pös [...]" men givetvis kan jag gnola med i Ebba Gröns klassiker också som "Staten och kapitalet" (Blå Tåget gjorde den), "800 grader" och liknande.
För mig som inte var med på 70-talet kom den här progg-vågen i början på 90-talet i stället. Blandat med hårdrock som Alice Cooper och Guns 'n' Roses.
Sen kom rock-perioden då jag snöade in på Status Quo.
Nu lyssnar jag på lite allt möjligt. Pop, rock, hårdrock, progg, till och med klassiskt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Progg när det begav sig: Dokumentären om progg
Lyssnade mycket på Nationalteatern, Dia Phsalma och Ebba Grön ett tag. Mikael Wiehe är också ok. Kan sjunga mycket av Nationalteaterns låtar som: "Det var vid Spisa sent, en lördagskväll, vi satt och gjorde ingenting. Några rös, andra pös [...]" men givetvis kan jag gnola med i Ebba Gröns klassiker också som "Staten och kapitalet" (Blå Tåget gjorde den), "800 grader" och liknande.
För mig som inte var med på 70-talet kom den här progg-vågen i början på 90-talet i stället. Blandat med hårdrock som Alice Cooper och Guns 'n' Roses.
Sen kom rock-perioden då jag snöade in på Status Quo.
Nu lyssnar jag på lite allt möjligt. Pop, rock, hårdrock, progg, till och med klassiskt.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Lilla Gumman skrev:Nu lyssnar jag på lite allt möjligt. Pop, rock, hårdrock, progg, till och med klassiskt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Schysst! Vilken bred musiksmak du har! Ofta breddas den ytterligare ju mer man lyssnar.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hej!
Jepp, det är bra att vara allätare vad gäller musik. Till och med dansband kan slinka ner ibland. Sven-Ingvars till exempel. Och dansa till dansband kan jag alltid göra, även om det blir väldigt sällan.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jepp, det är bra att vara allätare vad gäller musik. Till och med dansband kan slinka ner ibland. Sven-Ingvars till exempel. Och dansa till dansband kan jag alltid göra, även om det blir väldigt sällan.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Idag finns så många olika musikstilar att jag blir alldeles förvirrad. Jag gillade vissa artister/grupper och vissa låtar, utan att ha en aning om vilken musikstil. Men Ola Magnell räknas väl som progg, här är Påtalåten:
Jag skulle gärna sjunga med, högt och falskt, men eftersom det är sommar är fönstret öppet.
Jag blir snart desperat av att leva i en stat
Uppbyggd av profit och bostadssegregation
Ingen smart demokrat blir så flat och moderat
Som i vår gistna kristna västerländska dollarcivilisation
Jag skulle gärna sjunga med, högt och falskt, men eftersom det är sommar är fönstret öppet.
Progg från 70-talet med Blå Tåget:
http://www.youtube.com/watch?v=Jsniv9024uk
http://www.youtube.com/watch?v=sTAvm_Fk09M
Hur gör man för att lägga in en youtube video?
Jossan skrev:Progg från 70-talet med Blå Tåget:
Man skriver in URLen till youtubevideon, som du har gjort, markerar den och trycker på knappen [YouTube] strax ovanför rutan du skriver in i!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Intressanta intressen