Problem mellan dator och router

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kullan » 2013-07-23 23:53:45

Alltså det ska inte ha någon betydelse alls vart routern sitter säger han som har installerat den. Om den är på golvet har det ingen betydelse för funktionen. så vi tror att problemet sitter i datorn eller någon central router som finns i huset. Och att det kanske är någon som har en micro som läcker microvågor eller något sånt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Hundralappen » 2013-07-23 23:57:17

Nä, det har inget att göra med var den sitter. Min router står på golvet och har gjort det i fem år.

Plugga in burken i internetuttaget och se om det droppar bara..

Det är ett bevis som ger dig svaret svart på vitt. Och det är dessutom helt gratis.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Lilla Gumman » 2013-07-24 0:01:08

Okej, men prova ändå att koppla bort routern för säkerhets skull. Om du är osäker, be din pojkvän göra det. Sen provar du att surfa ett tag. Då ser du om det fungerar bra eller om det är samma problem som tidigare. Därefter ber du pojkvännen att koppla in routern igen.

Fast din pojkvän kanske inte vill göra detta enkla test? Han är så bergsäker på att det inte är något fel på routern, så att han inte vill testa? Det är lika svårt att hitta problemet som att hitta en nål i en höstack. Vill din pojkvän inte utesluta att det är fel på routern så får du fråga om han har andra tips. Själv har jag inga fler.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav kullan » 2013-07-24 0:01:48

vi kommer testa vår teori i alla fall. Ni får väl tro vad ni vill.
kullan

Inläggav Hundralappen » 2013-07-24 0:06:31

Gör det. Men det kostar dig 150:-/200:- och det kanske inte ens löser problemet.
Hundralappen

Re: Sv: Problem mellan dator och router

Inläggav Zirre » 2013-07-24 0:17:30

Lilla Gumman skrev:Det borde gå att sätta upp en liten hylla för routern nånstans. Funkar inte det?

Dennhar jag redan tipsat om men nej det var ingen bra idé
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Juggernawt » 2013-07-24 1:11:04

Procedur för felsökning av router:

1. Koppla ur routern och anslut direkt till nätverksuttaget med en nätverkskabel mellan dator och vägg. Fungerar det stabilt är det routern som är problemet.
2. För att kunna felsöka routern behöver du kunna komma in i routerns konfigurationsmenyer (hittas oftast genom att surfa till 192.168.1.1 eller 192.168.1.254. Till detta krävs oftast ett lösenord. Om lösenordet till routern (alltså INTE Wifi-lösenordet) är det fabriksinställda finner du det i manualen eller genom att googla på routerns namn/beteckning. Vet du inte vad routern heter så står det i 99% av fallen på routerns undersida. Om lösenordet är ändrat och du inte känner till det måste du göra en återställning av routern. Detta görs oftast genom att man för in ett gem/säkerhetsnål/tandpetare i ett litet hål på routern märkt med "Reset" - håll in den minst 10 sekunder. Efter detta är routern fabriksåterställd och standardlösenordet ska fungera.
Juggernawt

Anslöt: 2011-04-14

Re: Problem mellan dator och router

Inläggav Zirre » 2013-07-24 1:14:19

Varför göra sånna här trådar all the time? (Jag har sagt det förut)
Zirre

Inläggav kullan » 2013-07-24 10:04:04

Zirre skrev:Varför göra sånna här trådar all the time? (Jag har sagt det förut)

Varför skriver man i dessa trådar då? du måste anse dom vara intressanta eftersom du alltid skriver i dom.
kullan

Inläggav kullan » 2013-07-24 10:09:50

Som jag ser det så är det bara 2 saker som ska hindra mig från att komma ut på nätet.

* Driftstopp hos operatören
* Att jag inte betalar avgiften som jag ska.

Inget av dessa saker är aktuella i skrivande stund.

Nästa gång pojkvännen är hos mig ska vi leta på nätet efter någon uppdatering av nätverkskortet som sitter i min dator. Vi tror nämligen fortfarande på det som orsak. Dessutom hör det till att datorn tappar kontakten med skype nästan varje kväll. Det gjorde den aldrig förr. Det har börjat sedan jag flyttade upp till Ludvika.Jag har uppdatrerat skype. Han ska även kolla med sin utrustning om det finns luftburna störningar. Det kan vara radiovågor,microvågor eller annat som stör. vi tror alltså inte alls på att felet är hos själva routern.
kullan

Inläggav Hundralappen » 2013-07-24 10:22:13

Varför fortsätter du älta det där nätverkskortet? Återkom när du testat istället.

Du lyssnar ju ändå inte på oss.
Hundralappen

Inläggav kullan » 2013-07-24 10:28:41

kullan skrev:Möjliga orsaker vi funderar på är:

Nätverkskort i datorn som inte stöder användande av router

W7 som inte har rätt programkod för ändamålet

Atmosfäriska störningar i huset jag bor

Alla kanaler för det trådlösa är redan upptagna

Vilka orsaker kan vi utesluta helt?

Det verkar inte vara någon som läst mina frågor så jag citerar dom. Läs frågorna och återkom sen med svar. Ingen av frågorna tar upp själva routern så sluta tjata om den nu.
kullan

Inläggav Wine » 2013-07-24 10:33:58

kullan skrev:
kullan skrev:Möjliga orsaker vi funderar på är:

Nätverkskort i datorn som inte stöder användande av router

W7 som inte har rätt programkod för ändamålet

Atmosfäriska störningar i huset jag bor

Alla kanaler för det trådlösa är redan upptagna

Vilka orsaker kan vi utesluta helt?

Det verkar inte vara någon som läst mina frågor så jag citerar dom. Läs frågorna och återkom sen med svar. Ingen av frågorna tar upp själva routern så sluta tjata om den nu.

Men kullan, kommer du inte ihåg den här tråden du själv startade:

Hur fixar ni den " nya" tekniken?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Miche » 2013-07-24 10:49:34

Alla luftburna störningar elimineras effektivt om du kopplar in en nätverkskabel mellan datorn och routern.

Fungerar mobilen bra med WiFi då datorn inte fungerar?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zirre » 2013-07-24 10:53:17

kullan skrev:
Zirre skrev:Varför göra sånna här trådar all the time? (Jag har sagt det förut)

Varför skriver man i dessa trådar då? du måste anse dom vara intressanta eftersom du alltid skriver i dom.
vi försöke hjälpa dig men du envisas bara med att din pojkvän ska hjälpa.
Zirre

Inläggav Kvasir » 2013-07-24 10:56:00

kullan skrev:Nätverkskort i datorn som inte stöder användande av router

Irrelevant. Varken nätverkskortet eller operativsystemet "vet" vad slags enhet det kommunicerar med.

kullan skrev:W7 som inte har rätt programkod för ändamålet

W7 har garanterat vad som behövs. Möjligen kan det saknas drivrutiner för aktuellt nätverkskort, men det brukar Windows vara ganska bra på att hitta själv om man ber det.

kullan skrev:Atmosfäriska störningar i huset jag bor

Kan uteslutas, annat än möjligen någon enstaka sällsynt gång. Likaså kan du utesluta mikrovågsugnen som du nämner senare. Om den stör så är den så trasig att den förmodligen är farlig att använda.

kullan skrev:Alla kanaler för det trådlösa är redan upptagna

Om inte någon redan har konfigurerat routern för en massa andra enheter än dina så är det inte problemet. Dessutom får du ju uppenbarligen kontakt med mobilen.

Jag förstår det som att du fått kontakt med mobilen utan att gå in i routern och konfigurera något, och då borde det gå att göra så med datorn också. Alltså bör problemet i första hand sökas i datorn.

Några frågor för att förtydliga situtationen:

- Vad har du för trådlöst nätverkskort i datorn? Är det en USB-sticka eller ett nätverkskort i datorn? I sistnämnda fall, finns någon extern antenn?

- Har du uppdaterat alla drivrutiner och installerat eventuella program som behövs för USB-sticka/nätverkskort i datorn?

- Har du installerat/konfigurerat trådlöst nätverk i Windows?

- Hittar Windows det trådlösa nätverket överhuvudtaget? Dvs. har du kontakt men lyckas inte få någon intenetuppkoppling, eller får du inte ens någon kontakt med det trådlösa nätverket?
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Hundralappen » 2013-07-24 10:59:20

Du har fått ypperliga svar i tråden. Sluta spekulera nu.

Testa ditt nätverkskort som du är så bombsäker på fallerar och sen återkommer du.
Hundralappen

Inläggav kullan » 2013-07-24 12:07:42

Miche skrev:Alla luftburna störningar elimineras effektivt om du kopplar in en nätverkskabel mellan datorn och routern.

Fungerar mobilen bra med WiFi då datorn inte fungerar?

Nätverkskabel sitter nu mellan dator och router.Så länge själva router är inkopplad på elnätet kommer mobilen åt Wifinätet och då kan jag surfa via det på mobilen. Det är inga problem.

Kvasir skrev:- Vad har du för trådlöst nätverkskort i datorn? Är det en USB-sticka eller ett nätverkskort i datorn? I sistnämnda fall, finns någon extern antenn?

Har ingen extern Nätverksenhet. Nätverkskortet är ihopbyggt med moderkortet i min HP. Det går alltså inte att loss det och byta ut det. Dock går det ju att köpa en USB - variant.

Kvasir skrev:- Har du uppdaterat alla drivrutiner och installerat eventuella program som behövs för USB-sticka/nätverkskort i datorn?

Vi ska leta rätt på ev. uppdateringar till drivrutinerna för nätverkskortet. Jag har inte uppdaterat det sedan jag köpte datorn feb. 2012 så det kan behövas ändå.

Kvasir skrev:- Har du installerat/konfigurerat trådlöst nätverk i Windows?

- Hittar Windows det trådlösa nätverket överhuvudtaget? Dvs. har du kontakt men lyckas inte få någon intenetuppkoppling, eller får du inte ens någon kontakt med det trådlösa nätverket?

Det är inte jag som installerat routern på datorn men jag antar att han som gjorde det har intstallerat det korrekt. Och jag har nu kopplat ifrån det trådlösa nätverket från själva datorn då jag nu använder kabeln istället.
kullan

Inläggav Zirre » 2013-07-24 12:20:56

kullan skrev:Så länge själva router är inkopplad på elnätet kommer mobilen åt Wifinätet och då kan jag surfa via det på mobilen. Det är inga problem.

Utan elström kan det ju inte fungera. Eller går din router på batteri?
Zirre

Inläggav Kvasir » 2013-07-24 12:25:15

kullan skrev:Har ingen extern Nätverksenhet. Nätverkskortet är ihopbyggt med moderkortet i min HP. Det går alltså inte att loss det och byta ut det. Dock går det ju att köpa en USB - variant.

Om det är en laptop så sitter antennerna i lådan, som då är av plast. I detta fall, prova att ställa datorn så nära routern som möjligt och se om det gör någon skillnad.

Om det är en stationär dator så har den högst sannolikt plåtlåda och då måste det finnas en extern antenn. Antingen sticker det ut en antenn på baksidan (den brukar ofta kunna vinklas och vridas så man kan prova lite olika vinklar på den) eller så ska man ha en lös antenn som kopplas in med sladd till nätverkskortet (en sådan antenn bör i så fall ha följt med datorn vid köpet). Även i detta fall kan det vara lämpligt att prova att ställa datorn så att antennen kommer så nära routern som möjligt, för att se om det är problemet.
Kvasir

Inläggav kullan » 2013-07-24 12:27:16

Kvasir skrev:Om det är en stationär dator så har den högst sannolikt plåtlåda och då måste det finnas en extern antenn.

Nä det finns ingen antenn. Fanns ingen med heller när jag köpte den. det är en stationär.
kullan

Inläggav Kvasir » 2013-07-24 12:29:08

kullan skrev:
Kvasir skrev:Om det är en stationär dator så har den högst sannolikt plåtlåda och då måste det finnas en extern antenn.

Nä det finns ingen antenn. Fanns ingen med heller när jag köpte den. det är en stationär.

Det låter skumt. Är det plastlåda?
Kvasir

Inläggav kullan » 2013-07-24 12:30:43

Kvasir skrev:
kullan skrev:

Nä det är plåtlåda. Men jag ser ingen antenn någonstans.
kullan

Inläggav Kvasir » 2013-07-24 12:34:18

kullan skrev:
Kvasir skrev:
kullan skrev:

Nä det är plåtlåda. Men jag ser ingen antenn någonstans.

Inget som sticker ut på baksidan som kan vara en antenn?

Det kan förstås tänkas att det finns någon liten antenn inbyggd t.ex. i fronten eller så. Jag rekommenderar, som sagt, att prova att flytta datorn eller routern så att de kommer så nära varandra som möjligt, för att testa.
Kvasir

Återgå till IT-forum

Logga in