Professionell Vård? (Psykiatrisk vård)
51 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Professionell Vård?
Besparingar med ena handen och satsnngar med andra. Risk för ryckighet?
Regeringen har iaf satsat pengar på psykaitrin och nu kommer en utvärdering av statskontoret:
Regeringen har iaf satsat pengar på psykaitrin och nu kommer en utvärdering av statskontoret:
http://www.statskontoret.se/nyhetsarkiv ... -fullt-ut/De 3,6 miljarder kronor som staten lagt på att förbättra livsvillkoren för psykiskt funktionsnedsatta personer har haft effekt men är inte helt i mål, konstaterar Statskontoret i en ny rapport. Ökad samordning inom Regeringskansliet och ökat fokus på att skapa sysselsättning för målgruppen är två förslag till förbättringar.
Professionell Vård?
Jag trodde regeringen (socialstyrelsen) skulle ta över Hsan:s patientklagomål för att det skulle flyta på snabbare. men hittills har det gått tvärtom.
Tydligen varnade flera remissinstanser för detta men regeringen struntade i det. Avsikten med remisserna är väl just att ta tills sig synpunkter?
Socialstyrelsen är en alltför stor myndighet med alltför månge uppgifter redan.
"Flera remissinstanser, bl a Hsan, Sveriges konnuner och landstidn och Statens Haverikommission, skrev i sina remissvar att patientklagomålen borde prövas av en fristående och oberoende myndighet."
Det har gjorts enklare för patienter att anmäla. De behöver inte ta reda på vilka som är inblandade utan kan anmäla de fel som de anser har begåtts ändå. Men patienter och anhöriga får vänta i åratal på besluten, och under tiden kan olämpliga personer fortsätta att arbeta inom vården.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/anmaln ... ggs-pa-hogAntalet läkare som Socialstyrelsen vill stänga av har mer än halverats på ett år. Detta trots att ribban har sänkts för när en läkarlegitimation kan dras in. Det visar en granskning som DN har gjort.
Orsaken: Socialstyrelsen har för mycket att göra.
Den 1 januari 2011 fick Socialstyrelsen uppdraget att ta emot och utreda klagomål från patienter i stället för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).
Tydligen varnade flera remissinstanser för detta men regeringen struntade i det. Avsikten med remisserna är väl just att ta tills sig synpunkter?
Socialstyrelsen är en alltför stor myndighet med alltför månge uppgifter redan.
"Flera remissinstanser, bl a Hsan, Sveriges konnuner och landstidn och Statens Haverikommission, skrev i sina remissvar att patientklagomålen borde prövas av en fristående och oberoende myndighet."
Det har gjorts enklare för patienter att anmäla. De behöver inte ta reda på vilka som är inblandade utan kan anmäla de fel som de anser har begåtts ändå. Men patienter och anhöriga får vänta i åratal på besluten, och under tiden kan olämpliga personer fortsätta att arbeta inom vården.
Professionell Vård?
Jag är en van överklagare. Men, så försvann Ansvarsnämndens trevliga, effektiva man på sjukhuset och det infördes lokala klagomurar på varje avdelning. Man möts av en kall röst som i bästa fall låter en få träffa en annan läkare på avdelningen. Längre än så kommer man inte.
Regionens hus sa vid ett tillfälle: "Hur ska jag kunna hjälpa dig?" Tja...
HSAN, som jag jobbade på, var i klass med Migrationsverket. Avskyvärt! Människor fick inte sin rätt. Så, när uppgiften överläts till Socialstyrelsen hade jag inga större förhoppningar. Det blev som jag gissade: en enorm trave med väntande ärenden. De får vänta. Det finns ingen tid. Och Socialstyrelsen ska ju läggas ned framöver...
Det som händer här är att vi övergår i diktatur. Vem får sin rätt i en diktatur? Det är penningen och besparingsivern som styr, inget annat. Det är inte tänkt att folk ska få sin rätt, inte de som befinner sig i BAS-sjukvården, möjligen de som har privata försäkringar och den bättre, snabbare vården.
ALIEN: Innan regeringen skrotade det gamla socialförsäkringssystemet skickade man ju ut de nya reglerna på remiss och nästan alla tunga remissinstanser sa NEJ. Det struntade regeringen i eftersom man inte ville bära kostnaderna för landets sjuka. Remissförfarandet var alltså bara en skendemokratisk manöver, ingenting annat. VI HÅLLER PÅ ATT FÖRLORA VÅR DEMOKRATI!
Regionens hus sa vid ett tillfälle: "Hur ska jag kunna hjälpa dig?" Tja...
HSAN, som jag jobbade på, var i klass med Migrationsverket. Avskyvärt! Människor fick inte sin rätt. Så, när uppgiften överläts till Socialstyrelsen hade jag inga större förhoppningar. Det blev som jag gissade: en enorm trave med väntande ärenden. De får vänta. Det finns ingen tid. Och Socialstyrelsen ska ju läggas ned framöver...
Det som händer här är att vi övergår i diktatur. Vem får sin rätt i en diktatur? Det är penningen och besparingsivern som styr, inget annat. Det är inte tänkt att folk ska få sin rätt, inte de som befinner sig i BAS-sjukvården, möjligen de som har privata försäkringar och den bättre, snabbare vården.
ALIEN: Innan regeringen skrotade det gamla socialförsäkringssystemet skickade man ju ut de nya reglerna på remiss och nästan alla tunga remissinstanser sa NEJ. Det struntade regeringen i eftersom man inte ville bära kostnaderna för landets sjuka. Remissförfarandet var alltså bara en skendemokratisk manöver, ingenting annat. VI HÅLLER PÅ ATT FÖRLORA VÅR DEMOKRATI!
Återgå till Aspergare och vården