Problem med LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Problem med LSS

Inläggav Arcas » 2011-12-15 21:59:48

Jag fick min diagnos när jag var 17 år, är idag 23år.
Jag har en hel pärm full med papper och de säger att jag i princip behöver hjälp dygnet runt. Jag behöver ledsagning och hemhjälp och detta av personer jag känner då jag har extremt grov socialfobi.

Men att få hjälp av Lss är rent ut sagt ett helvete, de gör en mer sjuk än man är och trakasserar en.
Jag har till och från haft hjälp med ledsagning, färdtjänst och hemhjälp, min mor och mormor har skött detta från att jag var 19 år. Det tog 2 år att få de att hjälpa mig.
Sedan fick jag pojkvän och flyttade till en annan kommun, efter detta har det varit hemskt. Lss-typen där kände min första handläggare och jag blev inte beviljad någonting. Efter överklagan blev jag beviljad hemhjälp men jag fick inte välja person själv, vilket är totalt uteslutet för mig.

Jag gifte mig och ett halvår senare flyttade tillbaka till min hemkommun (när jag var 21 år).
Tänkte att i denna kommun borde det ju vara enklare då de känner till mitt fall redan. Men ack så fel jag hade, de hänvisade till äktenskapsbalken och sade något helt annat än det som stog. De menar att min make skall ta hand om allt, medans det i balken står att man ska dela på bördan.
Så från att ha 15 timmars hemtjänst och 18 timmar ledsagning hade jag nu inget.
Efter en massa överklagningar fick jag beviljat hemtjänst men fick ej välja person, de sade att det inte längre gick att göra så. De tyckte jag skulle pröva hemtjänsten så får vi se vad vi kan göra sedan. Sagt och gjort jag testade detta men efter en vecka gick det inte, det var ständigt ny personal och jag hade ångest konstant.
Ledsagningen fick jag tillslut beviljad i ett par månader men bara 8 timmar i veckan.

Då fick jag barn, att vara gift var nog svårt för att bli beviljad hjälp, men att få ett barn visade sig totalt omöjligt.
De anmälde mig till Ifo när jag ansökte om ledsagning och hemhjälp. Handläggaren för lss, sol och chefen gick i masskopi och gjorde allt för att plåga mig.
Jag fick vara med om en utredning och Ifo påstog att jag inte har problem att ta hand om barnet, de tyckte även jag skulle bli beviljad hemhjälp.
Så när jag sedan ansökte igen om hemhjälp så anmälde de mig ännu en gång pga samma grunder bara nån vecka efter avslutad utredning. Inte nog med det de sade att de ville se den privata utredning och utan det kan de inte göra en bedömning. Fick även avslag där de sade att när jag nu fått barn ska jag inte få insatser via Lss utan måste gå till ifo.
Ifo skrev efter ett besök att de skulle göra en utredning igen men hela mitt släkte ringde och frågade vad tusan de håller på med. Då slutade konstigt nog ena handläggaren som hade hand om ärendet där helt plötsligt och hänvisade mig till en annan person. Vi ringde denna person och deras chef och förklarade att man blir trakasserad av Lss, de höll med om att det var konstigt och avskrev utredningen.

Min mormor startade även en firma för att kunna hjälpa mig med städningen för de menade att det var enda sättet för en anhörig att kunna hjälpa mig. Dock så avslutade de min rätt till hemhjälp direkt hon startat firman och nu blir jag inte beviljad den igen.

De blandar in min make och barn i mina ansökningar och det står inte ett ord om mig som person. Jag ansöker ju inte hjälp till min make eller mitt barn utom till mig.
Det är tydligen meningen att en människa med asperger syndrom inte får skaffa sig make eller barn.

Kort sagt de ljuger om saker man sagt, försöker få saker att låta värre än det är, drar till med lagar som finns med påhittat innehåll och när jag första gången ansökte om hjälp ville de träffa mig. Jag kollade inte på de alls och lyckades säga ett ord, då får man höra hon e ju inte sjuk hon kan ju prata. Det finns ingen måtta på allt man får utstå från dessa hemska människor. Det är extremt psykiskt påfrestande och gör min socialafobi bara värre. Varenda gång de avbryter den blir det bara värre än det var innan, jag hinner aldrig arbeta tillräckligt länge med att förbättra detta.

Har nu även fått besked att jag inte får tandkortet längre för att jag inte har några insatser.
Har även överklagat hemhjälpen till förvaltningsrätten och där hänvisar man också till äktenskapsbalken och säger att min make ska ta hand om mig och allt annat. De menar även att ifo ska ta hand om det hela.

Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa en att göra anmälningar angående allt detta. Jag har väldigt svårt med att skriva ansökningar och dylikt då jag kan fastna på ord. Finns det nån hjälp att få med att skriva och var kan jag få den ifrån?
Arcas

Anslöt: 2011-12-15

Re: Problem med LSS

Inläggav milve » 2011-12-15 22:32:06

Kan bara beklaga och säga att jag har mött desamma. Kanske de här kan vara till hjälp.

http://www.autism.se/default.asp?nodeid=15036

http://www.attention-riks.se/
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in