Problem med mina högljudda grannar!
Tänk också på att vad som betraktas som acceptabel ljudnivå skiljer sig markant beroende på klockslag. Många hyreskontrakt kräver att det ska vara tyst efter klockan 22:00, alltså kommer de flesta hyresgäster att uppleva mer ljud som oacceptabla efter tio än innan.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:10:26, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Har du pratat med dem om det här?
Min pappa ska gå & prata med dem snart. Han är utomlands & jobbar just nu. Jag drar mig själv jättemkt för att prata med dem för de andra gångerna jag har försökt mig på att prata med grannar har det rent gått åt h-e. Förra gången det gick fel var grannen innan här. En iransk psykisk störd man. Han fick för sig en massa som inte stämde. Det slutade med att han slog sönder min dörr med en hammare. När han fortsatte dagen därpå var jag dum nog att öppna för att fråga vad han sysslade med. Då trängde han sig in i min lägenhet med en hammare & gigantisk kökskniv. Han mordhotade mig och skrek & ahde sig. Två grannar blev vittnen men hann inte ingripa. Jag knuffade ut honom ur lägenheten. Sedan fortsatte han trakassera mig nattetid. Hyresvärden fick bort honom därifrån. Men nu vågar jag inte själv gå & prata med grannar längre.
Plus att jag tjafsat så himla mkt med hyresvärden innan. Första lägenheten ett fyllo, andra lägenheten en knarrande säng ovanför & spelade hög musik och ett dagis under. Fick veta två veckor efter att kontraktet skrivits på att det skulle bli ett dagis under mig. Numera vet de iaf om mina diagnoser. Hyresvärden alltså! Men vet inte om det är till fördel eller nackdel. Åkte och sov hos mina föräldrar igen. Goa mamma & hämtade mig.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:26, redigerad totalt 1 gång.
Re: Nu förstår jag ingenting längre.....
alfapetsmamma skrev:Glimma skrev:Ursäkta att jag tjatar om detta igen, men detta tar upp mitt liv hela tiden nu. Nu är det elgitarrgrannen som bankar på min vägg, bara för att jag har tv:n & ett värmeelement på. De har spelat elgitarr hela jävla kvällen, på högre volym än vanligt. Jag har en rullande arbetsstol som också kanske hörs. Men va fan jag kan väl inte rå för att jag hörs så mkt eftersom byggnaderna är så jävla lyhörda. Har spelat fem minuter piano respektive tvärflöjt under kvällen. Vad är det för ena jävla idioter man bor med......Mår bara mer & mer dåligt över situationen.....
Men tänk om de inte bankar åt dig? Tänk om de inte bankar åt nån öht utan hamrar eller nåt annat? Vore det inte bättre att försöka få reda på, antingen direkt eller via värden?
Jag vet folk som inte haft en aning om att deras sladd-dosa (till telefon) lät utav bara helvete när den drogs över golvet, och liknande.
Det kan alltså vara nåt annat än det du tror, menar jag, och det är synd att reta sig på "fel" sak. Reta sig på ljud har jag däremot all förståelse för, jag som borde bo längst upp längst ut i ett hus så jag slapp ha grannar ovanpå och bredvid iaf...
Efter kl 22 på kvällen tror jag inte det är misstag att jag hör det jag hör & uppfattar det jag hör. De fortsatte spela elgitarr efter kl 22 igår också. Man hör allt väldigt tydligt i dessa hus och de har väckt mig var & varannan natt p g a de skriker när de har sex. Hur jag hör det? jo sängen gungar under dem och min säng gungar med. Jag förstår hur du tänker men det är inte fallet här. De har fått för sig att jag krigar mot dem för att jag spelar tvärflöjt & piano. Ibland har jag spelat när han spelar för att slippa höra hans elgitarr. Och det är även andra saker som tyder väldigt mkt på att de för ngt slags konstigt krig mot mig som jag inte förstår. Förra veckan låg jag också & grät i min säng. De hörde tydligen för de bankade iaf i väggen. De hade mage att banka i väggen när de hade haft ett fylleslag samma fredag. Utan att förvarna & efter 22.
Plus att jag bara för att kolla om det var min kontorsstol de störde sig över, rullade en gång extra. Och vips bankning i väggen. Det här är ett par som just har flyttat ihop, är mkt unga, har kollat upp dem på nätet. Tjejen inte mer än 18 hon har en blogg så det är lätt att kolla upp henne. Med risk för att hon upptäcker det javisst. Men hon får skylla sig själv om hon vill lämna ut sig på nätet. De har bott i en mindre lägenhet förut i ett område där jag vet att det bor studenter & de har väl en annan ljudkultur där än här. Misstänker jag.Kan tänka mig att killen aldrig har bott i lägenhet förut utan är husmänniska i grunden...liksom jag. Men jag tänker hela tiden på att inte störa jämfört med dem som har stört från den dagen de flyttade in för en månad sedan. De har dundrat fram smällt högt i dörrar & skåp och inte verkat fattat hur lyhört det är.Nu är jag trött på att ständigt anstränga mig när jag inte får ngt för det. Men mitt nya mål är nu att fortsätta som vanligt. Att spela när jag spelar att ha på tv och värmeelementet klarar de inte av det fast de har dundrat på med fester då är det deras problem. Jag ska inte igen eller hur man säger för då får de vatten på sin kvarn. Ge igen med att låta tillbaka så att säga. Inte medvetet iaf!
Vad sägs om elgitarr kl 8 på morgonen?
Ja ja, förlåt tjatet.... men man blir bara så less. Åter en morgon med smällande garderobsdörrar & allmänt dunder & brak! Satte igång mitt värmeelement kl 8.30 vilket de antagligen inte gillar. Men jag gillar inte elgitarr på morgonen heller. Tyckte jag hörde honom ropa tantjävel..... men är han en skitunge så är han. Inatt hade de sex igen. Då gungade jag tillbaka med min säng. De lugnade ned sig...... men vill väl hämnas med dörrsmällar & elgitarr. Varför i h-e denna ständiga otur med grannar? Sådana omogna jävlar dessutom. Men det känns lite bättre när man får skriva av sig litet.
Så fruktansvärt att inte kunna få lugn och ro ens i sitt eget hem! Det gör ju att man aldrig riktigt kan slappna av. Är man redan känslig så behöver man ju återhämta sig mer än andra och har ofta redan så mycket stress i sitt liv att det räcker.
Tyvärr verkar det finnas någon sorts kosmisk lag om alltings jävlighet som gör att just de som mest behover en lugn omgivning tenderar att få extra hänsynslösa grannar.
Mitt ljudkänsliga ex flyttade typ 14 gånger över hela landet och råkade alltid ut för såna där kretiner vart han än kom. Till slut tröttnade han och såg till att få en lgh med b-isolering där man inte hör grannarna. Känsliga människor kan inte bo i vanliga lägenheter.
OA har förresten just startat en grupp som ska jobba med sånt här. Om du inte redan är medlem så är du jättevälkommen att bli det om du vill. http://www.aspergare.org/
Såg du att jag postat två videor till dig i Dedikera en låt?
Tyvärr verkar det finnas någon sorts kosmisk lag om alltings jävlighet som gör att just de som mest behover en lugn omgivning tenderar att få extra hänsynslösa grannar.
Mitt ljudkänsliga ex flyttade typ 14 gånger över hela landet och råkade alltid ut för såna där kretiner vart han än kom. Till slut tröttnade han och såg till att få en lgh med b-isolering där man inte hör grannarna. Känsliga människor kan inte bo i vanliga lägenheter.
OA har förresten just startat en grupp som ska jobba med sånt här. Om du inte redan är medlem så är du jättevälkommen att bli det om du vill. http://www.aspergare.org/
Såg du att jag postat två videor till dig i Dedikera en låt?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag ska gå & prata med grannarna längst ner bara för att höra om jag inbillar mig att de är extra jobbiga eller om de faktiskt också störs. Min psykolog pratade om ungdomars oförnuft. Vet inte det jag! Har han fått spela elgitarr kl 8 hemma hos sin familj utan att de reagerat? Skulle vara intressant att veta. Det blir nog så att jag går med i OA. Först ska jag låta pappa prata med dem. Funkar inte det heller då kanske jag tar hjälp av OA. Tack videosarna. Ska kolla in dem nu!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Bra idé att söka stöd hos andra grannar.
När jag började gymnasiet flyttade vi från villa till kedjehus. När jag kom hem från skolan slängde jag mig som vanligt i soffan och spelade Black Sabbath och Rush ganska högt för det var mitt sätt att återhämta mig efter en jobbig dag.
Först efter flera månader vågade grannarna, ett äldre par, pipa om att det faktiskt hördes in till dem. Jag blev förskräckt och fick jättedåligt samvete, hade inte tänkt på att det kunde höras in till dom. Efter det lyssnade jag alltid i hörlurar.
Andra verkar reagera precis tvärtom, med något sorts trotssyndrom - säger man till så väsnas de ännu mer bara för att jävlas. Vad är det för fel på folk egentligen??
När jag började gymnasiet flyttade vi från villa till kedjehus. När jag kom hem från skolan slängde jag mig som vanligt i soffan och spelade Black Sabbath och Rush ganska högt för det var mitt sätt att återhämta mig efter en jobbig dag.
Först efter flera månader vågade grannarna, ett äldre par, pipa om att det faktiskt hördes in till dem. Jag blev förskräckt och fick jättedåligt samvete, hade inte tänkt på att det kunde höras in till dom. Efter det lyssnade jag alltid i hörlurar.
Andra verkar reagera precis tvärtom, med något sorts trotssyndrom - säger man till så väsnas de ännu mer bara för att jävlas. Vad är det för fel på folk egentligen??
Ja de här har definitivt drabbats av ngn form av trotssyndrom. Och min negativa erfarenhet av att gå & prata själv med dem gör det bara ännu svårare. Jag vill inte bli mord/kniv&hammare hotad en gång till. Problemet med hörlurar för min del om det är ear in plug hörlurar är att jag får så ont av dem. men jag funderar ändå på att köpa mig ett par till min tv. Så stänger jag ute ännu mera ljud.
Inger skrev:Andra verkar reagera precis tvärtom, med något sorts trotssyndrom - säger man till så väsnas de ännu mer bara för att jävlas. Vad är det för fel på folk egentligen??
trotssyndrom kanske.. lite psykopati möjligtvis.. särskilt om det bara blir värre.. då ska man nog akta sig.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Är det trots kanske man ska prova tvärtomspråket?
Påminner om en kul film jag såg en gång där en snubbe får en ny granne som genast sätter igång att spela jazz så det hörs ner i hans lägenhet. Han går upp och ringer på. Grannen öppnar och undrar vad han vill.
"Hej, jag bor under och hör att du har musik på..." säger han och ser missnöjd ut.
"Ojdå, hördes det? Då ska jag genast vrida ner volymen."
"Nej, kan du vara snäll och höja lite, det här är min favoritlåt men man hör ju inte riktigt."
Påminner om en kul film jag såg en gång där en snubbe får en ny granne som genast sätter igång att spela jazz så det hörs ner i hans lägenhet. Han går upp och ringer på. Grannen öppnar och undrar vad han vill.
"Hej, jag bor under och hör att du har musik på..." säger han och ser missnöjd ut.
"Ojdå, hördes det? Då ska jag genast vrida ner volymen."
"Nej, kan du vara snäll och höja lite, det här är min favoritlåt men man hör ju inte riktigt."
Jag har fått in en borderlineskalle i trappen. Ohyggligt störande. Hon smäller i portdörren dag och natt. Varje gång får hon mina hundar att skälla. Hon gör det med flit, för att hon vill bråka.
Men jag tänker som så, att jag flyttar. Jag behöver inte ta sådan här skit. Och när jag flyttar kommer jag att meddela värden om varför. Alltså att den här borderlineskallen rådde för det.
På förra stället var det gnäll på katter och hundar. Då skrev jag till ordförande i föreningen att jag flyttar nu pga deras evinnerliga katt och hundhat, jag hatar eran äckliga attityd och era kattfällor, morsning korsning barnförlossning.
Att flytta därifrån och samtidigt tala om varför - det är makt. Ingen vill förlora hyresgäster/lägenhetsköpare som sköter sig.
Men jag tänker som så, att jag flyttar. Jag behöver inte ta sådan här skit. Och när jag flyttar kommer jag att meddela värden om varför. Alltså att den här borderlineskallen rådde för det.
På förra stället var det gnäll på katter och hundar. Då skrev jag till ordförande i föreningen att jag flyttar nu pga deras evinnerliga katt och hundhat, jag hatar eran äckliga attityd och era kattfällor, morsning korsning barnförlossning.
Att flytta därifrån och samtidigt tala om varför - det är makt. Ingen vill förlora hyresgäster/lägenhetsköpare som sköter sig.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:10:27, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag gör det för att jag blir kränkt. Tror jag har en släng narcissism. Folk säger det ofta på så nedlåtande sätt.Inger skrev:Andra verkar reagera precis tvärtom, med något sorts trotssyndrom - säger man till så väsnas de ännu mer bara för att jävlas. Vad är det för fel på folk egentligen??
- sugrövmanövern
Jag spelar ofta gura kl 8 på mornarna. Därför är jag väldigt glad i de robusta betongväggarna som förhoppningsvis isolerar ljudet. Samma grej som med Inger typ, jag kan ju inte veta ifall de blir störda eftersom ingen har sagt någonting. Dessutom hälsar vi på varandra i porten och så, så de vet ju att jag inte är farlig och inte kommer äta upp dem ifall de klagar. Alltså tycker jag att jag har "gjort mitt" så att säga.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Björne skrev:Jag spelar ofta gura kl 8 på mornarna. Därför är jag väldigt glad i de robusta betongväggarna som förhoppningsvis isolerar ljudet. Samma grej som med Inger typ, jag kan ju inte veta ifall de blir störda eftersom ingen har sagt någonting. Dessutom hälsar vi på varandra i porten och så, så de vet ju att jag inte är farlig och inte kommer äta upp dem ifall de klagar. Alltså tycker jag att jag har "gjort mitt" så att säga.
Jo men om både grannen nere bredvid dem & jag reagerar så är det väl för högt? Du kanske använder gitarrförstärkare? eller är det ren & skär elgitarr? De här husen är fruktansvärt lyhörda från början.
sugrövmanövern skrev:Inger skrev:Andra verkar reagera precis tvärtom, med något sorts trotssyndrom - säger man till så väsnas de ännu mer bara för att jävlas. Vad är det för fel på folk egentligen??
Jag gör det för att jag blir kränkt. Tror jag har en släng narcissism. Folk säger det ofta på så nedlåtande sätt.
Det skulle faktiskt förklara en del. Helt seriöst alltså.
Samtidigt så är det något med just din eventuella kombination som blir väldigt charmerande, kanske för att du själv beskriver dig så öppet och opartiskt, utan att försöka dölja vare sig bättre eller sämre sidor.
Har inga problem med sådana personer alls, uppskattar raka puckar. Det jag blir galen av är personer med PS som försöker dölja det eller som vägrar erkänna det ens för sig själva utan manipulerar och förställer sig och har sig. Det uppfattar jag inte att du gör.
Inger skrev:Andra verkar reagera precis tvärtom, med något sorts trotssyndrom - säger man till så väsnas de ännu mer bara för att jävlas. Vad är det för fel på folk egentligen??
Jag tycker på tok för många är lagda på det sättet. Ingen självdistans, ingen självkritik, "kan inte göra fel"... kommer någon jävel och klagar på något kan man inte ta in att man har gjort fel och att den som tilllrättavisar har rätt, utan har något slags behov att snäsa ifrån och vara jävlig tillbaks...
Det är ju i princip garanterat samma sak om man säger till någon rökare som röker någonstans där de inte får. En gång har jag varit med om skam och ånger, släckt cig och "tänkte fel... förlåt", alla andra gånger har det blivit mer "ska du väl skita i", eller låtsas inte höra... och så småningom gav jag upp att säga till...
Här verkar hela samhället ha missat något i de värderingar uppväxande får med sig. Inte erkänna några fel, inte ta ansvar... färre och färre är också beredda att stanna och hjälpa till vid trafikolyckor och liknande...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer, det kan också handla om affektsmitta. Man är arg- den andra blir arg, som en slags automagisk reaktion.
Men visst handlar det om släppja också (snyggare ord än slapphet, bildat utifrån fulordet lathet istället för lättja osv), Låt gå-mentalitet och överdriven tro på att man står över allmän hyfs.
Men visst handlar det om släppja också (snyggare ord än slapphet, bildat utifrån fulordet lathet istället för lättja osv), Låt gå-mentalitet och överdriven tro på att man står över allmän hyfs.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:10:27, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Tack, det var intressant .Inger skrev:sugrövmanövern skrev:Inger skrev:Andra verkar reagera precis tvärtom, med något sorts trotssyndrom - säger man till så väsnas de ännu mer bara för att jävlas. Vad är det för fel på folk egentligen??
Jag gör det för att jag blir kränkt. Tror jag har en släng narcissism. Folk säger det ofta på så nedlåtande sätt.
Det skulle faktiskt förklara en del. Helt seriöst alltså.
Samtidigt så är det något med just din eventuella kombination som blir väldigt charmerande, kanske för att du själv beskriver dig så öppet och opartiskt, utan att försöka dölja vare sig bättre eller sämre sidor.
I mitt fall är det nog ofta så att jag plötsligt inser hur löjlig jag framstår när någon överbevisar mig, så då kapitulerar jag. Jag vet för mycket om mig själv för att kunna gå omkring och verkligen tro att jag är bäst på allting.Inger skrev:Har inga problem med sådana personer alls, uppskattar raka puckar. Det jag blir galen av är personer med PS som försöker dölja det eller som vägrar erkänna det ens för sig själva utan manipulerar och förställer sig och har sig. Det uppfattar jag inte att du gör.
Jag kan inte tex veta exakt hur störande jag är för mina grannar, om en sådan sak skulle uppstå. Men, jag har bott i lägenhet tillräckligt länge för att veta ungefär, så gnäller någon brukar jag vifta bort det som just gnäll. Och jag blir förbaskat kränkt, eftersom jag gör så gott jag kan för att inte störa någon.
Så det är ganska sannolikt att den granne som klagar på mig blir min ovän. Folk tror att man kan smågnabbas och munhuggas över lite högt spelad musik lite på skoj, men för mig blir det "blodigt allvar" pga kränkningen. Långsint är jag också. Jag kan inte hantera det, jag måste straffa den som gnäller på något sätt. Och då blir det silent treatment.
- sugrövmanövern
Rökare är samhällets smutsiga gatuhundar som alla tycker sig ha rätt att jaga och slå med käppen.Pemer skrev:Det är ju i princip garanterat samma sak om man säger till någon rökare som röker någonstans där de inte får. En gång har jag varit med om skam och ånger, släckt cig och "tänkte fel... förlåt", alla andra gånger har det blivit mer "ska du väl skita i", eller låtsas inte höra... och så småningom gav jag upp att säga till...
Rökarna är därför fientligt inställda till rökhatare.
- sugrövmanövern
Vilken vändning det blev i debatten & intressant! I vilket fall tror jag de har börjat fatta....peppar peppar. Åkte igår eftermiddag med samma buss som den kvinnliga grannen under mig, och ja hon blev skitnervös. Såg ut som att hon bara ville försvinna. Jag tänkte jag skulle psyka henne lite. Som tur är klarar jag ögonkontakt. Hon gillade det inte. Jag bara satt och tittade. Försökte att inte se arg ut utan bara titta ut henne. Sedan dess har det varit knäpptyst underifrån. Hoppas det håller i sig. Ska stirra ut dem varje gång jag har möjlighet så de inte glömmer.
I morses hade de dock för hög musik på, antagligen väckarklockan. Då hörde jag 7 bankningar, men det lät som att det kom från grannarna längst ner. Tänkte först att de reagerade över min radio, men så högt spelar den fasen inte. Inatt var första gången som jag kunnat ligga helt stilla i sängen sedan de kom hit. Vid 21.30 dunkade adhd-grannen i deras vägg för de spelade lite för hög elgitarr. Jag vågar dock inte hoppas för mkt, men kanske kanske att det lugnar ner sig nu. Och ikväll ska jag gå & prata med grannarna längst ner för att kolla iaf. Orkade inte igår. Jag har haft som motto att själv vara väldigt tyst den här veckan oavsett vad de gör för att "provocera". Kanske var en bra metod för då har de ingen anledning att vara sur på mig iaf.
I morses hade de dock för hög musik på, antagligen väckarklockan. Då hörde jag 7 bankningar, men det lät som att det kom från grannarna längst ner. Tänkte först att de reagerade över min radio, men så högt spelar den fasen inte. Inatt var första gången som jag kunnat ligga helt stilla i sängen sedan de kom hit. Vid 21.30 dunkade adhd-grannen i deras vägg för de spelade lite för hög elgitarr. Jag vågar dock inte hoppas för mkt, men kanske kanske att det lugnar ner sig nu. Och ikväll ska jag gå & prata med grannarna längst ner för att kolla iaf. Orkade inte igår. Jag har haft som motto att själv vara väldigt tyst den här veckan oavsett vad de gör för att "provocera". Kanske var en bra metod för då har de ingen anledning att vara sur på mig iaf.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:10:27, redigerad totalt 4 gånger.
Återgå till Att leva som Aspergare