processor
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
processor
Hmm, suck, inser att jag känner inte många "nördiga" (insatta) kompisar i ämnet längre
Jag har en Intel Pentium D 940 Dual Core 3.2GHz.
Mammakort är en Asus Commando
Minnerna går på 1x266 och 2 som går på 400.
grafik går på en 4870x512.
Kör dubbla skärmar, har en massa som går på usb-portar och har därför en liten hub för det.
Iom stick-kortet för musik är bortsupat använder jag en
SB0092.
Jag vill upgradera med så lite medel som bara möjligt.
Primärt är cpu, antar det är det som flaskhalsen, känns att jag har ständigt strul med grafikkortet men många säger ändå det är ett riktigt bra kort så byta/sälja bort det kanske är dumt, felet kanske ligger på annat håll.
Ovan nämnde propp är inte detsamma som Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / 6MB / 1333MHz eller?
Tänkte köpa minnen nu medans de fortfarande är nere i pris lite, tänkte då Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz
Jag har en Intel Pentium D 940 Dual Core 3.2GHz.
Kör dubbla skärmar, har en massa som går på usb-portar och har därför en liten hub för det.
SB0092.
Jag vill upgradera med så lite medel som bara möjligt.
Primärt är cpu, antar det är det som flaskhalsen, känns att jag har ständigt strul med grafikkortet men många säger ändå det är ett riktigt bra kort så byta/sälja bort det kanske är dumt, felet kanske ligger på annat håll.
Ovan nämnde propp är inte detsamma som Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / 6MB / 1333MHz eller?
Tänkte köpa minnen nu medans de fortfarande är nere i pris lite, tänkte då Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag försöker bara sätta mig in i sådant varje gång det är dags att bygga ny dator, och senaste gången brydde jag mig inte ens om Intel, av kostnadsskäl.
Det finns en del forum som är mera lämpliga för sådana frågor (även om man givetvis får fråga även här). Klarar du av ett väldigt grabbigt omodererat forum så finns www.tbg.nu som visserligen har mycket hög andel OT numera, men där man fortfarande kan få en del bra svar. Så finns www.sweclockers.com, som jag själv inte har besökt på många år. Det finns säkert en del andra svenska forum också, numera, och diverse utländska.
Förmodligen kan du hitta någon processoröversikt hos Intel själva. Så finns rätt många hårdvarusiter av olika slag, som ibland jämför olika produkter, t.ex. www.tomshardware.com och www.anandtech.com
Det finns en del forum som är mera lämpliga för sådana frågor (även om man givetvis får fråga även här). Klarar du av ett väldigt grabbigt omodererat forum så finns www.tbg.nu som visserligen har mycket hög andel OT numera, men där man fortfarande kan få en del bra svar. Så finns www.sweclockers.com, som jag själv inte har besökt på många år. Det finns säkert en del andra svenska forum också, numera, och diverse utländska.
Förmodligen kan du hitta någon processoröversikt hos Intel själva. Så finns rätt många hårdvarusiter av olika slag, som ibland jämför olika produkter, t.ex. www.tomshardware.com och www.anandtech.com
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:56:18, redigerad totalt 1 gång.
är redan medlem och aktiv medlem i sweclockers tomshardware gav inget och anandtech, ptja...
tgb vet jag inte.
Men fick gå hederliga vägen igår å sökte mig till mirc, aaahh härligt att finna saker där
Blev att köpa nya minnen, flera sa att min propp funkar fin fint så byte var inte riktigt nödvändigt men troligast är nog graffen inte helt ok, något fel.
Få se, köpte nya minnen och ska stoppa in win7 och se.
tack för hjälpen.
tgb vet jag inte.
Men fick gå hederliga vägen igår å sökte mig till mirc, aaahh härligt att finna saker där
Blev att köpa nya minnen, flera sa att min propp funkar fin fint så byte var inte riktigt nödvändigt men troligast är nog graffen inte helt ok, något fel.
Få se, köpte nya minnen och ska stoppa in win7 och se.
tack för hjälpen.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Skulle kunna vara värt att uppgradera processor.
En Intel Core2Duo är mycket bättre än vad du har nu. Den är betydligt snabbare, betydligt strömsnålare och mindre het än din Pentium D.
mjo mjo men hur långt ner i core2duo familjen kan jag gå utan det blir nerköp?
Jag menar är en 2,4 bättre?
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:56:19, redigerad totalt 1 gång.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/sh ... spx?i=2795
Jag kör en Intel Core 2 Duo E7300 2.66 Ghz, mycket mycket fint.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:56:19, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer skrev:http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2795
Så om jag läser den där rätt, alltså är till och med en E6300 bättre än D940?
Rättelse, tom vilken Intel Exxx som helst var bättre...
...men om så hur kommer det sig så många sagt "nej uppgradera inte för det behövs inte"?
clivia skrev:Moggy skrev:Skulle kunna vara värt att uppgradera processor.
En Intel Core2Duo är mycket bättre än vad du har nu. Den är betydligt snabbare, betydligt strömsnålare och mindre het än din Pentium D.
Kan inte svara exakt men Core2Duo är som sagt mycket efektivare per "Mhz" än Pentium D.
Om inte annat så drar den mycket mindre ström och utvecklar mindre värme, vilket är värt en del.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:56:19, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:clivia skrev:Moggy skrev:Skulle kunna vara värt att uppgradera processor.
Kan inte svara exakt men Core2Duo är som sagt mycket efektivare per "Mhz" än Pentium D.
Om inte annat så drar den mycket mindre ström och utvecklar mindre värme, vilket är värt en del.
jag är inte hundra om jag hänger med (känns att jag gör men bara inte hela vägen).
Men även om den är "effektivare" och snålare, kommer det ändå inte det att märkas negativt att till exempelvis gå från 3,0Ghz old version till en 1,8 new version?
Eller är den nya versionen såpass effektiv att om man skulle konvertera rakt av den gamla versionen till ny-versionsspråk, skulle en Core D, i detta fall d940 som går på 3,0Ghz, vara mindre i Ghz än en 1,8Ghz Core 2 Duo?
Det är lite en sådan konvertering jag är ute efter, även om tabellerna i det testet säger ju så, så vill jag bara förstå lite mina "kompisars" råd att uppgradering inte är nödvändigt.
För om läget verkligen är så att Core D är såpass sämre prestanda mässigt, vinner jag i princip på att uppgradera till vad som helst som är Core2 Duo, även om det är siffermässigt mindre i Ghz, eftersom som du säger är dessa lägre siffror med Core 2 Duo trots allt aningen mer värda än Core D.
Min petighet i frågan handlar främst om ett par saker:
1.Pris, så klart, det råder fattigdom..
2. Prestanda kontra just pris
2b. Jag spelar spel och ser på filmer i hx264, med ett graffekort av sorten såsom ati hd 4870x512 så borde inget lagga egentligen eller hacka, ändå gör det det. Problemet är antingen just kortet i sig eller annat.
Mitt ex som donerade datorn och sålde graffekortet sa att det enda han personligen tycke var propphalsen på den maskinen var just processorn. VI snackar inte längre med varandra så det är svårt att få det utvecklat.
I spel och filmuppspelning är både minne+processor och grafik viktigt.
För hd format är oftast processorn som kan säga stopp.
Om jag förstår bättre hur min hårdvara fungerar kommer jag förhoppningsvis kunna felsöka och eventuellt uppgradera den bättre alternativt optimera den bättre om inget annat.
tack
Jag kör som skrivet Intel Core 2 Duo E7300 2.66 Ghz och ett XFX Geforce GTS 250, endast 2048MB ram och laggar aldrig. Kommer nyss ur WoW där jag kör 1280x1024 fullscreen, full video settings. CPU ligger på 32 grader. Körde Crysis 1280x1024 fullscreen anti-aliasing 8x med samma CPU fast ett Geforce 8800 GTS. Laggfritt.
Intel Core 2 Duo är bättre än Pentium D. I och med att den drar mindre ström och håller temperaturen stadigt så har den redan tagit Pentium D i prestation, enligt mitt tycke.
"We have put the brand new Core 2 Duo E6600 at 2.4GHz against the 2.66GHz Pentium D 805."
"Yes, the Core 2 Duo E6600 is faster than the Pentium D 805. Are we surprised by the winner? Of course not, but the margin of victory was larger in some cases than we had ever expected."
http://www.tomshardware.com/charts/cpu- ... 9,369.html
"Here's a CPU comparison chart...in red is the 2.66GHz Core2 Conroe vs the 3.6GHz Pentium D 960. The Core2 beats it by a substantial margin."
Intel Core 2 Duo är bättre än Pentium D. I och med att den drar mindre ström och håller temperaturen stadigt så har den redan tagit Pentium D i prestation, enligt mitt tycke.
"We have put the brand new Core 2 Duo E6600 at 2.4GHz against the 2.66GHz Pentium D 805."
"Yes, the Core 2 Duo E6600 is faster than the Pentium D 805. Are we surprised by the winner? Of course not, but the margin of victory was larger in some cases than we had ever expected."
http://www.tomshardware.com/charts/cpu- ... 9,369.html
"Here's a CPU comparison chart...in red is the 2.66GHz Core2 Conroe vs the 3.6GHz Pentium D 960. The Core2 beats it by a substantial margin."
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:56:19, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Har du kollat vad som är igång i datorn när den precis har startat upp?
Ofta är det så att programvaror installerar en massa sk*t som inte behövs, men som kräver minne och resurser, vilket innebär i praktiken att en nyinstallerad dator går mycket snabbare än en som installerades för månader/år sedan... men genom att kolla ordentligt vilka tjänster och processer som dras igång kan man få tillbaka en stor del av den forna kapaciteten!
Ofta är det så att programvaror installerar en massa sk*t som inte behövs, men som kräver minne och resurser, vilket innebär i praktiken att en nyinstallerad dator går mycket snabbare än en som installerades för månader/år sedan... men genom att kolla ordentligt vilka tjänster och processer som dras igång kan man få tillbaka en stor del av den forna kapaciteten!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:56:24, redigerad totalt 1 gång.
hmm..
...då får man ta å jaga sig en core 2 duo..billigt.... (under 1k, as if!)
tack så mycket för hjälpen!
Ja, min wow flyter inte alls. Köra en dota match är en mardröm, fastän det inte borde. Får en att bli deppig för mindre
...då får man ta å jaga sig en core 2 duo..billigt.... (under 1k, as if!)
tack så mycket för hjälpen!
Ja, min wow flyter inte alls. Köra en dota match är en mardröm, fastän det inte borde. Får en att bli deppig för mindre
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Min dator flyter så bra nu att jag nästan vill gråta av lycka. Den här uppdateringen har gått på några tusenlappar och mina skor är fortfarande helt sjukt trasiga. Men det är det värt!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:56:24, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Min dator flyter så bra nu att jag nästan vill gråta av lycka. Den här uppdateringen har gått på några tusenlappar och mina skor är fortfarande helt sjukt trasiga. Men det är det värt!
I know the feeling, I know the feeling....
..hoppas jag får känna den en dag... snart
Miche skrev:Har du kollat vad som är igång i datorn när den precis har startat upp?
strulen är oasett hur jag kör maskinen (nyinstallerad OS, med 64 eller 32 bitars, vista är bara å glömma, tvingas gå på xp och det är la ok. Testat pressa den, testa köra den i mjukt läge där jag har så lite installerat möjligt och bara testa små saker och same).
Då är det inte omöjligt att det är något i hårdvaran som strular eller en drivrutin som inte gör det som den bara ska göra...
Innan du investerar i ex.vis en ny processor, så kan det vara smart att kolla upp allt, för det är inte kul att kosta på sig något nytt, som det visar sig inte gör maskinen så bra som man hoppats...
Innan du investerar i ex.vis en ny processor, så kan det vara smart att kolla upp allt, för det är inte kul att kosta på sig något nytt, som det visar sig inte gör maskinen så bra som man hoppats...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:56:24, redigerad totalt 1 gång.
Re: processor
Viktigast av allt: Kolla om grejerna passar moderkortet INNAN man handlar.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 19:56:24, redigerad totalt 1 gång.
clivia skrev:Jag har en Intel Pentium D 940 Dual Core 3.2GHz.
SB0092.
Där är de största flaskhalsarna. (fetmarkerat)
Av egen erfarenhet så vet jag hur dåligt det är att köra flera olika sorters minnen. Provat att köra utan 266-minnet?
Köra mycket grejer på USB som är inkopplat tar en del kraft också.
Hårdvarumässigt har min dator inte uppdaterats på 4½ år! (ok, jag slängde i nytt RAM för 2 år sen) Funkar klockrent.
Processor: AMD Athlon 64 3200+ 2 GHz ("stenåldersteknologi") ... men jag kör ju Windows XP Pro Sp1 iofs.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 19:56:24, redigerad totalt 1 gång.
In the end life's all about frames per second!
- earlydayminer
clivia skrev: 2b. Jag spelar spel och ser på filmer i hx264, med ett graffekort av sorten såsom ati hd 4870x512 så borde inget lagga egentligen eller hacka, ändå gör det det. Problemet är antingen just kortet i sig eller annat.
Mitt ex som donerade datorn och sålde graffekortet sa att det enda han personligen tycke var propphalsen på den maskinen var just processorn. VI snackar inte längre med varandra så det är svårt att få det utvecklat.
I spel och filmuppspelning är både minne+processor och grafik viktigt.
För hd format är oftast processorn som kan säga stopp.
Hackar HD x264 på din dator så beror det på att du använder en videospelare som avkodar med processorn. Vilket grafikkort du är är i princip irrelevant så länge du inte använder grafikkortet för att avkoda.
Gör du det så kommer din dator att klara av 1080p x264 utan några som helst problem och med endast några enstaka % CPU-belastning, vilket leder till att du utan vidare kan ha andra program som t.ex Torrent i gång när du kollar på film.
Vilket videospelare använder du? Kör du VLC så använder den sig enbart av CPU.
Kör igång en film i HD-upplösnig och ta fram aktivitetshanteraren och kolla hur mycket CPU som går åt. Går det åt mycket så används CPUn.
Många använder sig av MPC-HC smo spelare och FFDshow som avkodare för att få grafikkortet att avkoda film.
http://www.free-codecs.com/download/FFDshow.htm
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:56:24, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Där är de största flaskhalsarna. (fetmarkerat)
Av egen erfarenhet så vet jag hur dåligt det är att köra flera olika sorters minnen. Provat att köra utan 266-minnet?
.
Ja, allt minne går på samma hastighet vilket leder till att ud inte utnyttjar ditt 400-minne.
Plockar du ur 266-minnet så kan det krävas att du går in i BIOS och sätllet om minneshastigheten...
imperativ skrev:clivia skrev:Jag har en Intel Pentium D 940 Dual Core 3.2GHz.
SB0092.
Där är de största flaskhalsarna. (fetmarkerat)
Köra mycket grejer på USB som är inkopplat tar en del kraft också.
Hårdvarumässigt har min dator inte uppdaterats på 4½ år! (ok, jag slängde i nytt RAM för 2 år sen) Funkar klockrent.
Processor: AMD Athlon 64 3200+ 2 GHz ("stenåldersteknologi") ... men jag kör ju Windows XP Pro Sp1 iofs.
Heh, jag hade en AMD innan jag köpte Intel Core 2 Duo. Det finna med AMD var att den höll sig till 27-29 grader efter hela 3 års påfrestning. Grymt!
- earlydayminer
köpte nya minnen redan, 6400, 800bus.
nytt ljud också med drivisar tom för win7
processor råkade inte komma med....
hd filmerna hackar inte så där så det är omöjligt att se på filmerna men jag har sett sådana filmer när det inte pixel hackar och det är stooor skillnad.
vI pratar om marginal fel men har man sett bättre är det svårt att inte notera. Det flyter bara inte som det ska.
jag kör wmc som spelare och cccp+coreavc som codecs, sägs ska kunna fixa allt men uppenbarligen inte...
felet dyker upp med vlc också.
och imperativ:
det som går på usb är:
mus+tang+ev cam+mobil/annan minnes annat. dessa går genom hubben
det som finns bak på maskinen också är ett en blåtand sticka.
nytt ljud också med drivisar tom för win7
processor råkade inte komma med....
hd filmerna hackar inte så där så det är omöjligt att se på filmerna men jag har sett sådana filmer när det inte pixel hackar och det är stooor skillnad.
vI pratar om marginal fel men har man sett bättre är det svårt att inte notera. Det flyter bara inte som det ska.
jag kör wmc som spelare och cccp+coreavc som codecs, sägs ska kunna fixa allt men uppenbarligen inte...
och imperativ:
det som går på usb är:
mus+tang+ev cam+mobil/annan minnes annat. dessa går genom hubben
det som finns bak på maskinen också är ett en blåtand sticka.
clivia skrev:jag kör wmc som spelare och cccp+coreavc som codecs, sägs ska kunna fixa allt men uppenbarligen inte...
.
Prova MPC-HC.
http://mpc-hc.sourceforge.net/index.html
Enkelt program, bara att ladda hem och packa upp och köra filen. Ingen installation.